Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Mladý podnikatel byl nově zařazen do webarchivu Národní knihovny ČR. Při té příležitosti jsem vyzpovídal Mgr. Barboru Rudišinovou z oddělení archivace a zjistil, proč byste měli chtít mít archovaný web také.
Webarchiv.cz funguje podobně jako světový Archive.org. Zadáte do něj URL adresu webu a on se pokusí dohledat jeho starší verze. U mnoha webů tak najde i jejich podoby několik let zpátky, spousta webů dnes už ani neexistuje.
V Česku tento archiv spadá pod Národní knihovnu. „Jejím posláním je uchovávat veškeré národní kulturní dědictví v tištěné podobě,“ říká Rudišinová. Prostředkem, jak tento cíl naplnit, je především zákonem stanovený povinný výtisk, který ukládá autorům či vydavatelům (např. tištěným novinám) povinně odevzdat jeden výtisk svého díla Národní knihovně. Díky tomu do ní můžete přijít a přečíst si noviny i 30 let zpátky.
Problém je ale v tom, že se doba mění. Dnes se většina informací digitalizuje a mnoho vydavatelů působí už jen na internetu. Ten je ale typem média, které se neustále vyvíjí – weby se redesignují, zanikají, mění svůj obsah apod.
Inzerce | Chci tu být také
A právě to je důvod, proč Národní knihovna vytvořila Webarchiv a začala elektronicky publikované informace archivovat. Inspirovat se mohla i v zahraničí, kromě nejznámějšího webového archivu Archive.org, který provozuje americká nezisková organizace Internet Archive, vytváří webové archivy i např. Britská knihovna, Francouzská národní knihovna nebo např. Chorvatská národní knihovna.
„Uživateli Webarchivu jsou zejména jednotliví badatelé, kteří vyhledávají v archivu historické informace, které dnes již na živém webu nejsou,“ prozrazuje Rudišinová a dodává, že aktuálním zejména zahraničním trendem je také využití metadat z webových archivů (tzv. big data) k vědeckým bádáním, např. historickým, jazykovědným, sociologickým aj.
Nechoďme kolem horké kaše. Nejspíš vás napadá otázka, proč byste se měli do Webarchivu registrovat. Ve skutečnosti vám to nezdvojnásobí návštěvnost webu ani jeho ziskovost, na druhou stranu se ale zařadíte mezi výběrové zdroje s historickou, kulturní nebo vědeckou hodnotou. Výhodou je i to, že váš pracně vytvořený obsah může být dohledatelný i v budoucnu, až už váš web třeba nebude existovat (což jednoho dne nejspíš nebude).
Přiznám se, že já osobně se Mladého podnikatele pokoušel zaregistrovat již poměrně dlouho, protože tvořím obsah především proto, aby pomohl čtenářům, inspiroval je a obohatil český internet. V minulosti jsem byl ale odmítnut. Přesto jsem to zkusil znovu a konečně to vyšlo. Zajímalo mne proto, podle jakých kritérií se určuje, který web archivován bude a který nikoliv.
„Není snadné určit, jaké informace budou v budoucnosti společnost zajímat. V ideálním případě by bylo vhodné tedy archivovat vše. To však není z technických a kapacitních důvodů možné, proto ve Webarchivu provádíme tzv. celoplošné sklizně (zpravidla jednou ročně), kdy je archivován celý český internet, tedy zdroje s doménou .cz, a to do určité hloubky, přičemž je to omezeno počtem stažených objektů na doménu,“ říká Rudišinová.
Do hry vstupuje i autorský zákon. Podle něj nemohou být tato data zpřístupněna online, ale pouze na terminálech v budově knihovny. Pro uživatele je však budována navíc také kolekce vybraných webů, která je přístupná online, prostřednictvím webu webarchiv.cz. Zpřístupněny nejsou ale žádné weby, jejichž provozovatel s tím výslovně nesouhlasil (mě teď čeká i podpis smlouvy, aby byl můj web skutečtě do archivu zařazen).
Weby do této kolekce vybírají kurátoři Webarchivu, případně mohou být navrženy uživateli prostřednictvím formuláře na webu. „Všechny weby prochází hodnocením a schvalovacím procesem. Hodnoceny jsou jak z technického, tak z obsahového hlediska. Z technického hlediska se jedná především o kontrolu, zda bude technicky možné dané stránky archivovat a zobrazit alespoň podstatnou část obsahu (např. některé interaktivní prvky, jako jsou mapy Google, videa aj. nelze aktuálně archivovat). Z obsahového je posuzována zejména originalita a unikátnost informací (nejsou převzaté z jiného zdroje), aktuálnost nebo nekomerční povaha,“ dodává Rudišinová.
Z toho vyplývá, že jsou preferovány zejména weby významných institucí, jako jsou vědecké ústavy, profesní komory, odborné časopisy atd. Šanci ale mohou mít i webové stránky jednotlivců (třeba blogy), pokud obsahují unikátní obsah. Jedním z nejčastějších důvodů odmítnutí je malá informační hodnota stránek (informace na stránkách jsou stručné a běžně dostupné). Odmítnutý web pak může být archivován jen v rámci celoplošné sklizně, nebo se svým obsahem něco udělat, aby Národní knihovně stál za archivaci. :-)
Webarchiv Národní knihovny ČR neexistuje dlouho. Poprvé vznikl až v roce 2000, o rok později proběhla archivace prvních webových stránek a běžný provoz probíhá od roku 2006. V současnosti obsahuje přes 200 TB dat a v rámci výběrové kolekce nabízí přes 4700 webových stránek.
Podle mě je to super nástroj pro rozvoj vlastního webu. Mě osobně naštvalo, když mě Webarchiv poprvé odmítl. O to větší motivaci zlepšit svůj web jsem cítil a nutilo mě to přemýšlet nad kvalitou obsahu Mladého podnikatele, nad jeho dlouhodobým smyslem, přínosem pro čtenáře a hodnotou pro český internet.
A i když vím, že je stále na čem pracovat a je stále co zlepšovat, je zařazení do Webarchivu při nejmenším důkazem, že jsme na dobré cestě a že kvalita našeho obsahu roste. Přál bych si, aby podobně uvažovali všichni provozovatelé webů a aby se snažili tvořit co nejkvalitnější obsah, který bude Národní knihovna ráda archivovat. Jak sami víme, řada provozovatelů se zaměřuje jen na svůj zisk a na to, jak ošulit své uživatele. Na hodnotu obsahu už ale zapomíná.
Možná, že kdybychom se při tvorbě obsahu všichni ptali, zda stojí za archivaci Národní knihovně a zda má takovou hodnotu, aby se dostal do její výběrové kolekce, vypadal by výsledek naší práce přeci jen trochu jinak…
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |