Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Bez kvalitního redakčního systému jste jak římský voják bez meče. Máte sice nablýskanou zbroj, velký štít a dvoumetrové kopí, ale uprostřed bitvy budete ztraceni.
Přečtete si, jaké nejčastější nedostatky redakčních systémů (CMS) řeší SEO konzultant – Tomáš Zahálka. Tento článek neváhejte poslat svým vývojářům, inspirujte se jím při tvorbě zadání pro vaše webové řešení a zkontrolujte, zda vám vše nabízí i krabicové či jiné veřejně dostupné systémy. Usnadní vám to do budoucna práci a ušetří peníze.
Pokud nemáte opravdu zastaralý redakční systém, měli byste bez větších potíží umět editovat následující elementy:
Jeden prsten (ne)vládne všem – nejčastější chyby:
- Jeden <title> pro všechny stránky! Title je jako vaše jméno. Postavíte-li před sebe 20 cizích lidí a víte, že hledáte konkrétní osobu, tak budou-li všichni držet ceduli se stejnou jmenovkou, těžko si vyberete. U stránek to funguje podobně. Pojmenujte jednotlivé stránky podle relevantních klíčových slov a vyhledávače lépe pochopí, kam vás zařadit.
- Jeden Popisek pro dvě a více stránek! Kopírovat popisek, je jako opakovat stejný příběh. Napíšete kvalitní popis pro konkrétní stránku a pak z nějakého často i technického důvodu ho duplikujete. Je to stejné, jako by vám těch 20 osob začalo vyprávět na chlup stejný příběh a vyhledávače pak netuší, který je originální. Výsledkem může být ignorace důležité stránky a indexace té nepodstatné.
- Jeden Meta description pro dvě a více stránek! Meta description je jako bonus. Pokud se zobrazujete ve výsledcích vyhledávání, ale nepracujete s tím krátkým popiskem, který se vám tam ukáže, snižujete si šanci na zájem uživatelů. Je to škoda, protože správně napsaný meta popisek zvedá CTR a tím i hodnocení vaší stránky.
Trochu lepší redakční systémy zvládnou sofistikovaněji pracovat se SEO obsahem a umožňují například zakázat/povolit indexaci jednotlivých stránek. To se hodí hlavně u parametrů, kdy si zvolíte jaké kombinace budete indexovat a ostatním dáte stav noindex/follow.
Inzerce | Chci tu být také
Požadujte nezávisle na <h1> upravovat URL a při změně pracovat se stavovým kódem 301. Výhodou je i práce s obrázky – úprava URL, názvu a možnost komprimace. Nakonec každý trochu vyspělejší redakční systém si zaslouží kvalitní WYSIWYG editor, který nabízí copywriterům dostatek nástrojů pro editaci textu.
Všechno děláme, ale špatně – nejčastější chyby:
- Indexujete pro SEO nedůležité stránky
Roboti (crawlers) na vás mají omezenou kapacitu, proto jim posílejte pouze takové stránky, které mají zákazníky přivést na váš web. Obchodní podmínky, dopravce, reklamační řád, košík, sdělení o EET a další podobné stránky má každý a nejsou pro vyhledávače důležité.- Indexujete všechny kombinace parametrů
A pak se můžete pochlubit, že máte 5.000 stránek, ale indexujete jich 500.000. Stejný příklad jako minule. Vyhledávače nestíhají denně procházet všechny podstránky. Pokud chcete, aby stíhaly indexovat nově naskladněné zboží, tak se jim snažte pomoci. U parametrů obvykle stačí indexovat 2-3 kombinace, ostatní jsou většinou zbytečné.- Po úpravě URL vyvoláte na starý odkaz stav 404
Není nic horšího, než když jste na prvních pozicích a uživatelé se proklikávají na stavový kód 404 – stránka nenalezena. V nešťastných případech je URL pevně vázána na nadpis produktu, kategorie apod. Změnou pak dojde k přepsání URL a vaše pracně vybudované pozice jsou ztraceny.- Nepoužíváte friendly URL
Délka a tvar URL patří mez SEO faktory hodnotící kvalitu stránek. Pokud tedy redakční systém generuje odkazy typu vasedomena.cz/p41459, zaměřte se spíš na takový, který umí vasedomena.cz/pracky-horni-plneni.- Název vašich fotek vypadá takto: 23645-media.jpg
Řada uživatelů vyhledává produkty přes galerii obrázků, do které se nezařadíte, pokud crawler nepochopí, o čem daná fotka je. Proto generujte název fotek vždy takový, aby nejlépe vystihoval jeho obsah. K tomu vám může pomoci i úprava alt tagů v redakčním systému.- Copywriter nemá k dispozici WYSIWYG editor
Problém hlavně zastaralých (ne)redakčních systémů. Psát do okna, kam se vám vejde na řádek sotva pár slov, nejde do nich vložit odkaz, grafika a ani pracovat s formátováním, je už přežitek, který by měl každý vývojář z vlastní vůle opravit.
Umíte pracovat s landing page (LP). Tedy vytvořit unikátní vstupní stránku, které lze dát nadpis, popisek a seskupit v ní zboží z různých kategorií. Je to nezbytná věc pro longtailové výrazy, kolekce, limitované edice a další specifické výrazy z analýzy klíčových slov.
Navíc to můžete posunout dál a pro landing page vytvářet #tagy, kterými označíte relevantní zboží pro automatické zařazení. U středních e-shopů se stává, že potřebujete jeden produkt zařadit do více kategorií, proto mějte možnost duplikovat produkty, případně i kategorie.
Není duplikace jako duplikace – nejčastější chyby:
- Duplikujete produkty a kategorie vytvářením jejich dvojčat
V prvním případě to vypadá tak, že nemáte pro duplikaci žádnou funkci, a tak si jeden produkt založíte 2x. Každý dáte do jiné kategorie, použijete stejný nadpis, téměř stejnou URL, popisek a váš programátor se jen postará o napojení na stejnou skladovou kartu. V druhé případě máte funkci duplikovat kartu i kategorii, kdy si navolíte do jakých míst se má propisovat, ale nepoužíváte cononical URL tag. Můžete mít na svém e-shopu stejný obsah s odlišnou URL, ale vždy musíte robotům říci, která stránka je hlavní a která vedlejší. Tím zabráníte negativním duplicitám.- Duplikujete celé e-shopy
Vlastnit dva a více e-shopů se stejným zbožím může být z obchodního hlediska dobrý a funkční nápad. Z technického – katastrofa. Pokud oba e-shopy řešíte v CMS tak, že na nich máte odlišené ceny, design, bannery, ale veškeré popisky zboží a kategorií jsou stejné, zaděláváte si na malér. Přitom to můžete krásně využít a unikátně rozdělit klíčová slova tak, aby každý e-shop měl vlastní publika a vzájemně na sobě neparazitoval.
Máte-li schopné programátory, můžete toho vymyslet i více. U klientů testuji automatické (před)generování popisků k méně důležitým produktům a tvoření textu u kombinací více parametrů s kategorií. Ovšem, abyste z toho neměli bezcenný SEO balast, je třeba tomu dát trochu vyšší logiku a zapojit do práce copywritery.
Před výběrem redakčního systému se podívejte, jaké možnosti dané řešení nabízí a poptejte cenu budoucích rozšíření. I když nízká investice do CMS zní lákavě, tak více práce na programování dalších funkcích vyjdou často dráž a zbytečně blokují váš rozvoj.
Vaše webové řešení těmto požadavkům nevyhovuje? Přečtěte si, jak ho změnit a nepřijít o svoje tržby.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tomáš pracuje jako SEO konzultant se zaměřením na e-commerce. E-shopům se věnuje od roku 2011 a svým klientům pomáhá s optimalizací pro vyhledávače, volbou správných požadavků na redakční systémy a SEO-UX poradenstvím při redesignech webů.
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce