Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
David Lörincz se toho nebojí. Několik let působil jako manažer ve společnostech Mironet.cz, Mall.cz a New Travel.cz, dlouho ale uvažoval o podnikání. Není tomu tak dlouho, co ve svém životě udělal obrovský krok novým směrem, stal se freelancerem a začal se specializovat na Facebook marketing. Tvrdě makal, až se stal odborníkem a skutečným profesionálem. Jak se mu to povedlo?
Davide, tvůj příběh je fantastický v tom, že jsi dokázal něco, co by chtělo hodně zaměstnaných lidí – osamostatnit se a hlavně se dokázat uživit. Polepšil sis? Byl to krok správným směrem?
Jednoznačně se jednalo o nejtěžší, ale zároveň nejlepší rozhodnutí v mém životě. Plánování vlastního času si užívám, i když sem tam nastanou nějaké ty porodní bolesti.
Jaký ten přesun je? Dokážeš nějak popsat své pocity, jaké jsi měl, když jsi dával výpověď a věděl jsi, že teď bude všechno už jen na tobě?
Pocity před výpovědí byly skvělé. Těšil jsem se, až to bude za mnou a věděl jsem, že čím dříve to udělám, tím lépe pro mě jak po finanční, tak po zdravotní stránce. Sedět na dvou židlích je z dlouhodobého hlediska neúnosné. Věděl jsem, že když se Facebook marketingu budu věnovat naplno, tak to bude jen lepší. A taky je.
Jak dlouho jsi vůbec podnikal při zaměstnání?
Vydržel jsem to asi půl roku. Byly dny, kdy jsem přišel unavený z práce domů a pak jsem musel pracovat třeba ještě do 2 do rána. Soukromé telefonáty do práce zaměstnavatel také příliš nemiloval.
Inzerce | Chci tu být také
Co tě motivovalo ke změně? Přeci jen v zaměstnání máš nějaké jistoty, v podnikání ne.
V březnu jsem cestoval 3 týdny po Thajsku a tento zážitek radikálně změnil můj pohled na svět a můj život. Přestal jsem investovat do věcí kolem sebe a začal investovat do vztahů a sebe rozvoje. Společně se zálibou k cestování byl pak přechod na volnou nohu přirozeným vyústěním situace.
Jak ti mohlo Thajsko změnit pohled na vlastní život? Co jsi tam našel?
Život v Asii je úplně jiný než život v západním světě. Auto, dům a další hmotné statky tam nejsou měřítkem společenské úspěšnosti. Větší důraz přikládají vzájemným vztahům.
Neměl jsi strach, že to nevyjde?
Měl jsem strach a jaký! K finálnímu rozhodnutí mi pomohla kamarádka, která je osobním koučem, podnikatelkou a také mou klientkou. Po půl hodinovém rozhovoru jsem se těšil na následující den, abych mohl dát výpověď. Hodně mi také pomohli nejbližší přátelé, za což jim moc děkuji.
Měl jsi nějaký plán B?
Plán B neexistuje. Skoč do vody, a pokud se začneš topit, tak začni hledat záchranný kruh. Tak žiju svůj život. Naplno.
Vzpomeneš si, co ti tehdy tvoje kamarádka řekla? Přeci jen po půlhodině někoho takto namotivovat… To nemůže být jen tak.
Bylo to velmi jednoduché – spočítal jsem si své nutné měsíční výdaje a očekávané měsíční příjmy. Náhle jsem zjistil, že se vlastně nemám čeho bát.
Myslíš si, že takovou životní změnu může zvládnout každý? Je podnikání pro každého?
Určitě ne. Některým vyhovuje řád a jistota. Práci berou jako nutné zlo a oddělují ji od soukromého života. To u mě nefunguje. Většina mých přátel jsou podnikatelé, kteří milují svou práci a těší se na další den. To mě hodně motivuje.
Jak dlouho ses podnikání věnoval, když jsi byl ještě zaměstnaný? Co jsi dělal?
První webové stránky, za které jsem dostal honorář, jsem udělal v třeťáku na střední škole, kdy mě vybral ředitel školy pro vytvoření stránek pro jeho kamaráda. Od té doby jsem se věnoval hlavně vytváření stránek na CMS Joomla! a později WordPress.
Poslední 2 roky jsem se více věnoval internetovému marketingu, zkoušel jsem affiliate, věnoval jsem se PPC, webové analytice a skončil u sociálních sítí, respektive Facebooku.
Proč ses začal specializovat zrovna na sociální sítě? Je to kvůli poptávce nebo tě prostě baví?
Velmi mě baví behaviorální psychologie a pokročilé znalosti mám také napříč online marketingem. Dnes tedy dokážu nejen lépe odhadnout, jaká kampaň bude na dané publikum fungovat, ale také nastavit KPI, změřit a vyhodnotit výsledky nebo propojit aktivity s dalšími marketingovými kanály v rámci strategie společnosti. Sociální sítě jsou o lidech a těm já rozumím.
Takže chceš říci, že se marketingu na sociálních sítích musí věnovat pouze člověk se znalostí behaviorální psychologie? Jaké další znalosti by měl mít?
To určitě ne, ale tyto znalosti mu mohou v mnohém pomoci. Dnes si už nedovedu představit, že bych mohl svou práci dělat bez základních až pokročilých znalostí analytiky, copywritingu, UX, krizové komunikace, grafiky nebo HTML a CSS. S každou novou vědomostí se ti otevírají nové pohledy na danou problematiku.
V Česku je obrovská nabídka „marketingu na sociálních sítích a správy profilů“. Je to ale asi jako s copywritingem a často se pod tím skrývá něco naprosto odlišného. Jak to vnímáš ty?
Myslím, že správa profilů na sociálních sítích je tak trochu buzzword. Popravdě ani nevím, co si pod tím mám dnes představit. Marketing na sociálních sítích by neměl být od strategie společnosti nijak oddělen. Měl by být jeho součástí. Za 3 hodiny dokážu i opici naučit vložit příspěvek na firemní stránku na Facebooku.
Takže co se pod marketingem na sociálních sítích skrývá? Můžeš to pro neznalé čtenáře krátce shrnout?
Marketing na sociálních sítích neexistuje. Facebook je pouze kanál. V rámci marketingového mixu by měla firma přemýšlet o zařazení Facebooku pro zvyšování povědomí o značce, komunikaci se stávajícími i potencionálními zákazníky nebo pro prodejní kampaně. Jistě, sociální sítě mají svá specifika, ale to každá síť, která umožňuje inzerci obchodníkům.
Řešíš nějak svou skutečnou konkurenci?
Konkurence mi tady popravdě trochu chybí. Zákazníky nepřemlouvám, aby využívali v rámci svého marketingového mixu také Facebook, ale díky nedostatku informací mají o sociálních sítích často zkreslené a negativní mínění.
Jakto?
Spousta podnikatelů se nedokáže na tuto síť dívat z jiné perspektivy a Facebook zatratí se slovy: „To je ta síť, která žere všem čas a řeší se tam blbosti. Tam moje firma nebude.“
Jak se člověk může vyprofilovat na odborníka v určitém oboru? Můžeš něco poradit těm, kteří by to také rádi zkusili?
Je to každodenní dřina, ať již online nebo off-line. Svému osobnímu brandingu přikládám velký důraz a vše, co dělám, má nějaký smysl. Návštěvy či přednášky na konferencích, mentoring v rámci startup akcelerátoru, oborový blog, členství v BforB klubu apod.
Jak moc ti pomáhá blog? Jsi na něm velmi aktivní.
Blog je součástí osobního brandingu, zdrojem informací a také nových zakázek. I já někdy hledám informace, které jsem zapomněl, na svém vlastním blogu.
Nevím, zda to není tajné, ale čtenáře to bude určitě zajímat. Odkud získáváš nejvíce klientů?
Většinu klientů získávám na doporučení od kolegů z marketingu. Klienti vědí, že Facebook v sobě skrývá velký potenciál, ale nevědí, jak jej uchopit. Proto jim pomáhá doporučení. Doporučení je také závazek vůči klientovi, a proto je kvalitně odvedená práce z mé strany samozřejmostí, nikoliv předností.
Co ti dále ve tvém podnikání pomáhá? Čteš knihy, chodíš na různé akce, přednášky a podobně? Co by začátečníci neměli podceňovat?
Denně čtu nejméně 5 zahraničních článků a zpravidla mám rozečtenou nejméně jednu knihu o marketingu, psychologii, sociálních dovednostech nebo podnikání. Hodně času i financí věnuji konferencím a školením nejen ze svého oboru. Vzdělávání mě moc baví.
Jedním ze základních kamenů úspěchu je pro mě networking. Jsem členem Bussiness for Breakfast, pravidelně navštěvuji srazy markeťáků a podnikatelů v Ostravě i Olomouci.
Páni, jak to vše stíháš? Věnuješ se klientům, píšeš články na blog, účastníš se různých akcí, čteš minimálně pět článků denně a máš rozečtenou alespoň jednu knihu. Stíháš i něco jiného? Kolik hodin denně spíš?
Ano, pravidelně chodím hrát badminton. Snažím se spát nejméně 5 hodin denně, což mi krátkodobě stačí. 3,5 hodiny spánku je mé minimum, po kterém jsem schopen dále fungovat. Jednou za týden si dopřeju výživný spánek – 8 hodin.
Jaké máš cíle do budoucna? Vidíš se stále na volné noze, nebo se budeš chtít posouvat ještě jiným směrem? Stále sociální sítě?
Člověk míní a bůh mění. Ale protože jsem ateista, tak věřím, že si svůj osud určujeme sami. Vždy budu dělat to, co mě baví, a budu se snažit být v tom nejlepší.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |