Prodej firem je velmi náročný proces, který není rozumné podcenit. Přinášíme vám exkluzivní zkušenosti českých podnikatelů, kterým se povedlo jejich firmy prodat. Níže naleznete videorozhovory, ve kterých s vámi sdílí své zkušenosti. Pojďme si ale o tom, jak prodat firmu, říct několik obecných slov.
Proč se firmy prodávají?
K prodeji firem dochází z celé řady důvodů. Podnikatelé nám často zmiňují zejména tyto:
- Odchod do důchodu: Zejména ve vyšším věku už podnikatelé nechtějí v řízení firmy pokračovat. V mnoha případech se ji nepovede předat potomkům nebo managementu, a tak se rozhodnou pro její prodej.
- Osobní důvody majitele: Mezi ně může patřit nová životní situace, vztahové záležitosti či jen chuť vyzkoušet v životě něco dalšího.
- Ekonomická situace firmy: Finanční potíže jsou častým důvodem, proč podnikatelé nechtějí s firmou pokračovat. Bohužel to nebývají situace, kdy je nejvýhodnější firmu prodat, jelikož ekonomické potíže mohou výrazně snižovat její hodnotu.
- Další expanze firmy: Částečný či celkový prodej firmy může být způsobem, jak firma rozšíří svou působnost do dalších oborů či na nové trhy. Nový (spolu)vlastník může do firmy přinést peníze a know-how a pomoci jí v dalším růstu.
- Vstup investora: Prodej firmy může zahrnovat příchod nového investora, který firmě pomůže v dalším rozvoji. Pokud investora hledáte, doporučujeme vám tuto rubriku.
- Konkurence: O vstup do společnosti může mít zájem i konkurence, pro kterou to může být velmi chytrým strategickým rozhodnutím.
Důvodů, proč prodat firmu, může být samozřejmě mnohem více a záleží na individuálních potřebách každého podnikatele.
Jak firmu prodat?
Celý proces prodeje firmy je poměrně komplexní a závisí i na velikosti firmy, její aktuální situaci, motivaci k jejímu prodeji a oboru, ve kterém působí. Přesto pro vás máme několik obecných doporučení pro inspiraci:
- Definujte své motivace: Prodej firmy by měl mít jasný cíl, který se samozřejmě nemůže neustále měnit. Proto ho velmi dobře zvažte a neváhejte se poradit i se zkušenějšími podnikateli a dalšími specialisty.
- Zanalyzujte stav společnosti: Zájemci o firmu budou chtít znát detailní stav a provést due diligence, a proto buďte na tento vývoj připraveni.
- Připravte si podklady: Je důležité mít připraveny všechny důležité dokumenty společnosti, jako jsou smlouvy s klienty a dodavateli, finanční výkazy, účetní záznamy a další.
- Oslovte potenciální zájemce: Znát firmy, které mohou chtít koupit vaši firmu, je rozumné i s velkým předstihem, protože jim firmu můžete budovat strategicky. Mějte přehled o trhu a využijte služeb specialistů, kteří vám pomohou zájemce oslovit. Ne vždy je žádoucí, aby se o firmě rozneslo, že je na prodej. Postupujte proto strategicky a s rozmyslem.
- Najměte si zkušené specialisty: Na trhu najdete řadu specialistů, kteří se zaměřují na prodej firem a mají s ním praktické zkušenosti.
Jak se prodávají české firmy?
Poslechněte si zkušenosti tuzemských firem a specialistů s prodejem firem: