Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Snad každý Čech a Slovák, který se zajímá o optimalizaci pro vyhledávače, se musel setkat s přezdívkou Arar, pod níž vystupuje Jan Linhart, zakladatel vlastní společnosti zabývající se právě zvyšováním příjmu webových stánek pomocí SEO, spoluautor úspěšné knihy a dnes také provozovatel mnoha zajímavých projektů…
Činnost Jana Linharta se týká primárně rozvoje vlastních webových projektů a SEO. Často jej vídáme na různých diskuzních fórech, kde radí a diskutuje právě o zvyšování návštěvnosti a problémy s vyhledávači. Můžeme jej zařadit mezi české legendy ve svém oboru.
Začátkem roku například založil první coworkingové centrum v Olomouci, kde chce sdružovat podobně smýšlející lidi, kteří si navzájem mohou poradit a pomoci v podnikání. Zatím má k dispozici „pouze“ dvě kanceláře, do budoucna se však hodlá rozšiřovat. Minimální kapacita je teď 13 lidí, mezi nimiž je i František Szabó, provozovatel Linkmonitor.cz. Zajímavým projektem jsou ale i Soutěže.cz, kde si lidé mohou založit vlastní soutěž. Budou jim poskytnuty správné a kompletní právní podmínky, propagace zdarma a možnost vložení iframe na svůj web. Uživatelé tak ušetří za právníka, ale i za programátora.
Jak to ale většinou bývá, začátky jsou nevyzpytatelné a překvapující. Stejně tomu bylo i u Honzy Linharta, který se optimalizaci pro vyhledávače věnuje od roku 2004. „Tehdy probíhala soutěž Běžešelemovací řůčovičky, které jsem se sice přímo neúčastnil, ale díky ní jsem se začal o SEO více zajímat,“ vzpomíná na své začátky podnikatel, kterému se podařilo na SEO zbohatnout a založit i vlastní společnost.
Inzerce | Chci tu být také
SEO má hodně společného s prodejem odkazů, netrvalo tedy dlouho a i s tímto se Honza Linhart musel setkat. „Brzy mi napsalo jedno zahraniční casino, jestli bych neprodal odkazy ze svého webu. Souhlasil jsem a vydělal tak první peníze za prodej odkazů. Říkal jsem si, že když se na jednom webu dají peníze takto vydělat, mohl bych takových webů mít více,“ popisuje s úsměvem na tváři Linhart, který v té době teprve začal objevovat, proč je o odkazy vůbec zájem, jaké jsou ceny a co to vlastně je Pagerank.
Zrodila se tak první myšlenka, jak na prodeji odkazů vydělávat. „Začal jsem tedy budovat vlastní síť webů, ze kterých bylo možné prodávat odkazy. Weby jsem začal i kupovat a měl jich stále více a více,“ dodává a vzpomíná, jak vkládal svoje první poptávky na fórum JakPsátWeb.cz v době, kdy Webtrh ještě neexistoval, a mnoho lidí v jeho činnosti nevidělo smysl: „Pamatuji, jak jsem zájemcům o prodej webů musel vysvětlovat, co to Pagerank je a proč na něm tak lpím. Teď už se do takových situací nedostávám.“
Dnes má Linhart v oblasti SEO nesčíslné zkušenosti, ale sám dodává, že se stále učí: „Cokoliv nového dělám, je pro mě i učením. Nikdy nemohu říct, že už o SEO vím všechno a nic mě nepřekvapí. Zkoušením se člověk vždy naučí nejvíce. Mohu sledovat video a číst knihy, jak správně plavat, ale když skočím do bazénu, tak se teprve tréninkem a cvičením udržím nad vodou. Rozhodně proto doporučuji zkoušet, co má jaký efekt, a podle toho se učit.“
Samotné SEO je stále hodně diskutované. Mění se v něm trendy, točí se v něm miliony. Mnoho lidí však ani nezná správnou definici, která by vystihla podstatu optimalizace pro vyhledávače, na což poukazuje i Linhart: „Hodně lidí skutečně neví, co to SEO je. Myslí si, že stačí upravit titulky webu a SEO je hotové. Jiní zase spoléhají jen na nákup odkazů, čímž svoje SEO dokončí. To je ale chyba,“ připouští a sám SEO definuje jako postup vedoucí ke zvýšení cílené návštěvnosti z vyhledávačů a následné získání zákazníků z příchozích návštěv.
Nedílnou součástí SEO by měla být i úprava informační struktury webu. Mnoho lidí se totiž při příchodu na web vůbec nevyzná a nenajdou řešení svého problému: „SEO je pro podnikatele velice důležité, jelikož může jejich podnikání zásadně pomoci. Ne každému se ale musí vyplatit. Když můj web není dostatečně konkurenceschopný nebo má příliš nízký konverzní poměr, investice do SEO se nevyplatí.“
SEO však podle Linharta není základem úspěchu v podnikání. „Tím je spíše kvalitní produkt nebo služby. Žádná reklama mi z dlouhodobého hlediska v úspěchu nepomůže, pokud nejsou moje produkty a služby dostatečně kvalitní,“ upozorňuje a připouští, že mnoho internetových firem nikdy o SEO neslyšelo, přesto jsou úspěšné. Mají totiž kvalitní produkty a služby a na nich mohou stavět svůj marketing: „Každá vložená koruna do reklamy se mi může vyplatit s určitou efektivitou a u SEO je pravděpodobnost, že tato efektivita bude větší než u jiných forem reklamy.“
Na otázku, zdali lidé důležitost SEO podceňují, Honza trochu zaváhal: „Jak kdo. Někteří jej podceňují, někteří přeceňují. Otázkou je, co je součástí SEO a co nikoliv. Dobře strukturovaný web s výhodami oproti konkurenci bude ve vyhledávačích pravděpodobně i bez toho, aniž bych do SEO investoval. To samé platí i u kvalitních produktů, které když mám, je zbytečné příliš investovat do SEO.“ Zároveň však připouští, že mnoho obchodních zástupců může důležitost SEO pro firmu přeceňovat a vidět v ní základní kámen v úspěchu na internetu. Pokud ale patříte mezi stovku obchodů se stejným sortimentem, nemusí vám ani sebelepší SEO pomoci. Ani vysoké pozice ve vyhledávačích z vás neudělají milionáře, je nutno raději investovat do jiných činností.
Začínající podnikatelé mají mnohdy pocit, že právě SEO je může dostat na vrchol. Proto do něj chtějí co nejrychleji začít investovat, což se nemusí vyplatit. „SEO je běh na dlouhou trať. Nikdy nelze říci, že je hotové. Všichni by do něj tedy měli investovat průběžně. Při tom se dá i měřit efektivita prováděných činností a říci, co se vyplácí, a co ne,“ upozorňuje Linhart a podnikání na internetu přirovnává k tomu v off-line světě: „Je to opravdu stejné. Pokud svoje podnikání nerozvíjím a neinvestuji do rozvoje a vylepšení, tak mě brzy předběhne konkurence, která právě teď někde může růst.“
Dalším problémem mohou být samozvaní „SEO odborníci“, kteří dokáží profesionály pobavit i znechutit. Oni, ale i obyčejní lidé, se často dopouští i základních chyb: „Asi tou největší jsou duplicity jakéhokoliv charakteru. Stejný web na různých adresách, stejné titulky, texty a podobně jsou prostě špatně, stejně jako uživatelská nepřívětivost webu. Když návštěvník přijde na web a musí hledat, o čem web vlastně je, tak je to celé k ničemu.“
A jak Honza vidí budoucnost SEO? „Většina způsobů nejspíš zůstane zachována. Stále však budou důležité zajímavé a aktuální informace na webu. Předpokládám také, že se bude zvyšovat vliv sociálních sít a více firem na nich začne být aktivních.“
Honza Linhart pořádá i řadu školení, kde lidem radí, jak svoje weby pro vyhledávače optimalizovat a jak zase ne. „Školení je činnost, která mě možná baví ze všeho nejvíce. Na začátku vždycky vysvětlujeme různé pojmy a poté ukazujeme, jak zvolit správná klíčová slova a landing page pro posilování webu. Nezapomínáme ani na on-page a off-page faktory a zakázané techniky, kterým je nutno se vyvarovat. Nakonec poskytneme informace, jak veškerou snahu vyhodnocovat.“
Na jedno školení se dostaví průměrně šest lidí. Tím se vše možná odlišuje od řady dalších školení, protože probíhají v jakémsi „komorním“ duchu. V průběhu jsou rozebírány weby účastníků, kde školitelé poskytnou první rady a nápady na vylepšení. Účastníci samozřejmě mohou klást otázky, což s úsměvem ve tváři potvrzuje i Linhart: „Poslední dobou mám dojem, že by hodně lidí chtělo vědět, jak přechytračit vyhledávače. Triky na to samozřejmě existují, ale z dlouhodobého hlediska mohou spíše uškodit, na což také často upozorňuji,“ dodává a všechny naše čtenáře zve na další školení, které probíhá 13. 6. v Olomouci.
Linhart je i autorem známé knihy 333 tipů a triků pro SEO. Na té spolupracoval s Michalem Kubíčkem, přičemž samotnou spolupráci ještě nikde na internetu nekomentoval. „Já jsem napsání knihy tehdy vůbec neplánoval. Až když mi Michal zavolal, zdálo se mi to jako super příležitost vyzkoušet něco nového, tak jsem s nabídkou souhlasil. Práci jsme si rozdělili přibližně na půl, Michal psal především on-page faktory, já zase off-page faktory. Vzájemně jsme se také doplňovali,“ vzpomíná a dodává, že kniha obsahuje i řadu rad, které zkušení čtenáři už znají. Kniha však nemá poskytnout „zlatý grál“, ale vysvětlit základy optimalizace.
„Nejsem dobrý spisovatel. Psaní delších textů mi vždy dělalo problémy. Bylo to pro mě tedy trochu složitější, ale pár řádků jsem každý den zvládl napsat. Michalovi patří velké poděkování, že mě k psaní knihy přizval. Spolupráce byla perfektní,“ dodává Linhart a věří, že se s mnohými čtenáři potká na svých školeních, prostřednictvím své knihy nebo alespoň někde na internetu při boji za větší přívětivost vyhledávačů a vyšší návštěvnost.
Tento článek/rozhovor vyšel před 12 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |