Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Schopnosti a zkušenosti tvoří profesionála a odrážejí se v jeho práci, která poté mluví sama za sebe a je pro autora nejlepší reklamou. Problém však nastává ve chvíli, kdy nedostanete šanci předvést, co skutečně dovedete. S tímto úskalím se střetávají zejména podnikatelé na volné noze, kteří sami aktivně shánějí zakázky a zákazníky. Do stejné situace se ale může dostat jakýkoli člověk hledající například novou práci.
Selže-li v této situaci sebeprezentace, i nejlepší dovednosti a um zůstanou nanejvýš majiteli k hrdosti a oprašování. Naším cílem je však své schopnosti především zpeněžit – a to co možná nejvýhodněji. A právě za tímto účelem je nutné pracovat na sebeprezentaci. To, jak se svému budoucímu klientovi (nebo zaměstnavateli) předvedeme, rozhodne o tom, zda využije právě našich služeb – anebo bude hledat dál.
V dnešní době je to obzvláště důležité, neboť v naprosté většině oborů panuje obrovská konkurence. Tento přetlak se týká i pracovního trhu. Míst je málo, zájemců nepočítaně. Proto zvítězí ti, kteří se od ostatních budou něčím odlišovat (samozřejmě v dobrém smyslu slova). Zkuste si představit dlouhou ulici či bulvár, na kterém je naměstnáno velké množství restaurací. Nabídka je zde mnohem vyšší než poptávka. Které restaurace přežijí? Kdo pozorně sledoval pořady šéfa Pohlreicha, už ví, že jen ty, které přijdou s něčím, co nikdo jiný nemá. Nabídnou něco nového nebo zcela odlišného. A hlavně ty, které se zviditelní.
Stejně jako restaurace ani jednotlivec shánějící zákazníka či práci si nemůže dovolit nechávat si svá esa v rukávu. Co na tom, že máme špičkového italského šéfkuchaře, když nezapracujeme na tom, aby se to každý dozvěděl?
Inzerce | Chci tu být také
Naše první „setkání“ s potencionálním klientem nebo zaměstnavatelem probíhá obvykle přes životopis nebo profil na webu. Zde se také rozhoduje o tom, který papír poletí do koše a který nikoli. Sotva můžete očekávat, že stroze strukturovaný životopis podle šablony ve Wordu ještě dnes někoho zaujme.
Suchý výčet pracovních míst, hromada dat, dosažené vzdělání. Muselo by to být něco opravdu extra, abyste tímto někoho uzemnili. Neznamená to však, že je nutné být za každou cenu originální. To v žádném případě. Nutné je být chytrý a vědět, jak zaujmout. Životopis či profil by měl obsahovat klíčové údaje, které jsou pro danou pozici relevantní. To, že jste měli v 18 letech brigádu v obchodě s obuví, je sice pěkné – ale pokud se ucházíte o místo redaktora, zřejmě tento údaj není zcela na místě. To souvisí s tím, že životopis není paměť – měl by obsahovat jen to zásadní a být co nejkratší. Dnes už se nikomu nechce číst sáhodlouhé statě. A stořádkový seznam minulých prací a rádoby úspěchů vám taky nepřidá tolik bodů, kolik si možná myslíte.
Rovněž se vyhněte frázím typu „jsem flexibilní, komunikativní, schopný týmové práce“ atd. Tohle napíše do svého CV každý, kdo neví, čím by se mohl skutečně pochlubit. Zkuste se trochu zamyslet, vaše prezentace může znamenat rozdíl mezi novou prací či zakázkou na jedné straně a bídou a nezaměstnaností na straně druhé.
Jako copywriter se s tím potýkám neustále. Na každou nabídku práce je ihned 20 pisálků – konkurence je obrovská. Někteří tento problém řeší nízkou cenou. Jedná se o amatéry, kteří si takto zřejmě přivydělávají při práci nebo škole (podle výsledných textů navštěvují někteří z nich ještě tu základní). Ale podívejte se na to ze strany klienta. Dostane-li dvě nabídky – jednu s cenou 40 Kč za normostranu a druhou s cenou 200 Kč za tentýž objem práce – pro kterou se pravděpodobně rozhodne?
Pravděpodobně pro tu levnější. Ledaže by ta za 200 Kč přinášela něco, čemu nelze odolat. Nabídla by se tak fascinujícím způsobem, aby klienta přesvědčila, že každá vynaložená koruna se mu mnohokrát vrátí. Musí mít pocit, že právě tohle vždycky chtěl a potřeboval. Tak funguje dobrá reklama – i dobrá sebeprezentace. Pokud si adresát pomyslí, jak jsem bez toho či onoho mohl vůbec doteď žít, dosáhli jste svého cíle.
V našich končinách se pěstuje spíše skromnost (obvykle falešná) a pasivnější přístup k životu. Nic proti tomu, ale podnikání se to příliš nehodí. A k úspěšnému už vůbec ne. Stejně tak na této filozofii nevybudujete velkou kariéru jako zaměstnanec. V těchto případech je totiž třeba být někdy trochu takříkajíc drzý a vlezlý – ale jenom v tom nejlepším smyslu.
Musíte být schopni ukázat a vyjádřit své přednosti, aktivně se chápat příležitostí. Nečekat až budete osloveni, ale oslovovat. Hledat nové způsoby, jak kontaktovat klienty. Nespoléhat se na nějaký inzerát, který si vystavíte a necháte jej rok „působit“. Vecpěte se do povědomí ve svém oboru. Chce to mít trochu ostré lokty, ale vůbec není třeba zacházet k nekalým praktikám (útoky na konkurenci apod.) – tím si v konečném důsledku spíše uškodíte.
Prezentujte vše, co je na vás dobré a co můžete nabídnout. A přidejte něco navíc. Nějakou hodnotu, kterou klient či zaměstnavatel jinde nenajde. Nevytahujte však obecné fráze. Jsme nejlepší, originální, nejkvalitnější, nejzkušenější – nic z toho nikoho nezajímá, protože to říká každý. Buďte konkrétní:
Pokud tvoříte profil nebo životopis, můžete do něj vložit i souvislý (ale ne moc dlouhý) text. Máte-li pocit, že se ve vašem životě odehrálo něco, co stojí za to sdělit a co může pozitivně ovlivnit čtenáře, pak to napište. Ale pokud nic takového nemáte, neobtěžujte s tím. Nikoho nezajímá, kde jste se narodili a co dělala vaše maminka a tatínek. Relevantnost informací je zásadní. Zbytečné řeči text zatěžují. Snažte se textu na svém profilu dát švih – ať je výjimečný a zaujme. Může být i provokativní (ale přiměřeně a vkusně). Lidé nechtějí číst nudné, strojové věty a odstavce – těžkopádné jak od študáka nebo suchopárné jak od účetního.
Přemýšlejte o své sebeprezentaci z pohledu klienta. Podívejte se jeho očima, co by pro něj mohlo mít význam. Jak zareaguje na tohle? Co jej osloví? Zaujalo by mě právě toto, kdybych byl v jeho kůži?
V Umění války se píše, že kdo zná sebe a zná soupeře, zvítězí ve stovkách bitev. Kdo nezná sebe ani protivníka, je odsouzen k nezdaru. Myslete na to. Poznejte sebe i svého klienta či zaměstnavatele, poznejte také konkurenci. Jen tak můžete v této válce zvítězit. Jen když víte, co klient potřebuje a chce, můžete mu to nabídnout. Jen když víte, co nabízí konkurence, můžete nabídnout něco víc.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |