Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Mnoho majitelů webů i různých firem poptává plnění webů, psaní článků, tvorbu popisků a další textařské služby – dnes také známé pod názvem copywriting. Na kvalitě textů a popisků záleží úspěch vašeho projektu, věnujte proto jejich tvorbě dostatek času i peněz.
Texty nejsou jen jakési „krmivo pro vyhledávače“, ale je to základní prostředek komunikace se zákazníkem. Mají také naprosto zásadní vliv na SEO, a tedy i hodnocení vašich webových stránek vyhledávači. Vyhněte se proto nekvalitním, příliš krátkým či duplicitním textům, vždy na to doplatíte. Je lepší jeden kvalitní a originální článek než 10 okopírovaných a nedotažených splácanin.
Ještě větší dopad mají texty a popisy přímo na vaše návštěvníky a zákazníky. Text je musí nějak zaujmout a musí jim něco sdělit. Popisy a reklamní texty by je měly přimět k nákupu. Pokud bude text nekvalitní, plný chyb a nezajímavý či nejasný, přijdete o návštěvníky. Věnujte proto textům dostatek péče. V kamenném obchodě prodává výřečnost, ochota a vzhled prodavače, na internetu prodává především kvalita vašich textů a popisů, grafika a přehlednost webu.
Kupování levných textů se vám téměř jistě vymstí. Na různých podnikatelských fórech se to jen hemží lidmi, kteří si stěžují na nízkou kvalitu a nedodržování termínů, ale ve většině případů si za to mohou sami. Nabízí totiž naprosto absurdní ceny a často také požadují nereálné termíny. Takovou práci potom většinou vezme nějaký student či zoufalec a často ani netuší, co taková práce obnáší. Obvykle to netuší ani zadavatel, a proto nabízí částky, které nezřídka při skutečně kvalitní práci vychází na 20 – 60 Kč na hodinu.
Inzerce | Chci tu být také
Cena za texty se obvykle uvádí v normostranách, zkráceně NS. Normostrana čítá 1800 znaků včetně mezer, pro orientaci jsou to zhruba dvě třetiny strany ve Wordu písmem velikosti 12. Většina dobrých copywriterů si účtuje od 100 Kč za normostranu u běžných textů, u náročnějších reklamních a odborných textů to může být 200 – 500 Kč. Slogany či popisky se hodnotí zvlášť a obvykle dohodou.
Každý dobrý textař musí umět nejen perfektně gramatiku, ale zároveň musí umět psát. Většina copywriterů hodně čte a pilují tak své jazykové a stylistické schopnosti. Nutná je velká slovní zásoba, srozumitelný projev a v neposlední řadě je třeba psát čtivě.
Copywriteři také obvykle musí alespoň rámcově rozumět on-site SEO, tedy strukturování a formátování textu, vkládání odkazů a používání klíčových slov. Tvůrci popisů, klíčových slov a reklamních sloganů či letáků navíc musí rozumět reklamě a být schopni zaujmout několika slovy či nadpisem.
Napsání textu není jako práce u pásu, nemůžete si prostě jen tak sednout a psát 2 normostrany za hodinu. Většina textařů musí mít na práci klid, a také mohou psát jen omezenou dobu, málokdo dokáže psát 8 a více hodin denně. Text je potřeba vymyslet na základě požadavků klienta a zároveň musí fungovat.
Také je obvykle potřeba nalézt a prostudovat různé zdroje, a to samozřejmě stojí spoustu času. Mnoho copywriterů pracuje tak, že vytvoří osnovu, text napíší a nechají ho na chvíli „odležet“. Potom se k němu ještě několikrát vrací a části textu přepracovávají a doplňují. Výsledný článek či popisek je potřeba několikrát přečíst, opravit všechny stylistické chyby a překlepy a doladit jeho celkovou podobu. Vyhledání informací, opravy textu a různé režijní činnosti zaberou často dvakrát více času než samotné psaní.
Ideální je vytvořit poptávku a počkat na odezvu, pak si můžete vybírat. Druhou možností je najít si copywritera přímo. Naprosto stěžejní jsou reference a případně vlastní web či blog copywritera.
Z několika odstavců textu snadno odhalíte, jak daný člověk píše a jestli se jeho text dobře čte. Pokud narazíte na hrubky, rovnou to zamítněte. Copywriter, který si po sobě text ani nepřečte, nestojí za nic. Dále je důležitá komunikace a případné ověřitelné reference, zejména u větších či dražších zakázek.
Nesnažte se za každou cenu ušetřit, ale také neplaťte zbytečně. Raději si najděte schopného soukromého copywritera a nezadávejte práci agentuře. Agentury obvykle platí copywriterům nízké odměny, a pak si přirazí obrovské marže, obvykle v řádu stovek procent. Ve výsledku zaplatíte více a dostanete horší kvalitu, navíc se zdržuje a komplikuje komunikace. Nenechte se oklamat líbivou prezentací agentur, mnoho z nich najímá na práci nezkušené studenty a platí jim 50 – 70 Kč/NS, ale klientovi bez mrknutí oka účtují až 10 x tolik.
V drtivé většině případů nejsou schopni poptávající popsat ani základní požadavky. Mezi naprosto zásadní informace patří:
Ve většině případů poptávek chybí polovina údajů, často není specifikováno ani téma, popřípadě chybí rozsah, termín anebo cena. Většina kvalitních copywriterů na podobné nabídky nebude reagovat, protože tím nemíní ztrácet čas. Pokud požadujete cenovou nabídku, musíte tyto údaje uvést, jinak není možné provést kalkulaci. V každém případě ale uvádějte alespoň rámcovou cenu, ušetříte sobě i copywriterům hodně času.
Tento článek/rozhovor vyšel před 13 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.
Před 1 týdnem