Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Způsobů, jak podnikat na internetu, je celá řada. Internet je plný nespočtu možností a co včera bylo nemožné, dnes může být milionovým businessem. V tomto článku bych vám rád představil a přiblížil využití PPC reklamy, a to z pohledu zadavatele, publishera a agentury. Tyto tři pohledy jsou totiž základ pro správné pochopení fungování systému PPC. A v praxi jistě všechny tři využijete, jelikož nikdy nevíte, ve které ze zmiňovaných pozic se ocitnete.
PPC reklama vznikla před řadou let za jednoduchým účelem – najít efektivnější formu propagace oproti paušálním sazbám za bannerové plochy, případně CPM (cost per mille – cena za tisíc zobrazení), a snížit tak cenu reklamy. V Česku byl prvním PPC systémem eTarget, který vznikl v květnu 2003. V roce 2006 rozjely své PPC systémy společnosti Centrum.cz (pod názvem adFOX) a Seznam.cz (pod názvem Sklik). Logika PPC je jasná – pay per click, čili platba za proklik – platit za skutečné uživatele, kteří kliknou na danou reklamu.
V současné době jsou na trhu čtyři reklamní systémy, kde končí většina investic do PPC. Je to Sklik od společnosti www.seznam.cz, Adwords od www.google.com, eTarget společnosti www.etarget.cz a bezpochyby reklamní systém Facebooku. Výběr reklamního systému závisí především na cílové skupině, kterou chceme oslovit, resp. na webech, kde je daný reklamní systém rozšířen.
Pokud chceme upozornit na náš web, akci či produkt, dostáváme se do pozice zadavatele. Výhodou PPC reklamy je právě její nízká cena, která se pohybuje v rozmezí cca 0,20 – 20 Kč za klik. V tuto chvíli nám do hry vstupuje matematika a metriky. Tou základní je CTR (click-through rate) čili míra prokliku (výpočet viz box).
Inzerce | Chci tu být také
CTR (click-through rate)
CTR je termín používaný v internetové reklamě. Vyjadřuje poměr (daný v procentech) mezi celkovým počtem zobrazení internetové reklamy a počtem prokliků. Toto číslo vyjadřuje určitým způsobem efektivitu reklamy.
Výpočet: CTR (%) = počet prokliků / počet zobrazení * 100
Počítáme-li s kvalitní kampaní a CTR 20 %, znamená to, že z tisíce zobrazení nám každý pátý uživatel klikl na reklamu. Pokud nás jeden klik vychází na 2 Kč, pak si jednoduše spočítáme, že každých 1 000 zobrazení nás vyjde na 400 Kč. Následně je potřeba tyto náklady porovnat s příjmy. Proto se této formě propagace také říká výkonnostní reklama.
Provozujeme-li například eshop a zaplatíme za 200 lidí 400 Kč, pak je logické, že by se tato reklama měla projevit na zvýšení objednávek a měla by nám alespoň oněch 400 Kč vydělat zpět. Naším cílem však není být „na nule“, chceme být v černých číslech. Proto by kampaň měla vydělávat mnohem více peněz.
PPC lze samozřejmě nastavit na jakýkoliv reklamní nosič, tedy na banner, zobrazení videa nebo kliknutí na odkaz. Při tvorbě kampaně v PPC systémech se však setkáme především s textovou formou reklamy (viz obrázek). Budeme tedy řešit znění reklamního textu a klíčová slova, na základě kterých se bude naše reklama zobrazovat ve vyhledávání a na webech. Právě volba klíčových slov ovlivňuje CPC – cenu za proklik. Oba faktory – text a klíčová slova – ovlivňují úspěch kampaně.
Znění textu by mělo být jednak atraktivní a zaujmout, na druhou stranu by mělo oslovovat nejlépe jen zákazníky. Pokud se nám po zadání klíčového slova „carvingové lyže“ zobrazí reklama „Nahé studentky si užívali lyžování na Špindlu, máme video!“ a povede na eshop s lyžemi, určitě budeme mít extrémní CTR, avšak efektivita reklamy bude dosti slabá. Cílem PPC by nemělo být získávání nových návštěvníků, ale získávání nových zákazníků.
Druhý, neméně důležitý faktor, jsou klíčová slova. Právě podle nich se totiž reklama zobrazuje a identifikujeme tak potenciálního zákazníka. Pokud inzerujeme nabídku práce, volíme podle toho také vhodná slovní spojení, podle kterých uživatelé patrně budou naši nabídku hledat, např. „nabídka práce, volná místa, volné pozice, pracovní místa, nabídka zaměstnání, práce Brno, práce v IT“ apod.
Optimalizace klíčových slov tak, aby byla reklama maximálně efektivní (poměr cena / výkon), je velice sofistikovaná činnost a věnují se jí profesionálně především agentury. Pokud např. máme klíčové slovo „práce“, bojujeme s velikány typu práce.cz a všemi pracovními portály. Proto je mnohem účelnější mít klíčové slovní spojení „práce v IT Brno“, které nám sice přivede menší počet kliknutí, zato však půjde s největší pravděpodobností o skutečné zájemce. CPC bude mnohem nižší, ale výsledný užitek ve finále vyšší.
Agentura je tu především od toho, aby zajistila jak vhodný reklamní text, tak relevantní klíčová slova, a v neposlední řadě aby se postarala o průběh kampaně – tedy vyhodnocovala výsledky a s kampaní aktivně pracovala. Za tyto služby si samozřejmě zaplatíte; cena záleží na výběru agentury. Některé reklamní systémy navíc nabízejí agenturní provize, kde agenturám za investované peníze jako odměnu přidávají % provizi.
Některé agentury si tyto provize nechávají jako odměnu pro sebe, jiné vám tuto provizi přidají ke kampani, a tak získáte mnohdy lepší podmínky, oproti investování jako soukromý zadavatel.
Problém agentur vidím v tom, že jsou orientovány především na zisk. Orientují se na získání uživatelů, nikoliv zákazníků. Kreativitou reklamní texty nekypí a volba klíčových slov je čistě výkonnostní. Agentura vám pošle měsíční statistiku, kolik přivedla na web lidí. Ale že žádný z těchto lidí nic nekoupil, to může trápit maximálně vás.
Výjimka potvrzuje pravidlo. Ale během své praxe jsem zatím u sebe a svého okolí zaznamenal spíše skepsi a negativní zkušenosti, týkající se práce agentur, které PPC kampaně zajišťují.
Poslední pohled, který jsem v úvodu zmiňoval, je pohled publishera, tedy tvůrce obsahu. Sami jste jistě na různých webech zaznamenali textové reklamy, ať už na jakémkoliv sytému. Každý reklamní systém (vyjma Facebooku) nabízí „obrácenou stranu mince“, tedy možnost výdělku za zobrazování reklamy na vašem webu.
Ve většině případů se jedná o alternativní přivýdělek, jelikož PPC systémy jsou pro publishery spíše nevýhodné.
Celý systém funguje velice jednoduše. Majitel webu vyhradí prostor pro zobrazování reklamy. Reklamní systémy se snaží být co nejvíce variabilní, nabízejí různé formáty a formy reklamy tak, aby byla implementace vhodná pro každý web. Pokud návštěvník webu klikne na reklamu, majiteli webu se na jeho účet přičte odměna. Ta je u každé společnosti jiná, standardně cca 50 % z ceny za kliknutí.
Jak jsem psal, vydělávat formou PPC není zlatý důl, zajímavá je ale podle mě cesta, kterou vydělané peníze putují na propagaci webu. PPC systémy standardně umožňují přelít naspořené peníze do kreditu pro inzerci. Takovým způsobem se můžeme dostat do stádia, kdy do propagace webu nejdou žádné naše náklady a kdy uživatelé živí propagaci formou PPC a díky zvyšování návštěvnosti nám roste hodnota bannerových ploch a dalších propagačních nástrojů, které na webu nabízíme.
Pokusil jsem se vám přiblížit fungování PPC systému a jeho využití v praxi ze všech pohledů. Samozřejmě, že témat kolem PPC jsou tisíce. Např. na Facebooku v současné době probíhá naprostá reklamní revoluce a propagační nástroje začínají být čím dál zajímavější. Mezi publishery se řeší vhodná podoba a umístění PPC reklamy na stránkách, daň ze zisku. Pro zadavatele je zase zajímavé sledování výkonu PPC ve vztahu k prodeji.
Pokud vás článek zaujal, oceňte ho svými ho lajky, plusy, flattry… To je pro mě největší odměna :-) V diskusi rád odpovím na případné dotazy, ocením také námět na další článek.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |