Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Tomáš Dekan se affiliate věnuje již přes 4 roky. Je spolumajitelem společnosti dotFOX, která provozuje například provizní systém AffilNet.cz. Tomáš se navíc věnoval i affiliate marketingu v USA, a dokonce uspořádal vlastní kurz pro ty, co si chtějí pomocí affiliate vydělat alespoň 20 tisíc korun měsíčně. Zeptali jsme se ho, jak být v affiliate úspěšný.
Tomáši, kdybys měl porovnat affiliate marketing u nás a v Americe, jaké největší rozdíly bys našel?
Největší rozdíl je asi v jeho rozlehlosti, variabilitě programů, edukaci lidí, vlastně ve všem.
V Americe jsou 3 velké weby, které agregují stovky affiliate programů z celého světa. Denně vychází info kurzy o tom, jak jednoduše, levně a efektivně dostat na weby lidi, aby nakupovali, nebo spíše aby chtěli už napořád nakupovat jen u vás, a jde o všechny možné formy propagace: SEO, PPC, video marketing, social marketing, prostě vše a možná plno věcí, co tady ani ještě nemáme.
Za jak dlouho to podle tebe dojde k nám?
V takovém měřítku, jako je to v USA, asi nikdy, přece jen je tam více lidí, ale myslím si, že tak dva až tři roky to ještě bude trvat, než se většina trendů přesune k nám. Nikdy tady asi nebude takové množství programů, kde by se točily tak velké peníze, ale affiláci už si budou moct vybrat ze zajímavých programů, kde se budou točit statisíce každý měsíc.
Inzerce | Chci tu být také
Proč si vůbec s affiliate marketingem v USA začínal? Co byla tvoje motivace?
Když se podívám do minulosti, chtěl jsem být napřed oproti všem lidem u nás. V roce 2010 většina lidí znala jen Webtrh. Affil u nás byl v plenkách, bylo tady pár borců, kteří s ním vyrostli.
Proto jsem začal brouzdat po všech zahraničních fórech, našel si mentora a učil se instalovat WordPress, HTML, četl jsem návody, koukal na videa a hltal každou informaci, která se naskytla.
A naopak, proč jsi skončil? Proč ses vrátil zase do českého rybníčku?
Nejvíce šlo asi o jazykovou bariéru. Nesnáším psaní textů a na začátku, kdy za dobrý text platíte několik desítek dolarů, je investice na pořádný web dost vysoká. U nás je stále velká výhoda v tom, že tady máme Seznam. V roce 2011 jsem si našel parťáka a šli jsme do toho spolu.
Je to asi hloupá otázka, ale je šance na úspěch v affiliate u nás i v zámoří stejná?
Já si myslím, že v zámoří, pokud je člověk rodilý mluvčí anebo dobrý programátor, jsou šance větší. Přece jen 300 milionů lidí oproti 10 milionům je trošku jiná síla trhu. Určitě jsou z pohledu affilu hodně zajímavé trhy Rusko a Jižní Amerika, určitě i Asie, u které je ale nevýhoda životní úroveň = nízké výplaty pro affiláky.
Doporučil bys začátečníkům, aby se právě o tyto země zajímali? Nebo minimálně aby nabrali zkušenosti a znalosti v zámoří jako ty?
Proč ne, v zahraničních fórech leží neuvěřitelné množství informací a je na každém, jak je využije. Jsou tam nejrůznější obory affiliate marketingu, moře návodů a podobně a je opravdu na každém, co si z nich odnese a jak je pak použije v praxi. Mně to pomohlo a pomáhá mi to i teď, když se ještě pořád snažím rozšířit si obzory.
Jak bys vůbec úspěch v affiliate definoval? Kdo je úspěšný affilák?
Hodně těžká otázka. Úspěch je pro každého affiláka i člověka něco jiného, já osobně si nemyslím, že jsem úspěšný. Něco se nám povedlo, makáme, ale pořád před sebou máme dlouhou cestu a každý ve firmě máme své osobní cíle, co chceme dokázat.
Někomu stačí vydělávat 40 tisíc a mít klid, nemá větší ambice. Přijde na Affiliate čtvrtek pokecat a to mu stačí k životu. A pak znám zase pár affiláků, co to prostě berou jako business, snaží se zlepšovat, pořád se učí a taky jejich zisky pak vypadají o poznání lépe.
V čem se kromě ambicí přístupy těchto dvou typů lidí liší asi nejvíce?
V přístupu k práci a ke zlepšování se, ono je fajn mít vybudované portfolio webů a vydělávat na život a pak se už nesnažit.
Já jsem osobně třeba hodně rád za konkurenci, protože bez té bychom se opravdu tolik nesnažili. Nezastavit se na místě, pořád hledat nové cesty, nové projekty a na těch pracovat. Pořád přemýšlet nad tím, jak více vytěžit z toho, co už jsme vybudovali, jak to zlepšit, přemýšlet o zaměstnancích a podobně.
Co je pro úspěch nutné udělat?
Tohle jsme teď řešili na kafi s Petrem Balounem, co u nás lidi dělají špatně, že těch dobrých affiláků je tak málo. Já to vidím u nás v affil síti, člověk se registruje a pak už se z 80 procent nevrátí.
Důležité je určitě mít cíl, nebát se investovat i poslední peníze, pokud mu věříte, a učit se pořád čerpat trendy, jak dostat na web ty lidi, kteří zrovna u tebe nakoupí nebo se někam zaregistrují.
Proč se ale tolik lidí nevrací?
To by mě taky zajímalo. (smích) Ne teď vážně, určitě je dobré znát očekávání lidí v affiliate síti, možná za tím někdo vidí snadný výdělek, nevím, ale je to práce jako každá jiná. Vím, že kluci z 5DM se snaží o pěkný osobní přístup k affilákům, ale ne vždy to je funkční metoda (pozn. redakce: rozhovor s Michalem Hardynem, ředitelem 5DM, můžete číst zde).
Řeknu ti příklad. Rozesíláme newsletter na naše affiláky, cca 600 kontaktů, a dáme tam mini soutěž, třeba kdo nám první odepíše na otázku, ten od nás dostane zvýšení provizí. Ozvou se 3 lidi, zbytek to ani nezkusí, neptají se, nejsou s námi v kontaktu. Nezajímá je, které kampaně jsou momentálně v kurzu. Prostě je tady balík peněz a perou se o něj jen ti, co mají opravdu zájem.
V Česku si podle naší známé infografiky rozdělí 90 % příjmů z affiliate pouze 10 affiláků. V čem jsou lepší než ostatní?
Ano, to je pravda, ale určitě bych z toho pomyslného vrcholu vyřadil média domy, jako je Mafra, Seznam a další, které prostě nemůžete brát jako affiláka, mají velkou mediální sílu, takže když nemají prodanou reklamu, tak tam hoděj affil, aby to nějak zaplácli.
Co se týče velkých affiláků, počítám, že jich okolo těch 10 bude, každý má svůj píseček i segment, ale možná jich bude ještě více, určitě neznám všechny.
Neodpověděl jsi mi ale na mou otázku, co těchto asi deset lidí dělá jinak než ten zbytek?
Každý velký affilák, kterého znám, si prošel svoji cestu od malých webů až po ty velké, má zkušenosti, nebojí se investovat. Ví, jak vytěžit z návštěvníka na webových stránkách maximum. Nebojí se zkoušet nové věci, nakupuje traffic (návštěvnost) a zkoumá, na co je dobrá.
Ono je potřeba prostě vydržet, k affilu se většinou dostávají lidé, kteří dělají online. SEO specialisti, PPC maniaci, programátoři, které prostě už nebaví klientský business a kteří chtějí mít svoje projekty, protože sami vědí, jak co nejlépe funguje, a nemají zapotřebí, aby po nich chtěl někdo upravit modrou barvu tak, aby byla ještě více modrá a podobně…
Kdybys mohl vypíchnout několik stěžejních bodů, jimiž by se ostatní mohli inspirovat, co bys řekl? Co se z nich naučit?
Řeknu ti zkušenost s jedním affilákem. Člověk v ne úplně fajn životní situaci, hypotéka atd., chce začít s affilem a nemá ani peníze, aby si koupil můj kurz, ale má cíl se to naučit. Prohodíme pár slov, dám mu pár rad, pak ještě pár dalších lidí a člověk začne makat. Prvně fakturuje 2 000 týdně, poprosí mě, abychom mu peníze hned poslali, aby je mohl otočit a reinvestovat.
Ted se již drží okolo 5 000 týdně, pořád ode mě chce různé cíle, třeba přístup do kurzu za 200 konverzí, lepší provize za tolik a tolik, pořád se hecuje, chce v životě něco dokázat, ne sedět doma a užírat se tím, jak je na tom špatně… takovým lidem fandím.
Můžeš popsat, jak tento člověk začínal? Řada lidí třeba vůbec neví, co udělat jako ten první krok, a tento příběh by pro ně mohl být inspirující…
Pro něj byl první krok, že vůbec napsal do affiliate sítě nebo mně na Skypu. Pak sám řešil, co je pro něj asi nejlepší cesta. SEO ? nebo PPC ? Jak udělat web a podobně? Poprosil třeba i jiné známé affiláky o radu, jak začít, něco se dozvěděl tady, něco tamhle a začal, což je vůbec ten nejtěžší krok. Testoval, co a jak funguje, viděl, že něco funguje, poprosil o větší provize, aby měl lepší ROI (return of investments).
Jsem s ním v kontaktu každý týden a jeho přístup osobně taky hodně obdivuji.
Jsou přístupy těch nejlepších vždy stejné? Affiliate je přeci jen velmi široký pojem a dá se pojmout všelijak…
Přístupy všech lidí určitě stejné nejsou. Máš pravdu, affiliate je vlastně základ obchodu, funguje na bázi doporučení a přesvědčení, a kdo dokáže tohle všechno spojit, je úspěšný.
Úspěch s sebou ale často přináší i chuť pochlubit se. Co říkáš na trend zveřejňování svých příjmů nejen z affiliate? Může to daného affiláka nějak poškodit?
Poškodit, no záleží z jakého hlediska. Třeba můj příjem je opravdu zanedbatelný, protože musíme platit 10 zaměstnanců a externisty, pořád si říkám, že dělám něco špatně. Určitě je to super pro motivaci nových affiliate partnerů, aby se zlepšovali, makali na sobě a rostli.
Všiml jsem si, že se řada začínajících affiláků rozhoduje mezi dvěma možnostmi. Buď udělat síť menších webů, nebo udělat jeden velký. K čemu se přikláníš ty?
Malé weby! To byla moje cesta a je podle mě o hodně snadnější než udělat jeden mega web, když ještě člověk nic neumí a stále se učí. Já šel cestou malých webů cestovních, pak přešel na finanční a teď teprve budujeme velké projekty.
Po vydání našich předchozích rozhovorů na téma affiliate se spustila řada negativních diskuzí (na Twitteru můžete číst např. zde a zde). Nezdá se ti, že jednou z věcí, která affiliate nejvíce očerňuje, je právě vytváření zmíněných malých webů?
Osobně si to nemyslím. Ano, každá stránka by měla mít přidanou hodnotu ve světě internetu, ale je to otázka pro každého k zamyšlení. Objevil jsem nový neobsazený segment, udělám za den web, na WP napíšu texty, udělám základní linkbuilding a pak se již dívám, jak se mi plní peněženka. Vydělám peníze a můžu udělat jiný projekt, který už bude mít přidanou hodnotu.
Malé weby jsou dle mého základní kámen internetu. Také si můžu říct, jakou přidanou hodnotu má tento e-shop, který jen kopíruje x předešlých, a každý si tam tu hodnotu už může najít, je to jen na něm.
Osobně si myslím, že není možné affilem poškodit třeba v SEO inzerenta, většinou vedou všechny odkazy na můj web a nejlepší forma je, když affiliate partner prodává rovnou už přes ten web.
Proč vlastně affiláci neradi posílají svůj traffic přímo k inzerentovi?
Osobně taky nerad posílám někam traffic, který kupuji. Anebo když jsem díky SEO vybudoval web, tak ten traffic nerad přeposílám dále. Na straně u inzerenta už nic nejde měřit, nevíte, jak se chová váš traffic na straně e-shopu nebo leadgen webu.
Proto je vždy lepší ten traffic rovnou odbavit na vašem webu, ne vždy se to tak dá udělat, ale pak je hlavně na vašem odhadu, jak se váš traffic bude chovat u inzerenta.
Jak se vůbec ty díváš na všechny ty spory, které vidíme? Nejčastěji mezi SEO konzultanty a affiláky…
Tento spor je pro mě spíše úsměvný, protože si nemyslím, že třeba Pavel Ungr zná přesné gros affiliate marketingu, tak jako já zase neznám přesné gros jeho oboru (pozn. redakce: znalosti SEO Pavla Ungra si můžete ověřit i v našem rozhovoru zde).
Podle mě tato „válka“ tady asi bude delší dobu, ale vytěžit z ní může stejně nejvíce inzerent. Je tady moře oborů, ve kterých affiliate přebije SEO, a pak jsou zde obory, kde SEO přebije affiliate.
Já třeba radši osobně věřím konzultantům než agenturám, které úplně nesnáším, ale zase taky nemůžu všechny házet do jednoho pytle.
Vraťme se ale zpět k tématu. Je pro určitou diverzifikaci vhodné vyzkoušet i různé obory? Například nedělat jen travel a podobně?
Určitě je to super fungovat ve více segmentech a stát na více nohou. Může se vám stát to, co nám, když před lety skončila Direct pojišťovna, která měla nejlepší affil na povinné ručení – že vy najednou nemáte kam posílat traffic anebo už vám tolik nevydělává.
Proto sami fungujeme v několika segmentech a teď jsme hodně investovali do akvizice jiných projektů, takže nás snad už nic nepřekvapí.
Co bys naprostým začátečníkům doporučil jako první? Jak mají začít?
Tak asi bych si přečetl blog Františka Szabó, kde má Franta vcelku dost myšlenek a návodů zdarma. Pak pátrat po informacích, zkoušet, ptát se, dát si cíl, že teď budu vydělávat 5 000 měsíčně, pak 15 000 a podobně, zlepšovat se, protože affiliate je jen o učení se online marketingu.
V rozhovoru s Michalem Majgotem jsme narazili i na affiliate offline. Jak se na to díváš ty? Lze tak vydělávat?
Určitě! Protože v business světě takový nepsaný affil funguje už dost dlouho, určitě když je člověk šikovný, může se tímto dobře živit, ale já mám rad svůj online rybníček.
Když jsem tě žádal o rozhovor, slíbil jsem ti, že budu pokládat jen složité otázky. Splnil jsem svůj slib?
Záludnější otázky jsem neviděl. (smích)
Myslíš si, že si je mají pokládat i začátečníci? Nebo na co se mají ptát oni?
Začátečníci by se měli ptát, co vlastně chtějí, protože bez práce nejsou koláče a to platí i v affilu, určitě je v affilu několik segmentů, kde se člověk nemusí tolik snažit, ale ty začátečník třeba ani nevidí, takže se stejně učit musí.
Natočili jsme videorozhovor s Peterem Chodelkou o tom, jak dosáhnout v affiliate velkých zisků. Najdete v něm inspiraci? Určitě! Ukázka:
Podívejte se na celý rozhovor v tomto článku.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 měsíce
Před 5 roky
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |