Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
V polovině června se v Praze koná konference UX z praxe. Jejím organizátorem je Jan Hlaváč, se kterým jsem se bavil nejen o programu konference, ale i o UX a jeho osvětě v Čechách.
Honzo, o UX se v Česku nemluví tak dlouho jako třeba o SEO. Proč si myslíte, že na vaši konferenci přijde dostatek lidí?
Počet lidí, které Konference UX z praxe osloví, je jedna z mála věcí, kterou sám neznám. Osobně si myslím, že je tady dostatečně velká poptávka, ale skutečnost ukáže až realita. Podle mne je u nás zhruba 200 až 300 lidí, kteří se profesně věnují UX. To už je dostatečně lidí na to, aby mohli mít svoji vlastní úzce zaměřenou konferenci.
Myslíte si, že se ta situace a potřeba vnímání něčeho, jako je user experience, zlepšuje?
Rozhodně. Je to třeba vidět na pracovních poptávkách. UX designéry už nepoptávají jen agentury, firmy zaměřené na web nebo software. Třeba minulý týden jsem na svůj web uxjobs.cz přidával odkaz, kde UX designéra poptává Globus. Dříve pak AAA Auto či Cetelem. Z toho je tedy vidět, že povědomí o UX se dostává k širší veřejnosti, a ta si uvědomuje jeho užitečnost. Na pracovním trhu je teď obrovský nedostatek UX designérů s aspoň minimální praxí. Takže poptávka po UX tu je.
A nepřeháníme to trochu s tím haló, které kolem UX v posledních letech je? Mířím tím k tomu, že některé weby by specialista na UX mohl prohlásit za naprosto nepoužitelné, ale ony stejně profitují a daří se jim…
To haló kolem UX, které tu skutečně je, je způsobeno ne UX samotným, ale kvalitou produktů a služeb, které tu máme. Ta je často nedostatečná a zaměřením na UX je možné ji zlepšit. Je to to samé jako PPC nebo SEO.
Inzerce | Chci tu být také
UX je v tomto ohledu nástroj (nebo přístup), kterým se snažíte dosáhnout nějakých cílů, které stanovuje majitel. Pokud někdo usoudí, že je to smysluplné a přinese to očekávaný výsledek, je jedno, jestli původní web či produkt byl výdělečný nebo ne. Prostě pokud je možnost ho zase o kus zlepšit, proč to neudělat. A je jedno, jestli za pomoci UX nebo něčeho jiného.
Určitě je hromada webů, které o něčem jako použitelnost nebo User centered design neslyšely a stejně své cíle plní. A pak je taky hromada těch, co je neplní, ale mohly by, kdyby byly lépe udělané.
Je možná dobré také zmínit to, že UX nejsou jen weby. Je to skoro jakýkoliv kontakt s vaším zákazníkem nebo i kýmkoliv jiným. Proto i na konferenci bude přesah přednášek mimo online. Jednou bude představení projektu designování kalhot pro vozíčkáře a druhým pravděpodobně návrh platebního náramku a s ním spojených služeb.
Jak má tedy provozovatel webu vlastně zjistit, že jeho web je uživatelsky přívětivý?
V prvé řadě by ho nemělo zajímat toto, ale cíle, které si stanovil. Web a jeho kvalita jsou jen možné způsoby, jak těchto cílů dosáhnout. Jestliže to, že je web uživatelsky přívětivý, pomáhá v dosahování cílů, pak je to v pořádku. Ale většinou je problém už na začátku, kdy jsou nevhodně stanovené cíle, to nejčastěji znamená žádné cíle.
To jak to poznat, ověřit a změnit se do tohoto rozhovoru nevejde, to je spíš na několik knih. Pokud to někoho zajímá, může začít na webu Asociace UX, kde je dostatek zdrojů.
Já osobně jsem byl na pár přednáškách o UX, ale většinou byly velmi obecné a povrchní. Budete jiní?
To je přesně důvod, proč konferenci pořádám. Chybí mi na současných akcích dostatečně kvalitní obsah zaměřený na UX designéry. Konference mne spíš nalákají na někoho ze známé zahraniční firmy, kdo mne pak akorát uspí povídáním o něčem naprosto nerelevantním.
Proto dělám vlastní konferenci a úplně obráceně. Ale asi zklamu i tebe. Konference bude hodně odborně zaměřená a praktická. Pro člověka, kterého UX jen zajímá, ale profesně se mu nevěnuje, nebude mít odpovídající přínos, protože nebude mít moc příležitostí tyto poznatky využít v praxi.
Slovo „praxe“ už v máte samotném názvu konference. Co tedy účastníkům ukážete?
Tohle je od nás hodně troufalé, spojit slova konference a praxe, obzvlášť když jsou v programu jen přednášky a žádné workshopy. Je to odvozené od toho, že přednášející jsou vybírání z lidí, kteří se tím profesně živí a vlastně se s účastníky podělí o svoji každodenní praxi a zkušenosti z ní. Nenarazíte tak na žádné teoretické přednášky. Což je zatím něco, co se skutečně daří. Nevybavuji si žádnou domluvenou přednášku, kde by přednášející nemluvil o něčem, co sám dělá. Takže všechen obsah by měl být nejen unikátní ale i praktický.
Jak náročné pro vás jakožto organizátory bylo získat přístup k praktickým informacím?
Zas tak těžké není. Musíte znát dobře UX komunitu a sledovat, co se děje. Pak to není těžké. Zrovna tohle je ale věc, kterou se konference snaží vyřešit za ostatní lidi. Většina lidí nemá takové kontakty, aby se k podobným zkušenostem dostala, nebo není dost dobře proveditelné, aby se jednotlivec dostal najednou ke zkušenostem z třeba deseti firem najednou. A konference jim to má zprostředkovat.
Co je náročné je pak z oslovených lidí dostat rozpracovaný obsah přednášky. To proto, že jsou pracovně velmi vytížení a nemají na to v rámci zaměstnání vyhrazený čas. Přednášejí sami za sebe a nikoliv kvůli propagaci firmy. A také na rozdíl od ostatních akcí ho chci hned, jak se na vystoupení domluvíme. Není to tak, že bych vybral řečníka a on si 14 dní před konferencí něco připraví.
Na koho je konference zaměřena?
Zaměření je na ux designéry, kteří se UX věnují profesně a odhadem 2 až 4 roky. Vychází to z toho, že právě pro ně už ostatní akce nepřinášejí dostatečně odborný obsah, který by je dál vzdělával nebo inspiroval. Ale přínosná bude i pro lidi s kratší či delší praxí. Jen obsahově se bude vše řídit podle té první cílové skupiny.
Typicky jde o pokročilého ux designéra zaměstnaného ve firmě. Pro něj má firma málo příležitostí, jak ho odborně vzdělávat. Školení pro tuhle cílovku neexistují. Zahraniční akce mohou být příliš drahé a dlouhé. Jiné konference v ČR jsou zaměřené příliš obecně, takže nemají prakticky přínos. Je tu jen pár večerních akcí, které jsou poslední dobou dobré. A to je UX Monday v Praze, asi hlavně díky Adamovi Fendrychovi, Research Tuesday od lidí okolo Martina Kopty a pak nepravidelné akce pořádané LMC, které jsou už obsahově v přesahu mimo UX, ale pořád zajímavé a podnětné. Jenže to je hlavně pro Pražáky. A i pro ně je tu stále prostor na vzdělávání, který lze využít.
Placené konference mají v Česku trochu špatnou pověst. Alespoň mezi fanoušky Mladého podnikatele jsem si všiml častého zklamání z kvality přednášek, která neodpovídala ceně. Za stejné peníze si mohou totéž a mnohem více přečíst na internetu. Nebude to i váš případ?
Kvalita přednášek a jejich přínosnost pro uxáky na jiných akcí je právě důvod, proč tahle konference vznikla. Samozřejmě že na internetu najdete úplně všechno. Proto je konference zaměřená hlavně na praxi. Zkušenosti ostatních firem na internetu nenajdete. Pro nás je internet doplňkem. Konference má sdílet zkušenosti a postupy a také vás inspirovat. Pokud něco budete po konferenci chtít vyzkoušet, půjdete si pak na internet najít teorii nebo se o to s přednášejícím pobavit více do hloubky na konferenčním Slacku.
Cena konference je nastavena podle cílové skupiny a kvality obsahu. Člověk z cílovky by si měl být schopný na konferenci vydělat za deset hodin práce. Konference ho pak má odborně posunout. Pokud by se ukázalo, že poměr cena ke kvalitě neodpovídá, je problém v obsahu. Naším cílem je totiž tak kvalitní obsah, aby cena konference nebyla vůbec důležitá. To je samozřejmě ideální stav a vytoužený cíl. Teprve uvidíme, jak blízko k němu se propracujeme.
Jak jste vybírali jednotlivé přednášející?
Nevybíral jsem přednášející, ale primárně obsah. Sám jsem vlastně cílová skupina konference. Takže hledám znalosti nebo zkušenosti, které přesahují ty moje a které by mne odborně posunuly a rozšířily povědomí o tom, co všechno ještě neznám. Pokud na něco takového narazím, zkusím ty, kdo to dělají, oslovit, jestli by to na konferenci nechtěli s ostatními sdílet.
Automaticky se při výběru vyhýbám už známým přednášejícím. Ne proto, že by byli špatní. Ale pokud něco umí, už se o to většinou stihli podělit. A také je uvidíte na dalších akcích. To bych jen dělal další konferenci do počtu. Proto je jedním z cílů konference vytáhnout lidi, kteří na konference přednášet nechodí, a s nimi i potenciálně nové znalosti a zkušenosti.
Stejně tak se vyhýbám přednáškám, které mi někdo sám nabízí. Většinou je jeho cílem vlastní promo a obsah je až na druhém místě. Zatím jsem všechny takové přednášky odmítl.
Zasahujete nějak do jejich přednášek?
Kompletně. Nejdřív přednášející oslovím, jestli by se na dané téma chtěli podělit o své zkušenosti. Pak oni připraví osnovu přednášky. O té spolu diskutujeme. Do diskuse se mohou zapojit i ostatní přednášející a dávat feedback k obsahu už v této fázi. Pokud obsah nesplňuje to, že účastníky naučí něco nového či je nějak inspiruje, nechám ho přednášející předělat. Pak teprve přednášku zveřejním. Tam kde přednášející více znám, dávám jim v návrhu obsahu více důvěry a naopak. Je hodně těžké vybalancovat kompletní dozor nad obsahem a zároveň dát dostatek důvěry a svobody přednášejícímu k přípravě tématu, kde on je ten odborník.
Nakonec si přednášky vyzkoušíme nanečisto, takže budeme vědět, jak přesně vypadají. Přednášející pak dostane zpětnou vazbu k celému vystoupení od dalších deseti lidí a má ještě 14 dní do konference, ho podle něj vylepšit.
Zaujal mě text na vašich stránkách. Píšete v něm, že jste „jedna z mála konferencí bez světových spíkrů“ a že nehledáte známá jména, ale zajímavý obsah, který není obnošený z desítek jiných akcích a záznamů“. Je ještě něco, v čem se chcete od ostatních odlišit?
K tomu ještě patří to, že se zaměřujeme výhradně na UX komunitu v ČR. Chceme sdílet znalosti, které tu máme, a mezi sebou. Takže přednášející jsou všichni od nás a vše bude v češtině.
Dále chceme pojmout jinak I partnerství firem s konferencí. Budeme se snažit, aby bylo především přínosné pro účastníky. Je to ale zatím velký otazník. Teprve uvidíme, zda se to povede.
Také bereme konferenci jen jako část toho, co nabízíme. Na začátku konference by měly být tematické networkingy. Před konferencí i po ní je možné s přednášejícími k tématu jejich přednášek diskutovat na Slacku a doptávat se na něco, co vás zajímá a na konferenci na to už nebyl prostor. A samozřejmě můžete diskutovat i s ostatními účastníky konference. Byl bych rád, kdyby se pak lidé dělili o to, jak znalosti zkouší v praxi a s čím se při tom setkávají.
Také tam píšete, že v ČR máme spoustu lidí se zajímavým know-how. Opravdu je u nás spousta zkušených specialistů na UX?
Stoprocentně. Vzhledem k cílové skupině. Jsou zde firmy s velkými týmy uxáků, kteří už jsou oborově zaměřený na určitou disciplínu, třeba výzkum. Například v MSD je tým třech výzkumníků a tým interakčních designérů. V AVG zase dělají tady od nás výzkum pro své produkty v celém světě. Takže když si pak vezmete člověka, který tři roky nedělá nic jiného než výzkum, jeho znalosti v tomto oboru převyšují všechny ostatní. Průměrná firma, která se dnes o UX zajímá, zatím tyto pod obory nerozlišuje a je ráda za 1-2 uxáky.
Pak také firmy s většími týmy mají více prostoru na vzdělávání a rozvíjení sebe sama. A pokud se tomu důsledně věnují, opět znalostně předbíhají ostatní. To je třeba podle mne příklad LMC.
Jak jste je hledali?
Nejdříve jsem oslovil lidi, které jsem znal a o kterých jsem věděl, že jsou v něčem konkrétním hodně dobrý. Následně se na to nabalovaly další tipy od nich samotných, nebo když jsem narazil na zajímavý obsah, tak jsem hledal, kdo by o tom něco věděl a oslovil jsem ho. Třeba jsem si všiml projektu Beca.tech, na kterém pracuje bývalá kolegyně Nikola Dynybylová. Ten mi svým přesahem do fyzického světa přijde velice zajímavý. Málo kdo měl možnost si něco takového vyzkoušet. A svým zaměřením na pomoc jiným je podle mne něco, co ostatní může velice inspirovat. Proto jsme se domluvili, že tento projekt na konferenci představí.
Budete konferenci do budoucna opakovat?
To záleží pouze na zájmu ze strany UX komunity. Pokud pro ně bude konference přínosná a budou mít zájem o další, není problém ji udělat i dvakrát do roka. Pokud to úplně nepropadne, tak je dost pravděpodobné, že vyzkouším minimálně druhý pokus. Aktuálně nemá konference příliš na čem stavět a tak je tento první hodně těžký. Skutečný potenciál by se měl ukázat teprve až v druhém kole.
Navštivte web konference z UX z praxe a zjistěte víc.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 6 roky
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |