Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
E-mail patří k těm nejefektivnějším marketingovým kanálům vůbec. Ne každý ale ví, jak s ním efektivně pracovat. Analýza konkurence vám výrazně urychlí řešení problémů, se kterými byste si sami lámali hlavu měsíce, ne-li roky. Stačí vědět, na co se dívat.
Pokud už se rozhodnete od konkurence inspirovat, vyplatí se začít s přihlašovacím procesem. Specialista na e-mail marketing Jakub Čižmař radí toto:
„Jako první krok si vyberte 5 – 10 největších konkurentů, které budete sledovat a studovat. Přihlaste se k odběru jejich e-mailů a už v tento moment si všímejte, jak se sběrem kontaktů pracují:
Pokud žádné formuláře pro přihlášení k odběru e-mailů nemají, pak patrně získávají kontakty pouze z objednávek. V takovém případě si u nich budete muset něco koupit, abyste se do jejich databáze dostali. Každopádně na e-maily sbírané pouze z objednávek pozor – 25.5.2018 přijde strašák jménem GDPR a pravidla se změní, ale to je nad rámec tohoto článku.“
Inzerce | Chci tu být také
Specialista na e-mailový nástroj MailChimp Roman Lelek navíc doporučuje všímat si i míst, kde konkurenti získávají e-mailové kontakty: „U přihlašovacího procesu se zajímejte, jak se do newsletteru můžete přihlásit. Kde a na kterých stránkách mají umístěný přihlašovací formulář, jaká data po vás chtějí vyplnit. Je tam jméno a použijí ho pro oslovení? Můžete se přihlásit na sociálních sítích nebo ještě nějakým jiným způsobem?
Má web konkurence i pop-up okno? Vyskočí na vás na každé stránce nebo jsou tam i nějaké podmínky? Je tam nějaká odměna za přihlášení (sleva na první nákup apod.)?“
První dojem často rozhoduje a e-mail marketing není výjimkou. Roman Lelek u uvítacího e-mailu doporučuje sledovat toto: „Když vám konkurence po vašem přihlášení posílá welcome e-mail, všímejte si, za jak dlouho od přihlášení vám ho pošle, jak vypadá designově a copywritingově (tonalita apod.). Je použitá personalizace? Můžete si nastavit nějaké preference? Jak často vám budou psát nebo jaké kategorie zboží můžete dostávat? Případně u blogerů – jaká témata vás zajímají?
Byl welcome e-mail opravdu jen jednodílný nebo přijdou i další části? Obsahoval nějaké nastavení preferencí, doplnění důležitých informací apod.“
Na trhu dnes existuje velké množství poskytovatelů e-mailových nástrojů. Každý z nich se něčím liší a nabízí jiné možnosti. Jakub Čižmař radí: „Často lze už podle vzhledu e-mailu rozpoznat, jaký nástroj byl pro rozesílku použit. Buď podle typického vzhledu/designu, nebo podle patičky, případně podle url adres odkazů, které jsou v e-mailu použité.
Pokud vaše konkurence využívá nástroje jako MailChimp, SmartEmailing a podobné, je dost velká šance, že s e-mailingem pracují na základní úrovni (často jen e-mail poslaný na celou databázi). Přestože se i s těmito nástroji dají připravit zajímavé komunikace, málokdo jim věnuje dostatečnou pozornost.
Pokud naopak pracují s IBM Marketing Cloudem (SilverPopem), Mailkitem nebo podobným, sofistikovanějším nástrojem, pak je výrazně pravděpodobnější, že pracují s vyšší úrovní personalizace a automaticky spouštěnými e-maily na základě chování uživatelů jak v e-mailech, tak na webu a eventuálně i na dalších místech.“
Roman Lelek ukazuje možnosti rozpoznání e-mailového nástroje i na konkrétních příkladech: „Podle prvního e-mailu se obvykle dá poznat, z jakého nástroje byl odeslán. Například Rohlik.cz rozesílá newslettery z e-mailu zakaznici@rohlik.cz prostřednictvím domény mail118.atl71.mcdlv.net. To znamená, že používají MailChimp. Je to vidět také z webové verze e-mailu – http://mailchi.mp/rohlik/inspirace-na-leto-s-darkem-uvnitr-233773. Druhým příkladem je třeba OXALIS čaj & káva, která posílá newslettery z e-mailu newsletter@oxalis.cz. Jejich webová verze na doméně se2ruw.cz znamená, že používají SmartEmailing.“
Z obsahu e-mailů se dá vysledovat hodně věcí. Jakub Čižmař u sledování obsahu doporučuje:
„Sledujte e-mailovou schránku, kterou jste k odběru e-mailů u svých konkurentů přihlásili. Nemusíte to dělat každý den, můžete si na to vyhradit čas například jednou za týden, nebo za měsíc.
Věnujte pozornost tomu,
Všechny tyto informace vám pomohou odhalit, jak kvalitně vaše konkurence pracuje s e-mailovou komunikací. A vy musíte být lepší.
Podle toho, kdy a jak často rozesílá vaše konkurence e-maily, si můžete naplánovat vy ty své. Pravděpodobně nebudete chtít, aby se uživatelům v e-mailové schránce zobrazovaly vaše e-maily vedle sebe, protože je odesíláte ve stejnou dobu. Zároveň nebudete chtít aby bylo e-mailu tolik, že to začne odběratele obtěžovat.
Jak pracují s předměty a obsahem e-mailů? Jsou zábavní, agresivní, nudní? A jak na předměty navazuje samotný obsah e-mailu? Pracují i s nějakými zajímavými články, které odběratele zajímají? Z toho dokážete usoudit, jak budete své e-maily muset připravovat vy. Pokud jsou konkurenční e-maily plné produktů a nudné, pak vy můžete zazářit tím, že budete posílat i zajímavé informace, případně nějaký zábavný obsah.
A co když konkurence tlačí na pilu a v každém newsletteru se to jen hemží slevami a velkými tlačítky, které nutí odběratele nakoupit? Pak vy musíte být jiný, příjemnější, uvolněnější a se slevami pracovat opatrně, aby si vás odběratelé nezařadili do stejné škatulky.
A ať se děje co se děje, vaše e-maily se musí správně a čitelně zobrazovat na mobilních zařízeních. Tady není o čem diskutovat. Prostě musí.“
Podobně se na obsah newsletterů dívá i Roman Lelek: „Jaká je frekvence newsletteru? Jednou za měsíc, nebo každý týden? Jak vypadá podoba odesílatele? Je to jméno – značka jako Patrik Gajdoš – nebo adresa Rohlik.cz nebo kombinace typu Martin Mates | Econea?
Jak vypadá předmět? Používá odesílatel otázky? Využívá spíš krátké či dlouhé předměty?
Objevují se v obsahu newsletteru produkty nebo články? Snaží se vám něco prodat nebo pomoci?, U designu si všímejte, jaký je poměr obrázků a textů. Co zohledňují newslettery v copy a personalizaci? Použili nějaké informace, co jste zadal k vylepšení e-mailu?“
Roman Lelek doporučuje také sledovat aktivitu automatických e-mailů s ohledem na to, jakou interakci provádíte na webu konkurence: „Již během přihlašování do newlestteru (a částečně i po něm) navštivte na webu několik kategorií produktů nebo si přidejte zboží do košíku.
Vyskočí na vás opět popup i když jste už registrovaní do newsletteru? Dostanete nějaké automatické doporučení produktů? Když vám přijde opuštěný košík, je jen obecný, nebo včetně produktů nebo i s doporučením dalších produktů? Pokud nenakoupíte například do týdne, přijde vám slevový kupon nebo jiná pobídka? Sledujte tedy předprodejní komunikaci – doporučení produktu, pobídky apod. Když jste ještě víc zvědaví, nakupte a sledujte jejich prodejní a poprodejní komunikaci – transakční e-maily, poděkování, hodnocení a doporučení dalších produktů.“
Jakub Čižmař upozorňuje, že pouhé povrchní sledování konkurence svádí k přehlédnutí důležitých informací. Vyplatí se proto poznatky zaznamenávat: „Ať už vám vyhovují tabulky nebo spíše texty, určitě si zajímavosti někam zapisujte, ať máte přehled o tom, jak vaše konkurence s e-mail marketingem pracuje. Pokud si totiž jen jednou za čas e-maily “proletíte”, pravděpodobně spoustu maličkostí a šikovných postupů přehlédnete. Proto je vhodné si vše evidovat na jednom místě, ať se k tomu můžete kdykoli vrátit a hlavně si například projít všechny své konkurenty najednou.“
Petr Cikán, Head of Email marketing ve společnosti Acomware, doporučuje nepřeceňovat konkurenční aktivitu a zaměřit se především na vlastní zákazníky: „Osobně bych se analýzu konkurence v rámci e-mailu zabýval velmi okrajově. Pomocí e-mailingu budujete vztah se svými vlastními zákazníky, takže svoji pozornost je nutné zaměřovat právě na ně.
Určitě není na škodu monitorovat e-mailing konkurence, někdy se třeba inspirovat, ale hlavní focus je potřeba mít na vlastní e-mailing a nepřebírat jen zaběhlé věci u konkurence.“
Na internetu existuje hodně zdrojů, kde se v souvislosti s e-mailigem najdete hodně užitečných dat. Petr Cikán zmiňuje třeba společnost Litmus Software: „Pokud by vás zajímalo např. oborové srovnání metrik e-mailu, velmi dobrým zdrojem je například blog společnosti Litmus Software, Inc., kde lze dohledat poměrně velké množství zajímavých informací. Za shlédnutí také určitě stojí jejich výroční report (State of Email Report 2017).“
Jakub Čižmař dává na závěr 2 obecná doporučení:
Inspiraci o e-mail marketingu načerpáte vedle sledování konkurence například také na specializovaných konferencích. Jednou z nich je například Emailing 2020.
Líbil se vám článek o e-mail marketingu? Pak ho sdílejte dál.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Patrik vede blog o blogování a tvůrčím psaní. Rád se dělí o své postřehy pod heslem, že i odborné téma se dá uchopit tak, aby ho pochopil i laik.
Před 2 týdny
Před 4 měsíce
Před 4 měsíce
Před 4 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |