Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Možností, jak pomocí PPC reklamy propagovat naše produkty, služby, webové stránky, nebo třeba aplikaci, je celá řada. Ať už na PPC reklamu nahlížíme z pohledu zadavatele, agentury nebo majitele webu, vždy pro nás budou stěžejní výsledky, které nám přinese (viz také Jak se podniká s PPC).
PPC patří mezi výkonnostní formu reklamy, budeme tedy od takové propagace čekat výkony. V dnešní době tržní ekonomiky se výkony rozumí peníze, o nic jiného nejde. Zadavatele bude zajímat, kolik lidí na jeho reklamu kliklo, kolik ho tito lidé stáli peněz a kolik peněz mu vydělali. Pokud jsou výnosy větší než náklady, jdeme správným směrem. Pokud je tomu naopak, někde nastala chyba.
Agenturu bude zajímat výše vkladu zadavatele, agenturní provize, doba trvání kampaně, přičemž si účtuje peníze za správu a optimalizaci kampaně. Majitele webů bude zajímat, kolik lidí na kterou reklamu kliklo, které reklamní plochy jsou nejvýkonnější, jaká forma reklamy je mezi uživateli nejoblíbenější a především, kolik na PPC vydělá peněz.
Já se v dnešním článku budu zabývat vyhodnocováním PPC reklamy z pohledu zadavatele.
Inzerce | Chci tu být také
Předtím, než začneme reklamu vyhodnocovat, měli bychom si určit cíl, kterého vlastně chceme dosáhnout. Jak jsem naznačil v úvodu – jediné, na čem záleží, jsou peníze, které díky PPC vyděláme. Tohle si, bohužel, řada zadavatelů neuvědomuje. Probírat se všemi čísly, metrikami a grafy je super, nakonec nás ale stejně zajímá zisk. Proto bychom měli PPC vnímat jako prostředek pro vydělávání peněz (stejně jako všechny marketingové aktivity).
Jakmile začneme přemýšlet o PPC reklamě jako o prostředníkovi, který nám pomůže prodat více zboží nebo přivede více klientů, pomůže nám vydělat více peněz, můžeme si objektivně nastavit náš cíl. Nebudeme potom vnímat PPC reklamu jako náklady (tedy peníze, které je nutné obětovat), ale PPC se pro nás stane investicí, díky které vyděláme více peněz.
Zde se nám tedy z vyhodnocování PPC reklamy stává poměrně složitá záležitost. Je totiž zaprvé potřeba určit cíl – investujeme 10 000 Kč do PPC, vyděláme 16 000 Kč – zadruhé je třeba přesně identifikovat zákazníka. PPC není žádné voodoo, naopak máme v rukou maximální přesnost cílení a je vhodné k takovému komfortu náležitě přistupovat.
Jelikož žijeme v době internetu a IT technologií, řadu měření za nás udělá počítač. Bavíme-li se např. o internetových obchodech, Google Analytics nám ukáže jednak uživatele získané formou PPC kampaně, a navíc i přesnou částku, kterou tito zákazníci, získaní formou PPC, utratili. Díky tomu máme ucelený přehled o našich ziscích.
Google Analytics (GA) je jedna z aplikací pro webovou analýzu. Umožňuje sledovat pohyb uživatelů na webu, zdrojové a cílové stránky a celou řadu důležitých metrik.
Pokud ovšem pracujeme jako kominíci v Praze a zvolíme propagaci formou PPC reklamy, je vyhodnocování efektivity složitější. Jak poznáme, že k nám zákazníci přišli díky PPC reklamě, nebo naši firmu doporučil jeden ze spokojených zákazníků?
Možnosti jsou dvě, on-line a off-line. Off-line varianta je poměrně jednoduchá, našich zákazníků se zkrátka zeptáme, jak se o nás dozvěděli, a to buď přímo, nebo formou krátkého dotazníku. Připomíná vám to něco? Některé firmy už pochopily, že má smysl zkoumat, která forma propagace je efektivní a která reklama smysl nemá.
On-line měření je o trochu složitější. Je totiž potřeba nastavit správné cíle. Jednou variantou je dotazník, což je často pro zákazníka nepříjemné zdržení. Druhou varianta je opět využití Google Analytics. Musíme si ale přesně určit, jak v GA zákazníka určíme. To znamená, že zákazník pro nás bude např. uživatel, který odeslal vyplněný kontaktní formulář.
Cílem článku je především ukázat, že při propagaci, třeba formou PPC, je potřeba sledovat především zisky. Sledovat, kolik lidí kliklo na naši reklamu v reklamním systému, nebo z druhé strany pozorovat v Google Analytics, kolik lidí nám přišlo na web, tím efektivitu skutečně správně neurčíme.
Na co narážím? Běžně se ve článcích o PPC v prvních několika odstavcích dočtete o CTR, jeho důležitosti a tak dále a tak dále. Podle mého názoru má CTR význam do té míry, do jaké pozitivně ovlivňuje náš zisk z PPC kampaně.
Proto bych rád na závěr poukázal na článek Roberta Němce – CTR je občas k ničemu.
„Zákazník chtěl vyrobit banner a nasadit je tak, aby nasazením i obsahem zasáhly svou cílovou skupiny. CTR bylo dosti mizivé, stejně jako návštěvnost. Náš zákazník byl ale mimořádně spokojen. Po dvou týdnech jsme nasadili nové bannery. Byly krásné, vtipné, přitahující pozornost, upozorňující na potřeby a přání, které může náš zákazník uspokojit. Lidé nám dokonce psali, že se jim líbí! CTR se pohybovalo okolo 7 %. Návštěvnost zákazníkova websitu šla prudce nahoru. A co se nestalo – náš klient byl nespokojen.“
Doporučuji přečíst si celou studii. Není dlouhá a pojem CTR staví do správného světla.
Zdroj:http://marketing.robertnemec.com/ctr-obcas-k-nicemu/
Obrázky: www.google.com/analytics (soukromá data)
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |