Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jak se vyvíjí e-shopové řešení, kdy je pro klienta výhodnější pronájem systému a jaké znalosti by začínající e-shopař měl mít? Hostem dalšího videorozhovoru Mladého podnikatele je Michalis Katapodis z firmy 3IT.
3IT, v jejíž ostravských kancelářích jsme rozhovor natáčeli, se zabývá tvorbou e-shopů na míru. Má předpřipravené řešení, které nabízí jako základ svým klientům. Michalis tuto firmu řídí a má bohaté zkušenosti se začínajícími e-shopaři a chybami, kterých se při budování e-shopu dopouštějí.
Rozhovor s Michalisem může pomoci každému, kdo uvažuje o vlastním e-shopu, případně už e-shop má a chce jej předělat, hledá nové dodavatele nebo chce zefektivnit spolupráci s těmi současnými. Zároveň nahlédnete pod pokličku firmy, která vyvíjí vlastní řešení, a uvidíte, jak složité je pro ni uspět na konkurenčním trhu. O zákulisí natáčení rozhovoru si můžete přečíst na Michalisově blogu.
Jak vybrat/změnit developera e-shopu
Michalis: Z určitého důvodu potřebujete změnit partnera dodavatele e-shopu nebo celé řešení. Sepište si proto důvody, které vám na současné spolupráci a řešení vadí. Nedívejte se na vše černobíle a hlavně nezapomeňte i na věci, které vám vyhovovaly. Tento souhrn nepište sami, zeptejte se všech zainteresovaných pracovníků, kteří přicházejí s e-shopem denně do styku (sklad, účtárna, marketing…).
Inzerce | Chci tu být také
Na základě takto zjištěných požadavků k zachování a vylepšení stávajícího stavu teprve začněte připravovat dokument, se kterým oslovíte vývojářské firmy. Nebojte se situace, že byste do dokumentu něco zapomněli sepsat. Dobrý dodavatel se vás doptá na všechny okolnosti a bude s vámi vaše nápady konzultovat. Ti lepší si budou ověřovat, zda opravdu vaše hypotézy, na kterých své nápady stavíte, platí, a možná se s vývojáři či konzultanty dostanete i do sporu, když se vám budou snažit (na základě dat a měření) vyvrátit některé vaše myšlenky.
Pokud narazíte na lidi, kteří reagují na vaši specifikaci tímto objektivním způsobem a kteří vše, co si řeknete, jen neodkývou (s vidinou více práce = větší zakázka = více peněz), pak si částečně můžete být jisti, že jste v dobrých rukách.
Uvědomte si, že tuto změnu dodavatele podstupujete (teoreticky) 1-2x za období svého podnikání. Proto nemůžete mít dostatečné zkušenosti s tím, podle čeho si developera vybrat. E-shop je v dnešní době velmi sofistikovaný nástroj a porovnat všechny vlastnosti, výhody a nevýhody řešení jednotlivých dodavatelů je nad lidské síly.
Já osobně bych se v tomto případě obrátil na lidi, kteří byli u mnoha takových změn a ví, jak jednotliví dodavatelé řešení v praxi fungují. Kdo jsou tito lidé? Podle mě to jsou právě konzultanti zabývající se oblastmi SEO, PPC, UX a dalšími. Tito lidé mají pod sebou hodně projektů fungujících na různých systémech a mohou vám prozradit i to, čím se v marketingových informacích developerské společnosti nechlubí.
Tipů pro výběr a otestování developera je hodně, osobně je totiž znám z druhé strany. Toto téma by zasloužilo samostatný rozsáhlejší článek.
Chci začít podnikat, a to prodejem zboží přes internet
Michalis: Odpovězte sami sobě: Proč chcete založit nový e-shop? Na svou odpověď se zeptejte ještě jednou Proč a pak ještě jednou Proč. – A přijdete na opravdový důvod. Pokud se vaše odpověď na poslední proč nese v duchu těchto vět – „Vím, že značka XY nemá v České republice zastoupení, lidé ji chtějí kupovat a nemají kde. Já toto zboží umím sehnat a s dobrou marží ho prodat…“ nebo „Tyto věci již prodávám svému okolí a chci je nabídnout širšímu publiku.“, pak jsou vaše odpovědi skvělé a doporučil bych vám jít do toho.
Ostatním, kteří chtějí e-shop jen kvůli potenciálnímu výdělku na přilepšenou, nebo proto, že je to „moderní“ a chtějí to také zkusit, bych doporučil pořádně si svůj záměr promyslet.
Online trh je totiž běžnou nabídkou přesycený. S e-shopem se pustíte do pomyslného boje, ve kterém chcete vyhrát. A vítězí jen ti, kteří ví, za co a proč bojují (nejsou to žoldáci, co to dělají jen pro peníze), mají dobrou strategii i exekuci.
Když se do prodeje na internetu pustíte jako nováček, snažte se získat co nejvíce informací. Dobrých online zdrojů jsou dnes na internetu mraky. Začněte se pohybovat mezi komunitou e-shopařů, navštěvujte konference a bavte se s lidmi, kteří jsou krok před vámi. Jejich rady pro vás budou jednou k nezaplacení. Když zrovna nebudete na konferenci nebo nebudete sjíždět videopřednášky a rozhovory s e-shopaři na YouTube, připravte si základní business plán. Rozhodně nezapomeňte na tvorbu kalkulace a jednoduché tabulky pro hlídání si cashflow, jak popisuje Vlasta Vávrů.
Pokud si svými začátky nejste jisti a nerozjíždíte velký business, držte se Paretova pravidla, za pomoci kterého si vytvoříte MVP (minimal-valuable-product). Vyzkoušejte si e-shop a podnikání v malém. Řešte všechny důležité oblasti tak, aby byly v souhře a všechny fungovaly. Těmito oblastmi jsou 1) sklad a logistika, 2) e-shopové řešení a 3) marketing.
Chci posunout své e-shopové podnikání na špici
Michalis: Pokud jste v jiné situaci a chcete mít prostě úspěšný e-shop, jste investor nebo podnikatel, který chce bojovat o nejvyšší příčky, pak bych zvolil jiný postup. Výše 3 zmíněné hlavní oblasti bych si rozdělil ještě na další podskupiny. Oslovil bych absolutní špičky v dílčích oborech. Sestavil bych si tak dream-team složený ze specialistů na celkovou online strategii, branding, SEO, PPC, UX, copywriting, procesní řízení a logistiku a samozřejmě vývojáře e-shopového systému.
Tento tým by neměl mít žádnou slabou stránku, všichni lidé by se měli navzájem respektovat. Za pomoci těchto top odborníků pak vznikne opravdu skvostné dílo – váš výsledný e-shop. Zde se však bavíme o řádově jiných číslech v oblasti časové i finanční investice.
Použitá melodie: Steve Combs – Zero (CC BY 4.0)
Tento článek vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
I tak má ale dost síly pokračovat a připravovat pro vás další inspirativní obsah. Nadále už pod osobní značkou jeho autora Jirky Rosteckého. Vítejte na novém webu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |