Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jaký je přesný počet česky mluvících uživatelů Pinterestu, není známé. Většinou se uvádí jen desítky tisíc lidí, kteří se rozhodli sdílet svoje fotografie se svými blízkými. Může nám podobná síť s takovým počtem uživatelů v Česku nějak pomoci? Zeptal jsem se Mgr. Markéty Ubíkové, specialistky na PR a sociální sítě.
Markéto, vysvětlete prosím neznalým čtenářům, co to je Pinterest…
Pinterest je něco jako virtuální nástěnka, na kterou si připínáte obrázky věcí, které se vám líbí, které vás nějak oslovují či zajímají nebo které byste si chtěli koupit. Vaši nástěnku navíc můžou vidět vaši kamarádi nebo i cizí lidé a „váš“ obrázek zase můžou připíchnout k sobě na nástěnku. Můžete navštívit můj profil a hned vám to bude jasné.
Síla Pinterestu je v tom, že při kliku na jakýkoli obrázek se dostanete na zdroj obrázku, kterým je většinou blog, e-shop nebo webová prezentace produktu. V tom tkví jeho obrovský obchodní potenciál.
V čem všem se liší třeba od Facebooku?
Drtivá většina uživatelů Pinterestu používá síť pro svoji osobní potřebu, jako virtuální zásobník inspirace a nápadů. Podle mých zkušeností není primárním cílem běžných uživatelů šířit obsah, spíš jim jde o sbírání a uchovávání obrázků.
Inzerce | Chci tu být také
Facebook je spíš o minulosti – co jsem dělala, kde jsem byla, co jsem jedla a s kým. Facebook prostě říká, kdo jsem. Twitter je o současnosti – co právě dělám, jaký mám názor na aktuální dění. A Pinterest je spíš o tom, kým bych chtěla být, je o mé budoucnosti – jaké boty se mi líbí a chtěla bych si je koupit na jaře, jakou podlahu bych si přála do své nové kuchyně, co budu zítra vařit, kam bych si přála na dovolenou. Oproti Facebooku se liší také v tom, že zhruba 80 % uživatelů jsou ženy.
A od Instagramu?
Instagram je stejně jako Pinterest sociální síť postavená na sdílených fotkách. Ale Instagram opět spíš zobrazuje minulost, případně přítomnost. Neexistuje také možnost prokliku z obrázku na web, kde už můžu výrobek rovnou koupit.
Co má s Instagramem společného, je typ zařízení, na kterém jsou nejčastěji zobrazována. Více než 90 % uživatelů z USA používá pro přístup na Pinterest mobilní telefon.
Jaké jsou největší přínosy Pinterestu pro podnikatele?
Pinterest má velký potenciál pro podnikatele, mezi jejichž zákazníky patří primárně ženy. Je to celý módní průmysl, kosmetika, vše kolem bydlení a zahrady, gastronomie, cestování, design, produkty a služby pro děti. Na Pinterestu se daří podnikatelům, kteří nabízí vizuálně atraktivní produkt či službu nebo kteří dokážou produkt či službu atraktivně prezentovat.
Pinterest nabízí podnikatelům jedinečnou možnost prezentovat výrobek nebo i službu v rámci sociální sítě, kam lidé chodí hledat věci, které mají rádi, navíc v náladě si něco koupit. Najdu pin bot, kliknu na obrázek a jsem rovnou v e-shopu. Podle dostupných informací Pinterest testuje tlačítko „koupit“, které nákup ještě ulehčí. To, co na Facebooku často působí jako obtěžující reklama, je na Pinterestu vítaný obsah.
Naprosto unikátní je funkce zobrazování podobných obrázků. Pinterest nám tak ukazuje věci, o kterých jsme ani nevěděli, že existují. U každého pinu se totiž zobrazují podobné obrázky. Někteří říkají, že to co Google znamenal pro vyhledávání, znamená Pinterest pro objevování.
Najdeme na něm i firemní profily? Prezentují se tam firmy?
Ano, firmy mají na Pinterestu tzv. firemní účty. Ty se od běžných účtů liší tím, že máte možnost sledovat statistiky návštěvnosti, zobrazení svých pinů, repiny (tzv. převzaté piny – někdo si váš obrázek připne na svou nástěnku), počet kliků na váš pin, informace o vašich fanoušcích atd. Statistiky vám umožní tvořit takový obsah, který vaše fanoušky nejvíce osloví.
Takže se jeho používání hodí zejména pro e-shopy, nebo třeba i pro firmy, které nabízejí například služby v oblasti marketingu?
V USA jsou na Pinterestu i aktivní podnikatelé v oblasti marketingu. Nabízejí rady, tipy a triky, jak působit na sociálních sítích, jak vytvořit zajímavý web apod. Prezentují se formou obrázků s chytlavými hesly, infografikou, odkazy na videa. Příkladem může být například Your Social Media Company.
Můžete zde zmínit profil nějaké firmy, která o svůj Pinterest pečuje s úspěchem a u které se můžeme inspirovat?
Jedničkou ve světě je firma L. L. Bean. Jedná se o síť obchodních domů prodávajících outdoorové oblečení, obuv, sportovní vybavení a výrobky pro domácnost. Na Pinterestu má přes 5 milionů fanoušků.
Mezi Pinterest matadory patří firma Nordstrom, která dnes profituje z toho, že v Pinterestu vycítila potenciál velmi brzy a dneska náleží mezi giganty. Velmi populární na Pinterestu je také Etsy (americká obdoba Fler.cz).
A z českých?
České firmy zatím kouzlo Pinterestu neobjevily. Je to dáno i tím, že chybí přesná čísla o počtu uživatelů v České republice a českých firem, které by chtěly oslovit zákazníky v USA, není zas tolik. Jako inspirace může sloužit profil e-shopu Nordic Day. Tvoří zajímavý obsah, mají ho prolinkovaný na svůj web a daří se jim oslovovat české fanoušky. Relativně vysoký počet fanoušků má Almara Shop (přes 10 tis. fanoušků), ale z pohledu obsahu jejich strategii příliš nerozumím. Dobře na to jdou z mého pohledu taky v Bonami. Mají nástěnky tematicky členěné, např. BON kidsroom, kde mezi fotky zajímavých interiérů dětských pokojíčků vkládají fotky produktů ze svého e-shopu. Působí to svěže a nevtíravě.
Je Pinterest spíše pro fyzické osoby, nebo pro firmy?
Velikost firmy na Pinterestu nehraje roli. Můžete být blogerka, která tvoří vizuálně nápaditý obsah, a díky Pinterestu získáte klidně i tisíce nových návštěvníků blogu. Takovým příkladem je Oh Joy, která má na Pinterestu více jak 13 milionů fanoušků!
Je něco takového ale přenositelné i do Česka?
Z tohoto pohledu nehraje původ roli. Už dnes jsou české blogerky schopné oslovit své fanoušky mezinárodně prostřednictvím Facebooku a ostatních sociálních sítí, Pinterest je další kanál, který můžou využít.
Koho jako Češi můžeme na Pinterestu oslovit? Jací tam jsou lidé?
Jak už jsem se zmínila, 80 % uživatelů Pinterestu tvoří ženy. Pinterest využívá více jak 70 milionů lidí. V Evropě se jedná o cca 8 % internetové populace. Pro Českou republiku bohužel data chybí.
Lze tedy říci, že ten, kdo cílí na ženy, by na Pinterestu rozhodně měl být?
Nelze to asi takto obecně říci. Ale pro toho, kdo má vhodný produkt (vizuálně zajímavý) a mezi jeho cílovou skupinu patří ženy, může být Pinterest vhodným kanálem.
Kdybyste měla zmínit nějaké zásadní důvody, proč na Pinterest jít a proč do něj investovat, co byste řekla?
Pokud máte vizuálně zajímavý a unikátní produkt, máte zkušenosti s prodejem do zahraničí (nejlépe americký trh), je to pro vás volba číslo jedna. Jak už jsem zmínila, české firmy zatím neobjevily kouzlo Pinterestu. Je to dáno i tím, že chybí přesná čísla o počtu uživatelů v České republice a českých firem, které by chtěly oslovit zákazníky v USA, není zas tolik. Na Pinterestu působí české blogerky The Czech Chicks. Je to dáno asi i tím, že mají vazby na USA.
Pomůže nám to nějak z hlediska SEO?
Nejsem odborník na SEO, ale Pinterest má vysoký PageRank (9/10), vytváří zpětné odkazy na váš web, a tím zvyšuje váš PageRank. To, že je váš obsah sdílen, taky zvyšuje vaše SEO. Důležité pro SEO je dávat pod obrázky popisky s klíčovými slovy a odkazy na váš web. Na toto téma existuje řada odborných článků.
Věřím, že naše čtenáře nebude PageRank příliš zajímat. Můžete nám napovědět, jaké kvalitní zdroje o Pinterestu můžeme sledovat, pokud se na něm chceme prosadit?
Například Mashable nebo SocialMediaExaminer.
Už jste to zmínila, ale dá se přes Pinterest prodávat? Jak?
Dá. Pokud máte dobře nastavené propojení web – Pinterest, jste na dobré cestě ke konverzi. Ideální je na svůj e-shop/blog umístit tlačítko Pin it. A vkládat na Pinterest fotky ze svého webu na tematicky členěné nástěnky.
Zvládne to laik?
Ano, jde o to sledovat analytiku, které piny nejvíce lákají a přivedou vám lidi na web, a na základě těchto dat tvořit vhodný obsah. Co se týče úpravy webu, jedná se o klasické plug-iny, s kterými si poradí každý webař.
K čemu se dá Pinterest využít dál? Dají se na něm třeba pořádat soutěže nebo něco podobného?
Pinterest může skvěle sloužit jako PR nástroj. Například designer může na Pinterestu prezentovat své výrobky, ale zároveň v rámci repin nástěnek sám sebe prezentovat jako člověka, který má vkus, sleduje trendy, je zdrojem inspirace pro jiné.
Soutěže se na Pinterestu samozřejmě dají dělat. Ale jako u jiných sociálních sítí se spíš vyplatí poctivá komunikace s fanoušky, sledovat, co je zajímá, podle toho vytvářet obsah (případně i výrobky). Soutěže vám mohou získat nové fanoušky, ale otázkou je, jestli je budete nadále zajímat, i když soutěž skončí.
Lze na Pinterestu udělat něco, co na jiných sociálních sítích nejde? Nebo to jde alespoň lépe?
Pinterest lépe slouží k prezentaci vašich výrobků a následně k prodeji. I když vaše firma nemá na Pinterestu účet, můžete si na web vedle výrobku dát tlačítko Pin it a využívat možnosti Pinterestu bez nutnosti věnovat čas a energii správě profilu. Příkladem takové strategie je e-shop Zoot.cz.
Jak se dá rozšiřovat počet lidí, kteří nás tam sledují?
Jako u jiných sítí – vytvářet atraktivní obsah. Největší část vašeho úsilí byste měli věnovat kvalitě fotografií a grafice. Kvalita obrázku rozhodne, jestli na ni člověk klikne, nebo ne. Když porovnáme kvalitu prezentace na téma těstoviny na Pinterestu s kvalitou na českém webu s recepty, pochopíte, o čem mluvím.
Můžeme tam svoje aktivity nějak vyhodnocovat? Jak?
V případě, že máte firemní účet, jsou vám k dispozici detailní statistiky vašich aktivit na Pinterestu. Budete mít detailní informace o fanoušcích – země, jazyk, pohlaví, jaké mají zájmy, jaké další firmy mají mezi oblíbenými, na jaké nástěnky si připínají své obrázky.
Pinterest vám dá přesné údaje o návštěvnosti vašeho profilu, počtu zobrazení vašich pinů, repiny (tzv. převzaté piny – někdo si váš obrázek připne na svou nástěnku), počet kliků na váš pin. Po ověření vaší webové adresy, budete mít data i k návštěvnosti svého webu a statistiky z Pin it tlačítka. Více informací najdete na stránkách Pinterestu.
Je v něčem investice do Pinterestu výhodnější než třeba do Instagramu?
Nejsem odborník na Instagram, ale z mého pohledu je Pinterest jednoznačně lepší prodejní kanál. Pro Instagram vytváříte nový obsah, nároky na autenticitu a osobitost jsou obrovské, je to pro vás tudíž docela velká časová investice.
V případě Pinterestu využíváte už jednou hotového obsahu, který máte na webu. Nutno ale dodat, že Instagram má v České republice poměrně velkou základnu, a z tohoto pohledu se vyplatí v tuto chvíli investovat právě do něj.
Zmínila jste, koho na Pinterestu najdeme, teď ještě, jak tyto lidi můžeme efektivně oslovit?
Fungují atraktivní fotografie, infografiky, klasický call-to-action spojený s atraktivní fotografií. Co může také zaujmout, jsou atraktivně zvolené nástěnky. Tvořit nástěnku např. podle aktuální sezóny: tipy na vánoční dárky, povánoční výprodej, must-have na jaro apod.
Případně fanouškům dávat něco navíc – radit jim, jak nosit trendy věci, s čím je kombinovat, pro jaký typ postavy je tento trend vhodný atd. Fungují taky piny typu „5 potravin, po kterých zaručeně zhubnete“.
A jak často přispívat?
Je to podobné jako u jiných sociálních sítí. Otázka není jak často, ale jak kvalitně. Budete-li mít kvalitní obsah, který fanoušky zaujme (a budou si ho připínat na své nástěnky), budete vyskakovat výše v nabídce doporučených pinů.
Jak je to s placenou reklamou? Můžeme si ji zde zakoupit?
Pinterest spustil minulý rok placenou formu prezentace, tzv. Promoted Pins. Promoted Pins jsou nativní reklamou. To znamená, že běžný uživatel nepozná, že se jedná o placenou reklamu, vypadá totiž jako běžný pin. Ještě donedávna měly možnost využívat promované piny v testovacím režimu jen vybrané firmy (např. GAP, Nestle, Walt Disney Parks and Resorts). Od 1. ledna 2015 jsou promované piny dostupné pro všechny firmy na území USA. Mimo území USA promované piny prozatím nefungují.
Myslíte si, že síla Pinterestu bude i u nás růst?
Pinterest se v tuto chvíli řadí vedle Facebooku a Twitteru do velké trojky sociálních sítí a je mu předpovídána velká budoucnost. Vzhledem k tomu, že komunikace na internetu probíhá čím dál tím víc ve formě obrázků, Pinterest z tohoto trendu bude jen těžit. Někteří Pinterest řadí mezi fenomény podobné Googlu, které navždy změní prodej na internetu.
Není důvod, proč by Pinterest neměl zaujmout i české uživatele. Od roku 2013 má Pinterest českou mutaci, pro uživatele je tedy připraven. Myslím, že Češi Pinterest zatím objevují, je jen otázkou času, kdy ho začnou více využívat, a pak se podle mého názoru přidají i české firmy.
Co číst dál?
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |