Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Má-li nějaká investice dlouhou historii, je to zlato. V aktuální epizodě podcastu jsme rozebrali investice do zlata s privátním investičním poradcem Markem Odehnalem. Ten se na zlato dívá jako na doplněk portfolia, který má svoji specifickou roli. Jak se zlatu daří, co ho ovlivňuje a jak do něj investovat?
Marek Odehnal poukazuje na dva hlavní důvody současného růstu cen zlata. Prvním je geopolitická nejistota. Kdykoli se ve světě děje něco nestandardního (krize, válka nebo recese) investoři hledají větší bezpečí, které často vidí právě ve ve zlatu.
Druhým důvodem je podle něj narůstající poptávka ze strany centrálních bank, především v nedemokratických zemích, jako je Čína, Rusko nebo Turecko. Tyto země chtějí diverzifikovat své rezervy mimo dosah sankcí a zlato je k tomu pro ně ideálním nástrojem.
Odehnal upozorňuje, že ačkoliv zlato aktuálně dosahuje rekordních hodnot, nejedná se o aktivum vhodné pro maximalizaci zisku. Z historických dat podle něj vyplývá, že reálný výnos zlata za posledních 200 let činí v průměru jen 0,7 % ročně. Pro srovnání uvádí třeba akcie, které vynášely 6,5 %, firemní dluhopisy 3,5 % a dokonce i vládní dluhopisy 2,7 %. Zlato tak podle něj neplní roli nástroje pro budování bohatství, ale uchovatele hodnoty.
Z pohledu Odehnala může investice do zlata mít místo v portfoliu jako stabilizační prvek. Ideální podíl se podle něj pohybuje mezi 5–10 %. Důležité je, že v období, kdy akcie klesají, má zlato tendenci růst, a naopak. To umožňuje investory nejen chránit před poklesy, ale také aktivně reagovat. Například realizovat zisky ze zlata a nakoupit levnější akcie.
Důležitou součástí strategie je podle něj i forma držení zlata. Zatímco fyzické investiční zlato (například ve formě slitků nebo mincí) má podle Odehnala smysl až při investicích v jednotkách milionů korun, pro většinu investorů dává podle něj větší smysl investovat prostřednictvím ETF fondů. Ty prý kopírují cenu zlata, mají minimální poplatky, jsou likvidní a umožňují flexibilně reagovat na vývoj trhu.
Jako nevýhodu fyzického zlata zmínil Odehnal vysoké spready mezi nákupní a prodejní cenou a obtížnou likviditu v krizových obdobích. Naopak u ETF je možné provést transakce okamžitě na burze.
Rozhovor se dotkl i srovnání zlata s jinými aktivy. Investice do stříbra, přestože se někdy zmiňují jako alternativní cesta, Marek Odehnal vidí spíše jako spekulaci. Stříbro je podle něj z velké části průmyslový kov a jeho cena dlouhodobě osciluje bez jasného trendu. Obdobně se dívá i na investice do stříbrných mincí, které nemají takovou historickou oporu jako zlato.
Zajímavý pohled nabídl i na srovnání zlata a Bitcoinu. Ačkoliv se často říká, že Bitcoin je „digitální zlato“, podle Odehnala tuto roli zcela neplní. Bitcoin se v krizi nechová stabilizačně, ale spíše spekulativně a s vysokou volatilitou. Naproti tomu zlato si uchovává svoji hodnotu i v období ekonomických otřesů a nabízí se jako nástroj k diverzifikaci.
Rozhovor s Markem Odehnalem přináší nejen jeho pohled na současný vývoj cen zlata, ale také praktické rady, jak investování do zlata podle jeho zkušeností uchopit smysluplně.
Tento podcast je součástí vzdělávací série, kterou s Markem Odehnalem natáčíme na téma investování. Neobsahuje konkrétní investiční doporučení a veškerá investiční rozhodnutí je vhodné konzultovat s kvalifikovaným a nezávislým finančním poradcem.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 měsíce
Před 4 měsíce