Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Bastard.cz je za uplynulých 10 let největším trikoshopem na české scéně. Vyrobil a prodal tolik triček, že vyskládaná do komínků by sahala přes tři kilometry vysoko. Za těch 10 let jsem se jako spoluzakladatel a šéf něco naučil. O to, co nám funguje, ale i nefunguje, se teď rád podělím, protože to může být užitečné i pro další e-shopaře.
Aby si lidi mezi sebou mohli váš e-shop doporučit, musí se dobře jmenovat, jinak si ho ani nezapamatují. S Bastard.cz tohle fungovalo hned od začátku. Taky jsme si dali záležet na tom, aby na našich tričkách, balení i webu bylo logo jasně vidět.
Ale nezůstali jsme jenom u toho. Jako další rozlišující prvek už 10 let fungují psí a kočičí hlavy v náhledech zboží. To je taky věc, kterou žádná konkurence nemá a skrze kterou si nás lidé pamatují. A to je ten hlavní důvod, proč je máme – hlavně odlišit. Proto když budete hledat nějaký podobný prvek, musíte se podívat na to, jak to dělá konkurence a zda by to nemohla do budoucna napodobit. Čím víc to pak bude hrát s vaší značkou, tím líp.
Inzerce | Chci tu být také
Je až s podivem, že po pětadvaceti letech kapitalismu může být stále konkurenční výhodou to, že se chováte ke svým zákazníkům uctivě. Nám se to rozhodně vrací a čteme to dennodenně v e-mailech, jak jsou zákazníci mile překvapeni, že jim vyměníme zboží, i když je to po 14denní lhůtě, že jim sami prodloužíme uložení zásilky na poště anebo že když jim omylem pošleme špatné tričko, tak si ho mohou nechat a dostanou obratem to správné.
Co vede mnohé podnikatele k tomu, že na svoje zákazníky kašlou? Nedokáží přemýšlet v dlouhodobém horizontu. Protože prozákaznický přístup se projeví až za půl roku, kdy se zákazník vrátí anebo za měsíc, kdy se o svém novém tričku bude bavit se sousedkou a doporučí vás. Takže je to “investice”, kterou jen tak nevyhodnotíte, a navíc krátkodobě můžete i prodělat. Customer lifetime value se o něco podobného snaží, ale furt to je spíš vyšší dívčí výkonnostního marketingu.
Trvalo to celé léto a podzim 2015, kdy nám na Facebooku neprošla jediná reklama. Nejspíš kvůli “vulgárnímu” názvu naší značky. S nikým jsme nedokázali ten problém vyřešit. Maximálně si po několika žádostech vyžádat schválení jedné kreativy.
Hrozně nás to omezovalo. Sice nám Google Analytics říkaly, že na last click konverzi přinášela Facebook reklama ve stejném období rok před tím jenom 700 tisíc obratu, ve skutečnosti jsme ale viděli, že absence reklamy na Facebooku má mnohem fatálnější dopad.
Naštěstí se něco stalo za pět minut dvanáct, tedy někdy 3. prosince 2015, a všechny reklamy nám začaly opět procházet. Facebook je teď pro nás nejdůležitější zdroj placené návštěvnosti. Žádnou adekvátní náhradou bychom za něj neměli. Newslettering se začal v té době propadat, protože Seznam.cz zavedl složku Hromadná, a PPCéčka vychází mnohem nákladněji. My potřebujeme poutat hlavně vizuálně a k tomu je Facebook nejlepší.
Říká se, že Německo je s Anglií nejtěžší e-shopový trh v Evropě. Asi na tom něco pravdy bude. Vyzkoušeli jsem si to pár let zpátky. Sklad máme tři čtvrtě hodiny cesty od nejbližší německé pošty, takže s logistikou problém nebyl. Těžší to bylo s mentalitou Němců, kterou jsme neznali.
Jsou totiž hrozně nároční zákazníci, škudlilové a k tomu tradicionalisti – chtějí nakupovat hlavně od svých a jedna chyba v překladu webu je odradí od nákupu, protože k firmám z východu nemají důvěru. Není pro ně problém objednat si tričko ve třech velikostech, jednu si vybrat a druhý den očekávat doma kurýra, který si na vaše náklady odveze dvě zbylé velikosti.
Byla to pro mě velká zkušenost, která mě přiměla více se soustředit na česko-slovenský trh. Příští rok po nějaké odmlce zkusíme Maďarsko, už se na něj ale snad lépe připravíme.
Díky redesignu webu, při kterém jsme v roce 2014 nasadili responzivní layout, udělali hlubší filtraci zboží, nechali načítat výpis zboží ajaxově, nasadili personalizaci obsahu, umožnili nákup bez registrace nebo začali řadit zboží primárně podle popularity, stouply prodeje o 20 procent a konverzní poměr se zvýšil asi o 45 procent u nových zákazníků. V minulosti jsme měli vyšší návštěvnost, ale nedokázali jsme ji kvalitně zobchodovat. Nyní máme meziročně nižší návštěvnost o 13 procent, ale obrat nám stoupl o 22 procent.
Naše zboží není drahé, není to nic, o čem byste museli dlouho přemýšlet, jako třeba u výběru telefonu. Jde o impulzivní nákup, zákazníka je tedy potřeba chytnout hned.
Zákazníci, kteří nás posunou v obratu o řád výš, neřeší, jestli je triko z bio bavlny nebo je na potisku hluboká myšlenka odkazující k nové vlně světové avantgardy. Táhne klasika. Nejprodávanější barvy triček jsou černá (35 %), modrá (22 %) a šedá (11 %), 59 % chlapů nosí velikost L nebo XL a nejprodávanější potisky si dělají srandu z alkoholu.
Zkoušeli jsme to pár let s designovou řadou SELF, která byla zaměřena na velké graficky propracované potisky klidně bez vtipu, jenže to se neprodávalo. Podobný trend vidím i u našich konkurentů nebo třeba v pánské sekci bestsellerů na Zootu.
Kvalitně zpracované fotky na lidech, kteří vypadají pěkně, jsme měli mít už dávno. Ony totiž prodávají. Zbytečně jsme se na nich snažili šetřit a dělali si vše amatérsky s kamarády. A tak jsme začali postupně přefocovat. Za jeden den jsme přefotili 200 triček. Tzn. že jsme zaplatili čtyřem zkušeným modelům (4 x 2000 Kč), fotografovi (4000 Kč) a za pronájem ateliéru (6 x 250 Kč). Zhruba 14 tisíc korun není tolik peněz, v obratu to získáme za půl dne. Udělejte klidně víc fotek, než si sami myslíte, že je třeba. Zákazníci vaše zboží neznají, a tak si ho potřebují prohlédnout ze všech stran, i když vy si třeba myslíte, že je to zbytečné.
Ještě, než přišel ve velkém Facebook i do Česka, fungoval náš web taky jako místo, kam se lidi chodili bavit. Jednak si prohlíželi produkty a smáli se potiskům, ale taky živě diskutovali, hlasovali a vybírali potisky nové. Hned od začátku jsme nebyli úplně běžným e-shopem. U každého zboží jsme měli desítky komentářů, na webu bylo diskusní fórum a crowdsourcingovou formou se rozhodovalo o tom, co se bude dál tisknout. Kolem Bastardu tak od začátku byla velmi aktivní komunita, která nám pomáhala posouvat se kupředu, dávala nám zpětnou vazbu a šířila nás dál.
Plyne z toho jedno ponaučení, a to naslouchat svým zákazníkům, dát jim prostor, kde se můžou vyjádřit a ukázat, že vám na jejich zpětné vazbě záleží a že se s ní něco děje.
Kromě Bastardu jsem rozjížděl i několik dalších e-shopů a spoustu jsem jich konzultoval v Lovebrandu a vím jedno – nikdy bych nechtěl dělat e-shop, který by fungoval jako čistý přeprodejce zboží, čili nakoupit od distributora a obratem prodat. Pak je totiž celý byznys jenom otázkou nejnižší ceny nebo souboje s giganty.
Místo toho je lepší něco sám vyrábět či poskytovat nebo mít alespoň určitou výhradní distribuci. Čistě přeprodávající e-shopy toho moc nezmůžou ani při budování vlastní značky (o tom více ve videorozhovoru).
E-commerce scéna dospívá, už to není pískoviště pro pár nadšenců. Je to regulérní trh, který konkuruje klasickým obchodům. Kvůli ostrým loktům je teď mnohem těžší rozjet něco vlastního jen tak od nuly bez investice nebo prostě tak, jak jsme to dělali my – tedy že jsme první čtyři roky všechno, co jsme vydělali, vraceli zpět do firmy.
Teď si musíte pořádně rozmyslet jaké všechny konkurenční výhody máte a všechno si spočítat. Zvládnete si sami naprogramovat e-shop, jste profík na Facebook reklamu, máte zaběhnutý sklad a logistiky pro jiný e-shop nebo máte kupu potenciálních zákazníků, které jednoduše oslovíte?
S e-shopem z obýváku nebo na Fleru už díru do světa neuděláte, a proto abyste se dostali na úroveň středně velkého e-shopu, musíte to mít už všechno dobře promyšlené.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Konzultant brandbuildingu z agentury Lovebrand a zakladatel e-shopu Bastard.cz.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |