Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Před několika dny jste na našem magazínu mohli číst rozhovor s Michalem Majgotem. Povídali jsme si o affiliate a Michalovy odpovědi vyvolaly mnoho ostrých diskuzí na sociálních sítích, do kterých se kromě affiláků zapojila i řada online konzultantů.
Diskuze se ubírala směrem k etičnosti a vůbec smyslu affiliate v Čechách. Svým článkem na to reagoval také Michal, který díky rozhovoru získal i nové zájemce o svou knihu. Já se ale rozhodl tématu věnovat dále, a proto jsem položil několik tvrdších otázek Michalovi Hardynovi.
Ten rozhodně má o affiliate co říct. Je zakladatelem jedné z největších affiliate sítí v Čechách, řídí společnost 5DM, byl jedním z předních zaměstnanců Elephant Orchestra a sám sebe prezentuje i jako průkopníka výkonnostního marketingu. Co tedy na všechnu tu kritiku, negativní názory a dokonce i hádky říká?
Michale, tak jako asi na všechno, jsou i na vydělávání prostřednictvím affiliate různé názory. Některé jsou pozitivní, jiné veskrze velmi negativní. Kdybys to měl shrnout, o čem podle tebe affiliate je a jaký je jeho smysl?
Affiliate je forma výkonnostního marketingu. Klientům nabízí možnost, jak prostřednictvím internetu prodávat více produktů a služeb při měřitelných nákladech na tyto prodeje. Dále zde jsou affiláci, kteří umí na internetu oslovit potenciální zákazníky a mají zájem si vydělat předem domluvenou odměnu z každého prodeje.
Inzerce | Chci tu být také
Klienty a affiláky propojuje affiliate síť (třeba jako náš AffiliateClub.cz), která technologicky a obchodně zastřešuje spolupráci, počítá odměny, procesuje výplaty a celkově se stará o vztahy v affiliate businessu a jeho osvětu.
Jak tebou zmínění affiláci potenciální zákazníky oslovují? Jak to v praxi vypadá?
Affiláci využívají kampaní v affiliate sítích, které se na získávání a správné nastavení nových affiliate kampaní specializují. Dobré affiliate sítě dodají affilákům kampaně na zlatém podnose a starají se o spokojenost affiláků i klienta. To je pro ně velká priorita a nemyslí na nic jiného.
Kolik dobrých affiliate sítí, které nemyslí na nic jiného než na spokojenost affiláků a klientů, tu máme?
Neskromně bych řekl, že tento přístup je pevně zakotvený pouze v DNA affiliate sítě AffiliateClub.cz. Celkem na českém trhu vidím 3–4 affiliate sítě, které to myslí s affiliate alespoň trochu vážně.
Jaká je základní myšlenka affiliate? Proč vůbec vznikl?
Cílem je uspokojit potřeby klientů, kteří chtějí prodávat více produktů a služeb při měřitelných nákladech. Affiliate business má počátky v Americe v polovině devadesátých let minulého století. Prodejci měli zájem navýšit své prodeje a byli ochotní nabídnout za tyto extra prodeje provizi.
Dá se tedy říci, že affiliate je v podstatě vše, kde jedna ze stran vydělává na provizi z uskutečněného prodeje apod.?
Takové zobecnění bych asi nepoužil. Pokud například lobbista někde na golfu „dojedná“ zakázku na stavbu kusu dálnice a dostane za svou práci provizi od stavební firmy, nemluvil bych v tomto případě o affiliate.
To je také častá diskuze. Kde je tedy hranice mezi tím, co ještě lze affiliate nazvat, a co už ne? Když se obchod odehrává online?
Jako affiliate je v ČR vnímám provizní prodej přes internet.
Jak bys popsal to, co affiláci dělají? V čem spočívá jejich práce?
Princip je jednoduchý – affiláci propagují produkty a služby z affiliate kampaní. Vychází z podkladů a zadání kampaně. Affiláci investují svůj čas a zdroje do podpory kampaně a velmi citlivě sledují profitabilitu své práce.
Na čem je tato profitabilita závislá?
Affiláci mají na svou činnost významné náklady – práce affiláka, práce jeho kolegů a dodavatelů (grafika, copywritting, vývoj webu), reklama (SEM, SEO, bannery, PR). Když to zjednoduším, náklady jsou jednak jednorázové, jako příprava webu a kampaní. Druhak mají affiláci provozní náklady, jako optimalizace webu a náklady na kampaně.
Je zásadní, aby v nějakém rozumném časovém horizontu výdělek z kampaní pokryl jednorázové náklady a následně byl po odečtení provozních nákladů projekt v zisku.
Vím, že nelze paušalizovat, ale vytváří většina z nich alespoň nějakou přidanou hodnotu? A pokud ano, jakou?
Z mého pohledu významná část affiláků vytváří značnou přidanou hodnotu – kvalitní content, přesně cílené placené kampaně, rozvíjí své projekty, pracují s uživateli, soustředí se na použitelnost.
Dneska už to jinak ani nejde. Dávno pryč jsou doby, kdy stačilo vytvořit web na URL odpovídající klíčovým slovům z affiliate kampaně, web se prosadil ve vyhledávačích a začal generovat konverze a odměny.
Můžeš uvést nějaké projekty, které tito lidé vytvořili a které bys vyzdvihl jako plnohodnotné smysluplné weby s vysokou přidanou hodnotou pro své čtenáře? Jde mi o to, že někteří schopnost affiláků vytvářet takové weby zpochybňují.
V zahraničí patří mezi mé oblíbené affiliate projekty www.moneysavingexpert.com, který se hrdě hlásí k affiliate myšlence a prostřednictvím kvalitních rad a informací pomáhá lidem šetřit peníze. Na podobném principu fungují naše affiliate projekty TopSleva.cz a TopSrovnani.cz, které lidem šetří peníze porovnáním slevových nabídek, pojištění nebo cen plynu a elektřiny.
Z českých projektů bych asi zmínil affiliate projekt www.cestujlevne.com, který nabízí užitečné tipy na levnou dovolenou a vydělává na svůj chod díky affiliate odkazům na levné letenky, ubytování nebo půjčovny aut.
Proč ale skoro o žádných affiliate projektech neslyšíme, když mají tak vysokou přidanou hodnotu? Nezdá se ti to také – na to, kolik jich je…?
Osobně mám pocit opačný. Slyším o affiliate projektech denně a pořád. Mezi affiliate projekty patří největší zbožový srovnávač Heureka.cz (některé shopy jsou napojené jako affiliate shopy), další desítky srovnávačů jsou také vybudovány na základě affiliate businessu – TopSleva.cz, Skrz.cz, Slevin.cz, ChytryHonza.cz.
Malým tajemstvím je, že mimo sezónu využívá jeden z největších mediálních domů některé affiliate kampaně, kterými vyplňuje svůj nevyprodaný mediální prostor.
Když se na to vše ale podíváme z toho nejvíce kritického pohledu, negenerují tito lidé opravdu zejména projekty, co moc vysokou přidanou hodnotu nemají? Nejsou to jen přeposílači leadů?
Řada affiláků vytváří velmi zajímavou přidanou hodnotu – viz příklady, které jsem právě zmínil. Samozřejmě se najdou výjimky, které si moc hlavu nelámou s kvalitou affiliate propagace, ale takové výjimky najdete asi v každém oboru, nejen v affiliate.
Jak tyto výjimky vypadají? Co dělají špatně?
Používají zakázané SEO/SEM metody a vydělávají krátkodobě na tom, že nějakou dobu trvá, než vyhledávač kampaň zablokuje.
Nezdá se ti, že se někteří affiláci vrací o pár let zpátky a tvoří weby zejména kvůli odkazům, což je mimo jiné jedna z hlavních věcí, proti kterým Google bojuje? Tedy právě obsahový a odkazový spam?
Nemyslím si, že by v dnešní době nějaká významná skupina affiláků tvořila spam weby. Ta doba je dávno pryč. Vyhledávače mají účinné algoritmy, které spam webům již nedají šanci na prosazení.
A upřímně to nebyli jen affiláci, kdo tvořil weby nízké kvality. Podle mé zkušenosti řada velkých firem vytvářela minisites, které jim pomáhaly vylepšit pozice ve vyhledávačích. Dobře to vím, pro jednu takovou firmu jsem nějakou dobu externě pracoval.
Jak se vůbec ty sám díváš na weby, které jsou tvořeny jen pro prodej odkazů? Mohou konečnému inzerentovi skutečně pomoci, když si na nich odkaz zakoupí?
Z dlouhodobého pohledu už nákup odkazů smysl moc nedává. Konečnému inzerentovi může nákup odkazů spíše uškodit. Nepřirozený odkazový profil je věc, kterou vyhledávače začínají stále více penalizovat.
A když za tebou přijde klient, který chce odkazy nakupovat, co mu tedy řekneš?
Nikdy v životě jsem odkazy neprodával. Nemám, co bych podobnému klientovi nabídl ani doporučil.
Michal Majgot v našem rozhovoru řekl následující: „V dobách velmi hloupého Seznamu jste se mohli dostat na libovolnou první příčku jen za jedno odpoledne práce a za pár týdnů čekání.“ Jak se na to díváš ty a snaží se i dnes affiláci obcházet principy a pravidla vyhledávačů?
Affiláci se snaží vydělávat peníze na internetu a řadě z nich se to solidně daří. Maximalizace zisku je základní cíl firmy, alespoň tak mě to učili na škole. Osobně si nemyslím, že by affiláci obcházeli pravidla vyhledávačů nějak významně více než jiné firmy. Každý se snaží prosadit se ve vyhledávačích – affiláci i ostatní firmy.
Je podle tebe affiliate pro naprosté začátečníky bez jakékoliv znalosti online marketingu?
Začínal jsem s affiliate před 5 lety a v tu dobu jsem nevěděl o affiliate vůbec nic. Na škole jsem měl na jeden semestr předmět, kde jsem se naučil rozjet webovky přes redakční systém. To bylo vše, co jsem před pěti lety věděl.
Posledních pět let hodně čtu, poslouchám audioknihy, sleduji videa a bavím se se správnými lidmi. Dneska můj AffiliateClub.cz patří mezi 3 největší affiliate sítě na českém a slovenském internetu a v některých parametrech jsme jednička na trhu. Nejtěžší jsou ty první kroky, potom už to jde skoro samo.
A je podle tebe vhodné, aby takto nezkušení lidé prodávali affiliate odkazy a celkově pracovali se svými klienty? Asi víš, kam tím mířím…
Upřímně nevím, kam míříš.
Mířím k tomu, zda je podle tebe správné, aby lidé bez potřebných znalostí nabízeli svým klientům zpětné odkazy za peníze, když tím mohou klientům teoreticky i ublížit než pomoci? Takový klient může být vyhledávači i penalizován, aniž by si riziko sám uvědomoval.
To je spíše dotaz na SEO konzultanty. Klienti většinou nekupují odkazy – odhadem 80 % odkazů nakupují SEO konzultanti nebo jimi řízení linkbuildeři.
Jak hodnotíš postoj některých konzultantů z oblasti SEO, online marketingu a podobně vůči affiliate a jeho „zneužívání“?
Koho si mám představit pod pojmem „některých konzultantů z oblasti SEO“? Osobně ani zprostředkovaně neznám nikoho se jménem „některý konzultant z oblasti SEO“. Znám SEO konzultanty, co si přes affiliate vydělávají balík. Znám pár SEO konzultantů, kteří šťouchají do affiliate businessu. Nemám moc pozitivní názor na lidi, kteří mají potřebu šťouchat do jiných lidí. Je jedno, jestli to je SEO konzultant.
Myslím ty konzultanty, o kterých si sám napsal ve svém článku. Jak se z hlediska etičnosti díváš na jejich práci?
Práce většiny konzultantů si vážím, dělají svou práci, jak nejlépe umí, a jejich činnost přináší určité výsledky. Často jsou konzultanti velmi inteligentní a schopný lidi, které z nějakého důvodu baví práce s klienty a snaží se co možná nejlépe řešit jejich požadavky.
Na druhou stranu i mezi konzultanty jsou lidé, kterým jde jen o peníze, odvolávají se na fráze jako „SEO potřebuje čas“ a jde jim jen o to, aby co možná nejdéle „dojili“ klienta. Takový přístup se mi samozřejmě nelíbí.
Co jsem tak zaslechl, často se jim zazlívá, že „pro peníze udělají vše“. Jakou roli v tom všem hraje etika? A jak k tomu většina přistupuje?
Nemyslím si, že se z pohledu etiky affiláci liší od ostatních podnikatelů. Podívejte se na ostatní obory – vždy najdete férové lidi a najdete i lumpy.
Slyšel jsem ještě jednu věc, a to přirovnání k finančním poradcům, kteří se rychle rozmnožili a sklidili i velkou kritiku. Jak se na tato srovnání díváš ty?
Ani zde bych nechtěl generalizovat. Jsou dobří a špatní poradci. Jsou dobří a špatní lidé. Osobně mám k dispozici fantastického finančního poradce, na jehož kvality a rady nedám dopustit.
Nemůže tato negativní kritika nějak ovlivnit budoucnost a další rozvoj affiliate u nás?
Nemyslím si, právě naopak. Můžu přidat citát? „First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.“ – Mahatma Gandhi
Jakou vůbec odhaduješ budoucnost affiliate? Jakým směrem se bude vyvíjet?
Z mého pohledu je český affiliate trh teprve na začátku. V tom se shoduji s ostatními v oboru. Porostou současné affiliate vertikály, ale velký růst čeká především úplně nové vertikály. Pěkným příkladem je obor Zdraví, který nedávno neexistoval a teď v AffiliateClubu patří mezi nejsilnější vertikály, které generují každý měsíc šesticiferné affiliate provize.
Na jaké vertikály by se tedy affiláci měli do budoucna zaměřit?
Doporučuji vertikálu Zdraví, která dlouhodobě roste. Zrovna dneska bylo zveřejněno, že Facebook koupil aplikaci Moves, která je ze segmentu Zdraví a Fitness. Ten globální trend je jasný, zvýšený zájem o Zdraví je v zahraničí nějakých 5–10 let a teď ve větší míře přichází také k nám.
Dokážeš porovnat situaci u nás a ve světě? Jsme na tom z hlediska přístupu k affiliate stejně, nebo nějak rozdílně?
Na západ od našich hranic jsou na tom se znalostí affiliate lépe. V ČR je pořád znalost affiliate mezi potenciálními inzerenty velmi malá. I když se to v posledních 2–3 letech hodně zlepšilo, stále je musíme hodně edukovat.
Od koho se mohou začátečníci inspirovat? Koho bys jim doporučil, aby sledovali?
Líbí se mi rozhovory s inspirativními lidmi, které vychází u vás na MladyPodnikatel.cz. To je vždy dobrý začátek – učit se od těch nejlepších.
V zahraničí je obrovské množství affiliate blogů (soukromých i firemních). Každému sedne něco jiného. V ČR můžu doporučit sledovat náš pravidelně aktualizovaný blog.affiliateclub.cz a twitter.com/AffilClub. Osobně bych doporučil nezapomínat na osobní rozvoj a číst také klasické manažerské knížky od autorů, jako je David Allen (Getting Things Done), Stephen Covey (7 Habits of Highly Effective People) nebo Dale Carnegie (How to Win Friends and Influence People).
Kdybys měl na závěr shrnout nějaká pravidla, jimiž se řídit, abychom byli v affiliate úspěšní, co bys řekl?
Makat a používat zdravý selský rozum. To je zaručený recept na úspěch!
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 měsíce
Před 4 roky
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |