Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Online platformy fungují na podobných principech jako offline komunity či společnost. Ve chvíli, kdy na takové platformě či v komunitě vzrůstá míra vandalismu či přímo zločinu, dochází k tomu, že lidé začnou tuto komunitu opouštět ve velkém. Pro váš online startup to může znamenat konečnou stanici.
Komunita, jejímž základem je vytváření a rozšiřování sítě kontaktů, se díky této síti zhodnocuje společně s tím, jak roste. Vliv sítě ovšem funguje i opačně, a to ve chvíli, kdy systém kvůli nedostatečnému dohledu nad aktivitami uživatelů neuhlídá míru online vandalismu. Když vandalismus propukne naplno, rychle rostoucí sítě začnou masově ztrácet uživatele (jako třeba ChatRoulette), online konverzace vstoupí do království absurdity (stačí si projet komentáře u videí na YouTube) a rozhodnutí učiněná v online světě mohou dokonce mít velmi nepříjemné důsledky i v offline světě.
Startupy, kterým se podařilo získat prvotní odpich a dosáhnout rychlého růstu, mohou stále dopadnout velmi neslavně, pokud včas nevytvoří systém kontroly zneužití, který předchází, reguluje a samozřejmě i napravuje propuknutí takovéhoto zneužívání.
Každá aktivita na síti, kterou iniciuje uživatel, má dva základní komponenty:
Inzerce | Chci tu být také
Všechna opatření, která si kladou za cíl prevenci vandalismu a zneužívání systému, jsou aplikována buď na Producenta, nebo Zárodek, jak si ukážeme níže.
V zásadě existují tři způsoby, jak váš startup ochránit před zneužitím a online vandalismem, který by se pro něj mohl stát smrtelným. Medicínská terminologie není použita náhodně, pracujeme s ní i dále v článku – ostatně i online vandalismus lze chápat jako jistý druh infekce, který napadl organismus vašeho startupu.
Nejjednodušší způsob, jak zabránit rozvoji vandalismu, je zničit ho přímo v zárodku. Toho můžete dosáhnout dvěma způsoby:
1. Producenti: Platforma nějakým způsobem organizuje uživatele ještě předtím, než vstoupí do systému – k tomu poslouží třeba nutnost registrace, některé startupy vytváří celé týmy, které dohlíží na organizaci lidí, jež mají zájem o přístup k platformě. Tento způsob výběru účastníků je ovšem vyvážen časovými či finančními náklady i jistým tlakem vyplývajícím z nutných omezení – platformy, které omezují účast některých skupin lidí přirozeně, nemohou dosáhnout tak rychlého růstu komunity jako ty, které to nedělají.
2. Zárodky: Platforma organizuje zárodky, které jsou na ní vytvářeny, a odstraňuje ty, které nesplňují určité standardy. Obchody s aplikacemi například vyžadují, aby aplikace splňovala jistá kritéria, než bude uvolněna k prodeji. Quora požaduje, aby měl uživatel nastřádáno určité množství kreditů předtím, než může položit otázku, což platformě zajišťuje, že dotazující se uživatel má jistou minimální úroveň aktivity či reputace. I tento preventivní systém má svá omezení: tak jako organizování producentů způsobuje omezený růst komunity, organizování zárodků způsobí nižší zapojení účastníků do interakce.
Lepším způsobem, jak podpořit kvalitní příspěvky, je umožnit přístup a produkci obsahu všem bez rozdílu, ale omezit maximální viditelnost a dostupnost pouze pro nejlepší členy komunity.
1. Producenti: Regulace tohoto typu lze dosáhnout tím, že na své platformě vybudujete vlastní systém reputace, čímž podmíníte kvalitu producenta historií jeho produkce. Může to být systém jakési karmy, sbírání hvězdiček či čehokoliv, co umožní klasifikovat přispěvatele podle jejich vytrvalosti a kvality obsahu, který vytvářejí. Algoritmy spojené se systémem hodnocení pak kvalitní uživatele dále zvýhodňují – poskytují jim zvláštní práva.
2. Zárodky: Regulace obsahu po jeho vytvoření a zveřejnění dosáhnete pomocí různých hlasovacích a hodnotících nástrojů a škál. Některé platformy zohledňují reputaci uživatele i kvalitu daného příspěvku a podle těchto měřítek pak příspěvky řadí v newsfeedu. Jiné využívají pouze hodnocení samotných příspěvků bez ohledu na to, kdo je jeho autorem.
Obecně vzato regulační strategie musí být funkční v jakkoliv velkém prostředí – ať už vaše platforma čítá dva tisíce nebo deset milionů uživatelů. Musí být tedy zkonstruována tak, aby byla schopna se s případným nárůstem komunity vyrovnat.
Pokud už infekce propukla, stále ještě zbývá naděje na „vyléčení“ platformy – tedy na odstranění nežádoucího uživatele nebo obsahu. V tomto směru je důležité uživatelům poskytnout možnost nahlásit závadný obsah či chování, stejně jako vytvořit algoritmus, který je schopen identifikovat vzorce zneužívání.
1. Producenti: Řada stránek a sociálních sítí poskytuje možnost blokace uživatele, který se chová nežádoucím způsobem. Nemusí se jednat o blokaci celkovou, uživatel může někdy využívat omezené menu nástrojů, které platforma nabízí. Sociální síť Facebook například umožňuje, abychom si zablokovali zobrazování příspěvků některých našich přátel v našem newsfeedu.
2. Zárodky: Často se také objevuje uspořádání, které neumožňuje odstranění uživatele, zato však mohou být eliminovány nevhodné příspěvky. Takto YouTube odstraňuje pornografický obsah nebo takový, jenž je chráněn copyrightem, a Quora maže otázky, pokládané z legrace. V této oblasti se někdy rozvíjí celý sofistikovaný systém, v jehož rámci může po opakovaném mazání nevhodných příspěvků dojít k blokaci celého účtu „nehodného“ uživatele.
Ochrana před online vandalismem a zneužíváním v jakékoliv formě je důležitá zejména pro mladé startupy ve fázi jejich růstu. Jedná se často o komplikované situace a systémy, které je třeba důkladně promyslet, aby byly pro startup přínosné a neudusily jej. Startupy, které se s tímto úkolem dokážou poprat a jsou schopny se chránit před destruktivními vnějšími vlivy, získávají do budoucna nemalou výhodu oproti těm, které tento problém vyřešit nedokázaly.
Zdroj: http://goo.gl/fAyYYA
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 6 dny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |