Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Trendy v on-line marketingu nás tlačí k používání stále více fotografií či obrázků. Ne vždy si ale dokážeme vytvářet vlastní, a proto hodně podnikatelů stahuje obrázky z internetu. Na co si při tom mají dát pozor? Musí uvádět zdroj a jméno autora? Jak je to se sdílením fotografií na sociálních sítích?
Obecně doporučujeme používat vlastní fotografie – už jen z marketingových důvodů. I takové je však potřeba dobře právně ošetřit. I kdyby byl fotografem váš kamarád, doporučujeme u důležitějších fotografií uzavřít licenční smlouvu. Kamarádství se může rozpadnout a pak se objeví nemilá překvapení a naschvály.
Pokud licenci nemáme a užijeme fotografii staženou bez vědomí autora, resp. držitele autorských práv, riziko je poměrně značné.
Za prvé může požadovat stažení obrázku z webu či z propagačních materiálů a jejich další nešíření. To může být poměrně nákladné.
Inzerce | Chci tu být také
Kromě toho může držitel práv požadovat náhradu za bezdůvodné obohacení v ceně dvojnásobku tržní hodnoty licence daných fotografií. Ve vymáhání těchto poplatků jsou zástupci autorů velmi agresivní. Služba Dostupného advokáta však může pomoci náklady redukovat.
Za třetí pak může být vymáhána i prokazatelná škoda, kterou užití fotografie způsobilo, a v neposlední řadě i náhrada za nemajetkovou újmu v konkrétních situacích. Např. zneužití fotografie pro erotické služby.
Důležité je, že prostým uvedením autora či zdroje odkud fotografie pochází se nijak neomezuje odpovědnost za zásah do práv autora. U některých děl to však může být smluvní povinnost a pak je tedy nutné tyto údaje uvádět.
Fotografii bez souhlasu autora je možné užít pouze na základě zákonem stanovených výjimek, a to zejména osobní potřebu pro nekomerční účely, pro zpravodajství, umělecké dílo či vědeckou činnost.
Také je možné volně užít díla, která sám autor, resp. držitel práv nabízí k volnému užití. Např. jde o díla sdružená pod značkou Creative Commons (CC). Tato organizace nabízí škálu různých licenčních schémat, která držitelům autorských práv umožňují nabídnout některá práva na užívání díla veřejnosti, zatímco jiná práva jim stále zůstávají. Cílem je umožnit jednoduší sdílení fotografií bez nutnosti platit licenci.
Na sociálních sítích platí stejná pravidla jako jinde na internetu, nahrát fotografii bez souhlasu autora je tedy protiprávní. Navíc vedle autora jsou zákonem chráněny i osoby osoby, které jsou na fotografii zachyceny. I od nich by měl být vyžadován souhlas ke komerčnímu využití jejich podobizny.
Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 5 roky
Před 5 roky
Před 7 roky