Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Nový občanský zákoník (dále jen NOZ) přichází konečně s úpravou všeobecných obchodních podmínek. Dříve jsme je mohli při troše snahy nalézt schované v Obchodním zákoníku. Hlavním důvodem zavedení tohoto institutu je urychlení a možná i usnadnění procesu uzavírání smluv. Nejprve je ale potřeba se s ním seznámit. Nachází se hned na dvou místech v NOZ a ani tentokrát se nevyhneme slovu – výjimka.
Obchodní podmínky pro eshopy a jiné prodejní weby na míru zhotovuje a kontroluje podle NOZ specializovaný portál PravoProPodnikatele.cz. Nacenění zdarma.
Všeobecné obchodní podmínky jsou v NOZ upraveny hned v několika paragrafech. Základní informace nám prozradí § 1751 NOZ. Jde o to, že pokud uzavíráme smlouvy, tak se najde vždy nějaká část, která je statická. Nemusí se často měnit a je obsažena v každé uzavírané smlouvě. Pokud si chceme ušetřit práci a papír, tak jednoduše z této části vytvoříme všeobecné obchodní podmínky. Na ty pak odkážeme v textu smlouvy a dáme je k dispozici například na naše webové stránky nebo je ke smlouvě přiklapneme sešívačkou.
Je důležité vědět, že klasická smlouva má před všeobecnými obchodními podmínkami přednost. V případě rozporu bude jasně platit ujednání ze smlouvy. Dále může nastat situace, že vám někdo pošle návrh smlouvy s odkazem na určité podmínky. Vám to vyhovuje a smlouvu podepíšete. K podepisované smlouvě byly ovšem přiloženy pozměněné obchodní podmínky, čehož si nevšimnete. Co s tím? Zde se uplatní tzv. knockout theory – obchodní podmínky budou platit pouze v tom rozsahu, ve kterém si navzájem neodporují. Jinými slovy, pokud by se vás takto někdo snažil podvést, nemá šanci.
Inzerce | Chci tu být také
V případě, že mezi sebou uzavírají smlouvy dva podnikatelé, mají určitou výhodu. Nebo také nevýhodu, bráno podle toho, na které straně stojí. Ti totiž mohou ve smlouvě pouze odkázat na všeobecné obchodní podmínky vypracované odbornými nebo zájmovými organizacemi.
Důležitý je také § 1753 NOZ, který řeší neočekávaná ustanovení všeobecných obchodních podmínek. Takové ustanovení, které nemohla strana rozumně očekávat je většinou neúčinné. Výjimku tvoří případy, kdy ho strana výslovně příjme. Zajímavá je poslední věta. V té se píše, že se tato ujednání posuzují nejen podle obsahu, ale také podle způsobu jejich vyjádření. V praxi se bude jednat o podivné zařazení textu do smlouvy, titěrné písmo nebo splývavou barvu.
Jednostranná změna všeobecných obchodních podmínek vám může připadat jako šílenost. Možná proto, to není s dnes účinným občanským ani obchodní zákoníkem možné. Jsou ovšem situace, kdy je toto ujednání ve smlouvě naprosto pochopitelné. Upravuje to § 1752 NOZ a mluvíme tu o tzv. rámcových smlouvách. Takové smlouvy zavazují dlouhodobě k opětovnému plnění stejného druhu. Podepisují se s více subjekty a změna podmínek je tam také dopředu očekávána. Jedná se například o smlouvy uzavírané mobilními operátory nebo bankami.
Aby bylo ujednání platné, je nutné splnění určitých podmínek: Druhá strana s tím musí samozřejmě souhlasit. K tomu se také připojuje možnost, která straně v případě nesouhlasu se změnou, umožní odstoupení od celé smlouvy. Většinou se to řeší tak, že se napíše, že pokud strana neodstoupí od smlouvy do tří měsíců, znamená to její souhlas s ujednáním.
Teď skočíme o kousek dál k § 1799 NOZ. Zde se mluví ne tak o obchodních podmínkách, jako o doložce, která na ně odkazuje. Ta je většinou bezproblémová. Jenže v případě, kdy uzavíráme se spotřebitele smlouvu adhezním způsobem, musíme být obzvlášť pečlivý. Pro začátek – co je to adhezní smlouva? To je smlouva taková, u které neměla druhá strana reálnou možnost se podílet na jejím obsahu. A takových smluv je opravdu hodně, např. se za to dají považovat veškeré formulářové smlouvy. Důležitá je ta reálnost, protože když si jdete do banky pro úvěr, tak se sice můžete pokusit navrhnout ve smlouvě změny, ale vaše šance je nulová.
Takže zde máme adhezní smlouvu a chceme k ní připojit všeobecné obchodní podmínky. Aby byly platné, je zapotřebí na ně odkázat a s tímto odkazem a s jeho významem druhou stranu seznámit. To znamená, že nestačí napsat nebo říct – Tento odkaz vede ke všeobecným obchodním podmínkám. Nesmíme zapomínat na slovíčko význam. Správně tedy bude, když napíšete nebo řeknete toto: Zde je odkaz na všeobecné obchodní podmínky, které jsou součástí této smlouvy a také vás budou po podpisu zavazovat. Před podpisem smlouvy si je prosím přečtěte.
Výjimkou by bylo, kdybyste věděli, že je strana už musela znát. To jsou často příklady, kdy spolu strany už nějakou smlouvy uzavíraly, a obchodní podmínky se od té doby nezměnily.
A nakonec jedna malá rada, která se zvlášť hodí pro smlouvy uzavírané se spotřebitelem. Zvýrazněte cokoliv, co je pro vás v obchodních podmínkách důležité a nechcete, aby to bylo předmětem sporu. Je jedno jestli to uděláte pomocí tučného písma, podtržení nebo změny barvy. Taková jednoduchá věc vám může do budoucna ušetřit mnoho dohadů.
Pozn. Článek obsahuje placený textová odkaz sponzora a kontrolora.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |