Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jednou z nejčastěji citovaných nevýhod podnikání je nejistota. Podnikatel je závislý sám na sobě, svůj příjem si tvoří svépomocí a každý měsíc mu nepřijde nová výplata. Právě to je důvod, proč někteří lidé zavrhují podnikání samotné a dávají přednost klasickému zaměstnaneckému vztahu. Co kdybychom se ale zamysleli nad tím, zdali je tento mýtus pravdivý?
Podnikatel vlastně nedělá nic jiného, než že rozvíjí svá aktiva. Snaží se vydělat co nejvíce peněz. Někdo nabízí nějakou službu, někdo něco prodává, jiný provozuje webové stránky a vyžije z reklamy nebo třeba pronajímá svůj byt. Způsobů, jak vydělat peníze podnikáním, je mnoho. Otázkou je pouze to, v jakém oboru a jak dobře se uplatníte.
Oproti zaměstnání nenabízí podnikání žádné jistoty, a pokud ano, jsou to maximálně ty, že musíte včas zaplatit daně. Stát vám z vašeho výdělku vezme opravdu hodně, ale na druhou stranu vyděláváte jen tolik, kolik vydělávat zvládnete. Na vašem kontě tak může přistát peněz více, než kolik byste si vydělali v zaměstnání. Může tomu ale být i naopak. Jistotu v podnikání nenajdete, neboť přeci všichni můžete ze dne na den zkrachovat a peníze jsou fuč.
Tento pohled je běžný, ale trochu omezený. Kdo někdy zaslechl pojem diverzifikace, určitě přišel na řešení. Zkrachovat může projekt, firma, nikoliv samotný podnikatel, pokud není závislý jen na jednom zdroji příjmu. Diverzifikace podnikání spočívá jednoduše v tom, že vytváříte více zdrojů svého příjmu, takže v případě pádu jednoho z nich nemusíte skončit na mizině. I to je důvod, proč úspěšní podnikatelé investují do oborů, do kterých byste to možná neřekli. Pojistit se proti případným nesnázím je rozumné a i když bude ztráta největšího zdroje příjmu představovat velké omezení, nemusí vás vyhnat na pracák.
Inzerce | Chci tu být také
Ačkoliv má Česká republika přibližně bezmála 10% nezaměstnanost, traduje se, že zaměstnáním získáte jistotu. Práci máte přeci jistou, každý měsíc obdržíte vypracované peníze a nemusíte toho příliš řešit. Přesto jste ale závislí na vašem zaměstnavateli, který vás může ze dne na den propustit. Není to sice tak snadné a zákon se snaží zaměstnance chránit, ale jak se říká – kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Každý zaměstnavatel najde způsob, jak zaměstnance propustit. Ať už je to snižování stavu nebo něco jiného.
Ke konci loňského roku vyšla studie Manpower Index trhu práce, do níž se zapojilo přibližně 750 firem. Výsledkem bylo zjištění, že až 11 % zaměstnavatelů očekává v prvním čtvrtletí roku 2013 propouštění svých zaměstnanců, což je poměrně velké číslo. 85 % zaměstnavatelů sice neočekává žádné změny, ale pouze zbylá 3 % předpovídají přijímání nových posil. Dokazuje tedy tento průzkum, že je zaměstnání jistotou?
Nejspíš ne. Je to poměrně pesimistický průzkum, dokonce nejpesimističtější od roku 2008. Pro zajímavost můžeme uvést, že v tomto roce se nezaměstnanost v Čechách pohybovala někde kolem 5 %, už v roce 2009 se však dostala až na 9,2 % a v lednu 2010 dosáhla maxima za posledních pět let, přesněji 9,9 %. Dnes se podle Kurzy.cz drží opět vysoko, v prosinci 2012 se vyšplhala na 9,4 %.
Pokud vám tyto informace nezkazily náladu, možná to dožene fakt, že propuštění zaměstnance je pro firmu vcelku levné. Je dokonce minimálně o polovinu levnější, než na kolik to vyjde firmy ze Západu. S tímto zjištěním přišla studie evropské sítě advokátních kanceláří Deloitte Legal, která průzkum provedla ve 25 státech světa.
Podmínky pro propuštění zaměstnance jsou přitom v Čechách o něco přísnější. Zaměstnavatel jej může „vyhodit“ okamžitým zrušením pracovního poměru, v průběhu zkušební doby či výpovědí s výpovědní dobou, což podle průzkumu nemá v EU obdoby. Největší náklady na propuštění zaměstnance musí platit v Itálii, Belgii, Švédsku a Norsku. I zde se ale připravují reformy, které mají náklady snížit, jelikož v tuto chvíli je mohou vyjít až na desetinásobek toho, co u nás, a celkově neprospívají státní ekonomii.
Podnikatelé sice žádné jistoty nemají a i je čeká mnoho problémů, které musí zvládnout. Tvrzení, že zaměstnání představuje jistotu, už však dávno není pravdivé.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |