Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Provozovat e-shop je velmi náročné a obsahuje to mnoho činností, které každý e-shopař musí zvládat. Bohužel si spousta začátečníků neuvědomuje, co je po založení vlastního e-shopu čeká. Možná právě proto, že jsou ovlivněni mýty, které v tomto článku rozebereme.
Pomohl mi v tom Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, se kterým jsem si v tomto rozhovoru povídal o tom, co všechno provozování e-shopu obnáší a zda má dnes smysl zakládat e-shop nový. Dnes to ale vezmeme jinak. Já mu předložím několik mýtů, které občas slýchám, a on mi k nim řekne svůj názor. Zjistíme tak, které mýty jsou pravdivé a které naopak ne.
Začnu hezky zostra, a to něčím, co mi před několika dny řekl jeden z mých čtenářů. Že e-shopy si mohou dovolit zakládat jen velké firmy a že normální smrtelník nemá šanci s e-shopem uspět, natož se tím uživit. Je to pravda?
Jan Vetyška: Asi všichni víme, že takto to absolutně není, ba naopak. E-shopy jsou ideální platformou prodeje právě pro malé firmy, nebo dokonce živnostníky. Co se velkých firem týče, tak bych větu z otázky přetransformoval takto: Mít e-shopy bude pro velké firmy nutnost.
Inzerce | Chci tu být také
Snad všichni známe tu statistiku, kolik máme v Česku e-shopů. A ti, co ji neznají, vidí spoustu webů, které jim něco prodávají. Existuje tedy vůbec ještě na trhu místo? A pokud ano, pro koho?
Jan Vetyška: Platí i neplatí. E-shopů je až příliš, vidina snadného výdělku přivedla na internet řadu podnikavců, kteří dříve či později neuspějí. Stejně tak je český trh již hodně vyspělý a i kvalitních e-shopů je u nás hodně. To ovšem neznamená, že nemůže být na trhu místo pro nové e-shopy. Vždy se objeví někdo s novým nápadem, produktem nebo třeba inovativním přístupem, kdo bude úspěšný, i když začne s prodejem přes internet až nyní.
Odmysleme si náklady na zboží a podívejme se jen na samotné technické řešení a vše, co je zapotřebí k tvorbě a plynulému provozu e-shopu. Prý to stojí velké peníze. Je to pravda?
Jan Vetyška: Samotné technické založení e-shopu může být velice jednoduchá a levná záležitost. Odmyslíme-li si tedy náklady na zboží a logistiku, tak musí začínající podnikatel přemýšlet a plánovat náklady na marketing, zákaznický servis, vylepšování e-shopu a také mít dostatečnou finanční rezervu, která mu pomůže se snáze vypořádat s úskalími, jako jsou odstupování od smlouvy, nevyzvednuté zboží nebo složité reklamace.
TIP: Podívejte se na rozhovor věnovaný vývoji e-shopu a jeho finanční náročnosti. Jak drahé je vytvoření e-shopu a jak poptat dodavatele?
Sen provozovat e-shop se rodí v hlavě. Většinou ale ta hlava nosí jen jedno tělo. Může jednotlivec sám založit e-shop a úspěšně jej provozovat?
Jan Vetyška: Určitě ano. Sice se nebude jednat o obchod s miliardovými obraty, ale slušně vydělávající e-shop se v jednom člověku provozovat dá. Ovšem bude-li e-shop úspěšný, tak poroste zákaznická poptávka a najednou to v jednom člověku nepůjde zvládat, bude potřeba najímat. V tu chvíli bude e-shop paradoxně méně vydělávat a zde je pak zajímavé sledovat, jak si s tímto přechodem který majitel poradí.
V kamenném obchodě musíte být dobrý prodejce. Na internetu také, což znamená, že musíte zvládat online marketing. Umět SEO, copywriting, PPC reklamu, e-mailing a spoustu dalšího. Znamená to, že úspěšný e-shop zvládne založit jen člověk zkušený v těchto oborech? Může uspět i někdo, kdo je online marketingem nepolíbený?
Jan Vetyška: Je absolutní blbost říci, že dobrý prodejce na internetu je ten, kdo zvládá SEO, PPC a další. Dobrý prodejce je ten, kdo zvládá namixovat správně veškerý marketing, tzn. od volby produktu přes práci s lidmi, distribuční politiku, cenovou politiku a samozřejmě i onu propagaci.
Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace. Bohužel toto špatné označení zaznívá často i na odborných konferencích nebo sociálních sítích z úst rádoby odborníků. Je jasné, že jsou momenty v online prostřední, kdy je otázkou, který online nástroj zařadit přesně do které části marketingového mixu, ale rozumět marketingu znamená mnohem více než u nás již málem ustáleného pojmu „online marketingu”. Takže vlastně odpovědět na původní otázku, dokud si nesrovnáme tyto pojmy, ani nelze.
Základem e-shopu je jeho zázemí – sklad plný zboží. To ale něco stojí. Co má dělat začátečník, který nemá miliony na koupi skladových prostor?
Jan Vetyška: Online obchodování je více než úzce spjato s kvalitním logistickým zázemím. Samozřejmě lze e-shop provozovat i bez skladů, resp. skladových zásob, ale kromě výjimek u specifického a vzácného zboží nemůže být takový e-shop dlouhodobě úspěšný. Nabízet zboží skladem je u většiny komodit již prakticky samozřejmost, tedy za předpokladu, že chce být obchodník dlouhodobě úspěšný.
Další čtenář a další důvod, proč nezakládat nový e-shop. Říkal mi, že veškerá byrokracie je tak náročná, že to začátečník nemůže zvládnout. Že daně jsou tak vysoké, že by musel prodávat s nehorázně velkými maržemi. A že to tudíž nemá smysl zkoušet. Co je na tom pravdy a jak stát podporuje začínající e-shopy?
Jan Vetyška: Byrokracie v podnikání online není v ničem náročnější než při podnikání mimo internet. Osobně si myslím, že mnoho procesů spojených se zakládáním podnikání a podnikáním jako takovým by šlo zjednodušit, ale rozhodně nejsme v ČR v situaci, kdy by se jednalo o nějaké nepřekonatelné bariéry.
Příchod Amazonu je něco, čeho se mnoho českých e-shopů bojí. Je totiž velkým strašákem i velkých hráčů, dokonce se šušká, že provozovatel Mall.cz jej prodal právě kvůli příchodu Amazonu. Zkusme si tedy zavěštit a předpovědět, jak se malých e-shopů dotkne příchod tohoto giganta do Čech?
Jan Vetyška: Co je příchod Amazonu? Zaklínadlo, které tu slyším již několik let, a kde nic tu nic. Příchod Amazonu ve smyslu přímé orientace na české zákazníky jen tak nehrozí. Až k tomu dojde, tak si můžeme popovídat.
TIP: Jak příchod Amazonu hodnotí specialista na online marketing? Podívejte se na video
Obsah je král. Najděte si obor, který je vám blízký. Začněte vedle svého e-shopu tvořit kvalitní obsah – psát blog, být aktivní na sociálních sítích, vytvořit nějaký ten e-book, odpovídat ve vlastní poradně apod. Úspěch se pak zaručeně dostaví.
Jan Vetyška: Už jsme se bavili o tom, že prodej – a prodej po internetu zvlášť je velmi komplexní disciplínou. Tvorba kvalitního obsahu, ať již přímo popisky u zboží, nebo třeba informace komunitního typu, poradny, testy výrobků, magazíny atd. jsou skvělé nástroje, kterými se obchodníci mohou odlišit. Kvalitní obsah sám o sobě úspěch nezaručí.
Občas mi napíše nějaký čtenář s tím, že si do Čech nechává posílat zboží ze zahraničí. Takové, které se v Česku neprodává. Je to podle něj záruka úspěchu. Opravdu ale stačí jen najít unikátní zboží, přivézt jej do našich krajů a začít jej prodávat online? Je unikátnost zboží receptem na úspěch?
Jan Vetyška: Unikátní zboží může být dobrým základním stavebním kamenem nového e-shopu. Především specializace na určitý druh zboží a to, že daný obchodník této komoditě opravdu rozumí, může být velkou výhodou nejen při vstupu na trh. Ovšem znovu si můžeme zopakovat, že unikátní výrobek, skvělá logistika, inovace v propagaci, dobrá cenová politika, prozákaznický servis a další musí fungovat dohromady. K úspěchu nestačí zvládat jen jednu disciplínu.
Další pesimistická statistika. Většina e-shopů do tří let zanikne. Nebo do pěti. Možná dokonce do roka. Je to pravda? Má podobné zkušenosti i APEK?
Jan Vetyška: Měsíčně vznikají desítky e-shopů a desítky zanikají, to je proces, který ještě nějakou dobu potrvá. Většina těch začínajících si neuvědomuje, co vše takový provoz e-shopu obnáší. Možná by se měli nejprve pobavit s těmi, kteří e-shopy zavírají.
Odkud se učit? Kde brát inspiraci od úspěšných online podnikatelů? Kde hledat poradenství pro provoz svého e-shopu? Na koho se obrátit se svým nápadem na nový e-shop? Je vůbec v Česku někdo, kdo mi může pomoci?
Jan Vetyška: V Česku je dostatek know-how a máme tu desítky úspěšných online prodejců a podnikatelů. Díky tomu, že jsme malá země, je relativně snadné získat informace z první ruky od těch nejúspěšnějších. Například na akcích APEKu sleduji, jak se nenuceně baví provozovatelé obchodů s miliardovými obraty s obchodníky, kteří jsou teprve na začátku, a vzájemně sdílejí zkušenosti. Řekl bych, že i v tomto je ČR unikátní.
Jinak zdrojů, jako jsou různé webziny, blogy, videorozhovory, semináře, workshopy, konference atd., je u nás myslím dostatek. Největší problém s přístupem ke zdrojům v oblasti e-komerce vidím možná v oblasti legislativy, ale od toho tu jsme my v APEKu, abychom se k informacím dostali a dál je distribuovali do komunity.
Jo, co bylo tak těžkého na tom založit Alzu? Proč asi uspěla Heuréka? Protože přišli v době, kdy nebyla tak velká konkurence. Dnes je všeho plno, e-shopů, srovnávačů, vyhledávačů, všeho. Dnes už to taková legrace není.
Jan Vetyška: Myslím, že zrovna tyto dvě společnosti jsou dobrým příkladem toho, že jsou úspěšné a nebyly první nebo jediné. Alza, resp. Alzasoft existovala jako firma na prodej IT techniky ruku v ruce s několika dalšími subjekty, a pokud si dobře pamatuji, nebyla nejúspěšnější. Dobře ovšem zvládla vývoj, reagovala na trendy a dnes je tam, kde je, a to o míle vepředu před tehdejší konkurencí. Heuréka je podobný příklad, rozhodně se nejednalo o první cenový srovnávač a vyhledávač zboží. Ovšem zakladatelé měli určité vize, měli drive, snažili se odlišit a vybudovali velice úspěšnou firmu.
Zjisti více o tvorbě e-shopu.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
Před 1 týdnem
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |