Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
O podnikání na volné noze toho na českém internetu najdete hodně. Můžete čerpat z celé řady témat – od osobní produktivity a time-managementu, po budování osobní značky a marketing. Moje práce mi vytvořila rozhled napříč různými druhy a odvětvími podnikání, a díky tomu jsem si mohl všimnout, že jedno téma je mezi freelancery v Česku tabu. Paradoxně je to to nejdůležitější.
Peníze. 💰
Témata jako profitabilita, ziskovost, marže, ROIka, tržba a další se v porovnání s jinými tématy skoro neřeší. Nenajdete moc podcastů, přednášek nebo článků, ve kterých by byly vidět finanční plány podnikatelů na volné noze, kde by se řešila ziskovost podnikání nebo které by se zabývaly tím, jak z freelancingu udělat profitabilní byznys a odnést si z něj víc.
Inzerce | Chci tu být také
Je to zásadní téma. Freelanceři jsou jednotlivci a výsledky jejich podnikání logicky výrazně ovlivňují třeba to, kolik peněz vydělají pro svou rodinu, dětem na školu nebo kolik jich mohou investovat do sebe, svého zdravý a svých snů.
Napříč všemi odvětvími podnikání se s podnikateli běžně bavím o výsledovkách, rozvahách, KPIs a penězích jako takových. U freelancerů je to neobjevené téma, někdy dokonce zakázané a pro společnou diskuzi nepřijatelné.
Napříč všemi odvětvími podnikání se s podnikateli běžně bavím o výsledovkách, rozvahách, KPIs a penězích jako takových. U freelancerů je to neobjevené téma.
A tohle je hlavní důvod, proč spousta freelancerů nedokáže finančně růst. Peníze nechtějí řešit. Neumí ve svém podnikání počítat. Neřídí ho přes čísla. A nejsou obklopeni lidmi, co finanční výsledky neberou jako intimní téma nebo něco egoistického, ale dokážou o nich mluvit otevřeně, sdílet svoje zkušenosti a navzájem se podporovat v dalším rozvoji.
Právě proto se penězům velmi aktivně věnujeme s klienty na mentoringu. Na začátku se jich ptám, jaké mají finanční cíle, čeho chtějí finančně dosáhnout a jak se jim to daří. Rozebíráme různé byznys modely, přístupy a případové studie z Česka i zahraničí. Děláme si rešerše jejich konkurentů a studujeme, na čem vydělávají peníze a jak to prodávají, a modelujeme si různé scénáře a nápady, co by mohli vytvořit a co by to obnášelo.
Paradoxní je, že ekonomika a finanční řízení většiny freelancerů jsou vlastně jednoduché. Na jedné straně máte kapacitu času, kolik jste schopni nebo ochotni věnovat práci a kolik na to máte energie. A na druhé straně máte vaši schopnost na tom čase vydělat peníze, případně se naučit vydělávat, i když nepracujete.
Skoro na každé konzultaci se ale setkávám s tím, že přijde freelancer, řekne mi nějaká svoje čísla, já se ho zeptám na pár otázek a rychle zjistíme, že žije v naprosté iluzi. Typicky, že jeho hodinová sazba vůbec není 1000 Kč, ale možná 3 stovky. Nebo že má sice ambiciózní cíle, ale musel by dvacetkrát zdražit, což bude velmi těžké nebo dokonce nereálné.
Není potom divu, že se spousta freelancerů pouští do nápadů, které pak možná vydělají nějaké peníze, ale v jejich kontextu jsou to v podstatě drobné a za tu spálenou energii to možná ani nestálo. Spíš se ale setkávám s tím, že většina freelancerů nedokáže vybudovat něco dalšího, nenajde si na to čas a nedokáže na tom vydělat peníze, takže jsou odsouzeni pokračovat v kolečku „hledám klienta – fakturuju – hledám zase znovu“ a žijí od faktury k faktuře. Někomu to nevadí, jiní v tom šťastní nejsou.
Mohu vás ale uklidnit – existuje i spousta firem, které vůbec netuší, co se jim ve financích děje, kam teče kolik peněz a zda to vůbec míří do černých. Snad na každé akci pro majitele firem tohle rozebíráme a vyprávíme příběhy, kdy to vedlo do existenčních krizí.
Nepochopení financí je bohužel mezi podnikateli běžné. Proto se finančnímu řízení firem více než 7 let věnuju v mém podcastu, snažím se dělat osvětu a firmy učit počítat.
To samé ale potřebují i freelanceři. 👇
Rozdíl mezi firmami a freelancery je hlavně v tom, jak blízko jsou finance samotnému podnikateli. Jako majitel firmy si můžete najít finančního ředitele (interně, nebo externě) a s čísly byste rozhodně neměli ve firmě pracovat sami. Každé oddělení má svoje metriky, KPIs, a to se samozřejmě prolíná s finančním řízením.
Freelancer nic takového nemá. Spousta freelancerů má jeden bankovní účet, ze kterého platí náklady na podnikání i rohlíky ke svačině. Na ten účet má přístup jejich manžel či manželka a platí se z něj i školné pro děti. A i kdyby ten účet byl zcela oddělený, tak i přesto nemá freelancer tak složité finanční řízení, aby nad ním sedělo několik lidí a ze všech stran lítaly tabulky a honil se každý desetník.
Udělat takovou tabulku není složité. Z mojí zkušenosti ale problém nevyřeší. Pokud cítíte odpor k penězům, zaplaví vás špatné pocity kdykoliv, kdy s vámi o nich někdo začne mluvit, nebo se tomu tématu usilovně vyhýbáte a radši s ním nechcete mít nic společného, tak vás ani sebelepší Excel nezachrání. Bude vám ležet někde v záložkách, ale vaše podnikání nejspíš neposune.
Pokud cítíte odpor k penězům, zaplaví vás špatné pocity kdykoliv, kdy s vámi o nich někdo začne mluvit, nebo se tomu tématu usilovně vyhýbáte a radši s ním nechcete mít nic společného, tak vás ani sebelepší Excel nezachrání.
Pro mě jako business mentora je proto zásadní pochopit, jaký vztah k penězům klient má, jaké si s nimi spojuje emoce a co se v něm bude dít, když to téma otevřeme. Bude myslet na to, jak to celé spočítat lépe, aby mohl být úspěšnější a těch rohlíků si ke svačině koupit víc, nebo bude myslet jenom na to, aby to už skončilo a šli jsme řešit, jestli má na Linkáč přidávat příspěvky v osm ráno, nebo v devět večer? :) Tohle je důležité.
Proto jsou finance na volné noze tak osobní téma. Zvu vás tedy k tomu, abyste se sami sebe ptali:
„Pojďme vydělat 1 000 000 Kč za měsíc,“ říkám občas klientům. Je to cvičení, které mám moc rád. Už jen ta myšlenka, že by mohli vydělat takovou částku, sama o sobě vyšle na povrch spoustu limitů, bloků a přesvědčení, která je v podnikání mohou brzdit. Každý reaguje jinak, a právě v těch reakcích se může skrývat pochopení, proč mají vztah k penězům takový a proč jim to v podnikání nefunguje, jak by si přáli.
Když si projdeme fází důvodů, proč to nejde, není to možné a tolik peněz ani nepotřebují, tak se dostaneme do další fáze. Začneme si hrát. Vezmeme konečně ten Excel a pustíme se do vymýšlení. Šlo by udělat tohle? Nevím, spočítej to. Šlo by tamto? Možná jo, dej to do čísel. Tohle je kravina, viď? Je, sám to vidíš.
Ano, málokomu se pak povede vydělat milion za měsíc. Na tom ale vůbec nezáleží. Cílem toho cvičení je klientovi ukázat, že to, co si myslí o penězích, nemusí být pravda. A že podnikání není nic víc než hra s čísly. Čím víc s těmi čísly budete umět pracovat, tím spíš si v podnikání vyděláte více peněz. A čím lépe jim budete rozumět a svoje myšlenky jimi podkládat, tím spíš nenaletíte zbytečným a prodělečným investicím.
Každý úspěšný podnikatel vám řekne, že byznys je o lidech a o číslech. Jedno bez druhého nemůže fungovat.
Každý úspěšný podnikatel vám řekne, že byznys je o lidech a o číslech. Jedno bez druhého nemůže fungovat. Nenechte se ale zmást, že je to tak jenom ve firmách. I freelancer je člověk a i jeho podnikání je o číslech. A pokud chce od podnikání víc – víc peněz, svobody, volného času apod. -, tak odpověď, jak toho dosáhnout, může ležet právě tam.
Věřte mi, že spousta skvělých nápadů nevyšla právě proto, že se špatně spočítaly a podcenila se jejich ekonomická stránka.
Peníze nejsou cíl, ale prostředek. Kvůli nim to neděláme. Neznám ale moc nešťastných podnikatelů, kterým by to finančně fungovalo a kterým by se finančně dařilo. A naopak znám řadu těch, kterým čísla nevychází a se kterými měnit nechcete.
Coby mentor vám pomůžu vaše podnikání rozvíjet rychleji, lépe, efektivněji a hlavně tak, aby vám mohlo vydělávat více peněz a dělalo vás šťastným. Objednejte si můj mentoring a pustíme se do práce. Stačí napsat na jiri@rostecky.cz a jdeme na to.
Držím vám palce.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 1 týdnem
Před 3 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |