Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Peter, Mladého podnikatele sledují z většiny čeští podnikatelé. Jaké největší rozdíly vidíte v podnikání v Česku a na Slovensku?
Podnikání na internetu je v Česku složitější už jen proto, že máte 2 vyhledávače – Seznam a Google.
I přesto, že Google má pořád vyšší procenta využívanosti, musíte myslet i na uživatele Seznamu. Na Slovensku dominuje Google, takže to máme snadnější. I investice do PPC jsou v tomto ohledu finančně méně náročné než u našich českých kolegů.
Liší se nějak naše trhy z hlediska chování zákazníků a jejich preferencí?
Inzerce | Chci tu být také
Rozdíly v preferencích zákazníků bych neviděl. Čím dál je tento rozdíl méně markantní. Podstatné je uvědomit si, že jak český, tak i slovenský zákazník je náročnější. Potřebuje co nejvíc informací, doporučení, vjemů, aby u vás nakoupil. Důležitý je i design samotného e-shopu a snadná orientace na webu.
Česká e-commerce má před tou slovenskou náskok. Co podle vás na Slovensku nejvíce chybí? V jakých oborech vidíte největší potenciál?
Pokulhává u nás třeba online nákup potravin. Ano, jsou e-shopy, které toto nabízí, ale pokud si odfiltruju Trenčín, zjistím, že nabídka je značně omezená. Domů mi jehněčí nikdo nedoveze:
Přitom třeba Rohlik.cz nemá problém doručit objednávku v Brně, Plzni nebo do Pardubic.
V tomto vidím potenciál já. Ušetřit čas pracujícím lidem i mimo hlavní města.
Kdybyste měl srovnat kvalitu českých a slovenských e-shopů, co byste řekl?
Jak jste již naznačil v předchozí otázce, české e-shopy mají před slovenskými pořádný náskok. Možná je to tím, že u nás máme menší poptávku. Slovenských e-commerce statistik je opravdu málo. V tomto jste opět napřed. :)
Já osobně mám pocit, že jsou čeští e-shopaři více v obrazu. Tomu nasvědčuje i fakt, že třeba důsledněji vybírají poskytovatele e-shopového řešení, více se ptají.
Zjistili jsme ale jednu podstatnou věc – je úplně jedno, v jaké zemi e-shopař působí, pokud jej podnikání baví, dělá ho celým svým srdcem a nemá problém být online v pozdních večerních hodinách. Nevnímáme tedy rozdíl mezi státy nebo kulturami, spíš rozdíly v nastavení samotných podnikatelů. Máme tu čest, že čím dál tím víc našich klientů e-shopařů jde v podnikání tímto směrem. Možná k tomu přispívají i rozhovory s klienty, Success Stories na našem blogu, ze kterých je jasně vidět, že tato cesta je správná.
Lze říci, že české e-shopy mají úspěch na slovenském trhu zaručený, když se rozhodnou expandovat?
Tak to vůbec. Spíš bych řekl, že pokud český e-shopař dává do svého podnikání maximum, pečlivě se mu věnuje, analyzuje, neustále inovuje, zlepšuje a sleduje trendy, vzdělává se a pak se rozhodne oslovit i další trh, je potřeba dělat to samé třeba i pro slovenskou jazykovou verzi.
Nový e-shop, resp. stačí klidně i slovenská jazyková verze, je jako další dítě. I ona potřebuje vaši pozornost a péči. Pouze v tom případě, že se jí opravdu věnujete, to má smysl a požadovaný efekt.
Když se český nebo slovenský e-shopař rozhodne oslovit další trh, díky ByznysWebu si hodně práce ušetří třeba importem produktů do jazykové verze. Velice snadno a rychle si dokážete vytvořit kromě slovenské třeba i anglickou nebo německou jazykovou verzi. Rovněž lze velice rychle upravit i automatické popisky jednotlivých jazykových verzí, přidat nové podstránky, nastavit skupiny uživatelů atd.
Co je podle vás pro úspěch na trhu nejpodstatnější faktor?
Rozhodně přístup samotného podnikatele e-shopaře. V Čechách máte spoustu skvělých odborníků, jako třeba Dana Višňáka, který se svým programem eshoprestart pomohl rozvíjet byznys i slovenským e-shopům. Všechny rady, které v programu nabízí, lze aplikovat i na slovenský trh a funguje to. Pokud si založíte e-shop a jen čekáte, že se to nějak chytne, je to celé špatně. Pokud vás něco nebaví a děláte to jen kvůli zisku, tak to prostě nepůjde tak snadno a přirozeně.
Je něco, co české firmy často na Slovensku překvapí? Co třeba podcení?
Nejčastěji se setkáváme s tím, že e-shopaři vsází na Google Translator. To samé se ale děje, i když slovenský e-shop expanduje do Česka. Spoléháme na příbuznost jazyků, které jsou ve skutečnosti hodně odlišné. Proto vždy doporučujeme najmout si korektory nebo copywritery, kteří dodají slovenským překladům smysl a požadovanou emoci. Na tom jsme se poučili i my.
Na začátek ale úplně postačuje, když bude mít e-shop ceny v € (to vyžaduje třeba i Heureka.sk).
Proto nabízíme automatický přepočet měny pro slovenskou pobočku českého e-shopu nebo možnost přepisu automatických popisků v jazykové verzi. Spousta takových „drobností“ dokáže usnadnit a hlavně finančně odlehčit firemní rozpočet.
Pokud se však rozhodnete, že chcete mít slovenské texty a popisky produktů, měli byste jim věnovat náležitou péči co do jazykové přiměřenosti. Ve slovenských popiscích se často objevují výrazy přejaté z češtiny, tzv. bohemismy, jako například český výraz prádlo, slovensky však bielizeň :), a to pak u zákazníka nepřinese kýžený efekt, protože texty mohou působit jako odfláknuté překlady.
Dalším nedostatkem, na který se při expanzi často „zapomene“, jsou česká klíčová slova v title nebo popisech, u obrázků a podobně.
Možná se budou čtenářům hodit i tipy a rady od zkušených slovenských e-shopařů, které jsem sepsal v e-booku Jak a v čem začít podnikat.
Jak se tedy na expanzi připravit co nejlépe?
V každém případě je vhodné zaregistrovat si slovenskou doménu. Ceny se pohybují už od 8,90 € ročně. Rozhodně doporučuji investovat do profi překladů. Web pak působí důvěryhodněji. Stejně tak potřebujete slovenský e-mail. To, že na něj odpovíte v češtině, není vnímáno jako problém.
Výhodou našeho systému je, že tvorba jazykové verze je snadná a rychlá. E-shop dokáže fakturovat i v eurech. Stačí vám účet, který přijímá platby v € (klidně i PayPal).
Dále pak potřebujete spolehlivé způsoby dopravy. Oblíbená je třeba Zásilkovna, Poštomat, Česká pošta nebo Intime a DPD.
Co se týče zákazníků v obou zemích, jsou si velice podobní. Chtějí být hýčkáni, mají rádi, když se jim věnujete, dáte jim výhody, bonusy atd. Jste tady pro ně v čase, kdy jsou online oni.
To je základ úspěchu a nejlepší příprava na expanzi. :)
Tento článek vyšel před 6 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 16 hodin
I tak má ale dost síly pokračovat a připravovat pro vás další inspirativní obsah. Nadále už pod osobní značkou jeho autora Jirky Rosteckého. Vítejte na novém webu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |