Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
O podnikatelích se často tvrdí, že jsou to sebestřední egoisté, horké hlavy, vypočítavé mrchy a podobně. U některých tomu tak možná je, ale rozhodně to není podmínkou, spíše urážkou. Na světě (Českou republiku nevyjímaje) je mnoho „druhů“ podnikatelů. Existuje ale nějaký prototyp úspěšného podnikatele či jen souhrn vlastností, které vedou k úspěchu?
Motivační knihy hovoří jasně. Každý člověk prahnoucí po úspěchu by si měl jít bezhlavě za svým, své chyby by měl umět uznat a zároveň je proměnit ve svůj prospěch. S kritikou by měl nakládat uvážlivě, přijímat ji a nebýt vůči ní uzavřený. Měl by mít výdrž, neboť ho čeká velké množství práce. Neměl by se zaleknout svých neúspěchů, vždyť i pád na hubu je pohyb kupředu.
Na webových stránkách Harward Business Revue vyšel loni v říjnu zajímavý článek, který přinesl výsledky průzkumu prováděného společností Target Training International, Ltd. Průzkum zkoumal celkem 17 000 zaměstnanců s podnikatelskými vizemi a i samotné podnikatele. Jmenovaná společnost se již několik let aktivně věnovala výzkumům lidského chování, kladných i záporných vlastností, emoční inteligence a mnoha dalšímu.
Průzkum se zaměřil na tzv. serial entrepreneurs, což lze přeložit jako „sériové podnikatele“. To jsou ti podnikatelé, kteří v průběhu svého života založí a rozjedou několik firem nebo projektů, ale po rozjezdu například prodávají svůj podíl, provedou tzv. exit a nadále se již nemusí starat o management firmy a podobně. Svým způsobem to lze přirovnat k dnešním investorům, ale přesný výraz v češtině asi nenajdeme.
Inzerce | Chci tu být také
Sériové podnikatele lze považovat za úspěšné, pokud budeme jako úspěch chápat rozjetí firmy či projektu a následný exit. Z výsledků průzkumu se dalo odvodit celkem 5 základních vlastností, které by měl každý úspěšný podnikatel mít. Jedná se o následující:
Když to tedy shrneme, podnikatel by měl umět s lidmi vycházet, ale zároveň je zvládnout přesvědčit. Měl by být schopným leaderem, takže vedení týmu by neměl být problém. Ego by měl umět dát stranou, neboť přijetí odpovědnosti je velmi důležité. A v neposlední řadě by si měl umět stanovit cíle a jít za nimi, ať už se daří nebo ne.
Trochu odlišné výsledky přinesla společnost Ernst & Young, která v roce 2011 provedla podobný průzkum se 657 dotazovanými. Podle nich je nejdůležitější zaujetí pro věc, tah na branku a vášeň.
Zmíněné vlastnosti, které se objevily ve všech průzkumech, ale nejsou tím jediným, co by úspěšný podnikatel měl splňovat. Důležitých vlastností je mnoho a asi bychom je nedokázali vypsat všechny. Někteří lidé dokonce říkají, že se podnikatelem musíte narodit. Existují však knihy i kurzy o přesvědčování druhých, o vedení týmu či o zvládání mezilidských vztahů. Kořeny ve vás asi být musí, ale většina se dá nějak vypilovat.
Kdybych měl sám do průzkumu připsat něco, co mi v jeho výsledcích chybí, asi by to byla zpětná sebereflexe. Při čtení blogů českých podnikatelů často narážím na články, kde sami hodnotí svoje chování a činy. Řada podnikatelů si zapisuje, co a jak udělala, aby v případě neúspěchu znovu nepochybila a v případě úspěchu věděla, jak na to. Umění zmonitorovat svoje postupy a případně je vylepšit je podle mě velmi potřebnou vlastností každého člověka.
Souvisí s tím i sebekritika. Pokud není podnikatel sám k sobě kritický, nikdy si nevšimne svých chyb. Rád s oblibou říkám, že i fungující procesy se mají kritizovat, i když fungují. Všechno se dá vylepšit a to, že něco funguje, neznamená, že to nemůže fungovat lépe. Zapomenout nelze na pracovitost, trpělivost, umět se na věc dívat reálně, pilnost, důslednost a další a další.
Jaké vlastnosti by úspěšný podnikatel měl mít podle vás? Jaké v našem výčtu chybí?
Tento článek/rozhovor vyšel před 12 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 4 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny