Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
URL adresy zmiňují SEO specialisté jako jeden z nejdůležitějších on-page faktorů při hodnocení webu vyhledávači. Zkusme se na ně podívat blíže a zjistit, zda se to s jejich důležitostí trochu nepřehání.
Na moje otázky tentokrát odpovídal SEO specialista Zdeněk Hejl.
Když se bavíme o URL adresách, co tím konkrétně máme na mysli?
URL neboli Uniform Resource Locator je jednoznačný identifikátor zdroje informací na internetu. To znamená, že když známe URL konkrétního zdroje informací (například webové stránky nebo PDF souboru), tak můžeme získat jeho obsah právě prostřednictvím URL adresy. Využít k tomu lze například internetový prohlížeč, v němž zadáváme URL do adresního řádku.
Příklady URL adres:
Inzerce | Chci tu být také
URL se skládá z těchto základních částí:
- protokol (např. HTTP nebo HTTPS)
- doména (typicky ve tvaru doménaTřetíhoŘádu.doménaDruhéhoŘádu.doménaPrvníhoŘádu, přičemž se běžně doméně třetího řádu říká zkráceně “subdoména” a spojení domény druhého a prvního řádu se říká jednoduše “doména”)
- umístění zdroje na serveru (podle typu a nastavení serveru mohou hrát roli velká a malá písmena)
- URL parametry uvedené za znakem otazníku
Jak důležité URL adresy z hlediska hodnocení webu vyhledávači jsou?
URL adresy jsou pro vyhledávače zásadní, protože identifikují konkrétní webovou stránku či jiný informační zdroj. I pro provozovatele webů jsou URL zásadní záležitost, protože nevhodný návrh či pozdější manipulace s URL adresami může mít fatální následky – a to nejen z pohledu SEO.
Při návrhu i úpravách URL adres je důležité přemýšlet nad věcmi jako jsou přesměrování stránek, chybové stránky či duplicita stránek.
Co to znamená, nad těmito věcmi přemýšlet?
Když například připravuješ nový web, který poběží na stejné doméně jako ten původní a dojde ke změně URL adres, tak bys měl mít před spuštěním připravenou tabulku přesměrování stránek z původních URL adres na nové. Tato přesměrování poté nastaví programátor nebo webmaster.
Měl bys mít také dobře navrženou chybovou stránku 404, která se zobrazí lidem, kteří se dostanou na URL, na které není žádný obsah a ani není nikam přesměrovaná.
Pokud víš, že na webu hrozí nějaké (téměř) duplicity, které můžeš jen těžko ovlivnit (například u filtrování výpisů), tak je vhodné se na to připravit a například to vyřešit vhodným nastavením kanonických URL adres.
Přikládají vyhledávače ještě nějakou váhu samotné doméně? Ještě lze dohledat rady, že by měla obsahovat klíčové slovo apod.
Předpokládám, že klíčové slovo v doméně bude stále jedním z hodnoticích faktorů u obou majoritních vyhledávačů. Jakou bude mít váhu mezi dalšími desítkami či stovkami faktorů si netroufnu odhadnout.
Když se na to podíváme z druhé strany, tak pokud relevantní klíčové slovo v doménovém jméně je obsažené, tak to určitě nebude na škodu, pokud to ovšem nebude splácanina typu nejlevnejsi-plastova-okna-a-dvere-v-brne-a-okoli.cz.
Na tom je špatně co?
Je to zbytečně dlohé doménové jméno. Je nacpané klíčovými slovy. Obsahuje spoustu pomlček.
Takové doménové jméno je nepřirozené a vypovídá o tom, že primárním cílem provozovatele bylo ovlivnit vyhledávače a ne budovat dlouhodobý brand. A Google vlastně nedělá v rámci svého protispamového týmu nic jiného, než že hledá nepřirozenosti – v textech, v metadatech či v odkazech.
Tento článek je na webu s doménou mladypodnikatel.cz. Může být v rubrice Marketing a podrubrikách Online Marketing, SEO a On-page faktory. Jak by měla vypadat ideální struktura URL adresy?
Způsob a pravidla organizace webu bývají základem pro návrh URL adres. Jestliže například ty víš, že jeden článek může být ve více kategoriích, tak dává smysl mít URL adresu, která je nezávislá na kategorii, tj. ve stylu rostecky.cz/nazev-clanku.
Vždy je vhodné přemýšlet dopředu a zvážit možné situace, které mohou nastat. Už mnohokrát jsem byl svědkem toho, jak se struktura webu více či méně výrazněji v průběhu času změnila, i když by při přípravě webu téměř každý odpřísáhl, že k tomu nebude dalších pár let důvod. Jednou se výrazněji zúžila produktová nabídka a bylo potřeba upravit strukturování produktů, jinde se začaly nabízet úplně nové série produktů nebo došlo ke změně směřování blogu a bylo potřeba tomu uzpůsobit navigaci a URL adresy.
Není v tom případě lepší mít vždy v doméně jen název produktu, článku apod. a vyhnout se tam rubrikám, kategoriím a tak?
Jakmile nikde nic nezanořuješ a minimalizuješ možné vazby mezi položkami, které by se mohly projevit v URL, tak máš poměrně flexibilní URL adresy stránek. Nedělá ti potom problém mít jeden produkt v pěti různých kategoriích a kdykoliv ho přesunout do úplně jiné kategorie.
Nebo když máš víceúrovňovou produktovou strukturu a po čase zjistíš, že potřebuješ posunout nějakou kategorií o úroveň výše. Buď zachováš stávající URL (pokud to systém vůbec umožňuje) a za chvíli budeš mít URL adresy napříč webem nekonzistentní, nebo změníš odpovídajícím způsobem URL adresu kategorie a tím se také automaticky změní URL všech podkategorií či produktů v dané kategorii.
Platí, že čím kratší, tím lepší?
Lepší pro co? Pokud očekáváš, že lidé si budou URL adresy volat po telefonu, tak určitě. (smích) Teď vážně – pokud nepoužíváš extrémně dlouhé adresy o několika stech znacích, tak je úplně jedno jestli máš URL dlouhou 30 nebo 60 znaků.
Proč některé weby mají v URL adresách třeba rubriku článků, kategorii zboží apod.?
Zde je několik příkladů: mají dobře zmapovanou svou nabídku a ví, že vždy jedna položka bude jen v jedné kategorii – nebo si to alespoň prozatím myslí; využívají to z analytických důvodů; vůbec o ničem takovém nepřemýšleli nebo se nepodíleli na přípravě URL adres nebo jejich systém umí pracovat s URL pouze tímto způsobem.
Vždy záleží na konkrétní situaci, jaký způsob tvoření URL adres bude nejvhodnější – nelze generalizovat, že jedno řešení je vždy lepší než druhé.
Ale z toho, co říkáš, mi připadá, že ty rubriky či kategorie v URL adrese mohou být z dlouhodobého hlediska spíše na škodu. Když si tedy dnes mohu vybrat, mám je do URL dávat, nebo to nemá smysl?
Já osobně doporučuji kvůli flexibilitě využívat jednoúrovňové URL adresy (bez ohledu na hierarchii) jak pro kategorie, tak pro produkty/články. Nikdy nelze dopředu říci, jak se budou vyvíjet požadavky na strukturu webu a je lepší být připravený na případné změny a už při návrhu minimalizovat jejich negativní dopad.
Jaké vidíte nejčastější chyby při nastavování URL adres na webu?
Problémy s URL adresami vznikají ve dvou zásadních okamžicích – při tvorbě nového webu a při změnách struktury stávajícího webu.
Běžně se stává, že web generuje duplicitní (či téměř duplicitní) stránky, které nejsou nijak ošetřeny, díky změnám struktury vzniká nadměrné množství chybových stránek 404, když se přesune stránka z jedné URL na druhou, tak se nenastaví odpovídající přesměrování, XML sitemapa obsahuje URL adresy, které na webu nejsou a/nebo naopak neobsahuje důležité URL, nebo že struktura a způsob generování URL není future-proof
Když jsem v tomto rozhovoru zjistil, že mám URL nastaveny špatně, co mám udělat?
Ohledně návrhu či úprav URL adres je vždy vhodnější se poradit s někým, kdo již má s danou problematikou více praktických zkušeností. Často stačí jedna dvě užitečné rady, které pomohou nasměrovat celý proces návrhu URL správným směrem a ušetřit si tak v budoucnu čas, peníze a problémy.
A jedna rada na závěr: URL jsou to nejcennější, co máte. Pokud nemusíte, tak je neměňte.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |