Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Michal Švihnos je podnikatel s širokým polem působnosti. Má vlastní bezpečnostní agenturu, pracuje jako manažer Dominiky Myslivcové, získal cenné zkušenosti při provozu internetových eshopů a kromě mnoha dalšího před pár dny vydal vlastní knihu Dovoz zboží z Číny. Neváhali jsme a položili mu několik otázek, které mohou nejen zájemcům o čínský trh pomoci.
Jaké jsou nejčastější překážky pro podnikatele při dovozu z Číny?
Překážek je více, motivace je však čím dál silnější. Každý už má dost nevýdělečných a nicneříkajících projektů a e-shopů se stále stejným zbožím či službami, které se v ČR hojně nabízejí k prodeji. Proto se čím dál více podnikatelů zaměřuje právě na import zboží ze zahraničního trhu, v tomto případě z Číny.
Než dojdu k překážkám… Spousta podnikatelů, zejména těch začínajících, vůbec neví, co kupovat, dovážet a prodávat. Často jsou to různé cetky, doplňky k mobilním telefonům, oblečení, tablety, různé gadgety a podobně. Setkávám se se spoustou zájemců o dovoz a jsou mezi nimi i tací, kteří mají jasno. Po rozebrání konkrétního případu se ale dostaneme k tomu, že ceny již tolik zajímavé nejsou v návaznosti na drahou přepravu nebo poskytování následného servisu. Spousta potenciálních dovozců si ani neuvědomuje, co mohou dovážet a co naopak nesmí. Setkal jsem se i s kuriózními požadavky na výrobu, ale to zde zmiňovat nechci.
Protože se ve skutečnosti veškeré informace objevují v knize Dovoz zboží z Číny, zmíním tu jen pár informací.
Inzerce | Chci tu být také
Úvodní překážkou je jistě strach o to, že podnikatel může na takovou vzdálenost přijít o peníze v rámci podvodného jednání. Objedná zboží, pošle peníze a „dodavatel“ přestane komunikovat. Já to však tak černě nevidím. Jsou určité bezpečnostní zásady a postupy, které když podnikatel dodrží, toto riziko minimalizují.
Vy jste nikdy podveden nebyl?
To nemohu říci, ale mám zkušenosti i s podvodem na českém Aukru, kdy jsem byl jako spotřebitel podveden o více než pět tisíc korun. A to je český „dodavatel“ od vás vzdálen třeba 30 km. Číňan 8000 km. I přesto, že podvedených bylo stovky, Policie ČR případ odložila. Podnikání je risk a v porovnání s jinými případy se stále jedná o přijatelné riziko.
Kde tedy hledat solidního dodavatele?
Jednoznačná odpověď je taková, aby podnikatel za svým dodavatelem do Číny vycestoval. Příležitostmi je jistě nespočet konaných veletrhů v Hongkongu a Číně. Pokud podnikatel nemá na cestu finance nebo čas, lze vyhledání provést na internetu. Tam je ale potřeba být obezřetný. Vyhledání na b2b portálech není nic složitého, avšak podnikatel musí dodržovat určité postupy.
Jak lze následně ověřit, zda je dodavatel výrobce či dealer?
U drobných dovozců je to podle mne jedno. Pokud si nechají zaslat 50kilový balíček kurýrem, může jim být jedno, zda jeho dodavatel je výrobce, nebo překupník. Kolikrát mají překupníci lepší ceny než sám výrobce. A o servisu ani nemluvě.
Mohou nastat nějaké problémy při následné komunikaci? A jak vůbec komunikovat?
Problémem může být určitá jazyková bariéra. A to nejen ze strany českého podnikatele, ale i z čínské strany. Ne každý je v anglické technické terminologii vzdělaný a v případě řešení rozhodných detailů může vzniknout problém. Tím spíše po emailové komunikaci bez možnosti výrobek vyzkoušet a otestovat. Mně angličtina také nikdy moc nešla, ale domluvil jsem se.
Na jaké platební metodě se s dodavatelem domluvit?
Platebních metod je více a každá je vhodná pro jiný případ a fázi spolupráce. Existují i platební metody, které mohou do jisté míry kupujícího ochránit před podvody, ale ne každý dodavatel na ně přistupuje a problematika je obecně složitější. Jen kniha o nich pojednává na dvaceti stranách.
Jak je to s daněmi a se clem? Jak je vypočítat?
Pro výpočet cla posouží jedna z metod, která je uvedena na mém fóru importservis.cz. Na otázku kdy a v jaké výši se bude platit daň z přidané hodnoty, je v podstatě jednoduchá odpověď. Vždy nad celkovou hodnotu zásilky 22EUR (mezi soukromými osobami nad 45EUR). Procesně však rozlišujeme plátce a neplátce DPH. Problém ale dělají ti podnikatelé, kteří chtějí ušetřit každou korunu na daních a vymýšlejí, jak by si nechávali zasílat nízkohodnotové nebo podhodnocené zásilky. Tímto tématem se ani nezabývám.
Jak se řeší případné reklamace?
K této otázce řeknu jen fakta: České právo hovoří o poskytování záruky 24 měsíců. Číňané dávají 12 měsíců. Náklady na přepravu drahé, popřípadě zdlouhavé, často se nestihne zákonná lhůta pro vyřízení reklamace. Dá se říci, že dovozce bude celý reklamační proces dotovat. Východiskem je bezporuchové zboží, nebo levně nakupovat a draze prodávat.
Co když se stane nějaká mimořádná situace v souvislosti s mým výrobkem?
Každý výrobek může mít poruchu přijatelnou, nebezpečnou, ale i majetek a život ohrožující. Pokud dovezete nabíječku k telefonu a ta shoří společně s celým bytem, zaplatí to ten, kdo výrobek uvedl na trh. Pro tyto případy je vhodné podnikatelské pojištění.
Co vše je pro dovážení zboží z Číny nutné zařídit?
Především je důležité mít elán s určitou dávkou trpělivosti. Povinností je mnoho a vždy závisí na konkrétním obchodním případu. Od přidělení EORI čísla na celním úřadě, přes zajištění technické dokumentace, posouzení shody s technickými normami, vyhotovení ES prohlášení o shodě, umístění zákonných označení, tvorbu návodů v úředním jazyce země uvedení na trh, registraci a odvádění recyklačních a autorských poplatků až po pojištění. V tomto ohledu též kniha pomůže.
Je to snazší, nebo složitější než dovoz např. z USA?
O praktickém importu z USA toho vím jen málo. Nicméně v rámci povinností se právní předpisy vztahují na třetí země, což je Čína i USA bez rozdílu. I přesto, že čínské výrobky ovládají USA stejně jako EU, s výrobky vyrobené v USA je menší potíž. A to zejména v otázkách bezpečnosti a kvality. Navíc obchodníci z USA jsou nám rozhodně mentalitou blíže než obchodníci z Číny. Lze se tedy lépe a výhodněji dohodnout.
Jaké máte vlastní zkušenosti s dovozem z Číny?
V prvním ročníku na vysoké škole jsem začal podnikat. Rok jsem úspěšně vedl úklidovou firmu, ale neustále mě lákala práce doma a e-shopy. Protože jsem se rád odlišoval od ostatních podnikatelů, kteří podnikání vedou jinak, než bych ho vedl já, potřeboval jsem něco, co tu není, co bych uvedl jako „jednička“, kompletně bych vytvořil strategii a když to půjde, dostavil by se úspěch.
Jako student jsem tehdy měl prostředky na hosting a pár korun na první zboží. Ač to všechno pro mě byla jen taková hračka ve volném čase mimo studium, opravdu se povedlo vytvořit několik větších a ziskových e-shopů. Dovážel jsem mnoho produktů. Nejúspěšnější však byly koncem roku 2007 elektronické cigarety. Nikdo nevěděl, co to je. Dnes, když přijdu do baru a všichni je tam kouří, rád dělám neznalého a nechávám lidi vysvětlovat mi, co to vůbec je. (smích)
Celý proces podnikání byl hodně o kreativitě a o odlišení od ostatních podnikatelů. Z původního vkladu do podnikání 5 000 Kč, jsem za dva roky měl statisícové zisky, vlastní prodejnu a dokonce e-shop v Německu. Poté jsem měl ještě další e-shopy, též s výrobky z Číny, které jsem však s koncem studia odprodával.
Proč jste knihu napsal a komu je určena?
Zaplnil jsem v podstatě díru na trhu a odpověděl na nejasné otázky všem, kteří chtějí do dovozu jít. Zjednodušeně jsem shrnul do jedné publikace to, co jsem se celá ta léta učil.
Stojí 999 Kč. Nezdá se vám to na knihu příliš mnoho?
Mně osobně ne, i když někomu určitě ano. Mé výrobky a služby nikdy nebyly levné. Naopak se řadily spíše k nejdražším na trhu. Řeknu však to, že kdyby zde taková kniha byla před 6 lety, kdy jsem import s Čínou začínal, koupil bych si ji i za dva tisíce. Ze zkušeností vím, že jedna návštěva ČOI stojí 10 000 Kč. To se mi zdá příliš mnoho.
Podnikáte v Číně?
Už ne. Styk s Čínou a partnery si do jisté míry uchovávám, ale s Čínou již neobchoduji. Je to o dalším jedinečném nápadu, který se mi už dlouho nedostal. Pověsil jsem to na hřebík. Navíc mě to přestalo bavit. Tím ovšem ostatní zájemce o dovoz neodrazuji. Jen jsem člověk, který nechce dovážet vše, co mu cvrnkne přes nos. Podnikání nebylo mým celoživotním snem, jen se mi prostě podařilo pár dobrých akcí. Chtěl jsem si v klidu a s penězi dodělat VŠ a najít zaměstnání v oboru.
Sled ekonomických událostí státu to ale nedovolil, a tak s praxí hledám v soukromé sféře. Paradoxně s tím mám však problém. Nikdo by ani nevěřil, kolik zaměstnavatelů nechce lidi s vlastními nápady a kreativitou. Inzeráty se hemží požadavky na cílevědomost, kreativitu a samostatnost a přitom chtějí roboty na předem definované úkoly a na kreativitu a strategii si nesmyslně najímají externisty. Je to ale vina HR procesů ve firmách… Jak může personalista v uchazeči objevit něco, co strategický majitel firmy v duchu potřebuje?
Takže se nyní starám o prodej knihy, píši další o strategii podnikání a e-shopech, pomáhám při různých projektech těm, co potřebují, chodím po pohovorech a s úsměvem přijímám odmítání. V září bych rád uspořádal masivní přednášku o importu z Číny, a to zejména pro studenty. Zatím hledám organizátora.
Těm, kdo však mají nějaký kvalitní byznys plán a vědí objem případného dovozu, jsem schopen přes jednoho z partnerů v jejich obchodním případě pomoci s kompletním zajištěním importu.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |