Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Vlastní mobilní aplikace může být užitečná. Uživatelé si ji stáhnou do svých mobilních zařízení a následně mohou lépe ovládat např. váš obchod. Třeba u DámeJídlo.cz ji považuji za velmi užitečnou, stejně tak používám aplikaci ČSFD.cz a řady dalších. Je to ale dobrý produkt i pro vaši společnost?
Na konci ledna jsem narazil na článek Thomase Hussona s názvem Five Myths About Mobile Apps. Zaujal mne hned první mýtus, ve kterém Thomas píše, že značkové aplikace vlastně nejsou důležité. Některé ano, jako třeba ta od Starbucks nebo Nike, ale častěji vídáme aplikace, které pro zákazníky v podstatě užitečné nejsou.
Thomas také píše, že čas strávený na mobilních zařízeních stále roste. 80 % z něj lidé dokonce tráví v mobilních aplikacích, což řadu marketérů přivedlo k závěru, že musí vytvořit i tu svou. Místo velkého množství nových aplikací by se ale podle Thomase měli zaměřit na jejich chytrost a přínos pro uživatele.
V Česku jsem si všiml trendu, kdy někteří majitelé firem považují vlastní aplikaci za něco, čím se odliší od své konkurence. Aplikaci poté vytváří jako nástroj k získání nových zákazníků, jež má aplikace a možnost jejího využívání zaujmout natolik, že s firmou navážou spolupráci. Jenomže aplikace sama o sobě nestačí, musí mít i nějaký užitek.
Inzerce | Chci tu být také
Cíle, s nimiž aplikaci vytváříte, je nutné definovat hned na začátku. Podle vedoucího vývoje mobilních aplikací společnosti Sun Marketing Jakuba Kováře by se aplikace měla vyvíjet pouze za předpokladu, že bude přínosná pro zaměstnance nebo zákazníky: „Určitě neplatí pravidlo, že ji musí mít nutně každá firma. Vždy bude záležet na konkrétní společnosti, jestli je pro ně aplikace vhodným komunikačním kanálem. Pokud má aplikace za cíl například ušetřit čas zaměstnanců, musí se firma podívat na to, kolik času aplikace reálně ušetří a za jakou dobu se firmě investice vrátí.“
Kdy je vhodný čas pro vývoj vlastní aplikace, je velmi těžké zobecňovat. Podle Kováře je to vždy o tom, jak firma dokáže reagovat na potřeby svých zaměstnanců či zákazníků. V některých případech ale vývoj aplikace nemusí být nutný: „Pokud jste například firma, která vyrábí nábytek na míru, najít rozumné využití pro aplikaci bude velmi náročné. Pokud jste ale banka a chcete dát klientům k dispozici třeba mapu míst výběru hotovosti, je aplikace zcela na místě.“
Obecně lze říci, že by aplikace měla zákazníkovi nabídnout něco, co na webových stránkách nenajde. Zároveň musí jasně řešit jeho problém (např. při hledání bankomatu). Aplikace také může posloužit i pro vlastní potřeby v rámci firmy, například když řešíte velké skladové zásoby a potřebujete rychle zjistit, kde se vámi hledané zboží nachází.
Tak jako je tomu u webových stránek, ani u tvorby aplikací nelze zobecnit cenu jejich vývoje. „V případě aplikace bude velmi záležet na funkcionalitě, kterou má umět, a platformách, které má podporovat. Často je možné ušetřit tím, že se vypustí některé platformy nebo se z aplikace udělá webová aplikace. Pokud například mají všichni zaměstnanci firemní telefon s Androidem, nevyplatí se vyvíjet interní aplikace i pro iOS,“ popisuje expert.
Rozdíl mezi mobilní a webovou aplikací je v tom, jak je uživatel využívá. Mobilní aplikace běží samostatně v telefonu a instaluje se například přes Google Play. Webová aplikace se pouští v okně prohlížeče, nemusí se nijak do telefonu instalovat a většinou v telefonu nezabírá místo.
„Mobilní aplikace jednodušeji pracují s hardwarem telefonu. Bavíme-li se například o skladovém systému, tak je mnohem jednodušší načíst čárový kód v mobilní aplikaci, protože máme přímý přístup k foťáku. Prostřednictvím webové aplikace by byl tento proces méně přímočarý,“ vysvětluje Kovář.
Rozpočet ale není to jediné, na co při vývoji vlastní aplikace narazíte. Už jen samotný proces její výroby může leckoho zaskočit. Začít by měl prvotní analýzou toho, proč vůbec aplikaci chcete vyvíjet, k čemu má sloužit, kdo ji bude používat a jaký pro vás má přínos. Špatně definované cíle a základní informace o aplikaci mohou přinést i špatný výsledek.
„Tato analýza následně pomůže i se stanovením ceny a vymýšlením nejvhodnějšího řešení. Je to moment, ve kterém jsme s klientem takřka stále v pravidelném kontaktu,” popisuje Kovář s tím, že výstupem prvotní analýzy by měl být dokument s detailní definicí aplikace a výstupem pro její efektivní vývoj.
Po sjednocení informací jak na straně zadavatele, tak na straně vývojářů následuje samotný vývoj. Ten může trvat i měsíce v závislosti na tom, jak složitá aplikace bude. Již v průběhu jejího vývoje začínají první testování, která pokračují ještě dlouho po jejím dokončení.
… si zodpovězte několik důležitých otázek, které vám mohou pomoci si rozmyslet, zda aplikaci skutečně potřebujete a zda jste ochotni investovat čas, úsilí i peníze do jejího vývoje:
Jaké české mobilní aplikace používáte vy?
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 6 hodin
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |