Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
V roce 2001 byl každý, kdo vstoupil do světa internetového businessu, vlastně vítězem. I projekty, které nebyly nijak unikátní, neměly silnou konkurenci a poptávka byla exponenciálně narůstající po úplně každém typu služby či informace. V roce 2013 je situace jiná a i přesto, že si to mnoho podnikatelů stále neuvědomuje, tak stojíme před zlomovým obdobím. Jak bude vypadat následující dekáda? Bude internet stále svobodným a otevřeným trhem bez hranic?
Nejprve začneme malým testem. Zamyslete se, kolik internetových stránek za den průměrně navštívíte? Toto číslo bude nepatrné, k poměru milionů webových stránek, které jsou v současnosti poschovávány v zákoutích internetu, a je zajímavé, že se bude neustále snižovat. Uživatelé již nemají potřebu vyhledávat nové služby, protože se již velmi dobře seznámili s weby, které jim poskytnou vše, co potřebují. A co je hlavní. Tyto weby neustále zvyšují objem poskytovaných služeb. Nastává problém, který se jednou musí objevit v každém segmentu podnikání a nyní se přesunul i na internet. Tedy vznik korporací a monopolu.
Než si zodpovíme tuto otázku, tak je nutné připomenout, že průměrný český uživatel internetu je velmi konzervativní. Projevuje se zde specifikum naší povahy. Nejlepším příkladem je portál Seznam.cz. Česká republika je jedním z mála států, kde si stále drží přední pozici lokální poskytovatel vyhledávání před všemocným Googlem. To ale nemusí být dobrá zpráva pro mladé podnikatele. Budeme-li z tohoto příkladu vycházet, tak se náš konzervatismus přenese k menším jednotkám než je Seznam.cz, tedy internetovým novinám, eshopům, dokonce blogům…
Snaha zůstat u ověřených značek by ale nebyla zásadním problémem. Na internetu se začínají velmi silně profilovat pilířové struktury, ze kterých je velmi těžké vystoupit. Pokud tuto větu přeložíme do běžné řeči, tak si lokální hráči jako je Seznam.cz či globální lídři jako je Google.com začínají vytvářet síť, která uživatele pohltí a nedovolí mu ji opustit. Toho lze docílit v podstatě jednoduše, pouze začnete poskytovat všechny typy služeb, které může běžný uživatel požadovat. Síť je vytvářena pomocí zakládání nových služeb či cíleného skupování a pohlcování menších, doposud samostatných projektů, které se ze dne na den stanou integrální součástí monopolu.
Inzerce | Chci tu být také
Na začátku jsme si řekli, že v počátcích internetového obchodu šlo uspět i s projekty, které byly naprosto neoriginální. Je zajímavé, že si to řada podnikatelů myslí i dnes. Jako vhodný příklad se nabízí internetové eshopy. Jedná se o oblast, která doposud není pod kontrolou monopolu, což se ale může velmi rychle změnit. Konkurence v oblasti internetových obchodů je obrovská a samozřejmě zde můžeme registrovat několik velmi silných hráčů, minimálně na lokálních úrovních.
Založení eshopu je otázkou několika málo minut. Můžete si zakoupit hotový eshop včetně produktů a za jeden den se stát internetovým prodejcem – v tomto případě spíše dealerem. Valná většina obdobných pokusů o vstup do světa internetového podnikání ale skončí nezdarem. Nepřináší totiž žádnou přidanou hodnotu a požadovanou unikátnost, která je zmíněna v nadpisu této části článku. Proti unikátnosti se dá velmi těžko bojovat. Pokud budete provozovat eshop, který bude o 75 % levnější než většina konkurence, tak se za týden objeví někdo kdo má slevu ve výši 76 %. Bude-li ale eshop oblíben z toho důvodu, že má nejlepší online podporu prodeje a zároveň má tak vtipné popisky produktů, že u nich návštěvníci leží smíchy na podlaze, tak máte komparativní výhodu, kterou konkurence nemůže ze dne na den okopírovat.
Unikátnost je tedy prostředkem, který pomůže v boji s konkurencí podobné velikosti a zaměření. Je ale možné pouze díky ní ustát tlak monopolu? Odpověď je ano i ne. Pokud si projekt dokáže vybudovat oddanou a přiměřeně širokou členskou základnu, tak může přežít velmi dlouho, ale přežití není to samé jako expanze a růst…
Zde se pouštíme na velmi tenký led prognóz a odhadů. Pokud se tedy zmýlíme, tak nám odpusťte a v roce 2023 nám zavolejte.
Internet prodělal za dvacet let několik evolucí. Za čtvrtinu života člověka se několikrát změnil k nepoznání. Deset let, které budou následovat, nejsou pro začínající podnikatele příliš příznivé. Lze očekávat, že budeme sledovat pokles množství nově vzniklých projektů a to z několika důvodů. Prvním bude fakt, že množství uživatelů internetu se nebude již výrazně měnit. Dojde ke stagnaci a každý jedinec si vytvoří určité portfolio webů, které bude využívat a pouze minimálně následně hledat další zdroje informací či poskytovatele služeb.
Toto chování bude podpořeno monopoly světových hráčů a jejich dokonale uzavřenými sítěmi. Pokud si v roce 2013 založí dvanáctileté dítě email na Googlu, tak ho korporace ze svých spárů již nepustí. Proč existuje Alík.cz? Vychovává novou generaci uživatelů, kteří následně přejdou k užívání Seznam.cz.
Článek uzavřeme konstatováním, že dokonale svobodný internet se začíná stávat několika oddělenými světy, mezi kterými nejsou hranice, ale je velmi těžké najít hraniční přechod.
Co si myslíte o budoucnosti internetu? Bude vstup pro nové hráče stále těžší, anebo bude trend jiný?
Tento článek/rozhovor vyšel před 12 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Adam Pýcha je bývalým redaktorem našeho magazínu a bývalým spolumajitelem naší partnerské společnosti iParťák. Podílel se i na přípravě původního technického zázemí pro natáčení našich videí a jejich postprodukce. Od srpna 2015 s námi již nespolupracuje.
Před 1 týdnem