Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Za Romanem Sterlym stojí několik zajímavých projektů. Prostřednictvím portálu StartupHelp.cz pomáhá začátečníkům s jejich podnikáním, účastníkům soutěže Global Management Challenge zase usnadňuje práci s GMCHelper.com a konečně všem sportovcům poskytuje pomoc s hledáním zajímavých sportovišť a kamarádů díky sociální síti SportCentral.cz. Zeptal jsem se ho, jak se taková síť zakládá a co všechno to obnáší…
Romane, začnu trochu negativně. Nemyslíte si, že je těch sociálních sítí už poměrně hodně? Je zde ještě prostor pro nové?
Jirko, po pravdě nevím. Ono asi záleží, jak se na to podíváte a čemu budete říkat sociální síť. My sice označujeme SportCentral jako sociální síť pro sportovce, ale možná jen kvůli tomu, že lepší označení jsme nenašli.
SportCentral je takový mix 3 věcí – spojení mezi lidmi (což se asi nejčastěji bere za sociální síť, nejblíž je např. Facebook), obsahu (např. YouTube) a nástrojů (většinou samostatné aplikace). I Facebook a YouTube mají všechny tyto 3 složky.
V minulosti jsem viděl sociální síť pro fanoušky knih, fanoušky čokolády a mnoho dalších. Většina z nich neuspěla a časem skončila. Co děláte pro to, aby to nebyl i váš osud?
Sociální síť pro fanoušky knih docela funguje – Goodreads má 19 milionů uživatelů. Stejně tak skvěle funguje sociální síť pro cestovatele – TripAdvisor. Souhlasím, že spousta pokusů o vytvoření sociální sítě ztroskotá, ale stejně tak ztroskotávají i jiné aplikace.
Inzerce | Chci tu být také
My chceme být něco jako Goodreads nebo TripAdvisor, ale pro sport. Řešíme jiné problémy a máme na ně jiné recepty, ale chci, aby tady jednou byla globální aplikace, která se bude točit kolem sportování.
Myslel jsem spíše sociální sítě na českém trhu, ne Goodreads, které má více uživatelů než Česko a Slovensko obyvatel dohromady. Dokážete ale dlouhodobého úspěchu dosáhnout i na tuzemském trhu?
Nevím, jestli dokážeme, ale šli jsme do toho s tím, že český trh má být jen testovací. Už od začátku to zamýšlíme jako globální aplikaci.
Proč vás napadlo vytvořit vlastní sociální síť?
Předně jsem chtěl pomoci vyřešit pár věcí – sportovním zařízením zvýšit tržby a zaplněnost kapacit, sportovcům najít parťáky na sportování nebo pomoci s výběrem sportoviště, týmům pomoci s organizací členů. To, že to bude obsahovat prvky sociální sítě, bylo až druhotné.
A proč vás zajímaly tržby sportovních zařízení?
Protože u něčeho jako peníze se může jasně ukázat přínos, za který nám bude sportoviště ochotné zaplatit. Ze začátku to ale nebylo tak, že bychom si řekli: „Sportoviště vydělávají málo a my je máme rádi, pojďme jim pomoci.“ Spíše to bylo tak, že nás štvalo pár věcí kolem sportování z pohledu sportovců a pak jsme hledali, jak je vyřešit a zároveň to z něčeho financovat.
Původní plán tedy byl nechat si platit od sportovišť, nyní už ale přemýšlíme i nad možnostmi, za co by byly ochotny platit všechny naše cílové skupiny.
Vybral jste si sportovce, což je rozhodně obrovská cílová skupina, cílíte vlastně skoro na všechny. Jak je ale oslovujete?
Cílíme na několik částečně odlišných skupin, sport je takový společný jmenovatel. Největší skupinou jsou samotní sportovci, kterých je opravdu hodně. V tuto chvíli jsou pro nás důležití ti aktivní a ti, kteří z nějakého důvodu nesportují tolik, kolik by chtěli.
Pak jsou pro nás důležité sportovní týmy – ať už parta kamarádů, co si občas zahraje volejbal, nebo poloprofesionální fotbalový tým, který hraje nějakou velmi nízkou soutěž či ligu. A poslední skupinou, se kterou nyní aktivně pracujeme, jsou sportovní zařízení (např. fitness, tenisové kurty, studio s lekcemi jógy apod.).
Která z těchto skupin je u vás nejaktivnější?
Zatím jsou u nás nejaktivnější sportoviště a sportovci. Tento týden ale spouštíme hodně novinek pro sportovní týmy a pro ty, kteří organizují sportovní akce. Od toho si slibujeme, že zvýšíme počet týmů, které budou SportCentral aktivně používat.
A proč jste si vlastně sportovce vybral?
Kdysi jsem chtěl udělat rezervační systém pro zubaře, protože jsem k němu nerad telefonoval a složitě domlouval, kdy přijdu. Nakonec jsem se do toho nepustil, ale měl jsem sepsáno asi 50 různých dalších nápadů. Chtěl jsem se prostě do něčeho pustit, všechno to byly více méně věci, které bych si sám přál používat. Tohle mi z nich přišlo nejlepší.
Takže ke svému byznysu přistupujete tak, že chcete vyřešit vlastní problém, který může trápit i jiné lidi? Je to podle vás správný přístup při budování nových projektů?
Myslím, že pokud řešíte něco pro sebe, leccos půjde lépe. Budete o tom vědět více, budete mít větší chuť a motivaci to udělat dobře, budete se moci lépe vcítit do kůže vašich zákazníků či uživatelů.
Dá se na sportovcích vydělat? Jak projekt monetizujete?
Určitě ano, je to obrovský trh. Lidé jen v ČR za sportování utratí každý rok miliardy korun.
Aktuálně máme 3 zdroje příjmů – placené nástroje pro sportoviště, reklama a zakázkové služby pro sportoviště. Se zakázkovými službami do budoucna příliš nepočítáme, teď je děláme, abychom byli v těsnějším kontaktu se zákazníky.
Registrovat se k vám ale mohou i sportovci. Je nijak nemonetizujete?
Zatím nijak přímo ne. Na webu však běží reklama, a tak máme příjmy i díky sportovcům. Dále pak přispívají k tomu, že s růstem sportovců roste i zájem sportovišť. Do budoucna bychom tady však také rádi našli nějaký prostor pro monetizaci.
Zkoušeli jsme v tomto ohledu například prodej tréninkových plánů na míru, ale tam se třeba nevyplatilo je inzerovat interně, protože více jsme dokázali vydělat na reklamě. Navíc do budoucna nechceme dělat služby. Byl to takový pokus.
Co síť sportovcům vlastně nabízí?
Sportovci si mohou pomocí SportCentralu najít kamarády na sportování, vybrat sportoviště a na některých získat různé výhody nebo si koupit jejich služby online, či se dozvědět o sportovních akcích ve svém okolí. Členové sportovních týmů na něm mohou společně komunikovat, uspořádat si tréninky nebo turnaj, vést si týmové statistiky nebo najít soupeře na přátelský zápas.
To všechno určitě stojí na velké komunitě, která kolem projektu musí vzniknout. Jak ji budujete, jak oslovujete nové uživatele?
To je pravda. Zatím máme dobrý zdroj uživatelů z vyhledávačů. Jinak jsme marketingové aktivity trochu utlumili, abychom mohli více zdokonalit samotný produkt a získaní uživatelé jej pak používali aktivněji.
Vybudoval jste síť zcela sám, nebo máte nějaké spolupracovníky, případně i investora?
SportCentral jsem začal dělat se dvěma kamarády, ale neměli na to moc času. Tak jsme to stopli a já si našel na začátku roku 2012 investora – ředitele firmy vyvíjející software, ve které jsem dříve pracoval. K tomu jsem měl ještě spoluzakladatele, který se stará o design a další grafiku okolo. Z investice platíme zejména vlastní programátory a další spolupracovníky.
Přinesl do projektu investor kromě peněz i něco dalšího?
Přinesl ještě to, že jsme se nemuseli starat o kanceláře, účetnictví, zakládání firmy (až do ledna 2014 jsme působili pod jeho firmou, nyní už pod SportCentral s.r.o.). Dále jsme mohli využít i některé jeho zaměstnance.
Kolik programátorů a spolupracovníků se dnes na síti podílí?
Aktuálně máme 2 lidi na vývoj, grafika, testera a mě. Externě pak ještě kluka, který nám dělá překlady do angličtiny.
Síť je plná dat. Jak jste je všechna získali?
Část dat jsme si na začátku doplnili sami, protože bez dat by SportCentral nikdo nepoužíval. Jak se o webu začali lidé postupně dovídat, vytváří další obsah oni sami.
Takže dnes všechen obsah vytváří sami uživatelé? Jak je k tomu motivujete?
Zkoušeli jsme gamifikaci, ale tu jsme nedotáhli do nějaké smysluplné podoby a příliš tedy nefungovala. Místo dávání dalších peněz do ní jsme ji stopnuli a možná se k ní časem vrátíme.
Co je pro budování sociální sítě nejspecifičtější, na rozdíl třeba od magazínu?
Vybudovat dobrý web s články je o vytváření dobrého obsahu a o tom, aby se dostal ke svým čtenářům. U nás je to mnohem komplexnější a složitější, protože jsme rozkročeni hodně zeširoka. Různí uživatelé u nás mají různou motivaci, proč aplikaci používat.
Zároveň ta aplikace řeší potřeby, na které mnozí nějaké internetové řešení ani aktivně nehledají, přesto takovou potřebu skutečně mají. Tady hned vyvstává otázka, jak je na web přivést. Dále je to pak o tom převést návštěvníky na registrované uživatele a udělat vše pro to, aby aplikaci aktivně používali.
Jak jim tedy dáte vědět, že existuje nějaká aplikace, která jim může pomoci?
Na každou cílovou skupinu jde jít trochu jinak, ale vezmu to na příkladu sportovce. Poprvé přijde na web, protože hledá sportoviště na Googlu. Najde, vybere si a během návštěvy zjistí, že tam je i něco kolem týmů, ve kterém zrovna hraje. Když se mu to bude líbit, přivede tam i svůj tým. Aby se mohli zorganizovat, pozvou do týmu všechny jeho členy. Tím se to dozvědí další lidé zase jiným způsobem.
Máte v Česku nějakou konkurenci?
Máme konkurenci na jednotlivé věci, kterými se zabýváme. Např. na výběr sportoviště jsou tady vyhledávače, katalogy firem nebo sportovišť. Na domlouvání členů týmů se často používá Facebook nebo si 10 lidí píše každý týden hromadné e-maily. Není ale nikdo, kdo by tuto problematiku řešil komplexně.
Přemýšlíte do budoucna například o zpoplatnění hlavních funkcí webu pro sportovce? Nemůže být zrovna to, co jste právě vyjmenoval, možnou překážkou?
Zpoplatnění hlavních funkcí pro uživatele (sportovci, týmy) neplánujeme, protože by to právě znamenalo velkou překážku v používání.
Zúčastnil jste se mnoha soutěží. Jak vám ve vašem podnikání pomohly?
Soutěže mi pomohly s prezentací startupu a jeho propagací. Kromě toho jsem v nich získal kontakty na spoustu lidí, někteří z nich mi už s lecčíms pomohli. Hodně lidí se na soutěže startupů dívá jako na ztrátu času nebo říkají, že podnikání není o soutěžích.
Já se na ně dívám tak, že s velmi malými náklady (pár hodin času) můžete získat docela zajímavý přínos pro své podnikání. Zvláště, pokud uspějete. Když vezmu poslední vyhranou soutěž (Rozjezdy roku), získali jsme třeba publicitu, za kterou bychom jinak dali desetitisíce. Dříve jsem zase vyhrál 3. místo na světě v největší soutěži ve strategickém řízení firem a díky ní udělal svůj první podnikatelský projekt, o který se dnes už nestarám, a stále vydělává.
Chystáte se do budoucna oslovit i sportovce v zahraničí?
Chceme SportCentral rozšířit do zahraničí a výhledově na to budeme hledat investora. Pár zájemců nabízejících investici se nám už ozvalo, ale zatím jsme chtěli pokračovat z peněz, které máme. Během pár měsíců ale předpokládáme, že začneme být v tomto ohledu aktivní.
Jaké země přijdou jako první?
To ještě není úplně vyřešené. Zajímavé se mi v tuhle chvíli zdají USA nebo Brazílie. Bude ale záležet i na názoru investora, rádi to v tomhle ohledu s někým probereme, co by bylo nejlepší jako první. Otestovat to lze každopádně i v rámci 1 většího města v jakékoli zemi, protože spousta věcí funguje na lokální úrovni.
A jak se chystáte oslovovat zahraniční sportoviště? Určitě to musí být běh na dlouhou trať…
Bude záležet na finančních prostředcích, které budeme mít k dispozici. Variant je několik, záleží, co si budeme moci dovolit. Určitě se však nebude jednat o plošný osobní prodej. Docela dobře nám funguje kombinace e-mail + telefon + oslovování tažené samotnými sportovci (pokud v aplikaci vyvinou nějakou aktivitu ve spojení se sportovištěm, to se o této aktivitě dozví a tím se mu připomínáme).
Je něco, co byste doporučil čtenářům, co by svou sociální síť rádi spustili?
Doporučil bych, aby se na začátku pustili do něčeho jednoduššího. Zejména bych se zabýval tím, jaký problém chtějí řešit a pro koho. Jestli to pak udělají sociální sítí nebo něčím jiným, to je na začátku jedno.
Často se setkávám s tím, že za mnou lidé chodí pro radu, že si vymysleli nějakou aplikaci nebo mají nápad na super věc a vše, o čem přemýšlí, jsou funkce nebo zajímavé technologie, které použijí. Zamilovali se do svého řešení, ale pak při diskusi o řešeném problému zjistí, že by to celé šlo udělat jinak – lépe, levněji, nebo obojí.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 19 hodin
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |