Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Časopis Forbes Marka Zuckerberga považuje za nejmocnějšího muže internetu. Toto označení je naprosto oprávněné. Má totiž poslední slovo při řešení jakýchkoliv záležitostí ohledně Facebooku, který dnes čítá více než 1,5 miliardy aktivních uživatelů.
Navíc mu největší sociální síť zařídila 7. místo v žebříčku nejbohatších lidí světa. Jeho jmění odhaduje časopis Forbes na 46 miliard dolarů, a to mu ještě nebylo ani 32 let. Zdá se, že musí být génius, aby za tak krátký čas vybudoval něco tak obrovského. A ano, inteligence mu opravdu nechybí, ale to není to hlavní, co stojí za úspěchem Marka Zuckerberga. Musel totiž dřít víc, než všichni ostatní.
Mark Zuckerberg se narodil 14. 5. 1984 ve White Plains v New Yorku. Jeho dětství bylo harmonické, narodil se do vážené a vzdělané rodiny, která mu poskytovala tu nejlepší možnou oporu. Jeho otec byl zubař a matka psychiatrička, a tak měli dost prostředků pro podporu nákladného vzdělávání svého syna.
Markova láska k počítačům se objevovala již v raném mládí. Už ve svých dvanácti letech napsal v programovacím jazyku Atari Basic komunikační program, který nazval Zucknet. Jeho otec jej používal ve své ordinaci k volání dalších pacientů a celá rodina se pomocí Zucknetu domlouvala.
Inzerce | Chci tu být také
Malý Zuckerberg se také často bavil tím, že sezval své kamarády, kteří byli především umělecky založeni, a společně tvořili jednoduché hry. Jeho přátelé malovali a Mark programoval kompletní zdrojové kódy.
Zuckerbergovi nebyli k jeho nadání slepí, a tak mu zaplatili soukromého učitele, jež k nim domů jednou týdně docházel a učil Marka programovat.
Později se novinářům vyjádřil o neuvěřitelně rychlém pokroku Marka, kterého nazval “zázračným dítětem”.
Po základní škole, přišla prestižní Philips Exeter Academy, která byla přípravkou na ty nejlepší vysoké školy v Americe. Zde se ukázalo, jak skvěle se dokáže učit. Exceloval například i v literatuře.
Ještě na střední škole vytvořil software zvaný Synapse. Šlo o prvotní verzi známé aplikace Pandora. Již na střední škole se objevily tak velcí hráči jako AOL a Microsoft, kteří měli zájem o koupi Synapse a o zaměstnání mladého Zuckerberga. Mark měl ale vždycky svoji hlavu a prodej okamžitě odmítl.
Nejdůležitější kapitola Zuckerbergova života se začala psát v roce 2002, kdy nastoupil na prestižní Harvardskou univerzitu, kde byl vyhlášeným programátorem, za nímž chodili všichni z kampusu, kdykoliv si nevěděli rady.
Ve druhém ročníku vytvořil aplikaci Facemash (podobná dnešnímu Tinderu), která byla první sociální sítí. Zobrazovala vždy dvě fotky lidí z Campusu a uživatelé mohli hlasovat pro toho, kdo jim přijde atraktivnější. Vedení univerzity však zanedlouho používání této aplikace zakázalo z důvodu její nepatřičnosti.
Později Marka oslovili Divya Narendra a dvojčata Winklevossovi, aby s nimi začal pracovat na sociální síti, která se jmenovala Harvard Connection. Práce na tomto projektu ho ale po dvou týdnech přestala bavit a záhy Harvard Connection opustil.
Nová síť na sebe nenechala dlouho čekat. S Dustinem Moskowitzem, Chrisem Hugesem a Eduardem Saverinem založil sociální síť jménem The Facebook.
Šlo sociální síť, v níž bylo možné vytvořit profil a komunikovat s ostatními studenty v rámci kampusu Harvardu. The Facebook se stal rychle opravdu populárním a Mark nedokázal udržet jeho tempo a zároveň studovat. Vybral si tedy podle hlasu svého srdce a začal se věnovat své zatím malé sociální síti naplno.
V roce 2004 se přestěhoval s celým týmem do Palo Alta, kde začali pracovat na plné obrátky. Již na konci tohoto roku měl Facebook 1 milion uživatelů, kteří síť aktivně využívali. Vzhledem k popularitě Facebooku na sebe nenechal investor dlouho čekat.
Prvním investorem byl fond Accel Partners, který do Facebooku napumpoval 12,7 milionu dolarů, díky čemuž se popularita mladé sociální sítě mohla šířit dále a rychleji.
V prosinci roku 2005 se Facebook rozšířil do celé řady dalších vysokých i středních škol a počet uživatelů vzrostl na 5,5 milionu. Všechno zatím vypadalo růžově a Facebook rostl raketovou rychlostí.
Najednou se ale objevili na scéně dvojčata Winklevossovi, původní zakladatelé sítě Harvard Connection. Ti chtěli po Markovi odškodnění za ušlý zisk vzhledem k tomu, že podle jejich slov vykradl nápad, a tím pádem porušoval zákon o duševním vlastnictví.
Dle Markových slov šlo o dvě podobné sociální sítě s jiným zaměřením, a tak nebyl zákon porušen. Přesto byl nucen podepsat dohodu a vyplatit mimosoudní vyrovnání ve výši 65 milionů dolarů.
Celý Facebook ale tuto aféru ustál a zanedlouho přišla masová propagace jeho historie. Byl natočen velmi známý a velmi oceňovaný film The Social Network, který získal osm nominací na Academy Award.
Mark Zuckerberg se o něm po premiéře vyjádřil jasně: “Je zde celá řada špatných věcí a pár náhodných věcí, které jsou pravdivé”.
Stejně tak jako většina opravdu bohatých lidí, i Zuckerberg se výrazně angažuje v charitě. Daroval například 100 milionů na záchranu sítě veřejných škol Newark Public Schools. Zároveň podepsal dokument Giving Pledge, kterým se zavazuje k odevzdávání 50 % svého zisku charitě.
Facebook ještě pořád roste. Co se ale stane, až růst přestane? Už se nejedná o rozlítaný startup, ale o zavedenou firmu, která je na trhu již více než 10 let. A otázkou zůstává, jestli se nebude konat další internetová bublina, kterou jsme zažili v 90. letech.
Těžko na takto složitou otázku odpovídat nyní. Můžeme si ale být jistí tím, že Facebook ví moc dobře, co dělá a kdykoliv se na trhu objeví nějaká konkurence, funguje velmi ostražitě.
Tuto skutečnost dokládají dvě akvizice, které Facebook v minulosti provedl. Byly jimi nákup Instagramu a WhatsApp.
Instagram na sebe totiž strhával obrovskou pozornost a v začátcích rostl ještě rychleji než Facebook. Bylo tedy logické nastřelit astronomickou částku, aby majitelé Instagramu po této neodolatelné nabídce sáhli ihned.
Dost podobné to bylo s WhatsApp. Internetový komunikátor byl přímou konkurencí Facebook Messengeru, a tak Facebooku nezbylo nic jiného, než WhatsApp odkoupit. Opět za astronomicky vysokou částku.
Největší otázkou však je, jaký má dnes Facebook vlastně smysl. Je spíš sociální sítí pro lidi, nebo reklamní plochou pro firmy?
Obávám se, že v dnešní době se stáčíme směrem ke druhé variantě, tedy ke skutečnosti, že už nechce sbližovat lidi, ale vydělávat na nich peníze. Je jasné, že v takové velikosti je potřeba roztáčet čím dál více peněz. Kde je ale hranice?
Odpověď na tuto otázku nechám na vás. Závěrem ale musím zmínit, že Mark Zuckerberg se svým týmem vytvořili něco, co aspiruje na stvoření nového internetu.
Zdroje: Businessinsider.com, Forbes.com, Fundersandfounders.com, Theverge.com, Biography.com
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |