Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Počty fanoušků, množství lajků, sdílení a mnoho dalšího. To vše je součástí marketingu na Facebooku, stejně jako spousta mýtů a polopravd, které v tomto článku vyvrátíme.
Pomohl mi s tím Martin Dráb ze společnosti Sun Marketing.
Vaše stránka má jen 500 fanoušků? Tak to se na to hned vykašlete. Smysl to má pouze tehdy, pokud jich máte tisíce, ne-li desítky tisíc.
Martin Dráb: Sledování počtu fanoušků si patrně prošlo nejrozporuplnější historií ze všech možných metrik, které Facebook nabízí. V počátcích byl počet fanoušků jednoznačným indikátorem toho, jak úspěšná a zajímavá stránka byla, později pak vlivem klesajícího organického dosahu přestal pro některé typy stránek počet fanoušků dávat smysl a zvedla se hlasitá vlna odporu a kritiky aktivního nabírání fanoušků.
Inzerce | Chci tu být také
V současné době je počet fanoušků spíše znakem důvěryhodnosti stránky a její historie. Kvalitní komunikace s reálným obchodním přínosem se na Facebooku dá velmi dobře dělat i bez tisíců až desetitisíců příznivců vaší stránky. Facebook má ze všech reklamních systémů nejbohatší možnosti reklamního cílení a svého zákazníka si tak můžete velmi spolehlivě najít i vy, aniž by vaši stránku byť i jednou navštívil.
TIP: Podívejte se na video, jak získat na Facebooku více fanoušků a jak s nimi naložit
Trápíte se s tvorbou super obsahu, píšete skvělé statusty, sdílíte parádní fotky a občas přihodíte i nějaké video, ale odezva je nulová? V tom případě je vám stránka naprosto k ničemu. Výsledky vám to přinese pouze tehdy, kdy jsou vaši fanoušci aktivní.
Martin Dráb: Sociální sítě jsou na interakcích s uživateli postaveny a do jisté míry jsou právě lajky, komentáře a sdílení spolehlivým indikátorem, že obsah, který vytváříte, má nějakou přidanou hodnotu.
Na druhou stranu se může stát, že vaše cílová skupina má o vaše produkty a služby zájem, ale na interakcích to vidět není. V takovém případě se zaměřte na jiné metriky – sledujte, kolik uživatelů se vám daří odvádět na web, jak se na webu chovají, či rovnou nakupují.
TIP: Jak docílit větší aktivity fanoušků na Facebooku?
Pokud máte stránku skutečně vymazlenou a vše, co na ni dáte, je úctyhodně brilantní, ale nikdo vám to nekomentuje ani nelajkuje, tak to asi děláte špatně. Kvalita vašich příspěvků je přeci přímo úměrná tomu, jak na ni lidé reagují. Nebo ne?
Martin Dráb: Podobný případ jako v předešlém bodě. Interakce nejsou jedinou metrikou, kterou můžete sledovat a která vypovídá o kvalitě vaší komunikace. Výhradně výkonnostní Facebook stránky – typicky e-shopy, rozhodně nepatří mezi favority v míře zaujetí, ale přesto svým správcům přináší zajímavé tržby.
Lidé se prý chodí na Facebook bavit. Jenomže vy nejste zrovna zábavný typ a váš byznys už vůbec ne. Jinými slovy, nemáte Facebooku co dát, takže na něj nechoďte. Uspějí tam jen ti, co dokáží ostatní pobavit. A příspěvky tomu musí odpovídat.
Martin Dráb: Obecně platí, že neexistuje nudný obsah, jen je možné, že váš produkt a služba má natolik specifickou cílovou skupinu, že si s reklamním cílením musíte trochu vyhrát a stále testovat, jaká cílová skupina je pro vás relevantní. Na příspěvek si prostřednictvím Správce reklam nastavte několik reklamních sestav s rozdílným typem cílení a sledujte, kterým sestavám se daří, ty ostatní s klidným srdcem vypínejte.
Tím, jak se mění struktura uživatelů sociálních sítí, tak se mění i přístup, jakým uživatelé konzumují informace. Čím dále více uživatelů chodí na Facebook číst zpravodajské novinky, sledují stránky svých komunálních politiků, odebírají produktové novinky svých oblíbených značek. Ne každý příspěvek musí být doprovázen vtipem a roztomilým obrázkem.
TIP: Na sociálních sítích není důležitý jen text, ale především vizuál
Pro to, aby stránka fungovala, musí být aktivní. Čím více aktivní bude, tím více lidí vás bude lajkovat a tím více stránka zvedne obraty vašeho e-shopu.
Martin Dráb: Periodicita publikace je ze značné části ovlivněna tím, kolik zajímavých informací dokážete připravit. Pokud nemáte globální brand s atraktivním produktem nebo zpravodajský kanál, určitě není potřeba publikovat každý den nebo několikrát denně. Ostatně přemíra obchodní komunikace je jedním z nejčastějších důvodů, proč uživatelé přestávají stránky sledovat.
„To se jim to dělá Facebook, když prodávají módu. Tam o hezké fotky není nouze. Stejně tak ti, co prodávají dovolené. Jenomže já tak sexy produkt nemám, takže Facebook zkoušet ani nebudu.“
Martin Dráb: Pokud máte alespoň jednoho zákazníka, vlastníte s největší pravděpodobností i obsah, který si na Facebooku dokáže najít své publikum. Pochopitelně existují rozdíly mezi FMCG a B2B sektorem, ale právě díky cílení je Facebook ideální kanál i pro společnosti se specifickým portfoliem produktů. Ostatně právě rozvíjející se B2B sektor je dobrým indikátorem toho, že marketing na sociálních sítích není vhodný jen pro hrstku vyvolených.
Chcete-li investovat do reklamy na Facebook, nutně si připravte minimálně desítky tisíc na každý měsíc. S menším rozpočtem toho moc nedokážete a pár stovek vám určitě nijak nepomůže.
Martin Dráb: Facebook je v online jedním z nejlevnějších kanálů, pokud se bavíme o zásahu uživatelů. I s velmi skromnými rozpočty v řádech stokorun na příspěvek lze zasáhnout desetitisíce lidí. Pokud se vám navíc podaří vytvořit zajímavý obsah, není problém organicky zasáhnout klidně milion uživatelů.
Máte malou kavárnu někde v Horní Dolní? Prodáváte jen pár zákazníkům z jednoho města? V tom případě Facebook nezkoušejte. Ten se hodí jen pro ty, co mají zákazníky po celém Česku.
Martin Dráb: Skoro bych řekl, že právě pro menší živnostníky a podnikatele, kteří mají provozovnu a obchod na menším městě, je Facebook ideálním komunikačním kanálem. Nestojí mnoho peněz, obsah je obvykle autentický a jejich zákazníci se z Facebook stránky dozví vše potřebné, od provozní doby, přes kontaktní údaje až po aktuální nabídku a připravované akce.
Facebook navíc v minulém roce přišel s novým reklamním formátem, který je založen na geolokační funkcionalitě – jednoduše tak oslovíte lidi, kteří se nachází v blízkosti vaší firmy nebo obchodu. Samotné nastavování reklam se Facebook snaží dělat dostatečně blbuvzdorně a pro trochu zkušenějšího uživatele to nebude neřešitelný problém.
„Na to, abyste dělal Facebook, musíte mít profíka. Nějakýho konzultanta!“ Tvrdí vám to někdo? Má naprosto pravdu. Sami to nezvládnete. Potřebujete roky praxe získané know-how a hlavně hodně, ale opravdu hodně času a uměleckého ducha.
Martin Dráb: Pochopitelně vždy záleží na tom, jak ambiciózní cíle máte a kolik času můžete Facebooku věnovat. Na základní obsluhu a informování vašich zákazníků si vystačíte sami. Máte vhled do své firmy a víte, jaká je vaše konkurenční výhoda i co potřebuje potenciálním zákazníkům prodat. Leccos se navíc dá zjistit samostudiem. Pro začátek to zkuste sami, alespoň poznáte, kde jsou vaše limity a na co si vyplatí najmout odborníka.
Na Facebooku jsou jenom děti. Dospělí tam nechodí. Navíc, kdo je tam zvědavý na nějaké obchodní nabídky? To vůbec nemá smysl. Jsou to vyhozené peníze.
Martin Dráb: Čistě demograficky jsou nejpočetnější skupinou na českém Facebooku uživatelé mezi 25 – 34 lety. Ti v současné době tvoří téměř třetinu uživatelů.
Už dlouho neplatí, že by sociální sítě byly výsadou náctiletých, kteří se chodí pouze bavit a hrát hry. Tím, jak se změnila demografická struktura, změnily se i návyky a obsah příspěvků. Pro čím dál větší skupinů lidí je Facebook primárním kanálem, skrze který konzumují informace, stírá se také hranice mezi prací a zábavou.
Když už se tvoříte s novým příspěvkem, vydejte ho alespoň ve správnou dobu. V takovou, kdy ho uvidí nejvíce lidí. Podle studie bradavické univerzity je tento čas mezi 7 a 8 ranní a poté mezi 20 a 21 večerní kouzelnického času.
Martin Dráb: Ve Facebook Insights si můžete jednoduše zobrazit, v jaké denní hodiny jsou vaši uživatelé nejaktivnější, obvykle jde o rozmezí mezi 18. – 21. hod.
Je si však třeba uvědomit, že v těchto hodinách bude spolu s vámi publikovat své příspěvky také většina konkurence, proto může dávat smysl publikovat v různých časech v různých dnech. Ve výsledku není přesný čas nikterak zásadní. Spíše využívejte možností, které Facebook reklamy nabízí – tedy například zapínat reklamní podporu v určitých hodinách, pro restaurace třeba v poledne nebo jen o víkendech pro muzea a zábavní parky.
Ilustrace: Fotolia.com | Autor: Sondem
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |