Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Také vám občas zazvoní telefon a hlas v něm vás začne obtěžovat nečekanými nabídkami, dotazy a všemožnými průzkumy? Pravděpodobně ano, každého to občas zastihne. Prodej po telefonu se zdá jako něco zbytečného, otravného a neefektivního. Jsou ale firmy, které do něj investují obrovské peníze každý rok, tak hloupé, nebo dosahují pozitivních výsledků? A co brání tomu, abyste jich dosáhli i vy?
„Dobrý den, jmenuji se Petr Vomáčka a jsem z firmy ABC. Chtěl bych Vám nabídnout naše výjimečné produkty za skvělou cenu. Máte na mě minutku?“ Tak a mnohem hůře začíná telefonát spousty prodejců, kteří sami za sebe nebo za svého zaměstnavatele bojují o nové zákazníky. Ty dnes není snadné získat a každá koruna investovaná do marketingu se počítá. Přitom je efektivita každého prodejce po telefonu ovlivněna mnoha faktory a telemarketing sám o sobě je pouze nástrojem k dosahování vytyčených cílů jako každý jiný.
Miroslav Princ je lektor a autor knihy věnované obchodnímu telefonování se zkušenostmi s telefonováním v několika zemích několika světadílů. Svým klientům, mezi něž patří jak obchodníci a firmy z oblasti financí, tak třeba i realitní makléři, majitelé e-shopů a další, pomáhá se zvyšováním efektivity jejich telemarketingu. Na začátek telefonátu Petra Vomáčky by vám řekl, že je zdárným příkladem toho, jak se to nemá dělat.
Většina prodejců podle něj zbytečně moc tlačí na pilu a především k celému telefonování přistupuje ze špatného konce. Telefonování podle něj totiž není o prodeji, ale o navazování vztahu a získávání informací. „Doby, kdy lidé byli otevření transakcím po telefonu, jsou pryč. Respektive lidí ochotných udělat rozhodnutí hned teď v okamžik zavolání je každým dnem méně,” říká Miroslav Princ.
Inzerce | Chci tu být také
Bohužel to ale řada prodejců nechápe, a proto vyťukává čísla a volá lidem, které odradí už prvními slovy. Orientují se pouze na výsledek, tedy na to, zda prodají nebo ne. Někteří zaměstnanci jsou k tomu dokonce vedeni a pohybují se tak ve světě jedniček, které představují úspěšný prodej, a nul, pod nimiž se skrývá neúspěch. A mezi tím jim uniká spousta důležitých informací a příležitostí, které už jindy nezískají.
Mezi tyto informace může patřit například to, že volaný právě nemá čas. Pak je vhodné mu zavolat jindy, domluvit se s ním na konkrétním termínu a vytvořit tak závazek. Nebo třeba už problém, který mu chcete vyřešit, má dávno vyřešený. Pak lze nabídnout lepší řešení či něco navíc. Také to může být člověk, který nemůže danou věc řešit. Tehdy je vhodné požádat o kontakt na kompetentní osobu. A konec konců vám ten člověk může prozradit spoustu informací, které můžete použít při hovoru s dalším člověkem ze stejného oboru.
„Lidé dnes už mají s odpovídáním na telemarketingové a prodejní telefonáty zkušenosti. Už si vyzkoušeli různé techniky a námitky, jak se zejména s těmi málo zkušenými obchodníky vypořádat. Jednou z nich je odsunout telefonát na později. Spousta volajících už totiž podruhé nezavolá”, dodává Miroslav Princ. Proto by každý volající obchodník měl počítat s tím, že bude jednomu člověku volat vícekrát třeba i jenom proto, aby prokázal, že má o svého nového zákazníka nebo klienta opravdový zájem a je ochoten si jeho pozornost „odpracovat”.
Podle Prince je telefonát nejrychlejším a nejefektivnějším způsobem mezilidského kontaktu. Bohužel to už dnes není tak, že stačí zavolat a začít nabízet. Lidé jsou na to alergičtí, nemají rádi slova jako „nabídka”, „nezávazná schůzka” a podobně. Už nechtějí robotické sobecké telefonáty, které obsahují jednostranný požadavek, že „já volám a chci se s Vámi sejít”. Místo toho je zajímá, proč voláte zrovna jim a proč vás vůbec mají poslouchat.
[poll id=“5″]
Změny trhu si všiml i Princ a sám ve své knize popisuje, co v telefonátu určitě neříkat. A má k tomu důvod: „V dnešním světě plném marketingových sdělení roste imunita vůči nim. Každý z nás si vybudoval filtry, kterými k sobě pouštíme jen ty informace a nabídky, které se týkají našich priorit. Zkrátka jedeme na automat odmítání nabídek. Proto pro každého volajícího obchodníka je naprosto zásadní tento automat nespustit hned prvními slovy.”
To všechno ale neznamená, že je telemarketing již neefektivní. Znamená to pouze to, že se k němu musí přistupovat chytřeji. Není to už o prodeji, ale o třídění kontaktů na ty, co nechtějí, co nemohou, co nemohou právě v tuto chvíli a na ty, co chtějí. Telefonování vyžaduje cvik, systematický přístup a vhodnou strategii.
Rozhoduje samozřejmě nejen to, co do telefonu říkáte, ale i to, komu vlastně voláte a jak do telefonu zníte. „Správný výběr kontaktů, těch, kterým obchodník dokáže dobře a smysluplně zdůvodnit, proč volá právě jim, zvyšuje potenciál úspěchu mnohem víc než jakkoli výhodná nabídka,” vysvětluje Princ.
Pokud cítíte k telemarketingu zášť, je to možná proto, že s ním prostě jen máte špatné zkušenosti. Možná vám volali špatní prodejci a možná prostě jen neradi řešíte nabídky po telefonu. Chyba ale může být v samotném předpokladu, že prodejní hovor musí rovnou prodávat. Že musí obtěžovat. A třeba to lze udělat tak, aby neobtěžoval.
Zda pomůže telemarketing i vám, je otázkou pouze a jedině vašeho přístupu a vaší schopnosti měřit své výsledky, vyhodnocovat je a náležitě se zlepšovat. Jak ostatně dodává Princ: „Není nezbytně nutné, aby každý podnikatel kontaktoval každého zákazníka telefonem. Jen je potřeba si uvědomit, že jsou různé situace, které vyžadují ať už různé formy komunikace, anebo jejich kombinaci. A protože zákazníci jsou pořád ještě lidé, tak telefonát jako druhá nejosobnější forma mezilidského kontaktu do arzenálu dobrého podnikatele patří.”
V dalším článku na toto téma se podíváme na nejčastější chyby prodejců po telefonu. Ten mohou doplnit i vaše zkušenosti – čeho se při telefonování nejvíce bojíte? Co vám dělá největší problém?
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |