Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
O uživatelském testování se mluví stále častěji. A má to důvod. Výsledky z něj totiž mohou zvýšit tržby internetových obchodů, orientaci návštěvníků na webových stránkách a odhalit zjištění, která by samotné tvůrce webů nenapadla. Jenomže je to drahé, a tak jsme se pokusili zjistit, jak si takové testování udělat sám a nejlépe zadarmo.
Asi vám nemusím povídat, že nejste schopni předem odhadnout, jak se uživatelé vašich stránek budou chovat. Možná se jim pokusíte vyjít co nejvíce vstříc, takže uděláte maximum pro to, aby se na webu neztráceli, nebyli z něj zmateni a snadno mohli docílit toho, proč na něj vůbec přišli.
Nemusíte se za to stydět. Odhadnout to nedokáže ani zkušený webdesignér, jak upozorňuje UX konzultant Adam Fendrych. „I ten nejlepší designér na světě ví, že design nedělá pro sebe a že lidé, kteří budou s produktem pracovat, jsou jiní než on sám. Pokud by design tvořil jen podle svých preferencí, bude vyhovovat jemu, ale ne ostatním.“
Testování totiž může poukázat na spoustu nedostatků, kvůli nimž můžete každý den přicházet o zákazníky. Provést ho za vás může profesionální agentura a určitě to bude i lepší. Nicméně je to nákladné a řada živnostníků a menších firem si to nemůže dovolit nebo nechce tolik investovat. Častým omylem je ale už jen to, že testování může provést pouze a jedině externí agentura.
Inzerce | Chci tu být také
Říká to i Adam Fendrych, který pracuje pro Dobrý web a pořádá pro něj i školení základů uživatelského testování, kterým jsem sám prošel a sepsal o něm report. Podle Fendrycha je testování webů naprostou nezbytností a každá firma by si jej měla dělat interně. „Je třeba jej zahrnout do vlastních procesů. Agentura vám může pomoci na začátku, když si nejste jisti, jak s testováním začít. Ale není se čeho bát, zvládne to s trochou cviku každý.“
Testování samotné není o ničem jiném než o sledování chování jeho uživatelů. „Stačí posadit k webu cizího člověka a sledovat, jak s ním pracuje. Dobré je poprosit ho, aby nahlas komentoval, co zrovna dělá. Zkuste mu zadat úkoly podobné tomu, co lidé na vašem webu běžně dělají, například, že má vybrat a objednat plakát, který se mu bude líbit,“ navrhuje Fendrych.
Před svůj web ale nemůžete posadit jen tak někoho. Vy sami jej pravděpodobně budete používat a orientovat se v něm velmi dobře. Stejně tak to nebude dělat problém vašim kolegům. Pro kvalitní výsledky proto zkuste sehnat respondenty z vaší cílové skupiny, tedy lidi, kteří mají zájem o služby, jež web nabízí. Dohromady stačí třeba 4 respondenti. „Obecně je dobré testovat spíše s méně respondenty a opakovaně. Já osobně bych doporučil 4 až 6 respondentů. Při větším počtu totiž zjistíte, že lidé narážejí na stále stejné chyby a nedozvídáte se nic nového. Proto je lepší udělat test s méně lidmi, chyby opravit a testovat znovu,“ doporučuje Fendrych.
Na výsledky testování nemají vliv jen samotní respondenti, ale i vy v roli moderátora. „Začátečnickou chybou je tendence během sezení příliš mluvit. Člověk, který komunikuje s respondentem, by měl většinu času mlčet a nechat mluvit respondenta,“ líčí svoji zkušenost Fendrych.
Pokud se respondent na něco zeptá, doporučuje Fendrych obrátit otázku proti němu. Zajímá-li ho tedy, jak například nějaké tlačítko funguje, neříkejte mu to. Místo toho se zeptejte, co by očekával on sám.
Ovlivnit výsledky můžete i špatnou volbou slov, například se nedoporučuje volit slova, která se vyskytují přímo na stránce. „Pokud je na stránce sekce ‘Produkty’ a zadám ‘najděte vhodný produkt’, respondent se přirozeně vydá do této sekce. Pokud však řeknu ‘najděte řešení, které vám pomůže’, mohu třeba zjistit, že respondent neví, zda se vydat do sekce ‘Produkty’ nebo ‘Služby’,“ dodává Fendrych.
Nezajímejte se ani o názory respondentů. Neptejte se jich, co by chtěli a co by jim vyhovovalo. Místo toho jim pokládejte jasné úkoly a chtějte, aby je splnili. Lidé nevědí, co chtějí, dokud jim to sami neukážete.
Ačkoliv pro základní testování potřebujete jen notebook, může vám pomoci nespočet zajímavých nástrojů. Jedním z nich je Morae, které zaznamenává průběh testování do videa. Spoléhat ale jen na získané záznamy není vhodné. „Záznam je dobrý spíš pro jistotu. V praxi se na záznamy nikdo nikdy nekouká. Hlavní a zcela klíčový výstup z testování je sledovat respondenta rovnou v přímém přenosu. To je nenahraditelná zkušenost,“ říká Fendrych a doporučuje ihned po testování veškeré poznatky sepsat a vybrat několik, které se zrealizují prioritně.
Otestovat byste neměli jen desktopovou verzi, ale i tu mobilní. K tomu může posloužit pan Tappy. A pokud chcete otestovat jen strukturu stránek, vyzkoušejte Treejack. Struktura je totiž na celém webu to nejdůležitější. „Jak rozdělíte informace do sekcí a jak je nazvete, rozhodne o tom, zda je lidé najdou. Testovat samotnou strukturu je výhodné v tom, že nemusíte mít hotový ani kousek designu. Když zjistíte, že je struktura špatná, předěláte jen strukturu samotnou a nemusíte zahazovat design,“ vysvětluje Fendrych.
Treejack, který si v jeho demo verzi můžete vyzkoušet zadarmo, funguje velmi jednoduše. Vložíte do něj strukturu vašeho webu a zadáte úkoly, které chcete, aby respondenti splnili (např. že mají něco najít). Nástroj vám vygeneruje URl adresu a tu můžete rozeslat svým respondentům. Jakmile test absolvují, obdržíte agregované a vizualizované výsledky, podle nichž poznáte, kudy lidé po webu v průběhu testování chodili a které odkazy je například zavedly na špatnou cestu.
Jaké nástroje, techniky a postupy aplikujete při uživatelském testování vy? A zkoušeli jste už někdy testovat svůj web?
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |