Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Bez kvalitního redakčního systému jste jak římský voják bez meče. Máte sice nablýskanou zbroj, velký štít a dvoumetrové kopí, ale uprostřed bitvy budete ztraceni.
Přečtete si, jaké nejčastější nedostatky redakčních systémů (CMS) řeší SEO konzultant – Tomáš Zahálka. Tento článek neváhejte poslat svým vývojářům, inspirujte se jím při tvorbě zadání pro vaše webové řešení a zkontrolujte, zda vám vše nabízí i krabicové či jiné veřejně dostupné systémy. Usnadní vám to do budoucna práci a ušetří peníze.
Pokud nemáte opravdu zastaralý redakční systém, měli byste bez větších potíží umět editovat následující elementy:
Jeden prsten (ne)vládne všem – nejčastější chyby:
- Jeden <title> pro všechny stránky! Title je jako vaše jméno. Postavíte-li před sebe 20 cizích lidí a víte, že hledáte konkrétní osobu, tak budou-li všichni držet ceduli se stejnou jmenovkou, těžko si vyberete. U stránek to funguje podobně. Pojmenujte jednotlivé stránky podle relevantních klíčových slov a vyhledávače lépe pochopí, kam vás zařadit.
- Jeden Popisek pro dvě a více stránek! Kopírovat popisek, je jako opakovat stejný příběh. Napíšete kvalitní popis pro konkrétní stránku a pak z nějakého často i technického důvodu ho duplikujete. Je to stejné, jako by vám těch 20 osob začalo vyprávět na chlup stejný příběh a vyhledávače pak netuší, který je originální. Výsledkem může být ignorace důležité stránky a indexace té nepodstatné.
- Jeden Meta description pro dvě a více stránek! Meta description je jako bonus. Pokud se zobrazujete ve výsledcích vyhledávání, ale nepracujete s tím krátkým popiskem, který se vám tam ukáže, snižujete si šanci na zájem uživatelů. Je to škoda, protože správně napsaný meta popisek zvedá CTR a tím i hodnocení vaší stránky.
Trochu lepší redakční systémy zvládnou sofistikovaněji pracovat se SEO obsahem a umožňují například zakázat/povolit indexaci jednotlivých stránek. To se hodí hlavně u parametrů, kdy si zvolíte jaké kombinace budete indexovat a ostatním dáte stav noindex/follow.
Inzerce | Chci tu být také
Požadujte nezávisle na <h1> upravovat URL a při změně pracovat se stavovým kódem 301. Výhodou je i práce s obrázky – úprava URL, názvu a možnost komprimace. Nakonec každý trochu vyspělejší redakční systém si zaslouží kvalitní WYSIWYG editor, který nabízí copywriterům dostatek nástrojů pro editaci textu.
Všechno děláme, ale špatně – nejčastější chyby:
- Indexujete pro SEO nedůležité stránky
Roboti (crawlers) na vás mají omezenou kapacitu, proto jim posílejte pouze takové stránky, které mají zákazníky přivést na váš web. Obchodní podmínky, dopravce, reklamační řád, košík, sdělení o EET a další podobné stránky má každý a nejsou pro vyhledávače důležité.- Indexujete všechny kombinace parametrů
A pak se můžete pochlubit, že máte 5.000 stránek, ale indexujete jich 500.000. Stejný příklad jako minule. Vyhledávače nestíhají denně procházet všechny podstránky. Pokud chcete, aby stíhaly indexovat nově naskladněné zboží, tak se jim snažte pomoci. U parametrů obvykle stačí indexovat 2-3 kombinace, ostatní jsou většinou zbytečné.- Po úpravě URL vyvoláte na starý odkaz stav 404
Není nic horšího, než když jste na prvních pozicích a uživatelé se proklikávají na stavový kód 404 – stránka nenalezena. V nešťastných případech je URL pevně vázána na nadpis produktu, kategorie apod. Změnou pak dojde k přepsání URL a vaše pracně vybudované pozice jsou ztraceny.- Nepoužíváte friendly URL
Délka a tvar URL patří mez SEO faktory hodnotící kvalitu stránek. Pokud tedy redakční systém generuje odkazy typu vasedomena.cz/p41459, zaměřte se spíš na takový, který umí vasedomena.cz/pracky-horni-plneni.- Název vašich fotek vypadá takto: 23645-media.jpg
Řada uživatelů vyhledává produkty přes galerii obrázků, do které se nezařadíte, pokud crawler nepochopí, o čem daná fotka je. Proto generujte název fotek vždy takový, aby nejlépe vystihoval jeho obsah. K tomu vám může pomoci i úprava alt tagů v redakčním systému.- Copywriter nemá k dispozici WYSIWYG editor
Problém hlavně zastaralých (ne)redakčních systémů. Psát do okna, kam se vám vejde na řádek sotva pár slov, nejde do nich vložit odkaz, grafika a ani pracovat s formátováním, je už přežitek, který by měl každý vývojář z vlastní vůle opravit.
Umíte pracovat s landing page (LP). Tedy vytvořit unikátní vstupní stránku, které lze dát nadpis, popisek a seskupit v ní zboží z různých kategorií. Je to nezbytná věc pro longtailové výrazy, kolekce, limitované edice a další specifické výrazy z analýzy klíčových slov.
Navíc to můžete posunout dál a pro landing page vytvářet #tagy, kterými označíte relevantní zboží pro automatické zařazení. U středních e-shopů se stává, že potřebujete jeden produkt zařadit do více kategorií, proto mějte možnost duplikovat produkty, případně i kategorie.
Není duplikace jako duplikace – nejčastější chyby:
- Duplikujete produkty a kategorie vytvářením jejich dvojčat
V prvním případě to vypadá tak, že nemáte pro duplikaci žádnou funkci, a tak si jeden produkt založíte 2x. Každý dáte do jiné kategorie, použijete stejný nadpis, téměř stejnou URL, popisek a váš programátor se jen postará o napojení na stejnou skladovou kartu. V druhé případě máte funkci duplikovat kartu i kategorii, kdy si navolíte do jakých míst se má propisovat, ale nepoužíváte cononical URL tag. Můžete mít na svém e-shopu stejný obsah s odlišnou URL, ale vždy musíte robotům říci, která stránka je hlavní a která vedlejší. Tím zabráníte negativním duplicitám.- Duplikujete celé e-shopy
Vlastnit dva a více e-shopů se stejným zbožím může být z obchodního hlediska dobrý a funkční nápad. Z technického – katastrofa. Pokud oba e-shopy řešíte v CMS tak, že na nich máte odlišené ceny, design, bannery, ale veškeré popisky zboží a kategorií jsou stejné, zaděláváte si na malér. Přitom to můžete krásně využít a unikátně rozdělit klíčová slova tak, aby každý e-shop měl vlastní publika a vzájemně na sobě neparazitoval.
Máte-li schopné programátory, můžete toho vymyslet i více. U klientů testuji automatické (před)generování popisků k méně důležitým produktům a tvoření textu u kombinací více parametrů s kategorií. Ovšem, abyste z toho neměli bezcenný SEO balast, je třeba tomu dát trochu vyšší logiku a zapojit do práce copywritery.
Před výběrem redakčního systému se podívejte, jaké možnosti dané řešení nabízí a poptejte cenu budoucích rozšíření. I když nízká investice do CMS zní lákavě, tak více práce na programování dalších funkcích vyjdou často dráž a zbytečně blokují váš rozvoj.
Vaše webové řešení těmto požadavkům nevyhovuje? Přečtěte si, jak ho změnit a nepřijít o svoje tržby.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tomáš pracuje jako SEO konzultant se zaměřením na e-commerce. E-shopům se věnuje od roku 2011 a svým klientům pomáhá s optimalizací pro vyhledávače, volbou správných požadavků na redakční systémy a SEO-UX poradenstvím při redesignech webů.
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 4 měsíce
I tak má ale dost síly pokračovat a připravovat pro vás další inspirativní obsah. Nadále už pod osobní značkou jeho autora Jirky Rosteckého. Vítejte na novém webu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |