Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Feedo.cz, Softcotton.cz, Krmení.cz. Těmto a dalším e-shopům pomáhal Adam Horsinka s expanzí na polském trhu. Co se při tom naučil o nás i o Polácích a co by doporučil českým obchodníkům, kteří si na sousední trh také myslí?
Adam Horsinka začal s marketingem v roce 2010. Za tu dobu pracoval pro desítky klientů. Na polský trh se začal specializovat díky své znalosti polštiny. A navíc ho k tomu dovedla spolupráce s Feedo.cz, kterému s expanzí pomáhal.
O Češích se toho říká hodně. Prý jdeme hlavně po ceně, jsme dost nároční a milujeme dobírku. Jací jsou Poláci?
Poláci jsou v tomto obdobní – hodně dají na recenze, jsou schopni si do e-shopu zavolat a ověřit si informace uvedené na webu, a to zda je e-shop opravdový. Daleko více než Češi jdou po ceně. I cenová válka s konkurenci je náročnější.
Inzerce | Chci tu být také
Utrácí Poláci na internetu více, nebo jsou oproti nám šetřílci?
Řekl bych, že průměrná cena za objednávku je stejná jako u nás. Co se týká celého trhu, tak v roce 2015 to bylo okolo 215 mld. Kč. V porovnání s tím, že jsou 4x větší, tak celkový obrat z e-shopu je stale nižší než v Česku. Trend je tam ale rostoucí a bude se zvyšovat (pozn. redakce: obrat české e-commerce v roce 2015 činil podle informací APEK 81 mld. korun, v roce 2016 to bylo 98 mld. – jak se česká e-commerce vyvíjí, si můžete poslechnout zde).
Lze říci, že se tam zboží prodává za nižší ceny než u nás?
Jak u kterého sortimentu. Záleží také na stávajících podmínkách u dodavatele, jak budeme konkurenceschopní a kolik marže nám zůstane. Máme výhodnější základní sazbu DPH, ale ne vždy je to výhodnější.
S čím tedy obchodník, který je zvyklý na českou náturu, bude mít největší problémy?
Největší problémy budou s tím, že je to velký trh, a proto i s větší návštěvností a vyššími náklady. S tímto by určitě měli obchodníci počítat. Dlouho se tam buduje důvěra, hlavně v začátcích, proto je vstup na tamní trh nákladnější a pomalý.
Logistika je další bod, který se musí vyřešit, protože posílat vše z Česka za náklady exportu a konkurovat poštovným s ostatními e-shopy se z dlouhodobého pohledu nevyplatí. Zvláště při další cenové strategii a konkurenci ostatním e-shopům.
Mentalita, i když jsou to naši sousedi, je jiná a je nejlepší mít vlastního člověka nebo člověka, který jejich mentalitě rozumí. Mají jiné svátky, jiné problémy, zákony, politickou situaci… Je potřeba reagovat na aktuální dění.
Komu se expanze do Polska vyplatí?
Expanze do Polska se vyplatí velkým e-shopům, které jsou schopné ufinancovat začátky vstupu na tento poměrně těžký trh a mají dobře stabilizovaný český trh.
Případný vstup na tento trh můžou zvažovat i menší e-shopy, které neřeší budování značky v Česku, ale jsou na hranicích a mají výhodu v tom, že dokáží podat zásilky přímo v Polsku a ušetřit tak náklady za dopravu. Rozhodně, ale musí konkurovat cenou. Pak ale řeší Polsko stejně jako Česko, a to tak, že si utrhnou pár objednávek, ale nestarají se o budování značky. Přesto tak zvýší obrat, který v Česku již stagnuje nebo neroste tak rychle.
Je to po tom všem, co jste řekl, vlastně lukrativní trh?
Lukrativní je z pohledu velikosti trhu, ale celkově je hodně náročné se na tomto trhu prosadit.
Třeba nejznámější na polském trhu je Allegro (tedy české Aukro), které zná 7 z 10 Poláků, a také tam pravidelně nakupují a využívají ho a je třeba s ním počítat při expanzi a zvážit, zda se také nezapojit. Nese to s sebou ale omezení v další práci se zákazníkem.
Kdy je správná chvíle expandovat?
To záleží od stanovené strategie. Někteří neřeší budování značky, tím ztrácí a musí se po dalším růstu ohlížet jinde. Někteří mají výhodu, že jsou na hranicích a je pro ně daleko jednodušší vše přeložit a začít prodávat již od začátku. Správná chvíle tedy nejde určit a je to spíše o tom, zohlednit všechny faktory, které na to můžou mít vliv (náklady, rozpočty, cíle, očekávání, zákony, analýzy…).
Jaké jsou nejčastější bariéry, které komplikují českým obchodníkům expanzi do Polska?
Jazyk. Je to jeden ze slovanských jazyků, ale taková slovenština je daleko více příbuznější než čeština. Dále zákony – je totiž potřeba si zjistit všechny náležitosti a omezení v našem segmentu. Potom logistika – od druhů zboží, které prodáváme, až po ceny. A samozřejmě přizpůsobení se a porozumění trhu. Je potřeba mít, dá se říct, každý ten trh zažitý, jeho specifikace, komunikaci, zvyky.
Jak se na to připravit – co všechno předem promyslet a zařídit?
Určitě je potřeba začít podrobnými analýzami trhu, cen a konkurence. Dále si stanovit náklady a možnosti expanze, zda je pro nás přínosná, máme co lidem nabídnout, jaké jsou naše konkurenční výhody, silné a slabé stránky, a to jak naše, tak i konkurence. Po důkladném zvážení se rozhodnout, zda to pro nás má smysl, či nikoli, a zda nebude lepší se zaměřit na jiný trh, nebo změnit strategii v Česku
Těch našich snad 37 tisíc e-shopů je proslulých. Jak silná konkurence je v Polsku?
V Polsku jich je asi jen 20 tisíc, takže konkurence je nižší a spíše bodují větší hráči.
Kdo jsou v Polsku největší hráči?
Určitě již zmiňované Allegro, Zalando, Smyk.com, Morele.net a nebo Oponeo.pl.
Jaké obory jsou z hlediska konkurence nejsilnější?
Nejsilnější je asi móda.
Kde naopak vidíte velký potenciál?
Vidíte? Nad tím jsem nikdy nepřemýšlel. V každém odvětví se vždy něco najde, ale asi čistě zaměřené e-shopy na drogistické zboží jsem neviděl.
U nás hodně lidí používá cenové srovnávače. Některým e-shopům tvoří většinu objednávek. Jak jsou na tom v Polsku?
Cenových srovnávačů je tam spousta, a také jsou stejně populární jako u nás. Největší je určitě ceneo.pl, který je obdobou české Heuréky.
Jaké je v Poslku legislativní a daňové prostředí v porovnání s Českem?
Legislativa je podobná díky EU, ale jsou tam jisté odlišnosti. Daňový system bych řekl, že je komplikovanější, ale nejsem účetní. Každopádně mají více sazeb daně. Snížená sazba je v Polsku 8 % a standardní je 23 %.
Setkáváte se u českých obchodníků s nějakými častými chybami v rámci expanze do Polska?
Nevyužívají nebo neznají ty základní marketingové kanály. Určitě doporučuji začít u opineo.pl, které je také zvláštností polského trhu. Je to web čistě zaměřený jen na recenze zákazníků a hodnocení webů a produktů.
Komu se u nás povedlo úspěšně do Polska expandovat a v čem konkrétně se od něj inspirovat?
Vím, že všichni označují Polsko jako nejhorší trh pro expanzi, ale dle hodnocení a výsledků zákaznických anket určitě parfums.cz (notino), ale neznám interní výsledky a zda je to úspěšné snažení. Každopádně v tomto segmentu je hodně českých e-shopů, které se v anketě dobře umísťují.
Jinak Feedo se snaží a líbí se mi dlouhodobě jejich komunikace se zákazníky.
A je to i podle vás nejhorší trh pro expanzi?
Určitě, je náročný, co se zákazníka týče, ale je zajímavý z pohledu geografického a velikosti trhu.
Pokračujte: Jak připravit e-shop na zahraniční expanzi?
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |