Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Každý jedinec vědomě, i když častěji spíš nevědomě, propočítává subjektivní výhodnost svých rozhodnutí. Pokud po střední škole okamžitě skočíte do pracovního procesu či se budete naplno věnovat podnikání, tak se na dlouhou dobu nebo natrvalo odstřihnete od dalšího vzdělávání. Je to hendikepem nebo výhodou?
Před nedávnem uveřejnil zakladatel našeho magazínu Jiří Rostecký článek s názvem Škola vs. Podnikání: Co si zvolit, co upřednostnit a jakou cestou se vydat? Článek se věnuje problematickému rozhodnutí, zda se mladému podnikateli vůbec vyplatí studovat vysokou školu, která je žroutem času a zdrojem velkého množství nepodstatných informací. Pro pochopení autorových východisek a názorů oslovených osobností doporučujeme prostudování článku, který byl zdrojem podnětné diskuze, na níž částečně navážeme. Změníme úhel pohledu a přidáme další otázky a podstatná dilemata.
[poll id=“7″]
Mladý člověk, který právě úspěšně absolvoval střední školu a jeho maturitní vysvědčení je ještě horké, stojí na určitém životním rozcestí. Může se okamžitě zapojit do pracovního procesu, ať už jako zaměstnanec nebo podnikatel, a stát se ekonomicky nezávislým jednotlivcem. Rodiče a hlavně rodinný rozpočet to ocení a ocení to i stát. Z práce tohoto mladíka či mladé ženy začnou do státní kasy plynout prostředky, které strážce rozpočtu s úsměvem přivítá. Tato osoba je tedy finančně nezávislá (v ideálním případě), oproštěna od povinností, které ji na střední škole znepříjemňovaly život a může se cítit jako skutečně hodnotný a právoplatný člen společnosti.
Inzerce | Chci tu být také
Jak jsme ale přednesli, tak někde v rozhodování by mělo být obsaženo dilema… Dilema je způsobeno možností pokračování ve studiu a oddálení vstupu do pracovního procesu. Proč by ale o této možnosti vůbec někdo uvažoval? Proč se dobrovolně připravit o ekonomickou nezávislost a oddálit ji o mnoho let?
Odpověď je čistě individuální, ale způsob, kterým k ní dojdeme je vždy stejný. Porovnáváme klady a zápory, tedy náklady a výnosy, které jsou s rozhodnutím spojeny. Jednou z proměnných, která nás může naklonit směrem k rozhodnutí pokračovat ve studiu je fakt, že vysokoškolsky vzdělaní lidé mají stále nejnižší procento nezaměstnanosti a nejvyšší procento uplatnitelnosti na trhu práce. A nic nenasvědčuje tomu, že by se něco mělo na tomto faktu v následujících letech a desetiletích měnit. Je také pravda, že vysokoškolští absolventi mají průměrně nejvyšší nástupní platy a ve svém produktivním věku větší potenciál karierního růstu.
Nyní již začíná být stát na vážkách. Mám podporovat mladé lidi ve studiu, či je tlačit ke vstupu do pracovního procesu co nejdříve? Na tuto otázku se pokusíme odpovědět později.
Potenciálních proměnných je celá řada a záleží na každém, jak si je poskládá. Je ovšem jisté, že výsledek nikdy nebude 0 nebo 1. Odpovědět rezolutně ano případně ne, by bylo chybou a tento soud by šel snadno vyvrátit.
V České republice je stále dominantním prvek veřejné vysoké školství. Každý občan by měl ideálně dostat co nejkvalitnější vzdělání, které dokáže při svých intelektuálních schopnostech vstřebat, a neměl by být omezován žádnými překážkami. V návaznosti na tuto základní premisu je třeba zodpovědět několik zásadních výtek, které se na vysoké školství snáší a často figurují jako hlavní důvody, proč je označováno za zbytečnost, či dokonce přežitek.
Vysokou školu studuje dnes každý a každý ji dodělá
Je pravda, že se politická reprezentace před lety rozhodla vydat směrem částečné masifikace vysokého školství. Obecně je rozšířen názor, že to způsobilo degradaci vysokoškolských titulů a snížení úrovně výuky. Co když ale bylo otevření vysokých škol většímu počtu studentů tím nejlepším, co se nám mohlo stát? V dlouhodobém horizontu dojde k zvýšení celkové vzdělanosti obyvatelstva, což se významně projeví jak na ekonomických, tak i společenských faktorech. Studenti odborných středních škol a gymnázií v naprosté většině případů netuší, jakým směrem se bude ubírat jejich profesní kariéra, když si na tyto školy podávají přihlášky. To ale neplatí u vysokých škol. I jeden rok studia na vysoké škole na oboru, který si člověk zvolil dle svých preferencí, schopností, vizí a pokud budeme opravdu idealističtí, tak i snů, ho dokáže obohatit o více než čtyři roky studia.
Jak se dokážeme popasovat s druhou částí výtky, že každý vysokou školu dodělá? Zde musíme předpokládat, že systém je nastaven dle kritérií, která neumožní dostudovat studentům, kteří na studium jednoduše nestačí. Spílání nad degradací vysokoškolských titulů je ale liché. Pokud se přirozený vývoj bude ubírat směrem, kdy se bakalářský titul stane téměř nutnou nadstavbou středoškolského vzdělání, tak se s tímto faktem hravě společnost vyrovná. Zaměstnanci budou jednoduše vybíráni dle upravených kritérií (bude se více hledět na místo studia, reálnou praxi atd.) a zároveň budeme žít ve společnosti, kde je vyšší forma vzdělání přístupná široké veřejnosti. Budeme více Finskem, nežli Tureckem. Což je pozitivní.
Byla by chyba nezmínit fakt, že velmi destabilizujícím prvkem se mohou stát soukromé vysoké školy, což je ovšem tématem na samostatný článek, diskuzi a publikaci o deseti svazcích.
Vysoká škola je o memorování zbytečností
Pouštíme se na tenký led, když srovnáváme obory humanitní, technické či přírodní vědy, ale pokusíme se o to. Již od dob antiky bylo vzdělávání o diskuzi. Nalezení vlastního názoru v konfrontaci s ostatními studenty a myšlenkami, které byly vysloveny stovky let v minulosti. Vytvořil se kolektiv spojený stejnými zájmy a cíli. Proč si většina vysokoškolských studentů pamatuje své spolužáky, ale vyučující nikoliv? Posun v jejich vědomostech a často i povaze je způsoben právě kolektivem, ve kterém po určitý čas žijí a jsou jím ovlivňováni. Vysoká škola má naučit kritickému myšlení a otevřenosti k často velmi protichůdným názorům. Což platilo v minulosti, platí to dnes a doufejme, že bude platit i za dalších tisíc let.
Samozřejmě existují vysokoškolské obory, které jsou založeny na memorování určitých znalostí. Kdo ale určuje, že se jedná o zbytečnost? Zbytečností to může nazvat nezasvěcený pozorovatel či student, který svůj studijní obor zvolil špatně. Bakalářský stupeň studia je úvodem do vysokoškolského prostředí, odděluje lepší studenty od horších a velmi obecně seznamuje s oborem, který jsme se rozhodli studovat. V dalších stupních studia dochází k profesionalizaci a individualizaci zaměření. Pro mladého podnikatele může tedy být vysokoškolské studium odrazovým můstkem pro profesionalizaci v jeho oboru, kterou následně zúročí ve svém podnikání. Položme si tedy stejnou otázku ještě jednou. Kdo určí, co je zbytečností? Pro podnikatele v oblasti internetového prodeje spotřební elektroniky bude jistě zbytečností memorování informací o počátcích anarchofeminismu ve Spojených státech amerických. Proč si ale tento podnikatel zvolil za svůj obor genderová studia, zůstává záhadou… Možná v této skupině potencionálních zákaznic cítí obchodní příležitost zítřka a je skutečným vizionářem, ale to je otázkou budoucnosti.
Vysokoškolské studium zabere příliš mnoho času a pro podnikání či získání praxe nezbývá čas
Nebudeme si nic nalhávat. Studium na vysoké škole je časově náročné, ale tato náročnost je velmi často zveličována a není založena na reálných podkladech. Vysokoškolské studium zabere v průměru 25 hodin týdně, při prezenčním studiu samozřejmě musíme připočíst čas nutný na samostudium. Mezi obory jsou ovšem zásadní rozdíly a podíváme-li se kupříkladu na ekonomické obory či mnoho humanitních oborů na filosofických fakultách, tak je studium často smrštěno do jednoho či dvou dnů a průměrná časová dotace je výrazně pod průměrem 25 hodin týdně.
Je tedy vysoká škola opravdu takovou překážkou plnohodnotnému nastartování podnikatelské kariéry či k nalezení praxe, která bude skutečně hodnotná? V současnosti je možné dobu studia prodlužovat, upravovat si studijní plán dle individuálních potřeb, studovat dálkově, případně studovat na již zmíněných soukromých vysokých školách, které dokáží vytvořit studijní plán na míru pro každého studenta. V podstatě nic není problémem.
Praxe či pracovní stáže jsou stále frekventovanějším tématem a vysoké školy se snaží na tuto poptávku reagovat. Všechny veřejné vysoké školy mají určité programy, které se snaží pomoci studentům s nalezením vhodné pracovní zkušenosti a i jednotlivé obory stále častěji vysílají své studenty do partnerských firem. Není to pravidlem, ale situace se výrazně zlepšuje.
Velká část vysokoškoláků studuje obory, které jsou v praxi neuplatnitelné, a tedy zbytečné
S touto námitkou se setkáváme opravdu velmi často. Je směřována převážně na studenty humanitních oborů, které jsou často pro veřejnost velmi abstraktní a laikem do praxe těžko umístitelné. Jako příklad si vypůjčím asi nejklasičtější humanitní studijní obor vůbec, tedy filozofii. Proč se proboha ti hloupí středoškolští studenti hlásí na obor, který je po dostudování automaticky pošle do fronty na pracovním úřadě?
Možných odpovědí je hned několik. Studují filozofii pouze synové a dcery z velmi bohatých rodin, a je jim tedy jedno, že nenaleznou uplatnění? Jsou studenti tak špatně informováni a nevědí, že jako filozofové umřou hlady a jen malou útěchou jim bude skvělé vzdělání, které umožňuje nahlížet na tuto pomalou smrt z mnoha úhlů pohledu? Nebo není pravda, že je tento obor zbytečný a neuplatnitelný?
Možná čtenáře překvapíme, ale je úplně jedno, jaká z těchto variant je správná. Po roce 1989 jsme přijali demokracii a kapitalistický tržní systém se všemi jeho klady a zápory (ano magazín o mladých podnikatelích si dovoluje říci, že kapitalismus má i své stinné stránky). Posledních dvacet let se promítlo i do vysokoškolského vzdělávání, kde vládne absolutní svoboda volby.
Studenti, kteří se rozhodnou, že půjdou studovat filozofii, mají na vysokých školách pevně stanovený počet míst, který byl určen kombinací poptávky trhu, poptávky vysokoškolské sféry, poptávky společnosti jako celku a také touhou mladých lidí, kteří ve filozofii vidí svou budoucnost. Některým nezasvěceným pozorovatelům se může zdát, že příliš mnoho lidí studuje humanitní obory, ale vůbec si neuvědomují komplexnost systému, kterým vysoké školství je. Bohužel si to neuvědomuje ani mnoho vrcholných politických představitelů. Silně prosazují podporu technických oborů a omezování prostředků pro školy, které jsou dle jejich soudu zbytečné. Umělý a necitlivý zásah do systému by ho ovšem mohl kompletně destabilizovat. Správnou cestou je přirozené zvýšení poptávky po technických oborech a nikoliv snaha předělat filozofa na vodohospodářského technika.
Významní podnikatelé nemají vysokoškolské vzdělání
Ano opět se jedná o pravdu, která je ale použita nevhodně. Existuje celá řada úspěšných podnikatelů, kteří nemají jednu vysokou školu, ale dvě, nebo dokonce tři. A pokud se podíváme na nejčastěji zmiňovaná jména (Gates, Jobs, Zuckerberg… téměř jako by jiní podnikatelé nebyli), tak zjistíme, že vysokou školu vždy studovali, než došlo k jejich odchodu čistě do světa businessu. Tito velikáni se tedy dle svého nejlepšího vědomí a svědomí rozhodli ke studiu vysoké školy a nikdo nikdy nevyvrátil, že právě několik let studia bylo hlavním důvodem jejich úspěchu. Na vysoké škole poznali své budoucí kolegy, kteří formovali jejich myšlení a následně i podnikatelskou kariéru.
Jako vždy leží někde uprostřed. Neexistuje důkaz, že studium na vysoké škole je zabijákem podnikatelských ambicí a zároveň nelze polemizovat o skutečnosti, že skloubení práce a školy může být často velmi obtížné. V tomto článku jsme se snažili nastínit realitu dnešních dní, kdy je možné nastavit si optimální poměr mezi studiem a prací. Vysoká škola je obohacující, proč se tedy připravit o příležitost z ní čerpat to nejlepší?
Poslední doporučení, které uzavře tento článek, je… Nikdy neposuzujte vysokou školu dle zkušeností, které máte ze střední školy. Jedná se o dva rozdílné světy, které mají společného opravdu velmi málo.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Adam Pýcha je bývalým redaktorem našeho magazínu a bývalým spolumajitelem naší partnerské společnosti iParťák. Podílel se i na přípravě původního technického zázemí pro natáčení našich videí a jejich postprodukce. Od srpna 2015 s námi již nespolupracuje.
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |