Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Honzu Kalianka možná znáte, už jsme se o něm několikrát zmínili a napsali o jeho zajímavých projektech. Provozuje úspěšný internetový obchod SvětBot.cz, systém pro prodej článků KupČlánek.cz a před pár dny koupil Pagerank.cz. Kromě toho je autorem knihy pro eshopaře a my jsme se ho rozhodli zeptat, jak se mu daří a co chystá do budoucna.
Honzo, naposledy, když jsme o tobě napsali, jsme čtenářům představovali tvou elektronickou knihu „Eshop kniha“. Změnil se nějak tvůj život od jejího vydání?
Musím přiznat, že více méně ne a ani jsem to zásadně neočekával. Proběhlo pár rozhovorů, několik desítek lidí si mě přidalo do sledování, čtenost mého blogu se zvedla a to je popravdě ze změn asi všechno. Já bych to vlastně ani za změnu nepovažoval. Je to spíše takový přirozený vývoj.
Slyšel jsem, že jsi s ní zaznamenal velký úspěch. Kolik „výtisků“ jsi prodal?
Prodeje se pohybují v řádech stovek. Na jednu stranu je to neúspěch, protože by někdo mohl čekat, že se knihy musí prodat tisíce, na stranu druhou je to ale reálné číslo, které odpovídá cílové skupině, propagaci a v neposlední řadě i ceně. Nebyla nízká, a to knize z pohledu čísel uškodilo. Mě to ale nevadí – raději knihu neprodám, než abych informace v ní dával hluboce pod cenu. Kdo mě zná, tak tohle dobře ví…
Při prodeji ebooků často přichází největší boom na začátku a následné prodeje opadávají a knih se prodává stále méně. Bylo tomu tak i ve tvém případě? Kolik knih týdně se tak prodá?
Ano, je to částečně tak. Na začátku, kdy na knihu mnoho lidí čekalo, se prodávala více. Nyní to je trochu méně, ale pořád se prodává. Nelze ovšem říci, kolik se jich „běžně za týden prodá“. Je to dáno i aktuální propagací. Měl jsem skutečně hodně partnerů a rozvrstvil jsem to na první 2 měsíce prodeje, takže to šlo v době propagace dobře. Nyní se už pohybujeme v nižších desítkách až jednotkách týdně.
Inzerce | Chci tu být také
Jak se vůbec dá takový ebook propagovat, aby se ho prodalo co nejvíce? Jak jsi jej mezi potenciální čtenáře distribuoval ty?
Určitě se dá dělat reklama (bannery, PPC) – to by se knihy prodalo asi více, ale touto cestou jsem nešel. Ve svých projektech tlačím na nízkonákladovost a maximální efekt. To jsem udělal i u knihy. Měl jsem mnoho partnerů, od kterých jsem nechtěl peníze za reklamu v knize, jako to dělá většina autorů (chtějí si nahrabat, ještě než pustí knihu mezi lidi), ale dohodl jsem se s každým na určitém způsobu propagace, který mi mohl partner nabídnout. Díky tomu šel třeba velmi zajímavý mailing nebo se zmínka o ebooku objevila v adminu jednoho z největších e-shop systémů u nás.
Podobných míst, kde se objeviky zmínky o ebooku, bylo hodně. Ani bych je snad nevyjmenoval. Takto jsem udělal distribuci prakticky zadarmo a s velkým efektem.
Druhým, poměrně zásadním způsobem, jak z knihy vytěžit více peněz, bylo naprogramovat vlastní prodejní systém. Když jsem plánoval knihu prodávat, napsal jsem několika prodejcům e-knih a každý chtěl nesmyslné desítky procent z prodeje. Jeden dokonce 50 % jen za to, že to bude prodávat. Na jednu stranu chápu, že musí být z něčeho živi, ale na stranu druhou se mi náklad na naprogramování vlastního kvalitního systému vrátil za první týden prodejů.
Systém ProFor.cz, který jsem navrhnul, umí vygenerovat pro každého zákazníka unikátní knihu s unikátní ochranou před kopírováním, což jsme využili ve chvíli, kdy si jeden z kupců chtěl na knize také něco přivydělat a přeprodávat ji levněji dále. To už je ale jiné téma.
To jsme se dostali k bezpečnosti prodeje ebooků. Jak to je ve skutečnosti? Lze nějak zabránit jejich uložení na internetová úložiště a následně tak zabránit jejich bezplatnému stahování? Jak se to řeší?
Jak už jsem uvedl – nechal jsem si od svých programátorů na míru naprogramovat vlastní systém, který chci nabízet i jako „krabicák“. Jmenuje se ProFor.cz a umí všechno, co je k mání. Uzamyká text, umí ho přeložit do vektorů, aby nešel vykopírovat atd. To jsou ale běžné věci.
Co není tak běžné, je zabezpečení unikátním kódem, který nechci z důvodu bezpečnosti své knihy více rozebírat. Ale funguje to tak, že sice nezabrání, aby někdo knihu někam nahrál, ale jakmile to udělá, budeme o tom vědět. Budeme přesně vědět, kdo to byl a můžeme mu dát přes prsty. To beru jako hlavní plus celé knihy a díky tomu bylo problémů minimum.
Pojďme mluvit konkrétně, zaznamenal jsi nějakou podobnou aktivitu, kdy tě chtěl někdo takto obejít?
Dobře, budeme-li mluvit konkrétně, tak za celou dobu prodeje jsem zaznamenal pouze jediný pokus o zneužití. Jeden člověk ji nahrál na Uložto.cz a začal ji nabízet ke stažení za úplatu. Měl stažení pod heslem, takže by mu prodej šel.
Já ovšem Uložto.cz a podobné servery denně kontroluji a o knize jsem věděl 20 minut po jejím uploadu. Řešil jsem to s provozovatelem úložiště, a ač si o něm myslím svoje, tak zde musím přiznat, že reagoval ve vší počestnosti. Odstranil soubor a ještě údajně nastavil v systému, že se tam stejný soubor už nebude moct objevit. Zatím se neobjevil, tak to asi funguje…
Dokonce si myslím, že mi pomohla cenová politika a jedna z prvních stránek, kde čtenářům vysvětluji, kolik dala kniha práce a že není určená k volnému šíření. Když se vrátím k té ceně – je vyšší a je to dobře.
Myslíš si, že kdyby byla levnější, prodalo by se jí více?
Kdyby kniha stála 200, tak by se jí prodalo asi 3-4x více a já bych vydělal stejně. Přineslo by to ovšem mnohem více problémů. 799 Kč nedá každý dvanáctiletý klučina, který nemá nic za sebou a hned to někam nahraje. Mojí cílovkou jsou lidi, kteří si snad uvědomují, co kupují a jak se mají chovat. Alespoň to tak vypadá a jsem velmi překvapen, jak se lidé chovají slušně. Skládám jim poklonu.
Jak lidé reagují na to, že prodáváš ebook? Neočekávají, že knihu dostanou i v tištěné verzi?
Teď jsi udeřil hřebíček na hlavičku. Lidi nečtou a pak se diví, že je kniha elektronicky. Volalo mi asi 30 lidí a další psali maily. Čekali, kdy jim kniha přijde poštou a nikde nic. Další pak přijali mail s knihou, ale otevřeli ho a nedočetli se ani na druhou řádku, kde byl odkaz na stažení a pak se rozčilovali, že knihu ještě nemají.
Je to prostě boj – mnoho lidí by chtělo knihu v tištěné verzi a ani si neumí přečíst, přestože jsou všude velká upozornění, že bude elektronicky. Je to bohužel těžké a odráží to dnešní uspěchanou dobu, kdy je každý líný něco číst.
Musí to být vtipné, když někomu sděluješ, že kniha nepřijde poštou, ale emailem. Jak takoví lidé reagují?
Tak na první pohled to sranda být může, ale bohužel není. Když někomu musím říkat, že si nepřečetl, co měl, a nedostane papír, ale jen si to stáhne, tak si připadám s odpuštěním jak blbec. Jsem asi divný, ale připadám si v tu chvíli z velké části vinný.
Nutno říci, že se setkávám s absolutně odlišnými reakcemi. Rád vzpomínám na pána, který se smál, až se za břicho popadal, a říkal mi, že si připadá jako trouba, protože si v dnešní době myslel, že bude kniha papírová. To bylo nakonec i vtipné. Na druhé straně mám za sebou hodně naštvané lidi, kteří mi za to i vynadali, a těch je o poznání více. Jsem ale radši, když se mi takové komplikace vyhýbají, protože z toho nikdy nemám dobrý pocit.
A nepřemýšlíš o tom, že bys ji nabídl i tištěnou?
Ale ano, přemýšlel. Jenže vše je o penězích. Byly dva důvody, proč jsem knihu udělal jen elektronicky. Prvním bylo to, že nikdo netušil, kolik knih se prodá. Bude jich 100, 200, 500 nebo 3000? Musím říci, že kdybych udělal knih třeba 1000 kusů, což je běžný minimální náklad, tak bych byl teď třeba na nule a ještě by mi leželo mnoho knih ve skladu. To jsem podstupovat nechtěl, protože to bylo moc velké riziko a navíc s tím nemám dobré zkušenosti.
Druhým zádrhelem byla cena tisku. Při tisícovém nákladu by vyšel tisk s DPH na 346 Kč. Připočítejme poštovné cca 100 Kč a vyšplháme se na 450 Kč jen za náklady dostat knihu k zákazníkovi. Pak by nemohla kniha stát 799, a tak se dostáváme do začarovaného kruhu. Kniha je drahá, proto se neprodává, proto je potřeba zmenšit náklad, který je dražší a pořád dokola.
Bohužel není dobrá situace na vydávání nízko-nákladových publikací. Proto je kniha jen elektronicky. Nicméně jsem si jeden výtisk udělal tištěný a nechal ho individuálně svázat.
A na kolik tě to tedy v této formě vyšlo?
Nemám spočítaný náklad na jednu knihu, tak to sečteme společně. Počítejme cca 1000 hodin práce na samotném psaní. Dále cca 1300 naježděných kilometrů po partnerech, když jsme řešili spolupráci. Následují korekce textu, které normálně vyjdou na cca 30-50 tis. Kč v tomto rozsahu, ale sehnal jsem 2 korektory v rodině, kteří byli prakticky zadarmo. Pak je na řadě sazba knihy, která by opět znamenala 25-50 tis. Kč, nicméně tu mi pro změnu udělala přítelkyně. V neposlední řadě jsem zaplatil cca 15 tis. Kč za naprogramování systému na prodej na míru. Tento systém má ovšem univerzální použití. Takže ve výsledku je to spíše o nákladu v čase, najetých kilometrech a o tom, že mám kolem sebe správné lidi.
Kdybych ovšem knihu dělal bez těchto lidí, tak se teď pořád pohybuju kolem nuly a možná právě začínám vydělávat. Přece jen dělám rád věci pořádně a nebudu vydávat knihu, která je přeuloženým dokumentem z Wordu. Zároveň se budu opakovat, ale dělat věci na úrovni, i když nízkonákladově, to je můj cíl. Myslím, že se mi to daří.
Co mě ale zaujalo možná nejvíce, je garance vrácení peněz. Je to určitě odvážný krok. Jak a kdy může čtenář požadovat vrácení peněz? Nebál ses případného zneužití?
Ve všech svých projektech mám pro-zákaznický přístup. Kniha je další z nich. Produktu, tedy knize, jsem natolik věřil, že jsem byl ochoten garanci poskytnout. Přece jen chápu lidi, že nechtějí vyhodit osm stovek za něco, co ani neví, jaké bude. Garance pravděpodobně někoho přesvědčila.
Vrácení má svá pravidla, jsou uvedena na webu. Nechci se o nich dlouze rozepisovat, každý si je může přečíst. Musím ale říci, že jsem žádný pokus nebo žádost o vrácení nezaznamenal. Dokonce i záporná reakce na knihu byla jen jedna, a to pro mě navíc zcela nepochopitelná.
Jakto?
Byl to jeden z provozovatelů menšího e-shopového řešení. Po zakoupení mi napsal velmi sprostý mail, že to není e-book, ale jen PDF. To bylo ovšem jasně uvedeno. Když jsem mu slušně odepsal, tak z něj vypadlo, že to má velké písmo a nedá se to číst. Nabídl jsem vrácení peněz, ale to nechtěl. Zkoušel jsem daného člověka kontaktovat po několika týdnech, jestli ho kniha přesvědčila alespoň obsahem, když už ne svým formátem, ale na to neodpověděl. Osobně mám pocit, že si pán chtěl jen trochu ulevit, než řešit nějaký problém, ale i to se při prodeji lidem stává a jsem na to zvyklý.
V nabídce byla i hodina konzultace zdarma. Je tento bonus využíván?
Ano, konzultace jsou využívané a docela mě vytěžují. Dávám jim kolem 30 až 50 hodin týdně. Zpravidla konzultace využívají absolutní začátečníci, se kterými strávím mnohem více času, než je deklarováno. Ale i to mi něco zpětně přináší. Začínám chápat přístup obyčejných lidí k provozu e-shopu, a to je pro mě jako pro konzultanta k nezaplacení.
Už jsi to sám naznačil, hodina nestačí. Jak pracuješ s těmi, co požadují více času? Nabízíš jim další placené konzultace?
Většinou konzultace skutečně nezůstane u hodiny. Jedeme v kuse a řešíme. Byly i případy, kdy jsme strávili nad shopem kolem 3 hodin. Takovým klientům nic víc neúčtuju. Bylo by to nefér. Pokud ovšem chtějí dále pokračovat na komplikovanějších věcech, tak už konzultujeme za peníze. Je ovšem nutno podotknout, že takových klientů je minimum. Je mnoho lidí, kteří nechtějí vůbec nic investovat, ale chtějí na e-shopu strašně moc vydělat. Bohužel se to spolu moc neslučuje.
Takže absolvují tvoje konzultační hodiny, ale o další už následně nemají zájem? Proč?
Je potřeba uživatele konzultačních hodin rozdělit na tři skupiny. První je ta největší, ve které jsou lidé, kteří nedělají eshop vážně, respektive to mají jako nějaký doplněk ke svému běžnému zaměstnání a nechtějí do něj investovat ani korunu. Už zakoupení knihy pro ně byla největší investice za poslední rok. Položme si otázku – čeká od těchto lidí někdo nějakou další konzultaci za moji standardní sazbu? Myslím, že všichni víme, že ne. Teoreticky se někdo z nich může za nějaký čas ozvat, když se mu povede vyrůst, ale pro drtivou část to představuje spíše jen proinvestovaný čas.
Druhou skupinu tvoří ti, kteří si vyslechnou připomínky, zpracují je a čekají, co jim přinesou. Mám už pár lidí z října, kteří se se mnou domlouvají na konzultace v příštím roce. Je to skupina, která chce investovat, ale nejprve čeká, jestli jim moje rady pomohou. To je podle mě zajímavá skupina.
A pak je poslední skupina – lidé, kteří hledají konzultanta a aby mi neplatili dopředu, tak si koupí knihu. Po nahlédnutí do ní mi zavolají, že chtějí konzultovat třeba 3 obchody a ani nechtějí konzultaci zdarma, nebo dokonce knihu číst.
Lidé jsou různí a těžko se to škatulkuje. Rozhodně pro mě ale konzultace neznamená jen peníze. Tak to neberu. V konzultacích zdarma si mohu s lidmi mnohem méně formálně popovídat a díky konzultacím mnohem lépe chápu další provozovatele e-shopů. Je to pro mě mnohem přínosnější, než kdyby mi třeba za tu hodinu zaplatili. Je to taková moje investice do sebe samého.
Proč ses vůbec pro tento bonus rozhodl? Kniha stojí bez koruny osm stovek, pro mnohé konzultanty je to necelá hodinová sazba. Nemůže to být i trochu kontraproduktivní v tom ohledu, že si čtenář bude myslet, že kniha asi není příliš povedená, a proto se cenu snažíš obhájit podobnými bonusy?
I já mám vyšší hodinovou sazbu, než je cena knihy. Je to ale bonus, který je podle mě správně. Prvotně měla být konzultace určena k tomu, aby čtenáři mohli zavolat a probrat se mnou to, čemu v knize nerozumí, nebo kde by něco chtěli více rozvést. Nakonec se ale ukázalo, že se kniha moc nekonzultuje, ale řešíme přímo konkrétní obchody. Ani to mi nevadí.
O kontraproduktivitě nebo nějaké „obhajobě ceny“ to vůbec není. Tak bych to já osobně určitě nechápal.
Jak dlouho jsi knihu psal? Vrátil se ti do ní investovaný čas?
Kdybych to měl počítat na peníze, tak se kniha jen tak vrátit nemůže. Strávil jsem na ní kolem 1 000 hodin, a to jen nad samotným psaním. To nemluvíme o mnohaletých zkušenostech a získaných vědomostech z vlastních projektů, školení, konferencí… Já knihu vlastně ani nepsal kvůli zisku, aby se mi všechen čas proplatil. Zní to asi divně, ale je to tak. Mým hlavním cílem bylo vytvořit publikaci, která tu do teď nebyla, a to se mi myslím povedlo. Jsem spokojen a snad budou i čtenáři.
Teď položím otázku, za kterou se omlouvám. Nejde mi to ale trochu do hlavy. Prodáváš knihu za cenu, která je nižší než tvoje hodinová sazba. Nabízíš navíc hodinu konzultace zdarma, přičemž ta se protahuje i na více hodin, které si ale neúčtuješ. Chápu, že se investovaný čas jen tak nevrátí, ale vzhledem k ostatním skutečnostem, lze tvoji knihu a aktivitu kolem ní chápat zejména jako prostředek pro získání nových kontaktů, zkušeností a posílení vlastního brandu než jako produkt, na kterém chceš primárně vydělávat?
Zajímavá otázka. Neomlouvej se za ni, naopak ti za ni děkuji. Rád bych řekl, že pokud si někdo myslí, že jsem knihu vydal proto, abych vydělal balík, tak je trochu vedle. Tak to nikdy zamýšleno nebylo! Jo, mohlo by to tak být, ale to by se muselo prodat několik tisíc kopií, s čímž jsem opravdu nepočítal. Ale náhodou se to stát mohlo.
Ale zpět k věci – kniha je určitě další zajímavou životní zkušeností, kterou jsem si chtěl vyzkoušet. Nešlo o prachy a ty z ní ani tak moc zajímavé nejsou. Byl to možná trochu můj rozmar, že jsem si chtěl napsat knihu. Zároveň jsem to bral, jak říkáš, jako nástroj k budování osobního brandu a také možnost, jak se trochu více jako konzultant zviditelnit. Lidem kolem sebe se představovat nemusím, ale tímto krokem o mně ví i běžní lidé a už se ke mně dostalo, že se na konferencích či srazech lidí kolem webu o mně a knize pozitivně mluvilo. A nebyli to lidé, kteří mě znali.
Chápu, že to někomu nemusí jít do hlavy, ale já mám pro některé lidi nepochopitelné myšlení. Kniha mě neživí, na to mám několik menších projektů a svůj vlastní e-shop, který má obraty v řádu milionů. Kniha byla prostě jeden ze splněných snů, který mi pomohl posunout se zase o kus dál. A věřím, že se díky ní ještě někam dál dostanu. Minimálně zkušenosti z jejího vydání a zákulisí jsou už teď cennější než čas nad knihou strávený.
Využili všichni zájemci o konzultaci tvoje rady tak, jak jsi jim doporučoval? Máš už nějaké jejich výsledky, zpětnou vazbu?
Jsou tací, kteří obchod řeší, a ti připomínky zapracovali skoro do poslední. Pak jsou tací, kteří se mnou 3 hodiny konzultují, ptají se na úplné detaily a na konci hovoru mi řeknou, že je to moc práce, že z toho nic dělat nebudou. A ani po 2 měsících se na webu nic nehnulo. To pak nemůžu pochopit a docela mě to demotivuje.
Mezi lidmi se často traduje, že know-how je to nejcennější, co člověk může mít, a proto by si ho měl chránit. Ty na svém webu píšeš, že se v knize dělíš o celé své know-how. Proč? A myslíš si, že má dnes ještě cenu know-how skrývat? Proč se o něj dělit?
Mnoho informací se dá najít online volně. Dokonce i více, než je v knize napsáno. Problém ovšem je, že člověk musí vědět, co chce najít a že to vůbec existuje. Pak je také problém uvedení do problematiky atd. Celkově si nemyslím, že životní zkušenosti a know-how musí být tajeny. Když si to necháme všichni všechno pro sebe, tak se lidstvo nikam neposune. Koukněme se do historie na velké podnikatele, od kterých se inspirujeme dodnes. Kdyby si své know-how chránili, neměli bychom se kde inspirovat.
Myslíš si, že se dá prodejem ebooků uživit?
Uživit se dá kde čím, nicméně je potřeba se na to podívat zase trochu komplexněji. Pokud má někdo psát ebooky typu „jak napsat ebook“ apod., tedy knihy bez přidané hodnoty, jen nesmyslné blbosti, tak může psát knih tolik, že se tím uživí. Pokud chce ale člověk dělat knihy pořádně, musel by mít znalosti nadlidské.
Na stranu druhou je otázka, kdo knihu vydává. Pokud to bude top konzultant, který bude mít tisíce lidí, kteří se od něj inspirují a koupí si knihu, tak se určitě uživí hravě. Běžný člověk ale myslím ne.
Myslíš si o sobě, že jsi TOP konzultant? Ebook tě sice neživí, ale pokud týdně prodáš několik jednotek či nižších desítek knih, tak by možná i mohl.
To je otázkou, kdo je TOP konzultantem. Já osobně se nepovažuji za nejchytřejšího člověka na světě nebo v oboru, ale na druhou stranu mohu neskromně říci, že o oboru vím hodně. To je vidět v knize, ale můj hlavní klad se skrývá v tom, že jsem si vším sám prošel, a to ne jednou. Na klientech neprovádím žádné pokusy, ty si dělám na vlastních projektech. V neposlední řadě koukám na eshopy komplexně z mnoha hledisek, ne jako běžní odborníci, kteří se věnují jen jedné oblasti a ostatními se nezabývají.
Můžeš nám prozradit, kolik placených konzultací týdně absolvuješ?
Kolik mám konzultací týdně – to bych nechtěl moc rozebírat. Ne všichni jsou přející a chápou, kolik stojí za znalostmi času. Mohu jen říci, že mám už nyní poměrně zaplněný leden a částečně únor, ale je to také tím, že se nevěnuji jen konzultacím, ale i mnoha svým online i offline projektům.
Budování eshopů a celkově podnikání na internetu je oblastí, která se neuvěřitelně rychle vyvíjí. Jak dlouho bude tvoje kniha aktuální?
To neumím odhadnout ani já. Některé kapitoly jsem sám přepisoval, protože se ledacos změnilo. O aktuálnosti spekulovat nechci.
Co je pro úspěch ebooku důležité? Určitě to není jen marketing.
Podle mě u knihy platí to, co u běžného obchodu. Člověk musí mít kvalitní produkt, aby se za něj nemusel stydět a mohl se za něj postavit. To je nejdůležitější.
Často slýchám, že ebooky by měly být co nejkratší. Ty jsi ten svůj napsal na 505 stránek. Je podle tebe délka někdy i na škodu, nebo je tomu naopak?
Nejkratší platí pouze v určitém kontextu. Pokud se budeme bavit o knize ke stažení zdarma za e-mail, tak ano, ale pokud chce někdo udělat komplexní návod na něco, jako jsem udělal já, tak mu 20 stran stačit nebude.
Podle mě rozhoduje obsah a ne délka. Můžu mít knihu na 500 stran plných informací a taky můžu napsat slinty o ničem na 100 stran. Počet stránek je tedy irelevantní, alespoň z mého pohledu.
Když jsem si povídal s Jarkem Mikešem o tom, kde psal svůj ebook on, řekl mi, že odjel na Želví ostrov do Thajska. Kam jsi odjel ty? Vím, že jsi z Vodňan…
Tak to já na tom byl skoro stejně. Cestoval jsem mezi stolem a postelí. V létě dokonce i mezi bazénem na zahradě. Občas jsem dokonce vyrazil i do kanceláře, abych to neměl tak jednotvárné (smích).
Potřeboval jsi při psaní něco speciálního? Třeba se na tři dny zavřít v tmavé místnosti, vypnout vše od mobilu až po hodiny a prostě jen psát? Jak se ebook píše?
Jsem hodně disciplinovaný, takže mi stačí si v hlavě přepnout, že musím pracovat, a dělám bez přestání. V tom mám výhodu. Navíc jsem workoholik, takže do práce a po práci psát až do noci mi vůbec nevadilo.
A proč ses ho vůbec rozhodl napsat? Musela to být dlouhá cesta, než jsi ho dokončil. Jak dlouho to trvalo?
Trvalo to více než rok a rozhodl jsem se to napsat proto, že žádný online magazín nebyl schopen ocenit seriál o budování e-shopu. Tak jsem si řekl, že začínají být moderní ebooky a že to přepíšu na ebook. Nakonec z toho vzniklo zmíněných 505 stran.
Chystáš se ještě něco napsat?
Zatím ne. Jednak proto, že druhý díl knihy by byl ještě odborněji zaměřený a nemám pocit, že by o to byl dostatečný zájem, tedy ne takový, aby mi to zvládlo alespoň trochu vynahradit strávený čas, ale hlavně proto, že jsem si teď koupil doménu PageRank.cz, na které byl od roku 2004 „seo optimalizační systém“. Já ho překlopil na katalog webů a k tomu chci od ledna budovat magazín o internetu, který mi zabere mnoho času.
Aktuálně tedy plánuji jiné projekty a psaní knih odkládám na neurčito. V neposlední řadě hledám pro magazín webové odborníky, takže kdyby někdo měl chuť, ať mi napíše.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |