Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Dvacetišestiletý Petr Svoboda podniká na internetu již několik let a věnuje se převážně tvorbě internetových obchodů. Se svojí firmou netdevelo s.r.o. se zabývá vývojem aplikací pro online prodej. Jako primární produkt nabízí systém ShopSys pro eshopy či objednávkové systémy na míru. Podle svých slov se řadí mezi špičku na českém a slovenském internetu a eshopy tvoří i pro společnosti jako je OKAY elektrospotřebiče, ELLE, EON, Dráčik, Shark a další.
V čem je podle vás systém ShopSys originální? Co nabízí jiného než ostatní systémy?
Náš software neustále inovujeme díky vývojovému oddělení, které v menším či větším složení pracuje na zlepšeních či nových funkcích. Nemyslím si však, že je dnes množství základních funkcí aplikace pro zákazníky zásadní. Dříve jsme se díky tomu prosadili, dnes však naši klienti vyžadují přímý kontakt se svým projektovým konzultantem, podporu 24/7 a flexibilitu realizačního týmu, který bude jejich e-shopy rychle upravovat a rozšiřovat.
A v čem podle vás tkví váš úspěch?
Naši klienti se chtějí odlišit od konkurence – na tom často stojí jejich úspěch – a to znamená neustále e-shopy měnit, doplňovat nové funkce, rušit staré, implementovat nová zjednodušení pro zákazníka atd. Na to se specializujeme. Tvorba e-shopů je u nás vlastně nekonečný proces.
S tvorbou eshopů jste začal již v 16 letech, vzpomínáte na své začátky? Jaké byly?
Můj denní režim byl hrozný. Po návratu ze školy jsem dlouho do noci pracoval, pár hodin spal a takto stále dokola až do maturity. Na začátku posledního ročníku jsme si s kamarádem zařídili společnou kancelář. Tehdy pro ShopSys již pracovali další naši kamarádi – převážně také středoškoláci. Plnohodnotné podnikání to bylo až po maturitě. ShopSys se stal prioritou č.1 – také proto mi bakalářské studium vysoké školy trvalo 5 let.
Inzerce | Chci tu být také
Byla tehdy vaše strategie stejná jako dnes?
Tenkrát se moc o strategii nedalo mluvit. ShopSys byl mým koníčkem, nikoliv podnikáním. Na trhu nebylo moc konkurentů a všichni měli zastaralý systém. Jako mladý, nadšený programátor jsem chtěl mít co „nejnabušenější“ systém a s ním prorazit. Měl jsem představu, že naprogramuji jednu aplikaci a tu mnohonásobně prodám. Brzy se však ukázalo, že úspěšní internetoví prodejci potřebují svůj systém neustále na míru upravovat a rozšiřovat.
Čekal jste tehdy, že se váš vlastně dětský koníček tak rozroste?
Ano i ne. Vlastně jsem v to doufal.
Jak vás vůbec napadlo vytvořit vlastní systém a věnovat se zrovna e-shopům?
V 15 letech jsem pracoval jako programátor pro webhostingovou firmu P.E.S. Consulting (dnes Forpsi.com). Když firma změnila majitele, ukončili spolupráci s externisty. Tehdejší kolega Ondřej Sítka byl externí grafik a chtěl rozjet svůj internetový obchod. Nabídl mi, že bych pro něj mohl systém programovat. Hned jsem to vzal a zde jsem také získal téměř dvouletou zkušenost nejen s programováním e-shopu, ale i s jeho provozními problémy.
Poté jsem působil jako programátor na volné noze. Obdržel jsem poptávku na tvorbu e-shopu za 5 tisíc. To jsem nechtěl vzít, ale za týden přišla podobná poptávka od jiné firmy. Tak vznikl nápad vytvořit systém e-shopu a prodat jej opakovaně. Jak systém rostl a hlavně jak rostla individualizace každého klienta, rostla i jeho cena.
Na trhu hodně společností nabízí software pro provoz internetového obchodu na pronájem. Proč vy ne?
Variantu pronájmu jsme také dříve nabízeli. Zjistili jsme však, že průměrná životnost takového e-shopu je pouze 14 měsíců a zákazníci jej často rozjíždí „jen na zkoušku“. V roce 2011 jsme se rozhodli, že se chceme specializovat pouze na klienty, kteří to s on-line podnikáním myslí vážně. To jde často ruku v ruce s výší jejich investice a tedy i s mírou rizika.
Vaše společnost netdevelo s.r.o. vznikla právě díky systému ShopSys. Nebo má firma i nějaké další větší aktivity? Je systém tou největší?
Jsem typ člověka, který se dokáže plně soustředit pouze na jednu věc. Takto řídím i svou firmu. Máme velmi úzkou specializaci – tvoříme prodejní aplikace na míru, nic jiného. Myslím, že pokud bychom dělali spoustu činností, nedokázali bychom se soustředit na neustálé zlepšování celého procesu tvorby e-shopu a úprav, abychom v tom byli co možná nejlepší. Poptávky, které nezapadají do našeho záběru, přenecháváme spřáteleným konkurentům.
Jaké bylo nejzlomovější rozhodnutí vaší firmy?
Zpočátku jsme e-shopy nabízeli jako krabice. Byly to jednoduché peníze. Na trhu jsme však 10 let – jak naši klienti rostli, potřebovali neustále něco na míru. Jednoho dne jsme zjistili, že již tvoříme více úprav, než prodáváme krabicových řešení. Jenže v tvorbě individuálních úprav jsme nebyli efektivní. Dostali jsme se do finanční tísně. Museli jsme propustit 1/3 lidí a soustředit se na hledání příčin problémů. Bavilo nás dělat velké e-shopy a v krabicích již stejně vznikla obrovská konkurence. Jedinou možností bylo firmu profesionalizovat. To bylo před více než dvěma lety. Úspěšně se to podařilo, ovšem ještě jsme s tou prací rozhodně neskončili.
Na internetu jsem četl, že společnost zaměstnává již 30 lidí. Omluvte drzou otázku, ale to opravdu musíte na to všechno mít tolik zaměstnanců? Na první pohled se to nezdá… Co zaměstnanci dělají?
Aktuálně to bude ještě trochu víc. Netdevelo by potřebovalo možná dokonce 50 lidí. V takovém množství se však inovační a týmový duch firmy vytrácí. Naše společnost už tolik zaměstnanců měla, takže jde o naši předchozí zkušenost. Naši klienti by také byli rádi, kdybychom měli více zaměstnanců – vše by mohlo být ještě rychlejší. Dolů by šla ale kvalita. Dávám si tedy pozor na to, abychom rostli pomalu a nabírali nové kvalitní netdeveláky jen tam, kde to firmu opravdu pálí.
Máte v referencích velké klienty. Naše čtenáře určitě napadne otázka, jak lze takové giganty získat? Ozvali se vám sami, nebo jste jim šli vstříc?
Nikdy jsem se necítil dobře jako obchodník. Jako introvert jsem měl dříve ostych se s klienty vůbec setkávat. Dnes je to mnohem lepší, a dokonce mne to baví. Nikdy jsme však nedělali žádnou přímou akvizici. Snad všichni naši klienti nás poptali sami nebo prostřednictvím svých poradců či agentur.
Váš základní systém stojí od 29 900 Kč do 59 900 Kč, myslíte si, že si jej mohou dovolit i malí živnostníci, kteří si chtějí eshop teprve vytvořit, nebo jste určeni spíše pro velké hráče?
Malým živnostníkům, kteří si chtějí online prodej jen vyzkoušet, doporučuji spíše pronájmové řešení e-shopu, kterých je na trhu spousty. Jiné je to, pokud cítí, že jim online prodej bude fungovat a nechtějí brzy měnit pronájmovou platformu za řešení na míru. Pak jim doporučuji zakoupit (někdy lze i na splátky) naše řešení, které s nimi poroste.
Každý měsíc k nám takoví klienti přicházejí – od online podnikatelů „na zkoušku“ je odlišuje to, že na začátku investují mnohem více peněz do zboží, e-shopu a hlavně marketingu. Dnes se již e-shopové podnikání s desetitísici v kapse moc rozjet nedá. Našimi typickými zákazníky jsou však střední a větší firmy, které do e-shopu investují spíše statisíce než desetitisíce a mnohdy již mají zkušenosti s online prodejem.
Zaslechl jsem o vás, že přikládáte velkou váhu správnému timemanagementu, GTD a zdravému životnímu stylu. Při tolika vašich aktivitách je to asi potřeba, že? Jak si plánujete čas a jak zdravě žijete? Cestujete?
Zjistil jsem, že když pracuji více než 9 hodin denně, přestává mne to bavit. Uvědomil jsem si, že pokud mám dát firmě vše, musí být mou vášní. Začal jsem se tedy věnovat osobní produktivitě, delegování, systému krátkých pravidelných konzultací s manažery a rychlým efektivním poradám. Jsem rád, že to prorůstá celou firmou.
A sport je nutnost. Babičky nám říkaly: „Ve zdravém těle zdravý duch.“ Propadl jsem běhání. Letos jsem běžel podruhé pražský maraton – to ale dělám také proto, abych sám v sobě objevoval hranice a udržoval si disciplínu.
Také miluji cestování. Neuspokojí mne týden u moře – potřebuji delší pobyt, kde hlavu opravdu pracovně vypnu, a když ji opět zapnu, pak se dějí věci. Nedávno jsem se vrátil z dvouměsíční cesty po jihovýchodní Asii. První dva týdny jsem si v Bangkoku a v Singapuru vyměňoval zkušenosti s majiteli podobných firem, jako je ta naše. Navštívil jsem spoustu networkingových akcí. Bylo to úžasné a inspirující. Pak už jsem relaxoval v horských vesnicích Thajska a Laosu, na týdenním kempu thajského boxu a na slunných ostrovech s manželkou.
Má tohle všechno nějaký vliv na vaši firmu?
Rozhodně. Jsem posedlý zastupitelností – firma musí fungovat, i když kdokoliv např. déle onemocní. Včetně mne. Nejsem typ člověka, který se musí cítit potřebný. Jsem naopak spokojen, když vše šlape beze mne. Proto dávám lidem velké kompetence. Druhý důvod jsou nové nápady. Až s několika týdenním odstupem od práce ve firmě člověk dokáže vidět věci jinak a začnou mu na mysl přicházet nápady na zlepšení, které by jinak pravděpodobně nepřišly. Potvrdil jsem si to s více podnikateli, kteří se také ze svých firem snaží mizet na minimálně 3 týdny.
To je fantastické. Co plánujete s firmou do budoucna?
Říct, že chci být jedničkou na českém a slovenském trhu, by bylo klišé. Nikdy se to nedá objektivně změřit, protože máme úzkou specializaci. Chci neustále pracovat na zvyšování kvality – čím významnější klienty máme, tím větší profesionalitu očekávají. Také chceme nadále naše klienty i e-shopovou komunitu vzdělávat a přinášet jim tipy, jak se odlišovat a být úspěšní. Máme stovky čtenářů našeho blogu, a to nás motivuje v tom pokračovat.
Co byste poradil začínajícím podnikatelům, aby dosáhli takových úspěchů jako vy?
Úspěch byl doběhnout první maraton do cíle. Hned jsem viděl, že je hotovo, a byl spokojen. V podnikání však nejsou cílové čáry a úspěch je těžce měřitelný. Samotný úspěch je už to, že s podnikáním začali. To drtivá většina lidí nikdy neudělá. Ale to je v pořádku, ne každého by to bavilo a ne každý dokáže snášet taková rizika. Možná bych to také neudělal, kdyby to nebyl můj koníček.
Mám-li něco poradit: Dělejte to, v co věříte, a pracujte s lidmi, kteří věří v totéž. Ti ostatní se jen vezou nebo jdou proti vám, aniž byste to viděli. Uvědomil jsem si, že každé takové uvolněné místo může na palubu přivést nejen námořníka se skvělou energií, ale klidně budoucího poručíka či kapitána.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |