Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Kdy by měli internetoví obchodníci posílat speciální newslettery? Ve svém guestpostu to rozebral Matouš Králík, e-mailingový specialista ze společnosti VIVmail.cz.
Skvělou příležitostí pro obchodníky při oslovování zákazníků jsou nejrůznější svátky a události jako začátek každého roku, ročního období či sezóny. Mohou na ně totiž nasměrovat svou komunikaci a v rámci ní zviditelnit své zboží i služby. Na která období by se měli majitelé obchodů a e-shopů zaměřit především?
Po přebujelém čase vánoc jsou první příležitostí pro zesílenou komunikaci lednové výprodeje. Právě tehdy se jak kamenné provozovny, tak e-shopy snaží nalákat zákazníky na obrovské slevy, aby mohly vyprázdnit skladové prostory a nabrat nové zásoby. V tomto období proto e-shopy komunikují na denní bázi.
Z analytického nástroje VIVmonitor například vyplývá, že lídr českého trhu elektronické komerce, Alza, udržuje kontakt se zákazníky opravdu poctivě a komunikuje někdy i několikrát denně – rekordně jsme naměřili i přes 36 newsletterů měsíčně. Z dlouhodobého hlediska se Alza pohybuje cca okolo 30-31 newsletterů měsíčně. Další velké české e-shopy pak za Alzou nezůstávají příliš pozadu. MALL, Kasa a levneELEKTRO se drží četnosti ob den a Kasa pomalu ale jistě útočí na pravidelnou denní komunikaci právě jako Alza.
Inzerce | Chci tu být také
Co se témat a nabídky zboží týče, bývají lednové výprodeje zcela bez specializace. E-shopy se totiž obvykle snaží „zbavit“ prakticky všeho, co jim zbylo z předvánoční sezóny. Nabídku se samozřejmě snaží komunikovat nápaditě.
Například e-shop levneELEKTRO zaslal již 30.12.2015 newsletter s předmětem „Nejlepší předsevzetí pro rok 2016“. V e-mailu našel klient ta nejběžnější předsevzetí, která byla rozdělena do kategorií. Po prokliknutí se klient dostal na stránku s produkty, které pomohou předsevzetí splnit. Touto kampaní, která e-shop skvěle odlišila od konkurence, obchod z komunikačního pohledu zabodoval.
Lednové výprodeje nejsou v roce jediným výprodejovým obdobím. Čištění skladu obchodníci provádějí na konci zimy stejně jako na konci léta. Každým rokem přitom zahajují výprodeje o něco dříve – ve snaze být na trhu první, kdo výhodné slevy nabídne.
Dalším obdobím, které se na začátku roku využívá k pobídkám k prodeji, je Valentýn. K tomuto svátku mají Češi kontroverzní postoj. Na jedné straně jej zejména mladá generace celkem přijala za svůj, na druhé straně se najde stále mnoho těch, kteří svátek odmítají jako cizáčky. Obchod je pak může takovou pobídkou spíše naštvat, jak to již bývá se zahraničními svátky v ČR zvykem.
Na Valentýna se e-shopy snaží segmentovat a rozlišovat klienty, jak jen to jde. Mužům zasílají dárky pro dámy a ženám pro muže. V případě, že e-shop není schopný rozlišit pohlaví zákazníka, tak se snaží selektovat nejpopulárnější dárky za poslední roky a rozesílá hromadně e-blasty – neboli tzv. kobercové nálety.
I začátek léta či zimy s sebou obvykle nese zesílenou komunikaci e-shopů. Zatímco na začátku zimy nabízejí vše pro její přežití – zimními pneumatikami počínaje a škrabkami na sklo konče – v létě se obvykle zaměřují na příjemné strávení dovolené. Newslettery se proto jen hemží navigacemi, produkty pro kempování či zahradními grily.
V tomto období bývá zvykem zakomponovat do newsletterů fotky pláže, slunce, moře a dalších pozitivních fotek, které v zákaznících vyvolávají pozitivní pocity a snadněji se dostanou do „nakupovací fáze“. Například CZC odeslalo jeden z rekordně dlouhých newsletterů dne 6.7.2015, kde nabídlo množství produktů od odolných mobilů po časopisy zdarma. Velmi populárním trendem byla nabídka vodotěsných telefonů, především z řad Sony Xperia. Dalším velkým trendem byly vloni externí baterie k vašim mobilům, foťákům a další elektronice.
Také konec prázdnin představuje pro mnohé e-shopy populární část roku, a proto se snaží zhruba od poloviny srpna zhutnit komunikaci a zaujmout zákazníky svou nabídkou.
Ačkoliv se toto období nazývá Zpátky do školy, rozhodně se nabídka neomezuje jen a pouze na pastelky a sešity či jiné školní pomůcky. E-shopy v tomto období zasílají newslettery s výběrem zboží napříč všemi kategoriemi, od mobilů a tabletů až po sluchátka a oblečení. Nejčastějším lákadlem je samozřejmě sleva.
Z analýzy VIVmonitoru pak lze vyčíst, že nejvíce se v posledních několika letech v tomto období nabízely produkty ze sekce elektronika, přičemž nejčastěji promovaným artiklem byly smartphony, tablety a PC příslušenství.
Koncem prázdnin je určitě dobré odlišit se od konkurence a zkusit zaujmout něčím tématickým už v samotném předmětu newsletteru. Namísto „Back To School – Kupte věci svým dětem do školy“ zkusit být originální například ve stylu CZC.
Pro ukázku newsletter od Alza, která rozšířila své portfolio produktů opravdu ve velkém měřítku, a tak nabízela věci od školních batohů po dětské deštníky. Je zajímavé, jak se z největšího e-shopu s elektronikou pomalu stává další MALL.
Černé pátky jsou známé hlavně ve Spojených státech. Přinášejí obří slevy, a zákazníci proto v tomto období berou obchody útokem. Nezřídka se k sobě v rámci nákupní horečky chovají poněkud neurvale a záběry, jak se zákazníci přetahují o zboží, jsouznámé po celém světě. Například zde je sestřih Black Friday večerů po celé USA.
I české e-shopy se snaží každým rokem nabídnout zákazníkům stále více zboží, a tak se z „Černého Pátku“ pomalu stává spíš černý týden. První zmínku o Black Friday vloni zákazníci obdrželi od společnosti Alza, která z Black Friday udělala Black Week a nabízela celý týden stejné slevy. Hned za Alzou se připojil největší e-shop s parfémy v Evropě – Parfums. Většina e-shopů začala se slevami až ve čtvrtek či pátek jako například ElectroWord, Kasa či MALL.
Jak můžete vidět v tabulce frekvence v období Black Friday 2015 – nejčastěji se jasně posílalo mezi 9 a 10 hodinou ranní. Všechny e-shopy nabízejí výprodeje, a je tak těžké vystoupit z davu s něčím originálním. Naopak není zas tak těžké zkusit oslovovat zákazníky v dobu, kdy je oslovuje v průměru nejméně konkurenčních e-shopů. Stačí sledovat konkurenci a přizpůsobit se jí. Pomocníkem může být například VIVmonitor, který sleduje a analyzuje newslettery 150 největších e-shopů v ČR.
Vánoční kampaně jsou vrcholem celého obchodního roku, a to nejen co se tržeb týče, ale i z pohledu frekvence oslovování zákazníků. Právě v tomto období se prodá nejvíce zboží a ze skladů mohou zmizet i ty produkty, které jsou jinak neprodejné, nejenom prodejní hity.
Frekvence komunikace je u těch větších e-shopů, jako je OKAY, Alza, MALL, LevneELEKTRO, Kasa a Mironet, na denní bázi. Komunikace přitom kromě nejčastější frekvence dosahuje i dalších „nej“ – kampaň je nejdelší a nejupovídanější. Jak již bývá zvykem, tak nejčastěji se svými klienty komunikovala opět Alza. Držela si denní komunikaci z hlavního kanálu (elektroniky) a prokládala to Alza Media newslettery a dalšími oblastmi. V průměru se statistikz držely v období Vánoc měsíční frekvence newsletterů okolo 22-26 na e-shop.
Z hlediska délky předmětu e-mailu se v průběhu celého roku e-shopy drží okolo 45-50 písmen, ale v období Vánoc se průměr zvyšuje na 55 písmen a 10 slov. Nejdelším předmětem za loňský říjen-prosinec byl se 134 znaky předmět od společnosti SunnySoft „Tipy na dárky, helikoptéra při objednávce nad 10 000 Kč, záložní nabíječky Powermonkey, chytré Bluetooth žárovky a výběr příslušenství“ se 134 znaky. Na žádné platformě (ať už desktop či mobile) se nikdy neukáže předmět celý, a to ani z poloviny. Nedoporučujeme vytvářet předměty o více než 60 znacích.
Jak můžete vidět, tak se délka předmětu v průměru drží opravdu spíše u čísla 60. Nejčastěji se objevuje přece jen gmail, takže mířit k délce 70 znaků je zcela na místě.
A nač firmy o vánocích lákají nejčastěji? Vyhrává doprava zdarma (37 %) spolu s nabídkou dárku k nákupu (19 %). Splátky bez navýšení kupodivu klesly až k 6 % ze všech monitorovaných benefitů.
Někteří obchodníci nezapomínají ani na osobní svátky svých zákazníků a v ten správný čas jim posílají personalizovaný newsletter s přáním všeho nejlepšího a nabídkou cílenou přímo dle jejich gusta. K přípravě takového newsletteru již musí e-shop disponovat vyspělejším řešením pro inteligentní e-mailing v podobě automatizovaných programů, investice se mu však velmi brzy vrátí v podobě spokojených zákazníků.
Kromě kreativity při tvorbě kampaní a komunikace by se obchodníci měli zaměřit i na vyhodnocování efektu, který dané kampaně přinesly. Zvýšila se na základě zasílaných newsletterů návštěvnost webu? Zvýšily se prodeje? Na co nejvíce zákazníci reagovali? Všechna tato data totiž obchodníkovi ukážou, zda se vyplatí podobnou komunikaci zopakovat i v příštím roce, anebo má raději vymyslet něco nového a neotřelého.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
E-mailing Specialista & Projektový manažer ve společnosti VIVmail.cz. Řídí projekty pro klienty jako je O2, Euronics a e-mailing je pro něj jak práce, tak i koníček. Když má chvíli čas, tak se věnuje web designu, kódování a grafice.
Před 21 hodin
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |