Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Původně jsem chtěla svůj příspěvek na webu Mladého podnikatele vést úplně jiným směrem, ale jsem ráda, že jsem s napsáním počkala. To, co z článku nakonec vyjde, bude pro vás, podnikatele, e-shopisty a všechny nadšence do retailu, myslím, mnohem přínosnější než jen pouhé povídání a předhazování úspěchů.
Tento a další články (doufejme) nebudou pojednávat jen o tom, jak a co jsme udělali dobře. Ale hlavně o tom, jak jsme to zmrvili a jaké následky to má a může mít i pro vás, když si nedáte bacha.
Otevřít si prodejnu byla podle mého názoru blbost a nerozvážnost, která bude mít z hlediska ekonomiky našeho malého podnikání možná větší důsledky, než si jsem schopná právě teď připustit. Na druhou stranu je tato situace mým velkým motorem – i pomyslným Damoklovým mečem, který nade mnou visí. Díky tomu, že otevření prodejny nemá takový efekt, jaký jsme očekávali nebo jaký jsme předpovídali v plánu (ano, byznys plán nám byl nakonec k ničemu a můžu s ním podložit kymácející se stůl), jsem nucena najednou řešit několik existenčních problémů.
Sérií článků na Mladém podnikateli jsem se rozhodla vyjít ven s příběhem našeho malého podniku. Chci vás tím upozornit na možná úskalí otevření prodejny k e-shopu, podnítit vás k přemýšlení nad věcmi, které byste třeba při otevření pobočky nebo prodejny ani nebrali do úvahy A nakonec bych ráda také inspirovala ty z vás, kteří ještě nepodnikáte. Chci, abyste si přečetli, jaké pády a také jaké návraty vás mohou potkat a že podnikání není jen o cestě vzhůru, ale i o pádech dolů, což ostatně i sám Jiří Rostecký v několika článcích na svém blogu popisuje.
Inzerce | Chci tu být také
Lidé neradi mluví o svém neúspěchu, myslí si totiž, že je to něco hanebného. Ale je to hlavně neúspěch, který nás dokáže nakopnout k obratu. A i vy zažijete spoustu podobných situací. Nyní si přečtěte o našem neúspěchu, ze kterého jsem si vzala neskutečně mnoho ponaučení a který mě ve výsledku opravdu hodně posílil.
Už od začátku roku 2013 mně a mému příteli Lukášovi funguje e-shop a postupně v něm narůstají tržby nahoru závisle na tom, kolik do něj vkládáme peněz, energie, času a úsilí. Někdy na konci minulého roku jsme se stěhovali do Brna s tím, že by bylo fajn otevřít si tam pobočku. Konkurence nás moc netrápila, neměli jsme stejný sortiment.
Zpětně se na tuto naši domněnku dívám jako na jeden z velkých omylů, kterých jsme se dopustili na této nové cestě za výdělkem. Opustili jsme bezpečí internetového obchodu s vidinou zajímavých zisků. Místo toho je obchod velmi často prázdný a negeneruje zisk – naopak spíše ztrátu.
Dnešní díl věnuji jednomu z největších omylů, kterého jsme se dopustili hned z počátku. Vy ho neopakujte. Jinak se možná ocitnete tam, kde my.
Dlouho před otevřením pobočky jsme si dělali vlastní průzkum, jak se lidé staví k tomu, že bychom otevřeli prodejnu (další chyba – bohužel jsme zapomněli cílit na konkrétní město). Z facebookových komentářů a e-mailů zaznívaly nadšené komentáře a ovace typu: „Ano, určitě budeme chodit nakupovat. Pobočku chceme.“ A protože jich bylo víc a víc, začali jsme uvažovat nad tím, jaké pozitiva by měla prodejna pro zákazníky.
Na tohle jsme přišli:
Zpětně hodnotím naše domněnky negativně. Nepropojila jsem je totiž s kontextem. Jak to?
Lidé u nás na e-shopu kupují jezdecké boty. Většinou si vybírají právě tabulkové velikosti bot, nešijí se na míru. Tyto boty mají skvělou kvalitu a jsou perfektně ušité. Ze 100 % zákazníků, kteří obuv koupili, bylo 20 % těch, kteří se ptali na osobní vyzkoušení, a 80 % těch, kteří si boty vybrali jen na základě prezentace v e-shopu. Těch 20 % by si tu obuv koupilo i tak v e-shopu. Protože jim tam poskytujeme jak návod na měření, tak možnost konzultace na online chatu.
Takže co z toho vyplývá? Jen malé procento zákazníků opravdu cítilo potřebu jít si boty vyzkoušet na prodejnu. Stačilo je pomocí prodavače jen ujistit ve výběru. Zpětně také nechápu, kde jsem přišla na to, že měřit zákazníka na místě bude lepší než pomocí instruktážního videa online (přitom tuto techniku používáme).
Vypozorovala jsem, že při 50 objednaných botách z e-shopu byla jen 1 výměna za jinou velikost. Tyto boty neseděly zákaznici, která si míru vybírala sama z tabulky bez mé pomoci a rady. Měla subjektivní pocit, že to zvládne lépe než kvalifikovaný prodejce a že opravdu nemá tak široké lýtko. Bohužel měla. Boty jí byly úzké. U této jediné zákaznice jsem do měření nezasahovala. Nechala jsem ji vybrat samotnou. Měření není tak těžké, ale konečný výběr už ano. Bota má určité vlastnosti, které zákazník nedokáže odhadnout a neví, jak se materiál bude chovat po určité době. Já ano.
U ostatních nákupů jsem se se zákaznicí spojila a obuv jsem nakonec vybrala dle jejích skutečných mír a s využitím své znalosti sortimentu.
Zjistila jsem, že lidé nemají problém nakupovat drahé věci na internetu, pokud jste věrohodný obchod, staráte se o ně a máte dobrý zákaznický servis. Oni ty věci koupí na základě jak vaší pomoci, tak na základě referencí. Ty si mohou přečíst na internetu.
Nakupování po internetu je mnohem uvolněnější než dřív. Lidé věří víc. Tím pádem se značně omezila jejich potřeba někam osobně cestovat kvůli výběru. Pokud jim dáte dobrý servis už v e-shopu, nepotřebují do obchodu (skvělé fotky, hodně informací, perfektně je odservisujete, jste na podpoře online, znáte to, co prodáváte, a máte reference).
Lidé, kteří chtěli naše produkty, totiž vůbec obchod nepotřebují a k tomu, aby do něho přišli, je rozhodně nic nenutí. Proto nepřijdou a já mohu v obchodě sedět a čekat na zákazníka třeba celý den. Oni totiž dostanou mnohem lepší servis v e-shopu, který je z jejich pohledu nenutí kupovat cokoliv, co nechtějí, neztrácejí svůj čas výběrem něčeho na prodejně, protože stejně dobře vyberou i na internetu bez nutnosti zkoušky a bude jim to sedět stejně dobře. Jejich čas je drahý.
Zde mohu použít pravidlo 80/20. Je určitě 20 % klientů, kteří přijdou boty okouknout a zkusit na živo, ale nejspíš to bude jen 20 % z těch 20 %, kteří původně projevili zájem o osobní vyzkoušení.
Udělejte si pořádný zákaznický průzkum tak, aby tazatel nebyl přímo zainteresovaný – nejlépe vás vůbec neznal. Nejlepší je oslovit třetí osobu nebo agenturu, která výzkum provede. Agentur je hodně a dokážou nabídnout přesně to, co potřebujete. Věřte, že pokud průzkum nedopadne dle očekávání, ušetří vám to velký balík peněz, který byste třeba zbytečně vložili do zprovoznění podniku, který by nefungoval.
Pak průzkum vyhodnoťte a kriticky se podívejte na to, co skutečně chcete na prodejně nabízet.
Ponaučení:
- Neposlouchejte jednoho nebo dva zákazníky. To, že oni něco chtějí, neznamená, že byste to měli dělat.
- Vaše domněnky si nejprve otestujte pomocí průzkumu, který bude proveden na cílové skupině (ale nezainteresované). Nejlépe na těch, kteří vás tolik neznají nebo nejsou vašimi zapálenými fanoušky.
- Pokud máte úspěch v online světě a vaši zákazníci jsou z celé republiky, neznamená to, že automaticky uspějete i na lokálním trhu.
V dalším díle se budu věnovat výběru produktů na prodejnu a také tomu, jakým způsobem dokáže jejich výběr ovlivnit cash flow a přibrzdit vás nebo posunout dál. Rozeberu to pro vás tak detailně, jak to jen jde, a popíšu i to, jakým způsobem to náš obchod posunulo dál.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Podniká se svým mužem už skoro 3 roky. Opustila zaměstnání a založila e-shop Equiworld.cz s unikátními produkty ze zahraničí. Věnuje se také marketingu, SEO, použitelnosti a sociálním sítím.
Před 1 týdnem
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |