Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Byť se to leckomu bude zdát absurdní, do problémů může začínající společnost stáhnout i živelný a obtížně kontrolovatelný růst o stovky procent ročně. Zkušenosti, jak se vypořádat s touto nesmírně složitou situací, navíc prakticky nikdo nemá. Jak jsem postupovala já, v době, kdy jsem několik let řídila fungování startupu Kiwi.com, před časem vyhlášeného nejrychleji rostoucí firmou střední Evropy?
V období, kdy počet zaměstnanců Kiwi.com prudce rostl a roční přírůstek dosáhl přibližně pět set lidí, jsem silně postrádala někoho, kdo by pro nás byl cosi jako průvodce. Byla bych totiž mimořádně vděčná, kdyby mi někdo poradil, jaké procesy je v takové chvíli nezbytné interně nastavit. Nebo mi řekl, že od určitého momentu je mimořádně důležité mít silné personální oddělení, aby se takhle zběsilý růst, který „postihl“ nás, dal vůbec utáhnout. Atd. atd. Byla jsem v té době nucena řešit řadu věcí a nebyla si jistá, které jsou ty nejdůležitější. Pouze metodou pokus-omyl jsem si stanovovala priority a jen odhadovala, odkud nám nejvíc hrozí problémy.
Naše oddělení lidských zdrojů, čítající tehdy asi deset lidí, absolutně nestíhalo. Při takhle masivním náboru je problém zvládat už jen obyčejné vydávání pracovních smluv. Anebo zajistit fungování základních procesů, tak aby všichni nováčci měli kam se jít podívat nebo koho se zeptat, když potřebují vstupní kartičku či žádají o dovolenou. Aby věděli, s kým a taky na čem se mají domlouvat atd.
Když se staví pobočka velké nadnárodní firmy, která má zaměstnávat stovky lidí, dostane obvykle k dispozici přesný, tisícistránkový manuál. Ten obsahuje pokyny typu „zajistěte si to, to a to, připravte se na tohle a tohle“. Jenomže já žádnou takovou příručku, která by byla vhodná pro nás, neobjevila. Snažila jsem se hledat rady, oslovovala různé poradce. Bez úspěchu.
Inzerce | Chci tu být také
Zkušenosti firem, které rostly relativně pomalu, byly pro nás bohužel neaplikovatelné. Takové společnosti se totiž můžou relativně dobře připravit na to, co přijde. V případě rychlého růstu to ale nejde. Nebyl nikdo, kdo by nám dokázal říct, na co máme být lépe nachystaní. Podobnou zkušenost nikdo neměl. Jak jsme tedy situaci řešili?
Možná to bude znít jako klišé, ale je to prostě fakt: naprosto zásadní a nezastupitelnou roli má správná a efektivní komunikace. Především musí každý člen týmu vědět, proč vůbec firma existuje a kam a k čemu směřuje. Vždy je důležitější cíl než konkrétní instrukce. Mnohdy se stává, že ve velké firmě lidé nemají ani ponětí, proč dělají to, co dělají. Chybí pochopení, z jakého důvodu se firma zabývá právě tímhle, a ne něčím jiným. Což je samozřejmě velký problém.
Nejenom že se zaměstnanci, kteří tohle nevědí, těžko obejdou bez konkrétních pokynů a instrukcí téměř ke každé banalitě, kterou mají udělat. Co je ale zásadnější — těžko lze od nich očekávat samostatnou iniciativu a snahu o nekonvenční myšlení a řešení stanovených úkolů.
V Kiwi.com jsme na tohle šli pomocí dvouosého systému interní komunikace. První osou byl režim nastavování cílů a výsledků. Aplikovali jsme rozšířený nástroj, který vytvořil Google, nazvaný Objectives nad Key Results (OKR). Slouží právě k nastavení, komunikaci a sledování priorit, cílů i výsledků v organizaci na kvartální bázi. Jeho hlavním úkolem je propojení společnosti, týmu a osobních cílů na hierarchickém základě.
Do první osy patří i pravidelně strategické porady, které jsme organizovali každý čtvrtrok. Tam jsme se zabývali nastavováním a vyhodnocováním všech výše uvedených parametrů. Součástí setkání obvykle bývala i vzdělávací pasáž.
Osou číslo dvě bylo vybudování týmu interní komunikace. Vytvořili jsme jakousi vnitřní wikipedii, což je znalostní databáze určená jednotlivým týmům. Obsahuje popisy pracovních postupů, také informace o tom, jakým způsobem používat různé věci atd. Zaměstnancům jsme pravidelně rozesílali zpravodaj o dění ve firmě a organizovali týmová setkání. Byly to jakési strategické hovory adresované celému týmu, které zpočátku probíhaly jednou za půl roku, později kvartálně a dnes už se konají každý měsíc.
Slouží jednak k tomu, aby vedení firmy všechny členy týmu seznamovalo s nejnovějším vývojem. S tím, co se podařilo, co se chystá atd. Část těchto rozmluv vždy byla označena jako tzv. Q&A, z anglického questions and answers, tedy otázky a odpovědi. Všichni zaměstnanci se mohli vedení firmy ptát na cokoli co je zajímalo.
Velmi se to osvědčilo, kolegové tuhle možnost rádi využívali. A dělali jsme i další věci, například natáčeli krátká videa se šéfy každé skupiny o tom, co jejich týmy v uplynulém čase realizovaly. Díky tomu všemu ve firmě probíhal prakticky neustálý informační tok. Ale pozor, zároveň je důležité, aby takových zpráv nebylo příliš, aby lidé nebyli neustále zahlceni. Je třeba hledat rovnováhu.
Lucie Brešová
Autorka je bývalá výkonná a finanční ředitelka Kiwi.com, v současnosti působí mimo jiné jako lektorka ELAI, kde vede workshopy nazvané Růst strategicky.
Lucie Brešová
Když v roce 2014 nastoupila do startupu, který tehdy ještě nesl název Skypicker, dnes Kiwi.com, působilo v něm asi deset lidí. V současnosti má společnost téměř dva tisíce zaměstnanců a generuje miliardové tržby. Lucie měla mimo jiné na starosti budování jednotlivých týmů: především zákaznické podpory, týmu pro rezervaci letenek, finančního a také personálního oddělení. A vytvářela i systém celkového fungování těchto částí firmy. Zjednodušeně řečeno měla na starosti překlopení obchodní strategie do vnitřního provozu firmy. Tak aby všichni věděli, co mají dělat a aby jednotlivé týmy fungovaly samostatně.
To se už v posledním roce Luciina působení v Kiwi.com dařilo, především proto, že týmy měly podle jejích slov dobré lídry. „Ego je potvora, každý člověk si chce připadat potřebný,“ říká k tomu Lucie Brešová. „Od začátku jsem nicméně říkala, že mojí snahou je stát se ve firmě nadbytečnou. Tak aby jednotlivé týmy věděly, co mají dělat, pracovaly samostatně, a přitom dohromady fungovaly jako celek. Podařilo se, a já to považuji za velký manažerský úspěch,“ dodává.
Tento článek/rozhovor vyšel před 5 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Tento článek je komerčním sdělením našeho inzerenta. Redakce proto za jeho obsah a informace a nabídky v něm uvedené nijak neodpovídá.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 3 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |