Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Lze na mateřské a rodičovské dovolené podnikat? Kdo bude platit zdravotní a sociální pojištění, nezanedbám podnikáním své děti? Takové a podobné otázky se jistě honí hlavou mnohým nastávajícím matkám i hrstce otců, kteří se odvážili zůstat doma s dětmi místo jejich matky. Jak je to s podnikáním na rodičovské dovolené, vysvětlí následující článek.
Pro podnikání na rodičovské dovolené se v posledních letech odhodlává stále větší procento žen-podnikatelek. Jedná se o ideální způsob, jak skloubit kariéru a výchovu dětí, aniž by byla jedna z oblastí života ženy zásadně zanedbána. Pro ženu představuje tento model určitou výzvu, jejíž překonání ovšem přináší jasné a příjemné výhody.
Ženy, které podnikají na rodičovské dovolené, zmiňují mezi výhodami především to, že mají dostatek času na péči o dítě, finanční nezávislost na dávkách od státu a možnost regulovat svůj příjem. Udržují se stále v oboru, který je živil před nástupem na mateřskou – přičemž se nezřídka jedná o obor, který je baví a naplňuje.
Na druhou stranu se podnikání na rodičovské dovolené může stát velmi náročnou, stresující záležitostí, neboť se matky musí vyrovnat s nemalými požadavky. Zejména se ukazují problémy při organizaci času – nutnost stíhat schůzky, potřeba najít si prostor pro několikahodinovou soustředěnou práci. Maminky-podnikatelky také často postrádají dostatečný odpočinek. Nastávající matky se musí vyrovnávat s menším množstvím energie v pokročilé fázi těhotenství.
Inzerce | Chci tu být také
Žena, která se živí podnikáním na volné noze a nechce svou činnost přerušit ani při péči o děti, musí mít všechny potenciální nesnáze na zřeteli. Zejména se musí naučit organizovat svůj čas, počítat s větší časovou rezervou, která připadne na často nečekané, aktuální požadavky dítěte, naučit se dostatečně odpočívat a nebát se svěřit dítě do péče druhé osoby – partnera, člena rodiny nebo i profesionální chůvy.
I mezi ženami, které před mateřskou nepodnikaly, se tento způsob přivýdělku během rodičovské dovolené stává čím dál populárnější. Pokud chce žena začít podnikat na rodičovské dovolené, je nejlepší začít zvolna: stačí pracovat pár hodin týdně, touto prací může být cokoliv: oblíbené ruční práce, psaní textů či překladů nebo příprava podnikatelského záměru. Spolu s tím, jak dítě roste a zvyšuje se jeho samostatnost, přibývá přirozeně na objemu i práce. Matka se může dítěti dostatečně věnovat, zajistit rodině pohodlnou existenci a dítě se zároveň nenásilně naučí, že k němu matka nepřiběhne, kdykoliv se mu zamane.
Zaujala vás možnost podnikání na mateřské? Potom je třeba vědět, jak se k tomuto modelu staví zákony České republiky. V první řadě je potřeba rozlišit dva rozdílné pojmy: mateřská dovolená a rodičovská dovolená.
Mateřská dovolená začíná šest až osm týdnů před plánovaným datem porodu a trvá 28 týdnů v případě jednoho dítěte či 37 týdnů u dvou nebo více dětí. Nastupuje na ni pouze matka, otec ji absolvuje ve výjimečných případech (úmrtí matky, adopce dítěte). V tomto období matce připadá takzvaná peněžitá pomoc v mateřství, která se začíná vyplácet od data mezi 8. – 6. týdnem před porodem, které si matka sama určí tzv. „odchodem na mateřskou“. Pokud matka toto období neurčí, začíná se pomoc vyplácet automaticky od šestého týdne před plánovaným datem porodu. Peněžitá pomoc v mateřství se vypočítává z předchozího příjmu matky, s výjimkou matek-podnikatelek. Ty mají na tuto dávku nárok pouze tehdy, pokud si platily nemocenské pojištění.
Na mateřské dovolené žena nesmí osobně podnikat ani takové podnikání zahájit. Není ovšem potřeba přerušovat živnost. Žena se nesmí věnovat podnikatelským činnostem, které vykonává sama, tedy například překládání, psaní textů, výrobě rukodělných produktů a jejich prodeji. Může ovšem nadále podnikat prostřednictvím druhé osoby, tedy například dohlížet na své zaměstnance a pověřovat je úkoly. Na mateřské dovolené platí zdravotní pojištění matky stát.
Na rodičovskou dovolenou může nastoupit matka či otec dítěte. Rodičovská dovolená bezprostředně navazuje na mateřskou dovolenou a během ní je rodiči vyplácen rodičovský příspěvek až do čtyř let věku dítěte. Tento příspěvek náleží i matkám-podnikatelkám, které si neplatily nemocenské pojištění.
Během rodičovské dovolené může rodič svobodně podnikat, zákon v tomto směru nestanovuje prakticky žádná omezení. Jediné, na co zákon dohlíží, je fakt, aby rodič na dobu, kdy se kvůli pracovním povinnostem nemůže věnovat svému potomkovi, zajistil dítěti péči jiné dospělé osoby. Pokud na rodičovské dovolené podnikáte, připravte se na to, že za vás stát nebude hradit pojištění. Ve chvíli, kdy si začnete takto přivydělávat, se pro stát stáváte podnikatelem bez ohledu na to, zda pečujete o dítě, či ne. Veškerá pojištění si tak musíte uhradit sami – zdravotní v plné výši, sociální pouze v rámci tzv. vedlejší samostatně výdělečné činnosti.
Pokud na rodičovské dovolené zahajujete podnikání, vzniká vám ohlašovací povinnost na finančním úřadě, České správě sociálního zabezpečení a vaší zdravotní pojišťovně. Podnikání při rodičovské dovolené je vždy vedlejší samostatně výdělečnou činností. Jako rodič-podnikatel máte povinnost podat daňové přiznání a řádně zdanit své příjmy.
Láká vás podnikání na mateřské či rodičovské dovolené? Jste matka-podnikatelka nebo se chystáte během rodičovské dovolené teprve podnikání rozjet? Podělte se s námi o vaše názory či zkušenosti…
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 3 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |