Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Dva absolventi Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Jakub Zajíček a Zdeněk Loziáš se rozhodli podpořit vzájemné vzdělávání se mezi lidmi. Vytvořili aplikaci Mentee, do které můžete zadat dovednosti, které ovládáte a které se chcete naučit. Aplikace vás posléze spojí s lidmi, které můžete vaše dovednosti naučit vy, nebo mohou oni naučit ty své zase vás.
Aplikace je stále ve vývoji, nemá žádného investora a oba zakladatelé ji financují z vlastních zdrojů. Ke stažení by měla být už zanedlouho verze pro iOS a později i pro Android. Jak s ní chtějí její tvůrci prorazit svět? O tom jsem si povídal s Jakubem Zajíčkem.
Jak vás napadlo založit Mentee?
Ona to není úplně typická story, jakou byste čekali u založení firmy. V září 2016 jsem odešel ze své předchozí firmy a začal jsem přemýšlet, kam budu směřovat své aktivity. No a jako obvykle jsem se Zdeňkem jel klasickou trasu z Břeclavi do Zlína a jen tak z hecu jsme si řekli, že než dorazíme, vymyslíme další podnikatelský záměr.
Inzerce | Chci tu být také
Popřemýšleli jsme nad současnými trendy, zamysleli jsme se, co by nás bavilo dělat, a než jsme urazili 20 km, Zdeněk položil zásadní otázku: „Jak můžou lidé sdílet dovednosti?“ Od té doby na projektu usilovně pracujeme.
Proč ale zrovna vzájemné vzdělávání?
Jsme přesvědčeni, že vzdělávání bude stále více atraktivní téma. No a když to spojíte se „sharing economy“, tak to tvoří dost zajímavý koktejl, který funguje.
Představa, že se dokážete spojit s kýmkoliv na světě jen na základě svých dovedností, nám přijde hrozně sexy a žene nás to denně dopředu.
Dneska skoro všichni žijeme na sociálních sítích, na kterých si není problém vyhledat jakkoliv zaměřené komunity a v nich se učit novým věcem, které potřebujeme. Proč je potřeba zakládat samostatnou aplikaci?
Zkuste si najít rodilého Japonce, který vás jen tak po Skypu naučí, jak se dělá sushi. S naší appkou ho v budoucnosti najdete jediným pohybem prstu. A co víc? Ještě poznáte jeho kulturu a uděláte si nového kámoše nebo kámošku na druhém konci světa.
Aplikace je navíc zábavnější a interaktivnější než zájmové skupiny na Facebooku.
Funguje už podobný koncept někde, nebo je to váš zcela unikátní nápad?
Podobné projekty existují, ale nefungují na stejném principu, jak to zamýšlíme my. A vlastně je dobře, že nejsme jediní. Konkurence nám ukazuje, že trh, do kterého se chystáme vstoupit, je atraktivní a svým způsobem již zvalidovaný.
Úspěšné sociální sítě se staly úspěšnými mimo jiné proto, že je na nich dostatek lidí, kteří nás zajímají. To bude zásadní i pro Mentee, protože pokud v ní nenajdu lidi, které hledám, už se nejspíš nevrátím. Není to zásadní slabina vašeho byznysu?
Určité riziko to samozřejmě je. Nicméně aplikace bude vytvořena tak, aby těchto situací nastávalo co nejméně. Chystáme beta testování, které by tyto nedostatky mělo včas odhalit. V případě neuspokojivého výsledku upravíme algorytmus tak, aby vše šlapalo tak, jak má. Budeme moc rádi, když se do testování přihlásíte!
Ono bude spíše zásadní, aby si uživatelé tu aplikaci ihned neodinstalovali a byli trochu trpěliví. Jakmile si člověk zvolí své dovednosti, tak je pouze otázkou času, než najde parťáka nebo parťačku. Nehrajeme si na velký start-up a netajíme se tím, že uživatelů bude na začátku nejspíš méně, než měl Tinder nebo Facebook. O to je to větší výzva!
Navíc samotné učení dovedností je opravdu jen jednou z částí celého projektu. Dle výpovědí členů Skill Sharing skupin je také hrozně moc atraktivní to, že můžou poznat podobně smýšlejícího člověka na stejné vlně. To se už vlastně i několikrát stalo a máme řadu příběhů a děkovných zpráv.
Kolik si myslíte, že musí aplikace mít uživatelů, aby byla reálná šance, že skutečně najdu někoho, kdo mě naučí to, co potřebuji?
Překvapivě celkem málo. MVP testování nám ukázalo, že nebyl problém vzájemně propojit všech 14 lidí, s kterými jsme v rámci tohoto testování pracovali. To znamená, že už při 14 lidech měl každý alespoň 1 parťáka, se kterým si měl navzájem co říct.
Samozřejmě se to také odvíjí od počtu dovedností, které si člověk zvolí. Čím více dovedností se chci naučit nebo můžu předat někomu jinému, tím větší množství lidí se mi ukáže, a tím větší je šance, že se něco nového naučím a někoho nového poznám.
Jak chcete uživatele získávat?
Máme vytvořenou poměrně aktivní komunitu na Facebooku v našich Skill Sharing skupinách. Ta hlavní vznikla v České republice a posléze jsme s naším ambasadorem našli způsob, jak zaujmout i trh UK. Takže chceme čerpat z velké části i z tohoto kanálu.
Dále samozřejmě využijeme našich marketingových dovedností. Ať už se jedná o marketing na sociálních sítích (velký potenciál při globální expanzi vidíme především na Instagramu), PPC reklamu, kvalitní PR, motivační refferal systém uvnitř aplikace atd. Jakmile aplikace vyjde, budeme o ní říkat úplně všude, všem a pořád. Možná zaklepeme na dveře i vám!
No a v září plánujeme cestu do Anglie, kde se několik dní zdržíme a budeme aplikaci rozšiřovat mezi studenty v Liverpoolu a Manchesteru v rámci Fresher’s week. Pro prváky je Mentee super nástroj, jak najít nové kámoše a vytvořit si svůj první social circle. S tímto nápadem přišel Vašek Tomanec, který nám pomáhá poznat tamnější trh a prosadit Mentee na Ostrovech.
Takže, pokud plánujete dlouhodobější pobyt v zahraničí a zajímá vás možnost být ambasadorem, rozhodně se nám ozvěte.
Takže chcete do aplikace zapojit uživatele, co umí konkrétní dovednosti, nějak svépomocí… Třeba najmout učitele angličtiny, protože se dá očekávat, že zrovna angličtinu se bude chtít učit hodně lidí?
Aplikace je přístupná úplně všem, kdo se chce vzdělávat a růst. V rámci Skill Sharing skupin se našli i profesionálové, kteří nechtěli, aby jim ostatní členové za jejich služby platili, nýbrž je naučili nějakou jinou dovednost. Může to být dost zajímavý nástroj na akvizici nových klientů. Nevíme úplně přesně, kam se všechno vyvine a co na to řeknou uživatelé. To je na tom to největší vzrušení a jízda!
V budoucích verzích ale pracujeme i s myšlenkou profesionálních účtů pro odborné lektory.
Najít někoho ještě neznamená, že ke společnému vzdělávání skutečně dojde. Bude fungovat i nějaké hodnocení či nějaká jiná zpětná vazba?
Ano, toto je riziko, které může nastat. Z našeho předběžného šetření přesně tato situace dokonce ve Skill Sharingu několikrát nastala. V první verzi Mentee zatím hodnocení nebude, ale hned v té následující ho plánujeme.
Skutečnou motivací „výuku“ provést by tak mělo být pozitivní hodnocení od uživatelé, se kterým se setkám. Podobně, jako tomu bylo na začátku Airbnb. V dalších verzích pak chceme přidávat další „motivátory“.
Každopádně verze 1.0 bude bez těchto featur a bez hodnocení. Už teď je appka poměrně dost technicky náročná a kdybychom ji stále nafukovali, tak ji nevydáme nikdy.
Jak na tom všem chcete vydělávat?
Vydělávat na tom samozřejmě musíme. Jinak by to byla jen hodně drahá hračka. Monetizačních modelů máme připravených hodně, ale mluvit chceme zatím pouze o jednom, a to o prémiových účtech.
Za velmi přijatelné měsíční feečko uživatel získá přístup ke skvělým funkcím uvnitř aplikace, přístup k materiálům a celkově bude zážitek z celého používání Mentee mnohem příjemnější.
Jak velký finanční potenciál v Mentee vidíte?
Vzhledem ke globálnímu zaměření aplikace vidíme finanční potenciál obrovský. Bohužel Česká republika je poměrně specifická v tom, jak jsou lidi zvyklí utrácet za aplikace. Dlouho jsme se na všechno dívali českou optikou a až hlubší výzkum ve Velké Británii nám ukázal, že procento platících uživatelů a částka nemusí být rozhodně tak konzervativní, jak jsme původně zamýšleli.
Dosud nemáte investora. Proč ne?
A proč jo? V týmu máme lidi znalé managementu a rozjezdu firem, skvělé vývojáře a lidi, kteří rozumí financím, právu, obchodu a marketingu. V současné chvíli nevidíme u investora výraznější přínos.
To, že nám dá někdo peníze nebo know-how neznamená, že bude méně práce. Ano, celý proces to urychlí, ale stejně to budeme muset odmakat my. Nechceme se vzdávat kousku firmy a svobody za to, že budeme někde o půl roku dříve. Chceme si celý start-up příběh zažít se vším všudy a klidně budeme další 2 roky bydlet na bytě v 6 lidech (jako nyní), jíst těstoviny s kečupem a chodit pěšky.
Ale jinak jsme navázali spolupráci s výborným, podobně zaměřeným, webem! Takže jestli nás chcete podpořit, aktivujte si free trial a my získáme 10 dolarů pro rozvoj aplikace. Moc děkujeme.
Uvažujete tedy o investorovi vůbec?
Jeho přínos by musel být opravdu velký. Zatím nedokážeme přesně pojmenovat to, co (nebo kolik) by musel do Mentee přinést, abychom o něm začali uvažovat.
Možná jsme naivní, ale pokud budeme držet rostoucí trend, tak investora nepotřebujeme.
Ale samozřejmě – jestli za námi příjde investor, z jehož skillů si sedneme na p*del, tak jsme setkání a dialogu otevřeni.
Kdo by jím ideálně mohl být?
Někdo, kdo by nám sedl lidsky a nezkazil úžasnou atmosféru, jakou v týmu máme. Někdo, kdo do Mentee přinese strategický „násobič“ toho, co všechno může naše appka způsobit. Bude sdílet naše vize a hodnoty a nedá „do hry“ jen trochu peněz a nesvobody.
Je Mentee vaše první podnikatelská zkušenost?
Já se kolem podnikání motám zhruba od 18 let, ale první skutečné výsledky se dostavily až zhruba ve 20 nebo 21. S bývalým kolegou jsme prodávali movitý a nemovitý majetek našich klientů. Začali jsme na mobilech a po roce a půl jsme prodávali drahá auta a nemovitosti. Naší prací jsme takto klientům vydělali více než 10 milionů korun.
Zdeněk se okolo podnikání pohybuje zhruba stejně, od svých 18 let, má za sebou několik projektů, které ač neměly větší úspěch a publicitu, tak mu přinesly spoustu zkušeností. Jeho poslední projekt se věnoval zpřehlednění nabídky vysokých škol v České republice a urychlení a zjednodušení podávání přihlášek.
Jaký to je pocit, rozjíždět něco nového?
Úžasný. Mentee je v tuto chvíli náš život a ani si vlastně nepřipouštíme, že by v nějaké formě náš projekt neuspěl. Milujeme celý ten proces, kdy se něco tvoří a vymýšlí.
Mentee nás naučilo žít také hodně low-cost. Když se nás někdo zeptá, jestli půjdeme na pivo, tak si útratu přepočítáme třeba na PPC a na množství lajků / e-mailů, které nám tento obnos peněz přinese. Jestli je výsledek větší než 0, zůstáváme v kanceláři.
No a samozřejmě to jsou stovky hodin tvrdé práce od rána do rána, včetně víkendů a svátků.
Co vás zatím potrápilo nejvíce?
Udržet směr a kurz. Na začátku cesty se často střídaly pocity toho, že je Mentee nápad století s pocity, že to nebude fungovat. V jednu chvíli jsme dokonce Mentee dali „do šuplíku“ a začali pracovat na něčem jiném. Nebýt našich týmových kolegů Petra a Lukáše, tak možná tento článek nepíšeme.
Nyní už Mentee ale věříme 100% a jsme přesvědčeni, že děláme super věc.
Vím, že na začátku všichni dělají všechno, ale už víte, na co byste se v budoucnu chtěli v rámci firmy soustředit? Kdo třeba povede obchod, kdo vývoj apod.?
Je to tak, opravdu pracujeme všichni na všem podle toho, na co máme talent. Nehrajeme si na funkce a preferujeme spíš talenty jednotlivců v týmu a to, co jde komu nejlépe. Snažíme se udržet plochou flexibilní strukturu. Teprve až budoucí měsíce a rozvoj v jednotlivých teritoriích ukážou, kde bude potřeba náš tým posílit a kde už si sami nevystačíme.
Zatím to vypadá ale tak, že já a Zdeněk se budeme věnovat rozvoji marketingu a obchodu v jednotlivých teritoriích, Petr zajistí strategický rozvoj a provoz společnosti, Dana má na starost backoffice a vše okolo účetnictví, Marek má na starost finanční řízení a rizika, Lukáš technologický vývoj aplikací a souvisejících softwarových řešení nejen v cloudu a Vašek je ambasadorem pro trh Velké Británie a managerem nových ambasadorů.
Máte někoho, kdo vás hodně inspiruje?
Nejvíce se inspirujeme v týmu navzájem. Ale jinak máme hrozně rádi Garyho Vaynerchuka, se kterým sdílíme zdravý pohled na podnikání a byznys celkově. Dále nás baví Richard Branson kvůli jeho odhodlání, odvaze, vitalitě a vytrvalosti najít vždy nejlepší řešení a lepší službu lidem.
Kde se vidíte za 2 roky?
Za dva roky bychom byli rádi, kdybychom dokázali Mentee prosadit ve všech evropských státech. V tu dobu budeme mít nejspíš mnohem širší tým plný odhodlaných lidí změnit svět k lepšímu. Snad.
No a pak Amerika. Ale to je úplně jiná písnička. Díky za rozhovor!
Každopádně jdeme vytvářet dovednostního pomocníka – globální systém sdílení dovedností, a to nám dává smysl. Může to pomoci vám všem.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 3 měsíce
Před 5 měsíců
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |