Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Když bylo Leonardu Da Vinci 30 let, vytvořil pravděpodobně nejstarší životopis v dějinách lidstva. To bylo v roce 1482. Od té doby se z životopisů stal fenomén, měnil se jejich obsah, stejně jako jejich podoba. Dnes už je dokážou nahradit i některé sociální sítě, jenomže víme my vůbec, co do nich máme psát?
Do dnešního rozhovoru jsem si přizval Jarmilu Kacerlovou, majitelku projektu www.cvprofi.cz zaměřeného na psaní profesních životopisů a profilů na LinkedIn. Co odpověděla na moje otázky?
Jarmilo, hledám práci a sepisuji životopis. Jak v něm zaujmout?
Nejdůležitější je první dojem. Někdy i malá chyba nebo nevhodně zvolený výraz mohou zkazit celkový dojem a při silné konkurenci můžete přijít o možnost pohovoru. Naštěstí v dnešní době se můžete obrátit na nás, portfolio vám zpracujeme do profesionální podoby, aby zaujalo mezi ostatními kandidáty.
Na internetu existuje řada šablon a vzorů životopisů. Máme je používat, nebo neexistují žádná pravidla a můžeme si je udělat podle sebe?
Setkala jsem se s mnoha životopisy ve standardizovaných formách, u některých to bylo spíše
na škodu. Vždy je lepší sestavit životopis na míru, nevhodně zvolená šablona může působit nemoderně a zkazit celkový dojem.
Inzerce | Chci tu být také
Měly by podle vás mít všechny životopisy stejnou podobu?
Písemné portfolio by vždy mělo být sestaveno na míru danému uchazeči. Jako specialisté v tomto oboru neškatulkujeme životopisy do standardizovaných formátů. Každý životopis není jen zformátován, ale sestaven na míru. Slovo od slova je v něm důkladně promyšleno tak, aby společně vytvářela vaši úspěšnou vizitku, která upoutá pozornost.
Co to v praxi znamená, že je životopis na míru uchazeči?
Pracujeme individuálně s každým klientem na základě jeho zkušeností, schopností a vědomostí. To, co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého, a proto se přizpůsobujeme danému člověku, v dané době, za určitých okolností. A samozřejmě pracovní pozici, o kterou má náš klient zájem.
Řada zaměstnavatelů požaduje určitý formát strukturovaného životopisu. Je podle vás vhodné popustit uzdu kreativitě a překvapit? Nemůže to mít negativní výsledek?
Životopis by měl působit vždy důvěryhodně, proto kreativní prvky mohou být spíše na škodu.
I zde platí, že méně je někdy více. Výjimkou jsou práce v kreativním oboru, jako je grafika nebo design, i zde však nedoporučuji příliš experimentovat. Kreativitu je lepší dokázat odkazem na portfolio.
Co všechno bychom měli do životopisů zařadit?
Vše, co případnému zaměstnavateli zdůrazní vaši hodnotu. Je důležité, co řekneme, ale také je důležité, jakým způsobem. Všechny informace by měly vyznít v náš prospěch.
A jakým informacím bychom se naopak měli vyhnout?
Měli bychom se vyhnout všem negativním informacím, které nám nemohou pomoci, ale také všemu, co neumíme nebo neznáme. Místo v životopise je vzácné, proto není důvod uvádět ani neutrální fakta, která nepracují v náš prospěch a nepoukazují na naše profesní předpoklady.
Nebude nám ale pak zaměstnavatel vyčítat, že jsme tam něco neuvedli?
Není nikde dané, co musí životopis obsahovat, proto se domnívám, že by k takovéto situaci nemělo dojít.
Jak máme posuzovat informace, které ještě do životopisu dát a které už ne?
Dobrý spisovatel pozná rozdíl mezi tím, co personalisté opravdu potřebují vědět a co je jen třešničkou na dortu. Do životopisu by měla patřit pouze fakta, která se vztahují ke konkrétní pracovní pozici.
Neměli bychom plýtvat zbytečnými informacemi. Můžeme si také pomoci kontrolní otázkou, zda může být uvedení daného bodu důvodem k přijetí. Pokud ano, rozhodně ho zařadíme. Každého uchazeče je ale potřeba posuzovat jednotlivě.
A máme zasílat všem stejný životopis, nebo jej nějak přizpůsobovat?
Pro různé příležitosti se hodí různé styly, ideální je přizpůsobit se poptávané pozici. Náš život se vyvíjí a s ním i naše zkušenosti a dovednosti, stejně tak by se měl měnit i náš životopis. Je dobré přizpůsobit ho tak, aby vynikly schopnosti a zkušenosti, u nichž si myslíte, že jsou pro daného zaměstnavatele žádoucí.
Co jsou takové největší prohřešky, se kterými se v životopisech setkáváte?
Mezi prohřešky patří například špatné formátování textu, pravopisné chyby, opakující se informace… Mnoho uchazečů také nedbá na detaily, ať už to je špatné rozvržení, nebo mezery mezi znaky. I takové věci mohou o uchazeči leccos napovědět.
Na svých stránkách píšete: „Potenciální zaměstnavatelé a personalisti mohou říci za pouhých 30 sekund, které životopisy splňují jejich požadovaná kritéria.“ To zní hodně tvrdě. O jaká kritéria se jedná a jak je splnit?
Ano, nesmíme zapomenout, že zaměstnavatel bude mít vždy dostatek uchazečů k posouzení. Ve většině případů upřednostní ty, jejichž životopisy budou zahrnovat vše potřebné a které poskytnou dostatek informací pro posouzení. V opačném případě hrozí odmítnutí.
Na škodu může být i používání příliš mnoha odborných termínů.
Co tedy tito lidé posuzují jako první a na co bychom si měli dávat největší pozor?
Důležitým kritériem je délka textu. Životopis by měl být věcný, avšak ne příliš stručný. V každém případě by měl vyznít v uchazečův prospěch.
Zdá se vám, že se potřeba některých informací v životopise pomalu mění?
Ano, větší důraz se klade na praxi uchazečů. V dnešní době jsou pro zaměstnavatele důležité schopnosti jako vůdcovství, plánování a organizace, odborná způsobilost, strategické uvažování a další.
Tyto vlastnosti se dají využít napříč pracovními pozicemi a budou to právě ony, které vám mohou zajistit budoucí profesní uplatnění. Tím bych ale nechtěla podceňovat vzdělání a absolvovaná školení, protože ty zase ukazují na vaši adaptabilitu a snahu se vyvíjet.
Je podle vás tedy pro ty, co hledají práci, příhodné absolvovat třeba nějaké kurzy či školení dovedností, které jste zmínila?
Samozřejmě, každá nabytá vědomost nebo dovednost nám může pomoci s posunem v kariéře, ale i v rovině osobního růstu.
Jakou elektronickou formou je nejlepší novému zaměstnavateli životopis zasílat? Máte zkušenosti s tím, jaký je lepší formát, zda např. PDF a podobně? Viděl jsem i ty, co CV kopírují přímo do e-mailu.
Životopis by měl být vždy poslán jako příloha, aby se při tisku neovlivnilo formátování. Doporučuji ho zasílat ve formátu PDF, u kterého se nezmění zobrazení ani při náhledu z tabletu nebo z mobilu. Formát Wordu je také akceptovatelný. Důležité je dbát i na pojmenování souboru, ideální je CV_jmeno.prijmeni.pdf. Působí to dobře a také to usnadňuje orientaci personalistovi.
Vy se specializujete i na LinkedIn. Lze místo životopisu zaslat odkaz na tuto profesní sociální síť nebo svůj profil nějak vytisknout?
Jak roste počet uživatelů chytrých telefonů, může se časem dostávat do pozadí čtení životopisů v klasické podobě. Web LinkedIn je ale právě v tomto flexibilní a je již nyní formátován pro tento druh moderní komunikace. Pokud máte profil na LinkedIn dokončený, je dobré na něj zasílat odkaz spolu s CV.
V čem je podle vás LinkedIn lepší než klasický životopis?
Profil na LinkedIn je jiný, je to aktivní dokument, který může být pravidelně revidován, může přijímat a poskytovat doporučení a komunikovat s ostatními. Nejste limitováni tím, co se vejde na stránku, můžete nahrávat dokumenty nebo videa, sdílet odkazy atd.
Pokud jste zde již zaregistrováni, můžete se mimo jiné zapojit do aktivního vyhledávání pracovních míst, výzkumu či identifikaci osob, to vše vám může dopomoci k vhodnému zaměstnání. Také personalisté si zvykli LinkedIn čím dál tím více používat a vyhledávají vhodné uchazeče pomocí klíčových slov.
Je nějaký rozdíl mezi tím, co můžeme vložit na LinkedIn a co do klasického životopisu?
Pokud je profil na LinkedIn neúplný, nemá fotku a chybí některé informace, není moc přesvědčivý. Naopak v životopisu je možné fotografii vynechat.
LinkedIn je postaven i na různých doporučeních. Lze i ta nějak vložit do klasického životopisu?
Profil s doporučením na LinkedIn budí mnohem větší důvěru. U LinkedIn mají doporučení své místo, protože nejste omezeni délkou prezentace, u životopisu doporučuji uvádět reference až na vyžádání.
Může podobně posloužit i nějaká jiná sociální síť?
Další profesní sítí, i když v Čechách nepříliš známou, je síť pro networking XING. Pro navazování kontaktů je vhodný také Facebook, i když ten funguje v osobnější rovině. Obecně platí, že čím více kontaktů máte, tím pro vás může být hledání zaměstnání snazší.
Jak se vůbec životopisy vyvíjejí?
Dříve byl životopis často jediným dokumentem, který jste o sobě před pohovorem poskytli. Žijeme v informační době, proto se personalisté snaží o uchazeči dozvědět co nejvíce informací prostřednictvím dalších sítí a možností.
Tím se tradiční CV dostává trochu do pozadí, rozhodně ale nechci říci, že by pozbylo na důležitosti. Může se totiž stát, že personalista uvidí jako první on-line profil uchazeče a až v případě kladného dojmu si vyžádá životopis, jindy je to naopak.
O to více bychom měli dbát na pozitivní sebeprezentaci ve všech směrech. Pokud například profil na LinkedIn dotáhnete k dokonalosti a budete zde vystupovat velmi profesionálně, ale zapomenete to samé udělat i s profilem na Facebooku nebo jiné sociální síti, může vám to pokazit reputaci.
Dokážete odhadnout, jak budou životopisy vypadat například za deset dvacet let?
Je pravděpodobné, že důraz bude kladen více a více na digitální podobu – takovou, jakou známe například z profesního profilu na LinkedIn. Ceněnou součástí prezentace budou interaktivní odkazy a videa.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |