Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Je užitečné se někdy na to, co děláme či chceme dělat, zahledět i očima lidí, kterým podobná dráha nevyšla nebo jim zkrátka z nějakého důvodu nevyhovovala. Takovým člověkem je i Mark Suster. O svém neuspokojivém životě podnikatele – entrepreneura nyní přednáší na vysokých školách.
Mark Suster zahájil svou kariéru jako zakladatel startupu. Brzy však zjistil, že jej tato profesní dráha vyčerpává a stresuje víc, než je pro něj únosné. Nyní zakotvil jako VC a investuje do projektů jiných lidí. Stresu mu možná příliš neubylo, ale rozhodně je mnohem spokojenější.
Následující text je určen zejména všem mladým (ale i starším) nadšencům, kteří sní o tom, že založí startup, pohádkově zbohatnou a budou ve vatě. Není to taková legrace, vážení. Je načase sestoupit z obláčku na zem, než na ni z toho obláčku hodně tvrdě spadnete.
Když si o tématu zakládání startupů a entrepreneurství čtete v různých magazínech s lesklými stránkami nebo na Internetu, rychle získáte pocit, že se jedná o báječnou, nablýskanou kariéru. Ne, tak to opravdu není.
Inzerce | Chci tu být také
Představujete si, že každý zakladatel startupu zbohatne. Ale neuvědomujete si, že zajímavý příjem plyne jen z mizivého procenta založených startupů. Možná některé z těch slavných zakladatelů sledujete na Facebooku a Twitteru a vidíte fotky z konferencí v Davosu nebo Monaku. Asi jste také pěkně vydeptaní z toho, že oni se na vás smějí z Mexika, zatímco vy sedíte ve své mrňavé kanceláři bez oken. Prohlížíte si další fotky, tentokrát z oslňujících, snobských večírků, kterých se účastní. A vy ne.
Existuje rozdíl mezi „vandrákem po konferencích“ a úspěšným entrepreneurem, ale v tisku ani na Internetu tento rozdíl patrný není.
Zakladatel startupu na svém bankovním účtu obvykle nemá moc peněz. To je samo o sobě stresující. Příběhy mladých zakladatelů jsou si často podobné: Mladý nadšenec získá peníze od investorů a rozjede startup. Něco se ale pokazí, něco nefunguje a je nutné vše zase ukončit. Dá se to udělat s grácií a důstojností, nebo naopak s křikem a velmi neslavně. Tak jako tak již méně nadšenému entrepreneurovi zbydou peníze tak na půl, maximálně tři čtvrtě roku života. A on musí žít a zároveň také:
Přestože doufáte, že již brzy vyděláte balík peněz, nikdy si tím nemůžete být jisti. Před svými zaměstnanci zároveň nemůžete tuto sžíravou vnitřní nejistotu dát nikdy najevo – protože oni vám důvěřují. Závisí na vás. A tak se uvnitř užíráte obavami a navenek se svými lidmi řešíte, zda je vhodná doba pro koupi domu.
Máte také jisté obavy ohledně svého spoluzakladatele. Vypadá deprimovaně a zdaleka už do budování startupu nevkládá takové úsilí jako dřív, o nadšení ani nemluvě. Když to řeknete investorům, co se stane? Obviní vás? Stáhnou své investice?
Facebook veřejně ohlásil spuštění nového prvku, který vám silně konkuruje. Apple zrušil vaši kategorii. Váš konkurent vydělal za minulý rok 75 milionů dolarů…
Také nechcete zklamat všechny ty, kdo vám věří. Své rodiče, svou ženu, svého muže. Své zaměstnance. Tisk, který vám důvěřuje natolik, že již nyní o vás píše jako o mladém talentu a budoucí naději. Nechcete zklamat své zákazníky, protože každý zákazník je osobnost – je to člověk, který vašemu softwaru důvěřoval natolik, že jej upřednostnil před softwarem někoho jiného.
Stále je to lepší práce, než kutat černé uhlí v dole. Zakládání startupů je ale jako jízda na horské dráze. Někomu to sedí, jiným lidem se ale na horské dráze dělá nevolno a radši zvolí mírnější jízdu.
Mark Suster přiznává, že se mu po entrepreneurství občas stýská – je to totiž zatraceně návyková záležitost. Jako VC ale lépe spí a je mnohem spokojenější.
Všichni entrepreneuři zažívají velký stres, je to nedílná součást této životní volby. I vaši konkurenti jsou pod velkým tlakem. Když si o nich čtete, možná se to tak nezdá a máte pocit, že v jejich kancelářích to je Havaj. Kdepak. Všichni do tisku nastavujeme jen tu rozzářenou, pohodovou tvář. I vaše konkurenty trápí obavy a pochybnosti. Čtou si v tisku o vás a uvažují, oč je váš život jednodušší než jejich.
Být entrepreneurem znamená zdolat velkou výzvu. Čím dřív to uděláte, tím lépe pro vás. Musíte v sobě najít sebedůvěru.
Zakládání startupů nemá nic společného s pozlátkem, jaké vidíte v časopisech a na Internetu. Většinou se jedná o nepříliš voňavou práci, kterou je zkrátka potřeba udělat.
Entrepreneurství rozhodně není cesta pro každého a vy byste se neměli cítit méněcenní, když se ukáže, že ani vám zrovna nesedí. Pravděpodobně budete zdravější a movitější, než drtivá většina nadšených zakladatelů startupů.
Pokud do toho ale chcete jít, tak na nic nečekejte. Čím později začnete, tím těžší to pro vás bude. S největší pravděpodobností vás čeká neúspěch a pád (to je čirá matematika) a čím dříve si to odbudete, tím lépe. Budete mít ještě dost času to zkusit znovu nebo zjistit, že i méně sexy povolání nabízí zajímavé příležitosti.
Zdroj: http://goo.gl/6UVXW
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |