Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Hotjar je další ze startupů, na které se v posledních měsících upínají oči veřejnosti. Důvod je zřejmý – patří k softwarovým společnostem, kterým se podařilo dosáhnout tzv. hyper-růstu. Jen za prvních 6 měsíců nasbírali 60 000 uživatelů beta verze a za celkově pouhých 30 měsíců fungování vyrostli na neuvěřitelných 10 milionů euro ročního revenue (~250 mil. Kč).
Podobně jako HubSpot, jehož cestu z nuly na 100 milionů dolarů za 8 let jsme podrobně diskutovali v tomto článku, se pokusíme i Hotjar a jeho raketový růst rozebrat na jednotlivé kroky a to tak, abyste si z toho něco do svého businessu mohli odnést také vy.
Hotjar je nástroj, který zkoumá aktivitu a chování uživatelů na vašem webu, přičemž následně umožňuje velmi komplexní a podrobnou analytiku. Funkcí, pro které ho webmasteři, markeťáci, UXáci a další nejvíce používají, je hned několik.
Především je známý tvorbou heatmap, tedy přehledně zobrazuje, kam uživatelé směrují svoji pozornost, viz příklad zde:
Inzerce | Chci tu být také
*heatmapa z německé Wikipedie
Kromě toho podobně jako český Smartlook nabízí i celá nahrávání pohybu uživatelů po stránce, což je samozřejmě obojí velmi praktické, neboť se jakékoliv úpravy na webu díky Hotjaru nezakládají na domněnkách ale praktických a prokazatelných datech od koncových uživatelů.
Další specialitkou je pak analytika cest ke konverzi (conversion funnels). Každý web má nějakou předpokládanou trasu uživatele (od zobrazení úvodní stránky, přes stránku ceníku až po kontaktní formulář nebo podobně) a Hotjar vám ukazuje, v které části této trasy se nejvíce lidí ztrácí. Snadněji pak odvodíte, kde je na webu zakopaný pudl.
A v neposlední řadě Hotjar také analyzuje formuláře, což samozřejmě také slouží v konečném důsledku ke zvýšení konverzního poměru. Jak? Když vidíte, co uživatelé vyplní a kde se případně zastaví a odejdou, můžete si odvodit, zda nejsou vaše formuláře nebo jiné CTA prvky příliš komplikované, zda je třeba je přestavit nebo podobně.
Stejně jako HubSpot i Hotjar nabízí základní verzi své aplikace zdarma (o výhodnosti zavedení freemia jsme diskutovali zde). Podle CEO a zakladatele Davida Darmanina Hotjar původně freemium neplánoval, 29 euro / měsíc měl být vstupní level. Ale po necelém roce free beta verze si uvědomili, jak je model freemia mocný, neboť odbourává strach z vyzkoušení a rychleji se šíří, a rozhodli se ho ponechat napořád.
Free verze je omezena limitovaným počtem návštěv na webu. Placené tarify následně začínají na 29 euro měsíčně a končí na 989 eurech pro vysoce navštěvované webové portály.
Princip je to klasický:
Myšlenka zní jednoduše, že?
Pojďme se tedy podívat podrobněji na to, jak se opravdu skládá dohromady softwarový startup v rekordně krátké době.
Když budujete společnost úplně z ničeho, jedna z prvních věcí, na kterou si každý podnikatel přijde, je, že potřebujete mít skvělé lidi. Od toho se odvíjí vše. A v případě společnosti, která buduje zcela nový software, je to znát o to víc. Podle slov zakladatele Hotjaru byl dokonalý tým ústřední myšlenkou.
Dokonce si prý nejdříve chtěli ozkoušet, jak dobře jim jde v týmu spolupracovat, a dříve, než začali budovat samotný Hotjar, vytvořili nejdříve appku Prioritizr, která umožňovala organizovat činnosti podle důležitosti.
Za 2 týdny si tak vytvořili zcela funkční aplikaci, kterou mohli následně sami používat. Rychle si ověřli, že lidi v jejich týmu dokáží dobře spolupracovat, a tento test, kdy udělali celý projekt (ač malý a v krátkém čase) jim umožnil identifikovat problémy ve způsobu jejich práce a případné nutné změny v metodice.
Když se věci zbytečně komplikují, všechno se strašně vleče a s každým dalším nápadem se úkoly rozrůstají. Kolikrát jste třeba chtěli vytvořit něco vy, ale v průběhu vás napadaly nové a nové nápady na rozšíření, takže jste měli čím dál více a více práce, tím pádem se hmatatelný výsledek ztrácel kdesi v nedohlednu? Tým Hotjaru se na to rozhodl jít jinak – nic nedělat zbytečně komplexní a určili si tzv. použitelné minimum.
Jak by měl minimálně vypadat produkt, aby ho někdo s užitkem používal?
Jakmile měli nadefinováno to nejnutnější, co by aplikace měla obsahovat, pustili se do její tvorby a po dosažení kýžených funkcí software prostě rozjeli. Žádné zbytečné čekání na milion dalších funkcí. To jim umožnilo pružněji fungovat a zároveň se věnovat i všem ostatním důležitým věcem – marketingu, sběru zpětné vazby a podobně.
Člověk se na začátku každého podnikání snadno ztratí v oficialitách – logu, barvách, jménu společnosti, registrování doménového jména. Tyto věci jsou samozřejmě velmi důležité, ale produkt a nápad samotný je ještě mnohem důležitější.
Je zajímavé zmínit, že to bylo až v okamžiku, kdy měl tým Hotjaru vymyšlené základní věci, produkt, sestavený tým i plán apod., kdy teprve registrovali společnost, doménu, vymysleli název a podobně.
Mít jasně definované “použitelné minimum” je jistě fajn, ale realizace samotná může být taky pořádný oříšek. V projektech, které vyžadují komplikovanější procesy a jsou poměrně rozsáhlé samy o sobě, se snadno člověk ztratí. Tým Hotjaru na to šel velmi chytře.
Fakt, že nenechali utíkat pozornost k věcem, které nesouviseli s určenými prioritními úkoly, jim umožnilo postupovat velmi rychle dopředu. S každou dílčí částí, kterou zhotovili, pak jednoduše vydali update aplikace.
Jak bylo řečeno na začátku článku, Hotjar už v prvním půlroce svého fungování nasbíral 60 000 leadů – ještě před spuštěním placené verze produktu. Marketing, se kterým toho dosáhli, je ve své podstatě velmi jednoduchý.
Začít produkt prodávat ve chvíli, kdy ho máte hotový, není úplně ideální myšlenka, ač zní logicky. Když k němu až tehdy koncoví uživatelé dostanou přístup a mohou vytvořit nějakou zpětnou vazbu, je již obvykle dost pozdě. Je tu pak riziko, že se nevyhnete velkým změnám, zjistíte, že jste třeba zmařili hodně času na něčem, co lidé nechtějí nebo chtějí udělat úplně jinak.
Lidé, kteří Hotjar budovali, měli z minulosti již dostatečné zkušenosti s tvorbou různých projektů na to, aby se této chybě vyhnuli. Neotáleli proto dlouho a v dalekém předstihu vytvořili web, jehož účelem bylo lidem ukázat “preview” vytvářeného produktu. Ten měl sbírat potenciální beta testery, tedy zájemce o budoucí appku.
To se samozřejmě musí udělat chytře tak, aby se to dalo škálovat. Hotjar se svým “použitelným minimem” se proto nejdříve zaměřil na analytiku malých stránek, které nebyly na betaverzi tolik náročné. S tím, jak software neustále aktualizovali (i podle reálně sbírané zpětné vazby) a nabírali nové uživatele, postupně budovali infrastrukturu, která jim měla dovolit se posouvat směrem k náročnějším a komplexnějším analýzám.
Ve chvíli, kdy se začali registrovat první zájemci o betaverzi, ucítili lidé z Hotjaru neobyčejnou příležitost utvořit kolem aplikace větší haló. Z toho důvodu v již tak rané fázi nasadili motivační systém, který měl za úkol přesvědčit leady, aby šířili software mezi své známé.
Jakmile jste se zaregistrovali, byli jste umístěni na poslední místo v čekacím seznamu (waiting list). Zároveň jste získali unikátní URL, skrz které jste mohli doporučovat Hotjar známým. Čím více přátel jste na seznam Hotjaru dostali, tím výše na seznamu jste se dostali – a tím dříve jste mohli mít přístup ke všem funkcím.
Kromě toho nabídli i několik bonusů:
Zpětná vazba, ptáte-li se na dobré otázky, může někdy přinést velmi užitečná zjištění. Samozřejmě záleží na produktu / službě / oboru, ale je několik univerzálních, které mohou významně pomoci celému projektu. Hotjar takové ohlasy sbíral již od samého počátku, což mu umožnilo průběžně měnit svůj produkt na základě reálných dat.
Klasika. Kolikrát se na tohle někdo zeptal v dotazníku vás? Asi hodněkrát.
Pointa je v tom, že takto můžete objevit doposud neznámé zdroje, kde se pohybuje vaše cílová skupina. Jakmile se určitý zdroj totiž začne objevovat častěji, může vám to napovědět, kde je třeba se propagovat!
Možná zjistíte, že se mezi vašimi návštěvníky vyskytují 2-3 hlavní problémy, které je vedou k vyhledávání produktu jako je ten váš. Pokud víte, jaké problémy to jsou, můžete je lépe adresovat ve své copy a na webu. Ryan Levesque, autor knihy ASK, jen využitím této prosté otázky pomohl desítkám firmám vygenerovat stovky miliónů dolarů.
Netřeba vysvětlovat. Uživatelé vám sami mohou říct, jaký produkt by si nejraději koupili.
Chris Guillebeau v knize Startup za pakatel vysvětloval, že nemá význam ptát se lidí, zda se jim líbí produkt, který tvoříte. Samozřejmě většina řekne ano! Chtějí být milí. Kdo by si troufl urazit druhého ostřejší pravdou, že? Místo toho se ptejte, zda si to koupí! Odpovědi budou velmi odlišné.
Vždy je třeba si validovat veškeré myšlenky a to na těch, kteří jsou (budou) skutečnými uživateli. Hotjar toto provedl tak, že oslovil několik tematických webů a komunit s nabídkou beta testování, přičemž se následně soustředil právě na zpětnou vazbu. Oslovili také blogery a další influencery s nabídkou zkoušky Hotjaru zdarma, případně zda by byli ochotni o produktu (tj. betaverzi zdarma) říct svému publiku.
Betaverzi promovali i pomocí facebookové reklamy, kterou soustředili na lidi se zájmem o marketing a webdesign.
Podle oficiálních statistik za 7 měsíců od spuštění beta verze:
CEO společnosti David Darmanin řekl, že celý první půlrok každý týden zasílal všem uživatelům newsletter, ve kterém osobně psal o všech novinkách, plánech a připravovaných změnách. Mluvil třeba ale také o nezdarech a chybách, které řešili. Hotjar tímto způsobem s uživateli vytvářel vztah, protože tak mohli být “součástí vývoje”.
Je zajímavé, kolik úspěšných startupů ve světě dosáhlo mimořádně kladných vztahů se svým publikem jen díky tomu, že byly otevření a nechaly ostatní nahlédnout za oponu.
Kromě toho tyto novinky publikovali i na svém webu a následně je promovali do světa – všude, kde se dalo. Na Facebooku, v guest postech, na tematických serverech a blozích a tak dál.
Stejně jako u HubSpotu (a většiny prudce úspěšných startupů Západu) i zde hrál obrovskou roli obsahový marketing. Podíváte-li se na blog Hotjaru, uvidíte několik věcí.
Jinými slovy:
Snadné a prosté, co myslíte?
TIP: Chcete pomoci se sestavením online marketingové strategie od profesionální agentury? Digitální agentura fresh nabízí novým zákazníkům vstupní konzultaci i analýzu situace zdarma.
Pokračujte: Jak se vyvíjí weby, které dokáží prodat třeba celé byty?
Tento článek/rozhovor vyšel před 6 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Nicolas Vrba již přes 4 roky konzultuje v digitální agentuře Fresh Services, s.r.o. a pomáhá malým i středním podnikatelům využívat efektivně různorodé online kanály k stabilnímu získávání nových zákazníků. Mezi nejvýznamnější klienty, na jejichž projektech pracoval, patří Metrostav Development a.s. nebo ERGO Pojišťovna a.s.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |