Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Podnikatelé jsou dnes prezentováni jako hvězdy naší společnosti. Vidíme příběhy úspěšných mladých podnikavců, stejně jako se dozvídáme o ostřílených byznysmenech. Podnikat znamená žít po svém. Dělat to, co nás baví. Tak si to aspoň mnozí představují. Jenomže je to pravda? A co když nevíme, v čem začít podnikat?
Představa ideálního života podnikatele je krásná. Pěkné fáro, velký barák, krásná baba. Podobných příkladů jsme viděli spousty, zejména v pohádkách a v televizních reklamách. Najdeme je i ve skutečném světě, ale cesta za takovým ideálem je velmi těžká.
Dovolte mi citovat Sigourney Weaver, která v roli americké viceprezidentky ze seriálu Political Animals pronesla krásná slova: „Většina života je peklo, je plný neúspěchu a ztrát. Lidé vás zklamou, sny se nesplní, srdce se lámou, nevinní novináři umřou. A ty nejlepší chvíle v životě, kdy do sebe všechno zapadne, jsou vzácné a prchavé.“
Samozřejmě při vašem podnikání novináři snad umírat nebudou a ona je herečka a ještě k tomu má politickou roli a nepodniká. Přesto se mi ale její slova velmi zalíbila a napadlo mě je zde zmínit.
Inzerce | Chci tu být také
Podnikání je totiž velmi podobné. Nezažíváte každý den nový úspěch, čelíte problémům a těžkým výzvám. Ne vždy jde všechno tak, jak si přejete. A i když tomu nevěříte, někdy vás může chuť do podnikání rychle přejít. Alespoň na chvíli. Jak ale svá slova zakončila Sigourney, nikdy se nedočkáte další hezké chvíle, když nepůjdete dál.
Třeba je ale to, co vás trápí, hledání té správné cesty. Chcete podnikat, ale stále nevíte s čím. Co prodávat? Co komu nabízet? A kde najít inspiraci? Podle Jiřího Herinka, ředitele Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého v Olomouci, je základem úspěchu v podnikání nabídnutí zákazníkům přesně toho, co potřebují a za co jsou ochotni zaplatit. „Na první pohled se zdá, že na trhu už je úplně všechno. Ale není to pravda. Vždy se dají najít příležitosti – tržní niky, kam zatím nikdo nedodává,“ říká Herinek.
Podle něj se může jednat o malé množství zákazníků, pro které se stávajícím výrobcům nevyplatí přizpůsobovat produkt nebo jeho distribuci. Také se může jednat o začátek nějaké nové poptávkové vlny (aktuálně se například rozšiřuje nabídka potravin pro vegany). Nebo lze najít nový způsob prodeje existujících produktů a služeb, které díky tomu přivedou větší počet klientů nebo přilákají zcela nové klienty.
Inspiraci lze dnes hledat všude kolem nás. Jednou z nich mohou být příběhy úspěšných podnikatelů či různé podnikatelské weby a fóra. „Přesto je nejlepším řešením komunikace s lidmi, zjišťování jejich reálných potřeb a přání,“ dodává Herinek s tím, že je dobré začít u sebe. V čem jsem dobrý, co umím. Nedalo by se to nějak podnikatelsky využít?
S tím naprosto souhlasím i já. Moje firma iParťák vznikla vlastně jako reakce na poptávku čtenářů mých magazínů. Líbily se jim moje články, obdivovali provedení webových stránek a chtěli doporučit spolehlivé programátory, redaktory a další. To mi dalo motivaci spojit mé nejlepší kolegy, vytvořit novou firmu a věnovat se práci, která nás baví.
I podle Herinka by měli začínající podnikatelé hledat obor, který je baví, rozumí mu a jsou pro něj nadšeni. Zákazníci to totiž poznají. Nám se například osvědčilo častěji pořádat osobní konzultace s klienty ve formě workshopů, a to klidně i za přítomnosti textaře, programátora a dalších lidí, co se na zakázce budou podílet. Často popíšeme několik tabulí, dáme zabrat dataprojektoru a nejednou klient odchází i po několika hodinách s nadšením. Zjistili jsme, že podobný přístup si užíváme více my i klient, protože je praktický, živý a osobní.
Vlastní přístup je i skvělým nástrojem, jak se odlišit od konkurence. Od našich klientů jsme například zjistili, že řada firem s klienty komunikuje jen po e-mailu nebo je nechá pouze nadiktovat své požadavky a už jim nepřidá žádné odborné poradenství. „V každém podnikání záleží, zda najdu něco, v čem jsem lepší a co víc zaujme. Prostě onu konkurenční výhodu,“ přidává své Herinek.
On-line podnikání má jedno velké specifikum: vzdáleně může vypadat jednoduše. Vstupní bariéry jsou velmi nízké – webové stránky si dnes vytvoří každý a na internetu je spousta lidí, co mu v tom pomohou. Bohužel to není tak snadné. Uspět v digitálním prostředí je dnes velmi náročné, a to i z důvodu hyperkonkurenčního prostředí. „Je obtížné vytvořit dvacátoupátou aplikaci, snažit se ji prodat a vyniknout v davu ostatních konkurentů. V tomto segmentu to chce opravdu buď geniální produkt, nebo hodně peněz na propagaci,“ varuje Herinek.
Podobný názor má i Jiří Urban, CEO společnosti Maternia, provozující e-shop VašeČočky.cz. Podle něj už nestačí jen nabízet skvělé služby. „Je potřeba mít ty nejlepší služby a správně je komunikovat. V řadě oborů je ale i to málo. Dokonalé služby má totiž i konkurence. Je potřeba zaujmout, překvapit a potěšit. Dělat netradiční marketing, udělat víc, než se očekává, působit na emoce.“
Přesto je kolem nás spousta podnikatelským nápadů. „Od nápadu k nějakému konkrétnějšímu plánu je však poměrně dlouhá cesta. Tu cestu ujde už jenom zlomek lidí. A samozřejmě zkouškou ohněm je pak dostat svůj plán do reality a mít první zákazníky. Naštěstí se to daří,” říká Herinek a jako příklad dává projekt První pomoc živě Lucie Balarínové, rozjíždějící se Znalomat Roberta Dresslera, známé Báťkovy sirupy nebo třeba polovodičové technologie firmy CSVG.
Chcete-li začít podnikat, ale nevíte v čem, nezoufejte. Vždy lze najít cestu. Třeba vám k ní pomůže několik závěrečných tipů:
Podělte se do komentářů o svoje nápady. Třeba inspirujete i ostatní. :-)
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 4 měsíce