Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jan Řezáč je nejvlivnější blogger v ČR v oblasti webdesignu, konzultant webových projektů, který má právě teď rozepsanou knihu o webdesignu. Snaží se o edukaci v oboru webdesignu a často přednáší. Všem doporučuji jeho přednášku Úvod do webdesignu.
Honzu jsem měl možnost potkat již několikrát na různých konferencích a jsem moc rád, že souhlasil s rozhovorem.
Ahoj Honzo, je o tobě známo, že se snažíš lidi vzdělávat v oblasti webdesignu. Přednášíš na školách a budeš vydávat knihu. Na jaké úrovni je podle tebe webdesign v ČR a proč si myslíš, že tomu tak je?
Webdesignerem je dnes každý, kdo dokáže splodit web. Což znamená, že se jím stanete za cca 2 hodiny práce ve Wordu (umí exportovat HTML stránky). Na světě je pár míst, kde se řeší webdesign na špičkové úrovni – některé části USA či Londýn – ale ve většině světa je webdesign něco, co dělá syn vašeho kolegy jako přivýdělek na střední škole a vlastně to tak nějak dokáže každý.
V České republice už funguje několik týmů, které dělají webdesign na špičkové úrovni, takže na tom nejsme tak špatně. Na druhou stranu webdesign je mentálně stále na úrovni finančního poradenství – za 3 měsíce jste profík jak poleno. A proto mnoho webových projektů selhává. Tato situace potrvá do té doby, dokud se tohoto paradigmatu nezbavíme. Naštěstí už se to pomalu mění.
Inzerce | Chci tu být také
U nás v ČR si spousta lidí představí webdesignéra jako toho, kdo „maluje“ web a to je vše, což je mylná představa. Mohl bys prosím popsat, co vše práce webdesignéra opravdu obnáší?
Design je řešení problému. To znamená, že se nejdříve v daném problému důkladně zorientujete a pak navrhnete řešení prostřednictvím určitého procesu. Grafické rozhraní je často součástí řešení, ale v procesu návrhu profesionálního webdesignera se s ním setkáte až relativně pozdě – tedy když už je jasné, co vlastně děláme, pro koho to děláme a co od toho všeho budeme chtít. Právě zaměření se na přínosy projektu a na to, aby web nakonec fungoval a neměl jen hezkou hlavní stranu, je to, co dělí amatéry od profesionálů.
Již jsem zmínil, že píšeš knihu. Můžeš nám k ní dát bližší informace?
Píšu knihu pro webdesignery. Pracovní název je Webdesign pomalu a pořádně, protože nenabízím žádné rychlé a jednoduché řešení, které z vás obratem udělá webdesignera, ale předkládám tvrdou práci a léta odříkání. Muhehe. Dobrá – bez toho odříkání. V současné době neexistuje ucelený systém vzdělávání pro webdesignery, a proto je mým cílem vytvořit startovní bod pro ty, kteří chtějí být webdesignery a neví, kde začít. Webdesigner není v mém pojetí jednotlivec, ale tým lidí, který vytváří funkční weby. Tedy weby, které jsou přínosem pro vlastníky byznysu, protože jsou zároveň přínosné pro jejich návštěvníky. Což nikdy nedocílíte ve vakuu dekorování hlavních stran či v horším případě wireframů načrtnutých člověkem, kterému přijde práce v grafickém programu příliš náročná, a tak píchá dokumentaci.
Bude kniha určena spíše pro začátečníky nebo i pro pokročilé?
Začátečník získá přehled o tom, co je webdesign, jak se k němu stavět a co všechno je potřeba se naučit. Pokročilý zjistí, co všechno ještě neví. Každý webdesigner je samouk a úroveň webdesignerů je kvůli tomu neskutečně proměnlivá. Moc pokročilých webdesignerů u nás ve skutečnosti není. Navíc i dobrý návrhář webových aplikací není často schopen vytvářet prezentace (prodejní weby) a naopak. Osobně si každý rok říkám, jak jsem o webdesignu před rokem vlastně nic moc nevěděl. Dělám to posledních 10 let, leč možná jsem z těch pomalejších, a už je to všechno dávno vyřešeno. Ale kde jsou potom všechny ty skvělé weby?
Jaký byl ten hlavní důvod, který tě vedl k napsání knihy?
Důvodem je moje nasranost na Dunning-Kruger efekt. V jednu chvíli jsem si uvědomil, že webdesigneři tápou, jsou ochotni dělat kde co a formují tak očekávání trhu. Rozhodl jsem se to změnit, a tak píšu knihu a směřuji ji na webdesignery, aby pak mohli edukovat své klienty (kteří mají na práci jiné věci, než číst knihy o webdesignu).
Jsi výtečný speaker a často přednášíš. Kde tě můžeme vidět příště?
Zatím nemám domluvené další konference, hodně abstraktně jsme se bavili s Vaškem Stoupou o přednášce na příštím WebExpu, ale tam je to zatím ve hvězdách . Jinak mám v plánu, že se něčeho určitě zúčastním na jaře, ale ještě nemám vybrané konkrétní akce. Pravděpodobně budu na brněnském barcampu.
Je o tobě známo, že jsi člověk, který má stále úsměv na tváři. Jak si udržuješ takový elán? Ještě jsem tě snad neviděl zamračeného.
Muhehe. Já už jsem se viděl zamračeného mockrát … Ale většinou mě to nepotkává na barcampech a konferencích. A koneckonců ani na Twitteru.
Chtěl jsem se zeptat, jak vznikla tvá přezdívka filosof?
Jsem skaut od svých 6 let a přezdívka vznikla na skautském táboře. Proti všem předpokladům nemám vystudovanou filosofii, ale informatiku.
Mohl bys našim čtenářům doporučit zdroje, které mají sledovat, pokud se chtějí v této oblasti zlepšovat?
Začněte číst knihy. Anglické knihy o webdesignu, psychologii, typografii a interakčním designu. Z českých zdrojů nedoporučuji žádný. Dokonce ani svůj blog ne – blogy nedávají ucelený přehled, ale názor – velmi často vyseknutý na základě aktuálního kontextu blogera. Mohou vám tedy pomoci s konkrétními tématy ve chvíli, kdy už máte nějaký základ. Ze zahraničních zkuste do začátku A List Apart. Ale raději knihy.
Na závěr, co by jsi vzkázal všem začínajícím webdesignérům?
Jaký máte pocit ze své práce? Jste fakt dobří? Přesně to jsem si myslel taky.
Webdesign je dnes free, cool, in a vašim kamarádům se líbí screeny hlavních stránek vašich prvních projektů, ale reálně o webdesignu zatím nic moc nevíte. Od toho je slovo začátečník. Učeň. Newbie. Takže pro vás mám nevyžádanou radu, pokud máte koule na to, stát se webdesignerem. Jediný způsob, jak se posunout dál, je neustále se vzdělávat a uplatňovat své znalosti v praxi tím, že tvoříte weby. Raději si za ně zatím nenechte platit – dělejte weby pro neziskovky, kamarády či své vlastní projekty. Spolkněte své ego a připusťte si, že máte před sebou ještě dlouhou cestu, než začnete dělat skvělé weby. A zase se učte. Teoreticky i prakticky. Bojujte denně proti svému dékáčku, jinak na to dojedete vy i vaši klienti. Po stovce webů a stovce knih se otočte a PAK mi napište, zda měla moje rada smysl.
Webdesign je obor, který potřebuje svou vlastní vysokou školu, ale nikdo ji v nejbližším desetiletí nezaloží, protože je příliš mezioborový, příliš mladý a vlastně je to řemeslo. To druhé a třetí jsou mýty. Webdesign je složen z oborů, které jsou tu několik desetiletí (HCI, marketing…), některé staletí (typografie, psychologie…). Akorát ho chápe v širším kontextu příliš málo lidí, takže je zjednodušován a osekáván. Takže spousta webdesignerů pak dělá nefunkční weby a v lepším případě jsou šokováni tím, že super řemeslné HTML nestačí. V horším případě si toho zatím nevšimli.
Moc děkuji za rozhovor a doufám, že se ti bude i nadále dařit.
I já děkuji .
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.
Před 21 hodin
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |