Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Podnikatelé jsou dnes prezentováni jako hvězdy naší společnosti. Vidíme příběhy úspěšných mladých podnikavců, stejně jako se dozvídáme o ostřílených byznysmenech. Podnikat znamená žít po svém. Dělat to, co nás baví. Tak si to aspoň mnozí představují. Jenomže je to pravda? A co když nevíme, v čem začít podnikat?
Představa ideálního života podnikatele je krásná. Pěkné fáro, velký barák, krásná baba. Podobných příkladů jsme viděli spousty, zejména v pohádkách a v televizních reklamách. Najdeme je i ve skutečném světě, ale cesta za takovým ideálem je velmi těžká.
Dovolte mi citovat Sigourney Weaver, která v roli americké viceprezidentky ze seriálu Political Animals pronesla krásná slova: „Většina života je peklo, je plný neúspěchu a ztrát. Lidé vás zklamou, sny se nesplní, srdce se lámou, nevinní novináři umřou. A ty nejlepší chvíle v životě, kdy do sebe všechno zapadne, jsou vzácné a prchavé.“
Samozřejmě při vašem podnikání novináři snad umírat nebudou a ona je herečka a ještě k tomu má politickou roli a nepodniká. Přesto se mi ale její slova velmi zalíbila a napadlo mě je zde zmínit.
Inzerce | Chci tu být také
Podnikání je totiž velmi podobné. Nezažíváte každý den nový úspěch, čelíte problémům a těžkým výzvám. Ne vždy jde všechno tak, jak si přejete. A i když tomu nevěříte, někdy vás může chuť do podnikání rychle přejít. Alespoň na chvíli. Jak ale svá slova zakončila Sigourney, nikdy se nedočkáte další hezké chvíle, když nepůjdete dál.
Třeba je ale to, co vás trápí, hledání té správné cesty. Chcete podnikat, ale stále nevíte s čím. Co prodávat? Co komu nabízet? A kde najít inspiraci? Podle Jiřího Herinka, ředitele Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého v Olomouci, je základem úspěchu v podnikání nabídnutí zákazníkům přesně toho, co potřebují a za co jsou ochotni zaplatit. „Na první pohled se zdá, že na trhu už je úplně všechno. Ale není to pravda. Vždy se dají najít příležitosti – tržní niky, kam zatím nikdo nedodává,“ říká Herinek.
Podle něj se může jednat o malé množství zákazníků, pro které se stávajícím výrobcům nevyplatí přizpůsobovat produkt nebo jeho distribuci. Také se může jednat o začátek nějaké nové poptávkové vlny (aktuálně se například rozšiřuje nabídka potravin pro vegany). Nebo lze najít nový způsob prodeje existujících produktů a služeb, které díky tomu přivedou větší počet klientů nebo přilákají zcela nové klienty.
Inspiraci lze dnes hledat všude kolem nás. Jednou z nich mohou být příběhy úspěšných podnikatelů či různé podnikatelské weby a fóra. „Přesto je nejlepším řešením komunikace s lidmi, zjišťování jejich reálných potřeb a přání,“ dodává Herinek s tím, že je dobré začít u sebe. V čem jsem dobrý, co umím. Nedalo by se to nějak podnikatelsky využít?
S tím naprosto souhlasím i já. Moje firma iParťák vznikla vlastně jako reakce na poptávku čtenářů mých magazínů. Líbily se jim moje články, obdivovali provedení webových stránek a chtěli doporučit spolehlivé programátory, redaktory a další. To mi dalo motivaci spojit mé nejlepší kolegy, vytvořit novou firmu a věnovat se práci, která nás baví.
I podle Herinka by měli začínající podnikatelé hledat obor, který je baví, rozumí mu a jsou pro něj nadšeni. Zákazníci to totiž poznají. Nám se například osvědčilo častěji pořádat osobní konzultace s klienty ve formě workshopů, a to klidně i za přítomnosti textaře, programátora a dalších lidí, co se na zakázce budou podílet. Často popíšeme několik tabulí, dáme zabrat dataprojektoru a nejednou klient odchází i po několika hodinách s nadšením. Zjistili jsme, že podobný přístup si užíváme více my i klient, protože je praktický, živý a osobní.
Vlastní přístup je i skvělým nástrojem, jak se odlišit od konkurence. Od našich klientů jsme například zjistili, že řada firem s klienty komunikuje jen po e-mailu nebo je nechá pouze nadiktovat své požadavky a už jim nepřidá žádné odborné poradenství. „V každém podnikání záleží, zda najdu něco, v čem jsem lepší a co víc zaujme. Prostě onu konkurenční výhodu,“ přidává své Herinek.
On-line podnikání má jedno velké specifikum: vzdáleně může vypadat jednoduše. Vstupní bariéry jsou velmi nízké – webové stránky si dnes vytvoří každý a na internetu je spousta lidí, co mu v tom pomohou. Bohužel to není tak snadné. Uspět v digitálním prostředí je dnes velmi náročné, a to i z důvodu hyperkonkurenčního prostředí. „Je obtížné vytvořit dvacátoupátou aplikaci, snažit se ji prodat a vyniknout v davu ostatních konkurentů. V tomto segmentu to chce opravdu buď geniální produkt, nebo hodně peněz na propagaci,“ varuje Herinek.
Podobný názor má i Jiří Urban, CEO společnosti Maternia, provozující e-shop VašeČočky.cz. Podle něj už nestačí jen nabízet skvělé služby. „Je potřeba mít ty nejlepší služby a správně je komunikovat. V řadě oborů je ale i to málo. Dokonalé služby má totiž i konkurence. Je potřeba zaujmout, překvapit a potěšit. Dělat netradiční marketing, udělat víc, než se očekává, působit na emoce.“
Přesto je kolem nás spousta podnikatelským nápadů. „Od nápadu k nějakému konkrétnějšímu plánu je však poměrně dlouhá cesta. Tu cestu ujde už jenom zlomek lidí. A samozřejmě zkouškou ohněm je pak dostat svůj plán do reality a mít první zákazníky. Naštěstí se to daří,” říká Herinek a jako příklad dává projekt První pomoc živě Lucie Balarínové, rozjíždějící se Znalomat Roberta Dresslera, známé Báťkovy sirupy nebo třeba polovodičové technologie firmy CSVG.
Chcete-li začít podnikat, ale nevíte v čem, nezoufejte. Vždy lze najít cestu. Třeba vám k ní pomůže několik závěrečných tipů:
Podělte se do komentářů o svoje nápady. Třeba inspirujete i ostatní. :-)
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 5 měsíců
Před 10 měsíců
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |