Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Závazkové nebo chcete-li smluvní právo patří k dynamickým právním odvětvím, se kterými se jako podnikatelé setkáváte dnes a denně. To, že od 1. ledna 2014 nabude účinnosti nový občanský zákoník (NOZ), už jistě víte. Co to ale pro vás znamená a jak konkrétně tato změna ovlivní oblast závazkového práva?
Myslím, že se bez problému shodneme na jednom – zákoník č. 40/1964 Sb. napáchal víc škody než užitku. Tento právní slepenec minulého režimu vytvořil ze soukromého práva podivnou ideologickou chiméru. Z občanského zákoníku byly vyčleněny hospodářské vztahy a ten, kdo chtěl uzavřít smlouvu, se musel potýkat s úzkostlivým formalizmem. V duchu Leninova hesla „V socialismu je vše veřejné“ bylo potlačeno vlastnictví a smluvní vztahy, a to nejen nedostatečnou úpravou každodenních životních situací, ale také „odstrčením“ do páté části, tedy až na konec zákoníku. Tehdy totiž tvůrci zákona skutečně věřili, že se smluvní právo ze společnosti přirozeně vytratí a nahradí ho dobré občanské dohody a domluvy, které díky dobrým mravům nikdo neporuší.
V roce 1991 se naši zákonodárci z mnoha pochopitelných i nepochopitelných důvodů rozhodli již zmiňovaný zákon č. 40/1964 Sb. pouze novelizovat. Mělo se jednat o provizorní řešení, které se ovšem k naší smůle protáhlo na 22 let. Za tu dobu si jak laici, tak soudci a advokáti na tento prapodivný koncept zvykli a nyní nás všechny čeká obrovská změna. Pro právníky to znamená sžít se s 3081 paragrafy, naučit se chápat jejich význam a počkat si na relevantní judikaturu.
Právní teoretici a členové mnoha vlád přes deset let připravovali občanský zákoník, který by obstál v demokratické společnosti a dokázal reagovat na potřeby moderního občana. Zda se jim to podařilo, je spíše otázka pro budoucí generace, jelikož právní předpis potřebuje čas, aby se s ním lidé naučili žít a pracovat.
Inzerce | Chci tu být také
Skupina právnické obce kolem tvůrců NOZ jen plesá nad tím, jak je krásně napsaný. Podle nich je tak ohromné množství paragrafů naprosto nezbytné a jde pouze o zvyk, pak ho prý budeme milovat všichni. Ale kvůli takovému počtu paragrafů je již teď jisté, že si většina soudců a advokátů vyššího věku hodně rozmyslí, zda pro ně má ještě cenu učit se znovu v mnoha směrech tolik odlišný občanský zákoník. Jako konkrétní případ mohu uvést mou zkušenost z Okresního soudu, kde mi jedna postarší soudkyně řekla, že 40 let soudí střídavou péči o dítě podle několika paragrafů a na nový zákoník si jednoduše nezvykne. A tak stejně jako ona, odejdou mnozí z těchto lidí do předčasného důchodu. Což je jistě dobrá zpráva pro absolventy právnických fakult a justiční čekatele, kteří mají v dnešní, právníky zahlcené republice nouzi o pracovní místa.
Ovšem najde se také mnoho právních teoretiků, kteří s konceptem NOZ naprosto nesouhlasí. Jejich hlavním argumentem je právě jeho délka. Což má smysl, protože NOZ, více než kterýkoliv jiný zákon, je tu proto, aby řešil běžné životní situace. Ale jak takový zákoník poslouží například středoškolsky vzdělanému manželskému páru, který se při prodeji auta bude muset vypořádat se 105 paragrafy týkajícími se koupě a k tomu nezapomenout na společné jmění manželů? Stačí si NOZ pouze zběžně prolistovat a je hned jasné, že lidé s neprávnickým vzděláním, drobní podnikatelé nebo živnostníci nemají šanci tomuto kolosu porozumět. Jen pro informaci – existují právnické školy, kde se NOZ vyučuje deset semestrů, tj. pět let!
NOZ je jistě v mnoha ohledech lepší než stávající občanský zákoník (OZ), ale kvůli němu budou lidé víc než kdy jindy nuceni vyhledávat právní pomoc u odborníků, kteří si často neúčtují malé peníze. A jestli něco české domácnosti nepotřebují, tak jsou to zvýšené výdaje za advokátní služby.
K 1. 1. 2014 přestane platit nejen stávající OZ, ale také Obchodní zákoník. NOZ nahradí oba. Navíc k němu ještě přibude zákon o obchodních korporacích. Nás ale zajímá hlavně nová úprava závazkového práva, která má převážně dispozitivní charakter. To znamená, že na to, na co bylo dříve nutné sepsat písemnou smlouvu podle speciálních šablon, postačí v budoucnu ústní domluva či e-mailová komunikace. Má to své klady i zápory. Bude jen na vás, zda si pro jistotu smlouvu sepíšete nebo budete druhé straně důvěřovat. Bude na vás, jak bude smlouva vypadat a co v ní bude. Protože oproti dnešku bude závazek platný a soud ho již jednoduše neprohlásí za neplatný. Zajímavou novinkou je například fakt, že smluvní pokutu již nebude nutné sjednávat písemně. To znamená, že pokud před obchodem stojí cedule s nápisem – Rozbije-li zákazník zboží, zaplatí jeho plnou cenu – stačí jen projít dveřmi a už máte s obchodem ujednanou smluvní pokutu. Proto je dobré vědět, že závazkové právo chrání bdělé a nehraje si na to, kdo má pravdu, ale kdo má platnou a lepší smlouvu.
A na jaké konkrétní změny se můžeme v oblasti závazků těšit:
(zdroj výčtu změn: www.obcanskyzakonik.justice.cz)
Těmto změnám a dalším důležitým stránkám zákoníku se budeme věnovat v následujících dílech našeho seriálu, týkajícího se závazkové části NOZ.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 1 týdnem
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |