Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Podívejte se na příklady správného i nesprávného řízení online reputace v praxi. Poučte se z chyb ostatních a sami jim předejděte.
Dobré jméno je to nejcennější co máme. Jeho význam roste stále více díky všudypřítomenému internetu a sociálním sítím. Jako spotřebitelé jsme nuceni si vybírat z nepřeberného množství prodejců, a tak se naše hodnotící procesy rozšiřují a zahrnují i parametry, jako je chování firmy k zákazníkům, etika firmy či styl komunikace.
Některé firmy si tento fakt uvědomují, některé ne. V prvním článku o online reputaci jsme si odpověděli na základní otázky, které s touto aktivitou souvisí. Nyní si ukážeme příklady úspěšných i neúspěšných řízení reputace a na závěr si z nich odneseme poučení.
Jedním z oblíbených příkladů špatné práce s procesem online reputace je komunikace Amerických Aerolinek. Když se společnost American Airlines sloučila s US Airways, mnoho lidí sdílelo svou nespokojenost napříč sociálními sítěmi. Bohužel Twitter účet @AmericanAir reagoval na negativní zmínky pomocí automaticky generovaných tweetů, které navíc nepokryly všechny negativní zmínky.
Inzerce | Chci tu být také
Uživatelům, na které se dostalo, bylo téměř ihned jasné, že za účtem nesedí člověk. Tato chyba tak ještě více rozdmýchala celkovou nespokojenost lidí s touto firmou.
Jaké z toho plyne poučení? Nikdy si nesnažte ušetřit čas automatizací komunikace s uživateli na sociálních sítích. Ke každé zmínce přistupujte maximálně individuálně a snažte se odbavit všechny, kteří se o vás zajímají.
Další ponaučení, jak lze k situaci ohrožující pověst nevhodně přistoupit, plyne z aféry okolo podniku Ježkův statek prodávajícího potraviny. Jan Černý vyjádřil prostřednictvím facebookového postu svou nespokojenost s prezentací firmy.
Podle něj se firma díky svému jménu a komunikaci falešně vydává za prodejce čerstvých a poctivých potravin přímo ze skutečného statku. Většinu produktů totiž firma získává od obyčejných velkododavatelů.
Firma k situaci přistoupila konstruktivně. Začala na kritiku neprodleně reagovat a ke každé přistupovala individuálně a s úctou. Bohužel však Ježkův statek nepochopil jádro problému, který kritikové řešili. Začal v reakcích vyjmenovávat veškeré své dodavatele a původ výrobků, které prodává, a v některých svých vyjádřeních navíc uvedl, že kritice vlastně nerozumí.
Nepochopil totiž skutečnou podstatu stížnosti, protože mu nedošlo, že lidé ví, odkud produkty bere, ale vadí jim čistě jen jeho prezentace jako producenta potravin přímo ze statku. Firma v tomto případě bohužel nepochopila podstatu kritiky a rozvířené vody svým neosvíceným přístupem ještě více rozbouřila.
Uvědomte si, že stěžovatele neuspokojí pouze rychlost reakce a individuální přístup ke každé činnosti. Vžijte se do svých zákazníků a poznejte díky tomu pravou příčinu kritiky.
Další ukázkou špatného řešení krizové situace online je případ kanadské kavárny Dark Horse Cafe. Celý incident vznikl kvůli ostré výměně názorů mezi zákazníkem a obsluhou kavárny. Návštěvnice si po návštěvě kavárny na Twitteru postěžovala, že v ní není dostatek elektrických zásuvek pro klientelu. Podnik zareagoval velmi afektovaně a stroze zákaznici vysvětlil, že se nejedná o kancelář, nýbrž o kavárnu. Obchodník tak svým jednáním dal jasně najevo, že mu nezáleží na názorech ani potřebách svých klientů.
Ale co je ještě důležitější – incidentu si naneštěstí všiml influencer, marketingový expert Scott Stratten, který tento případ od té doby pravidelně zmiňuje jako odstrašující vzor práce s online pověstí.
Pamatujte, že s nespokojeným zákazníkem byste si nikdy neměli vyměňovat názory a odpovídat mu jakkoliv negativně. Vězte, že se opravdu vyplatí dbát na interakci s každým zákazníkem, protože nikdy nevíte, kdo si této komunikace může všimnout. Když se úspěšně postaráte o jednoho zákazníka, můžete tím ovlivnit stovky ostatních.
Firma řešila genderové nedělení hraček. To přilákalo slavného amerického trolla Melgaarda, který si vytvořil fake profil zákaznické podpory Targetu a nevkusnými komentáři trollil na dotazy a připomínky nespokojených zákazníků. Firma nechala celou situaci bez odezvy téměř 14 hodin, a pak přišla s nečekaně kreativní reakcí.
PR oddělení firmy Target si zachovalo chladnou hlavu a místo kritiky aktivisty si uvědomila, že trollové jako Melgaard mohou být klidně více spojenci než nepřátelé. A tak ze zdánlivě nepříjemné situace dokázala díky vlastní kreativitě vytěžit maximum. Jejich reakce se stala virální a ve výsledku jim výrazně přidala na popularitě.
V reakci vytvořili foto příspěvek, ve kterém zasadili páreček známých dětských troll postaviček do „jsem pán světa“ scény z Titanicu s popisem „Pamatujete když trollové byli pány světa? Woohoo! Jsou zpět a jedině v obchodě Target!“. Spojili tak uvedení staronových produktů do prodeje s vyjádřením k nepříjemnému incidentu. Úsměvné na tom také je, že komentář s nejvíce lajky patřil právě Melgaardovi, který uznale dodal: „Teď vážně. Jste fakt skvělí.“
Kromě této události se firma Target mimo jiné dlouhodobě velmi dobře věnuje budování zábavného a užitečného obsahu, který zapojuje jejich klienty. Od sdílení slevových kuponů po vytváření kampaní, ve kterých například zákazníci volí školy, které díky nim dostanou dárky.
Z této ukázky bychom si měli odnést zejména povinnost monitorovat zmínky o sobě na denní bázi, abychom včas předešli možné řetězové reakci. Pokud se někdy dostanete do opravdu krizové situace, zjistěte si o dotyčném autorovi dostatek potřebných informací, na základě kterých pak vyberete správnou variantu řešení problému.
Firma Target také potvrzuje skutečnost, že obsah, který dokáže zapojit a navíc odvděčit zapojené uživatele dobrým pocitem, že někomu pomohli, zároveň buduje jejich dobrou pověst a značka se tak stává solidní a připravenou na potenciální negativní recenze.
Do nepříjemné situace se dostala také tuzemská digitální agentura Media Factory. Během konference WebTop100 se jí totiž výrazně dotkl přednášející Michal Špaček, když se v přímém přenosu velmi snadno naboural do webu jejich klienta www.coop.cz. Prezentaca vyvolalo jak pozitivní, tak negativní reakce a sociální síť Twitter byla téměř okamžitě této kauzy plná. Pověst agentury byla v tu chvíli ohrožena i přes to, že chybu na webu klienta dokázala do několika desítek minut opravit.
Agentura se nakonec rozhodla zvolit podobný přístup, na jaký vsadila firma v předchozím příkladu. Situaci nechala samovolně uklidnit a pečlivě rozmyšlenou reakci vydala oficiálně až dva dny po incidentu. Na svém blogu publikovala vyjádření plné pokory, klidu a ponaučení z celé situace. Informovala, že provedla globální kontrolu webů všech klientů a ujistila, že podobná situace by se u ostatních webů určitě neměla opakovat.
V tomto případě se setkáváme se způsobem řešení krizové situace s delším časovým rozmezím. Je určitě potřeba mít pro výběr takového způsobu řešení odhad a přemýšlet dostatečně s odstupem. Posoudit všechny komentáře a odhadnout, jestli některé z nich opravdu nevyžadují individuální vysvětlení a zda negativní dopad situace nemůže bez našeho rychlého zásahu rozrůst do větších rozměrů. Podle mého názoru Media Factory situaci posoudila správně a z celé události vybruslila nejlépe, jak mohla.
Jak byste se zachovali, kdybyste našli důležitou chybu ve vámi publikovaném článku a věděli byste, že jí nedokáže včas opravit? Jeden tip nám přináší internetový magazín 067. S chybou se „pochlubte“ čtenářům přes sociální síť, abyste eliminovali riziko, že se s jejím objevením pochlubí samotní čtenáři.
Shrňme si tedy pár pravidel, které si můžete odnést z předchozích příkladů a které byste měli mít při řešení krizových situací vždy na mysli.
Buďte proaktivní
Další tipy: Co byste měli vědět o online reputaci?
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jakub Zahurský pracuje v agentuře eVisions jako konzultant online marketingu.
Před 3 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |